• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter Rolex, vart går man då?

sveol

Cartier
Fråga från en som fortfarande står i startblocken, vart går man efter Rolex? Vad började ni titta på efter att Rolex suget blev mättat? Själv har jag börjat googla Jaeger och i viss mån IWC.

För att förtydliga. Efter att man spenderat 70-100k på en klocka, vad var ert nästa steg i denna hopplösa hobby?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
När jag började intressera mig för klockor vilket var sommaren 1994, var det bara Rolex som gällde.
Rolex, Rolex och Rolex i typ 5 år. Efter det har jag insett att det finns bra mkt annat ute i klockdjungeln.
Framförallt en hel del som heller inte behöver kosta skjortan, och där befinner jag mig fortfarande.
Tilläggas bör att jag fortfarande vurmar för Rolex, vyerna har bara vidgats en aning :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Panerai är givet att prova om man inte gjort det. Vill man eskalera är annars det naturliga steget exempelvis VC, AP och PP.
Steget upp från Rolex i 50-100k-klassen till dyrare Rolex innebär ädelmetall. Rolex är så klart grymt, men för att spinna vidare på Rolex- och Volvoliknelsen någon nämnde ovan; har man möjlighet att välja mellan en gyllene Volvo och en "vanlig" Ferrari (PP, AP, VC i stål) väljer iaf jag den sistnämnda..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

För min egen del blev det JLCn ovan + ett gäng roliga billigare klockor för att kunna variera lite.

Givna svaret är såklart JLC, AP, VC, PP mm men det är ett antal personer här på forumet som gått från Rolex till GS, Hublot, Panerai mfl. Frågan är ju såklart vad man är ute efter. Ser man klockor som en ren investering så är det ju Rolex, PP & finvintage som gäller men ska man följa sitt eget intresse och köpa det man själv tycker är roligt så kan nästa steg lika gärna bli att spara på Camelklockor eller vintagekvartsklockor.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Fråga från en som fortfarande står i startblocken, vart går man efter Rolex? Vad började ni titta på efter att Rolex suget blev mättat? Själv har jag börjat googla Jaeger och i viss mån IWC.

För att förtydliga. Efter att man spenderat 70-100k på en klocka, vad var ert nästa steg i denna hopplösa hobby?
Jag dreglar åt Nautilus och Ingyn, just nu ska sägas. Dock har jag upptäckt att lite "mindre" märken börjat väcka min uppmärksamhet; Oris och Longines känns ganska spännande. Man måste inte alltid sikta på dyrare, man kan upptäcka annat också :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
-> AP, PP eller VC går alltid att prova om det nu handlar om att det ska vara dyrare än Rolex.
 

ramnaam

Omega
Instegs-AP/PP känns ju som det mest naturliga. Men om jag hade haft deg hade jag nog gått på FP Journe, Voutilainen, Roger Dubois eller liknande. Inte lika ortodoxt, inte lika mycket stekarpoäng men mycket coolare!
 

Subby

Rolex
Patek, A.lange & Söhne, Arnold and Son, Vacheron och louis monet är några dressare du kan kolla sen finns det ju alltid Richard Mille, AP RO, MCT om du vill ha en sportdinka.
 
Topp