• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bulova Moonwatch Re-Edition

Donkii

Boushh
2-Faktor
För ett tag sedan så sålde RR Auctions en Bulova, faktiskt det enda armbandsur som funnits till försäljning som använts av en astronaut på månen och priset stannade på hiskeliga 1,3miljoner US dollar och totalt 1,6miljoner med avgifter.
bulova-chronogrpah-3-1080x723.jpg


Detta var en klocka som för många var okänd då Speedmastern för många har setts som den enda månklockan. Caset på Bulovan härstammar från Universal Geneve och hade otroligt mysiga puschers som flöt ihop på ett snyggt sätt med caset. Glädjande nog, har man nu, snabbt efter auktionen när bruset kring klockan fortfarande finns kvar, lanserat en Re-Edition av denna klocka.
de5b805b20633e7d90542751b749a0f2

Det härliga med denna klocka tycker jag är att man inte släpper den som nån form av limited edition utan man släpper den stort till allmänheten i januari 2016 till ett pris strax under 5,000kr. Man smackar i det nya 262kHz verket med en tidshållning inom nån sekund per år vilket gör denna till en av de bästa kronograferna i denna prisklass. Det spekuleras redan om en LE utgåva med manuellt verk men om det blir verklighet får vi se framöver :)

Denna utgåva kommer med ett tropic liknande läderband samt ett velcro i NASA stil likt det som satt op Scott's personliga Bulova som nyss såldes.

Personligen föredrar jag helt målade index kontra de som finns på Re-Edition varianten och jag skulle gärna se att texten 262kHz försvann. Datumet är inte heller något som tilltalar mig utan den förstör tavlan sett till originalet. Men för den sakens skull så måste jag säga att jag gillar den.


ba3358309104d52dd4cb258377e63aa1

6f7d05d75990dc55880c35b395b8c96f

1402a341d51ee4e4e5839d989ae341c4

7cb3b2d32b97eeda90cbc775a0d16845
 
Senast ändrad:

Nedro

Panerai
2-Faktor
Ser ju trevlig ut. Gillande att knapparna följer med formen på boetten.
Nu är jag iofs inne på en Speedy, men läcker ändå! ;)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Perfekt att ha som finare beater.. Blir nog en sådan i framtiden kanske.. Inte jätteförtjust i knapparna till chronographen bara.
 

mmx

Cartier
Någon måste ju negga först, eller hur? Quartzkronografer är helt ointressanta i min värld, inga undantag...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Någon måste ju negga först, eller hur? Quartzkronografer är helt ointressanta i min värld, inga undantag...
Finns en anledning till detta skulle jag säga om vi går tillbaka historiskt och kikar på Bulova.
Jag tror också att man valt att sätta ett quartzverk för att kunna sälja volym. Det kommer med största säkerhet en LE version med ett manuellt verk.
However, quartz behöver absolut inte betyda något negativt :)
 
  • Like
Reactions: mmx

mmx

Cartier
Finns en anledning till detta skulle jag säga om vi går tillbaka historiskt och kikar på Bulova.
Jag tror också att man valt att sätta ett quartzverk för att kunna sälja volym. Det kommer med största säkerhet en LE version med ett manuellt verk.
However, quartz behöver absolut inte betyda något negativt :)
Smaksak och helt personligt, jag gillar bara inte tiondelstavlan, inte svårare än så...
Vad kommer den mekaniska (automatiska?) att ligga på då? Din kvalificerade gissning alltså.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Spontant gillar jag den, om de nu bara kan ge fan i att göra den i 44mm eller större... Jag hittar inga uppgifter om storleken?
 

Rojalisten

Panerai
Är väll ett Quartz verk som har flytande visare? Så kommer ju se ut som ett manuellt verk i alla fall :) blir nog ett köp för min del också!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bulova har några Chronos med 262 kHz verket, bland annat denna (BUL-96B231) som mäter 42mm i diameter. Skulle tippa på att den nya månklockan landar i trakterna kring denna.
BUL-96B231.jpg
 
Topp