• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyr klocka

Sputniq

Panerai
Egentligen är allt över 5000kr dyrt, för 5000kr får man ju en ganska okej automatisk klocka som fungerar till det mesta.

Med detta sagt så är väl egentligen ingenting dyrt för oss som är intresserade, vi förstår att fina urverk och ett märke med lång historia naturligtvis kostar pengar, samt ädelmetaller/stenar/vad det nu kan vara. Något som jag inte riktigt förstår mig på dock är det som diskuteras i en annan tråd, nämligen komplikationer.

I grund och botten är det ju ett dressur med en komplicerad tavla, men det är ingenting som riktigt syns om man inte tittar nära på uret, när det bara sticker fram under en manschett under en finare tillställning så är det ju inte så många som ser att det är en årskalender och månfas på klockan. Självklart är detta grymt häftiga funktioner och finmekaniska underverk, men här kan man prata om något som är "dyrt".

Ska man lägga 150.000+ på en klocka vill jag hellre att den är från något av de riktigt prestigefyllda märkena som PP, AP eller Vacheron, än att det är en klocka med många komplikationer. Antingen detta, eller en riktigt fin day-date/guldsub/guld-GMT, kanske med lite is på. Smaken är väl som baken, men för mig är Rolex Day-Date den perfekta klockan, och hade jag en halv miljon att pynta på ett ur så skulle det hellre bli en fabriksny DD i platina med is, eller en AP RO i helguld på länk än en superkomplicerad klocka. Nog för att jag är lite ungtupp och gillar det här med "statement watch", jag får väl helt enkelt återkomma och se om jag har en mer vuxen åsikt i frågan om 20 år!

Som ren summa då, ptja, att lägga över 150.000kr på en klocka anses väl som dyrt, då man kan få det mesta roligt begagnat för det priset, fina DD's, guldsubbar, aquanauter, RO's och så vidare. Svammel svammel.

Har svårt att hålla med. Komplikationer har jag full förståelse för att man är villig att betala extra för. Det är ju där det verkliga hantverket sitter. Sen om inte Pelle och Stina noterar min perpetual calender spelar mindre roll...

Som alla redan sagt flera gånger om så handlar det om individuella förutsättningar och intresse. Personligen handlar det snarare om vad man får för pengarna. Jag är inte fast i vintageträsket, så för mig blir det mesta möglet just dyrt nästan oavsett prislapp. Även nya SD tycker jag personligen verkar dyr, medan en JLC ultra thin moon känns prisvärd. Lika så kan en Lange Datograph i viss mån kännas som att man får en hel del klocka i förhållande till priset, även om jag själv med största sannolikhet aldrig kommer att kunna lägga en sådan summa på en klocka.

Allt är relativt och tur är väl det, vad vore ett forum om alla tyckte lika? :)
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Min första automatiska klocka var en Alpha för drygt 800:- om jag minns rätt. Sen blev det en Steinhart för 4000:- vilket jag tyckte var så mycket att jag nästan skämdes. Begären växte och jag köpte en Sinn för 14 000:-. Nu har det gått några år och jag har helt tappat perspektivet inser jag. Jag har flippat 10-15 klockor och nu håller jag på och sparar till en klocka som går lös på drygt 50". För mig som vanlig löntagare är det mycket pengar men oj vilken glädje den kommer ge mig! (tills jag flippar den :eek: )
 

Andreas777

Cartier
Dyr klocka är helt omöjligt att sätta en siffra på pga individens förutsättningar gällande betalningsförmåga.

Nja... dyrt blir det bara om man inte är nöjd. Klockan inte uppnår förväntningarna. När det känns som att man har betalat för mkt. Som när man går från en fin restaurang och fortfarande är hungrig efter en 1800kr, 8 rätters avsmakningsmeny.

Hur mycket pengar en klocka får kosta styrs av individens förutsättningar och prioriteringar.

TS tanke med tråden var nog inte semantik men jag kan inte låta bli att märka ord... Jag möter ofta människor som tycker att saker är dyra. När jag frågar om dom är nöjda med upplevelsen, produkten så säger dom att det/den var fantastisk. Det är mkt pengar men jag hävdar är man nöjd så är det inte dyrt!
 
För mig blir en klocka dyr vid 20k, sedan som flera har sagt så får man se till fler variabler än priset, en begagnad Rolex må vara dyr i inköp, men ägandekostnaden är billig, såvida du inte åker på en service eller måste reparera den så kan ju en Rolex vara 'gratis' förutsatt att man kan ligga ute med pengarna...

Köp en bra prissatt begagnad Rolex idag så kan du kan sälja den för samma pengar om ett par år, i många fall även tjäna en lax eller två...

Jämför det med modeklockor som vissa köper och kostar typ 3000k och man byter efter 2 år...
 

MBx

Cartier
Nja... dyrt blir det bara om man inte är nöjd. Klockan inte uppnår förväntningarna. När det känns som att man har betalat för mkt. Som när man går från en fin restaurang och fortfarande är hungrig efter en 1800kr, 8 rätters avsmakningsmeny.

Hur mycket pengar en klocka får kosta styrs av individens förutsättningar och prioriteringar.

TS tanke med tråden var nog inte semantik men jag kan inte låta bli att märka ord... Jag möter ofta människor som tycker att saker är dyra. När jag frågar om dom är nöjda med upplevelsen, produkten så säger dom att det/den var fantastisk. Det är mkt pengar men jag hävdar är man nöjd så är det inte dyrt!


Håller med dig till fullo. En klocka är inte dyr bara för att jag inte har råd med den för den kan trots det vara prisvärd.:)
 
Topp