• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efterlysning!

mmx

Cartier
Moffan är ju helt rätt på det från början, att kolla om någon här har klockan och vill sälja den. Gott så. Men att söka upp någon som ropade in klockan för 8 år sedan? Vad kan det leda till liksom? Jag hade i alla fall tyckt det varit riktigt obehagligt att bli kontaktad av någon som stampade på min klocka för åtta år sedan, har snokat reda på att jag köpte den och nu vill köpa tillbaka den med någon snyfthistoria. Hade ju inte handlat på Kaplans igen...
 

JohnDoe

Rolex
Moffan är ju helt rätt på det från början, att kolla om någon här har klockan och vill sälja den. Gott så. Men att söka upp någon som ropade in klockan för 8 år sedan? Vad kan det leda till liksom? Jag hade i alla fall tyckt det varit riktigt obehagligt att bli kontaktad av någon som stampade på min klocka för åtta år sedan, har snokat reda på att jag köpte den och nu vill köpa tillbaka den med någon snyfthistoria. Hade ju inte handlat på Kaplans igen...
Måste nog hålla med. Även om en klocka nog smäller högre än en hundvalp på detta forum. Brukade tidigare handla på "kronkalles" auktioner när det var riktiga IRL auktioner. För dem som varit där så vet ni att alla var inte helt nöjda med att få sina ägodelar utauktionerade..... Så när de började med onlineauktioner och registreringskrav slutade jag handla där. Offentlighetsprincipen är stark i sverige så där får "säljaren" ut uppgifter. Vill ju inte gärna få ett oväntat besök av förra ägaren. Samma med pantauktioner. Jag skulle inte heller vilja ha besök av tidigare ägare. Nu har ju TS fått ett sannolikt serienr via Kaplans. Går iaf att efterlysa lättare. Något annat att fundera på är att klockan sannolikt är servad och kanske polerad. Så att känna igen den på repor etc kan bli svårt.
 

mmx

Cartier
Aldrig hört talas om Kronkalle, låter som en klockfirma i en cykelkällare. Men det är ju Kronofogdemyndigheten tydligen. ;) Stämmer säkert att offentlighetsprincipen gäller för deras auktioner. Men auktionsfirmorna faller ju inte under den, så där borde man väl kunna vara någotsånär lugn?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Måste nog hålla med. Även om en klocka nog smäller högre än en hundvalp på detta forum. Brukade tidigare handla på "kronkalles" auktioner när det var riktiga IRL auktioner. För dem som varit där så vet ni att alla var inte helt nöjda med att få sina ägodelar utauktionerade..... Så när de började med onlineauktioner och registreringskrav slutade jag handla där. Offentlighetsprincipen är stark i sverige så där får "säljaren" ut uppgifter. Vill ju inte gärna få ett oväntat besök av förra ägaren. Samma med pantauktioner. Jag skulle inte heller vilja ha besök av tidigare ägare. Nu har ju TS fått ett sannolikt serienr via Kaplans. Går iaf att efterlysa lättare. Något annat att fundera på är att klockan sannolikt är servad och kanske polerad. Så att känna igen den på repor etc kan bli svårt.
Ojdå, det hade jag ingen aning om att "säljaren" kunde få ut köparens namn från KRFM.....det var inte så kul. Jag har köpt massor av saker hos dem. Jag lurade på just detta när någon motorcykelkilles saker skulle säljas och tänkte inte på offentlighetsprincipen, utan på läckande kronkallar så jag bjöd inte trots att jag var sugen.

Jag hoppas TS hittar sin klocka, eller snarare att någon vänlig köpare hör av sig, så han får möjlighet att köpa om den skulle bli till salu.
 

JohnDoe

Rolex
Ja kronkalle är ett klassiskt namn på kronofogden eller KFM. Där har man kunnat fynda i många år förut. Särskilt minnesvärt var det när de tagit rätt mycket av en ökänd Sthlms gangster. De dubbelparkade en fläskmerca utanför KFM. Ut kliver 4 grabbar som käkat anabola i 25kg säckar.... De satte sig längst fram... Ingen bjöd på grejerna....
 

mmx

Cartier
Cool story. Hängde en del på pantauktioner IRL, men aldrig KFM:s. Vad har du fyndat då? Alltid kul att göra ett klipp...
 

JohnDoe

Rolex
På kronkalle finns ofta guld och klockor av "blingmodell". När de bara hade IRL auktioner med dålig marknadsföring var det oftast fyndläge. Gick att göra en slant.
 
  • Like
Reactions: mmx

poormans

Rolex
är ni säkra på att kronofogden lämnar ut uppgifter på köpare av sina varor ?
givetvis att en bil/mc/båt är spårbar iom regnr men övriga varor som guld, klockor, hemelektronik och vapen varför skulle de som exekutiv auktionsfirma lämna ut uppgifter på vem köparen är??
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Nej den informationen ville dom inte lämna ut. Dom ville ej heller förmedla information till köparen.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ser båda sidor på denna historien, hade ju inte varit kul om någon ringde och ville ha tillbaka en klockan jag köpt på auktion.
Nu verkar det som @Moffan har goda intentioner så vi håller tummarna.
 

David

Bödeln
Vad är det i övrigt du inte förstår?

Tja, om vi för ett ögonblick bortser ifrån det faktum att forumet har solklara regler, och att det för den som är någorlunda uppmärksam är uppenbart att det sker en hel del moderering utifrån dessa regler, är jag väl egentligen mest nyfiken över på vilka grunder du siar att det kommer att bli förändringar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
- Ja i fråga om moderering och ansvar skiljer sig inte mycket. Och det fungerar ju ganska bra med många intressanta inlägg.

Om du nu tycker forumet är så illa managerat, varför spendera tid här? Du har ju i ett antal poster orerat om detta........suck it up att KS hanteras som det gör av ägarna.....eller butt out.....
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
- Jag tror att nätforum framöver kommer att behöva ha en ansvarig utgivare som är ansvarig för vad som publiceras. Det finns tecken på det.
Om så skulle bli fallet så skulle nätforum anta en annan utgivningsform för att kringgå detta alternativt placera sin site i annat land. Således ett icke-problem. För övrigt rätt OT i denna tråd. Min tanke med om inlägget stred mot stadgar, riktar sig främst mot det faktum att köparen faktiskt är anonym och att jag ej ville provocera en uthängning om nu någon på forumet ägde klockan eller visste vem som äger klockan.
 
jo men, en bil tex bara kolla nummerplåt så har du hans adress telefon mm när den e skattad besiktad tidigare ägare mm, tkr detta bara är fjantigt, Hoppas du hittar diin klocka hade ju varit sjukt kul om du får tillbaka den :D
 
Topp