• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eftermarknads stållänk

Colmander

Breitling
Hej på er, detta har säkert tagits upp tidigare men hittar inget helt rätt på forumet. Jag tänkte köpa mig en eftermarknads stållänk och undrar om det är någon som har erfarenhet av vart man hittar kvalitet bland allt tillgängligt skräp?
Skulle helst se en jubilee-länk så nära rolex-klass som möjligt, helst inte oändligt dyrt heller :)
Vilka märken/handelsplatser väljer ni?
 

Colmander

Breitling
Jag har en Hamilton Khaki King på ingång som jag tänkte ha lite alternativ till både nato, skinn och stål. Original stål-länken är inget vidare så vill ha alternativ till den. Vad jag har förstått så är det 22mm.

Sen har jag lite blandklockor hemma som kan vilja ha en uppgradering i form av ny länk, t.ex. en TH Aquaracer (two-tone länk på nu som är rätt sliten). 20mm på den.

Har även en Omega Geneve 50-talare och en tidig Tissot Seastar vintage men där tror jag nog att en stållänk skulle kvalificera dem till en annan tråd på forumet..
Tråden där rätt klocka får fel band. Ej för känsliga läsare
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Strapcode är kvalité, men de kostar omkring 6-800kr. Annars får du tråla bland de dyrare länkarna (400kr~) på eBay. Tänk på att du inte alltid får en perfekt fit på ändlänken, men en stålfil brukar kunna lösa det.
 

Colmander

Breitling
Tack för era svar!
Jag hittar en hel del varianter som skulle se riktigt bra ut. Dock säljs de flesta med raka ändlänkar eller varianter för Seiko-klockor.
Kommer det se hemskt ut med en rak ändlänk? Ju mer man tittar på varianter desto mer så ökar suget efter en SKX007 men osäker på länkarna ;)

ss222217bbk024_seiko_skx007.jpg
 
  • Like
Reactions: Zee

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tack för era svar!
Jag hittar en hel del varianter som skulle se riktigt bra ut. Dock säljs de flesta med raka ändlänkar eller varianter för Seiko-klockor.
Kommer det se hemskt ut med en rak ändlänk? Ju mer man tittar på varianter desto mer så ökar suget efter en SKX007 men osäker på länkarna ;)

ss222217bbk024_seiko_skx007.jpg
Kolla in ebay med. Just för Hamilton hade jag nog försökt hitta originallänken. Vet inte vad du vill lägga men 1500 spänn kostar exempelvis denna.

http://www.ebay.com/itm/HAMILTON-br...155055&hash=item1c8fcb9abb:g:dnoAAOSwi8VZQQ40

Observera att jag inte vet om den passar just din referens och att jag inte heller har koll på den säljaren.
 

Colmander

Breitling
Kolla in ebay med. Just för Hamilton hade jag nog försökt hitta originallänken. Vet inte vad du vill lägga men 1500 spänn kostar exempelvis denna.

http://www.ebay.com/itm/HAMILTON-br...155055&hash=item1c8fcb9abb:g:dnoAAOSwi8VZQQ40

Observera att jag inte vet om den passar just din referens och att jag inte heller har koll på den säljaren.
Tack DiscoPapa, grejen är att jag inte vill ha Hamiltons originallänk eftersom den känns riktigt dålig i kvaliteten utan jag vill ha en länk som är nära hur en rolex jubilee-länk känns
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
De är till min Tudor 74000.
Verkar vara en extra lurig modell.

Your requirement for a narrow taper is likely to be a deal killer. There are a handful of aftermarket Oyster bracelets in 19mm, but they tend to mimic the Rolex style. That Tudor likely came out of the factory on a folded link Oyster and not too many aftermarket 19mm will come like that...the majority are solid link models. If seen most of them with Chinese origins, but I've also come across some from Italy.

http://forums.watchuseek.com/f23/aftermarket-bracelet-tudor-oysterdate-1903402.html
 

Sjobedan

Rolex
Verkar vara en extra lurig modell.

Your requirement for a narrow taper is likely to be a deal killer. There are a handful of aftermarket Oyster bracelets in 19mm, but they tend to mimic the Rolex style. That Tudor likely came out of the factory on a folded link Oyster and not too many aftermarket 19mm will come like that...the majority are solid link models. If seen most of them with Chinese origins, but I've also come across some from Italy.

http://forums.watchuseek.com/f23/aftermarket-bracelet-tudor-oysterdate-1903402.html
Ja, det verkar inte bättre. Men det är ju nästan värt det för 35eur. Jag vill ju inte lägga några tusen på en korrekt länk :)
 

MisterLarsson

Breitling
Hej på er, detta har säkert tagits upp tidigare men hittar inget helt rätt på forumet. Jag tänkte köpa mig en eftermarknads stållänk och undrar om det är någon som har erfarenhet av vart man hittar kvalitet bland allt tillgängligt skräp?
Skulle helst se en jubilee-länk så nära rolex-klass som möjligt, helst inte oändligt dyrt heller :)
Vilka märken/handelsplatser väljer ni?
Jag kan rekommendera att du tar en titt på thewatchprince.com , beställde en President-länk därifrån för ett par månader sedan. Snabb och problemfri leverans, rimliga priser och bra kvalitet! Sen att länkens curved endlinks (fick med raka också) satt som en smäck på min Seiko SARB gjorde ju inte saken sämre! :)
 

Sjobedan

Rolex
Bästa du! Det får du gärna göra :) den du länkade såg ju bra ut :) vad kostar frakten annars?
 

jurassicjay

Cartier
Jag kan rekommendera att du tar en titt på thewatchprince.com , beställde en President-länk därifrån för ett par månader sedan. Snabb och problemfri leverans, rimliga priser och bra kvalitet! Sen att länkens curved endlinks (fick med raka också) satt som en smäck på min Seiko SARB gjorde ju inte saken sämre! :)

Detta lät intressant. Vilken länk och vilken Sarb? Har du möjligtvis en bild?
 

Zee

Cartier
Strapcode. Dyrt men ruggigt bra!

Annars eBay på vinst och förlust. De "dyra" på ebay är att föredra. Kolla att länken har skruvar ist för pinnar, då brukar det vara hyfsad nivå på hela länken...
 
Topp