• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eftersökes "Praktisk, stilren och pålitlig klocka"

Hemingway

Breitling
Hej jag är ny här på forumet men kan med gott samvete säga att jag ofta söker mig till klocksnack för att läsa
om det mesta gällande klockor. Tanken är att jag inom en snar framtid (till jul) ska införskaffa en till klocka till min blygsamma
samling. Jag har väldigt svårt att hitta den "rätta" klockan enligt min mening. Det jag eftersöker är en klocka med en boett bredd
mellan 40-45mm, stilrent utseende (inga skrikiga färger osv), gärna viss vattentäthet 100m eller mer. Urverket bör vara automatiskt
alternativt manuellt. Då jag är student är förslag som Rolex, Omega etc inte realistiskt. För att exemplifiera söker jag en klocka i stil med Seiko "Alpinist".
Har ni några idéer om någon spännande klocka som kan stämma in på beskrivningen? :)
 

Bebitz

Cartier
Seiko Brightz SDGM001/003. Automatare och 100m vattentålig. Cirka 6800-7000 kr inkl moms/tull.
S-SDGM003_f_1024x1024.jpg

S-SDGM001_e_1024x1024.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Välkommen!
Du får nog börja med att definiera din budget för att få vettiga svar, annars finns det rätt många alternativ. Eftersom du kikat på Alpinisten (som är 38 mm om jag inte minns fel) kan jag ju direkt tipsa om att titta vidare på Seiko - där hittar du mycket inom rätt spridda prisklasser och många klockor har ganska nedtonade utseenden. SARB033 eller SDGM003 kan ju vara en idé?

Edit: för långsam.
 

mackman

Cartier
Välkommen!
Som åvanståeende så vore det bra med en budgetide´, svårt att ge aktuella förslag annars! :)

edit: 2 ovanför
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Välkommen!
Du får nog börja med att definiera din budget för att få vettiga svar, annars finns det rätt många alternativ. Eftersom du kikat på Alpinisten (som är 38 mm om jag inte minns fel) kan jag ju direkt tipsa om att titta vidare på Seiko - där hittar du mycket inom rätt spridda prisklasser och många klockor har ganska nedtonade utseenden. SARB033 eller SDGM003 kan ju vara en idé?

Edit: för långsam.
+1 för SARB 033 !
 

mackman

Cartier
grym video på alpinisten

edit: han har videor på flera olika sarb modeller, jämförelser mellan modellerna, reviews osv. Tjecka hans kanal!
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Väldigt svårt utan budget som sagt. Jag skulle ha kollat på en begagnad Sjöö Sandström Royal steel classic. 41mm, automatisk och jäkligt stilren!
Bilder skamlöst lånade från Nymans :)
image.jpg
image.jpg
 

Hemingway

Breitling
Tack för samtliga svar! Jag kom på som flera av er sa att någon form av budget kan vara bra för att ge mer exakta förslag.
Jag har som tidigare nämnt en ganska begränsad budget men kan tänka mig lägga ut MAX ca 5000kr, är det en snålt tilltagen budget i frågan?
Alpinisten är perfekt på egentligen alla sätt! (min före detta köpte en och jag gillade den skarpt) men jag kan tycka att den är något liten som någon sa (38 eller 39mm) .
Så min tanke är att klockan bör vara 40mm åtminstone.
 

soderlund

Cartier
Vill du ha billig automatare, så är Seiko verkligen ett vettigt alternativ.

En klocka som däremot bör finnas i varje samling, är denna :
image.jpeg

Beställde själv hem en, det är en Vostok, och måste ses som en riktig" klocka, rysk sådan, för småpengar. 630kr ink frakt från Ryssland.

Visst finish som ett plåtskjul, urverk som är simpelt, men med hållbart. Klockornas ak47?

Kolla tråden Ryska Klockor för mer info. Lätta att modda så de ser fräschare ut.
 

Hemingway

Breitling
Vill du ha billig automatare, så är Seiko verkligen ett vettigt alternativ.

En klocka som däremot bör finnas i varje samling, är denna :
image.jpeg

Beställde själv hem en, det är en Vostok, och måste ses som en riktig" klocka, rysk sådan, för småpengar. 630kr ink frakt från Ryssland.

Visst finish som ett plåtskjul, urverk som är simpelt, men med hållbart. Klockornas ak47?

Kolla tråden Ryska Klockor för mer info. Lätta att modda så de ser fräschare ut.
Mycket spännande tips! har alltid undrat hur dem verkligen är i kvalitén!
Är Vostok klockorna så fantastiska som många påstår?
Det blir nog till att läsa mer i forumen med andra ord.
 

Hemingway

Breitling
Generellt bättre finish, snyggare tavla (sunburst, mums) och Diashield-behandlad boett samt länk - vilket bäddar för bättre reptålighet. Den blir dock svårare att lösa inom din budget misstänker jag.
Okej då förstår jag! jag kikade runt och kunde bara konstatera att de har samma urverk! men då är egentligen det estetiska den största skillnaden? plus "respskyddsbehandlingen" .
 

Bebitz

Cartier
Okej då förstår jag! jag kikade runt och kunde bara konstatera att de har samma urverk! men då är egentligen det estetiska den största skillnaden? plus "respskyddsbehandlingen" .

Ja + att den inte säljs utanför japanska marknaden och är större med sina 40,5mm. Jag kan tillägga att "repskyddsbehandlingen" fungerar, min hade inte en enda skråma efter 6 månaders användning. Men för att summera, så är det alltså detta extra lull lull man betalar nästan det dubbla för.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
En Longines Legend Diver kanske kan vara något. Två kronor, över 100 m, nuffror och index, stilren och en klassiker.

lldd1.jpg

Han får nog svårt att hitta en sån för under 5000 kr, vilket är hans budget. ;)

Mitt förslag är en Tissot Visodate. Den ligger på 40mm och går att hitta för runt 4000 kr. Går att få med både vit och svart urtavla. Mycket klocka för pengarna.

tissot-visodate-1957-automatic-blanc.jpg
 

Hemingway

Breitling
Ja + att den inte säljs utanför japanska marknaden och är större med sina 40,5mm. Jag kan tillägga att "repskyddsbehandlingen" fungerar, min hade inte en enda skråma efter 6 månaders användning. Men för att summera, så är det alltså detta extra lull lull man betalar nästan det dubbla för.
Okej då är jag med! Synd att momsen är så hög att den blir avgörande i situationen. Jag menar hade jag kunnat betala Amerikansk/Japansk VAT så hade jag inte tvekat på en "Brightz" eller någon annan mer påkostad klocka som tidigare blivit rekommenderad!
 

Hemingway

Breitling
Han får nog svårt att hitta en sån för under 5000 kr, vilket är hans budget. ;)

Mitt förslag är en Tissot Visodate. Den ligger på 40mm och går att hitta för runt 4000 kr. Går att få med både vit och svart urtavla. Mycket klocka för pengarna.

tissot-visodate-1957-automatic-blanc.jpg
Bra förslag har flera gånger varit inne och nosat på Visodate! den är minst sagt en schysst klocka. Det enda som får mig att tveka är den är vattentålig till 30m (rätta mig om jag har fel) så det innebär att den tål vattenstänk och liknande? Har du någon ide vart Tissot säljs biligast? (Inom Europa med fördel) .
 

Bebitz

Cartier
Ett annat förslag, är en begagnad Sinn 556. De brukar ligga på 4000-5000 kr. Den är 38,5 mm men bärs större, automatare och 200 m vattentålig.
image.jpeg
 
Topp