• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen Klockbricka

Bra eller Anus?

  • Bra

    Röster: 237 96.7%
  • Anus

    Röster: 8 3.3%

  • Totala väljare
    245
Här kommer mitt bidrag.
Hyfsat nöjd, men missen jag gjorde var att antingen ta en ram med för tunna överbyggande kanter eller för långa häftstift. Eller för lite vaddering.
Som ni ser sticker stiften fram något.
Jag får se om jag kan leva med det eller om jag behöver göra om det.

3EBEDE2B-9DDB-4D6D-A2A0-CA3B6B7E5170.jpeg
BE516891-07F9-4587-B8A7-FE7E3847AD2E.jpeg
2FA49429-2A5A-431A-B7F3-4861B9554CAC.jpeg
95457669-FCE8-46E6-B6A8-3D13B56BAB62.jpeg

Idag fick jag till baksidan hyfsat.
Ska täcka häftstiften med en svart spritpenna. Det tror jag duger.
Gummimattan ger tyngd åt den på ett schysst sätt.

C90536A2-7A17-47F6-8268-5FF4416B44ED.jpeg
3AF4B3B7-6169-407F-AC93-340F958B2617.jpeg
 
  • Like
Reactions: PJO

mackiee

Breitling
2-Faktor
Jag blev ju lite inspirerad av den här tråden så jag pysslade ihop en egen bricka. :)

Material:
1 st tavelram som inte användes längre (kan vara inköpt från IKEA för länge sedan men är inte säker)
1 st kuddfodral i mörkgrå bomullsammet (Sanela 50x50 från IKEA 79 kr)
Stoppning på rulle ca 1 cm tjockt (okänt ursprung)
En bit styv kartong - typ baksidan från ett spiralblock
4 st små "möbeltassar"

Klippte ut sammeten från kuddfodralet, ungefär ramens storlek plus någon cm på varje sida. Plockade isär ramen. Satte sedan ihop allt i följande (omvänd) ordning:
sammet, 2 lager med vaddering, glasskiva (följde med ramen), kartong

Jag använde inget lim utan såg bara till att kartongskivan precis passade in i ramen så att allting i princip kunde tryckas och klämmas fast. Totalt tidsåtgång ca 10 min. Grymt nöjd med resultatet!

IMG_1692.jpeg
IMG_1695.jpeg
IMG_1699.jpeg
IMG_1698.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag blev ju lite inspirerad av den här tråden så jag pysslade ihop en egen bricka. :)

Material:
1 st tavelram som inte användes längre (kan vara inköpt från IKEA för länge sedan men är inte säker)
1 st kuddfodral i mörkgrå bomullsammet (Sanela 50x50 från IKEA 79 kr)
Stoppning på rulle ca 1 cm tjockt (okänt ursprung)
En bit styv kartong - typ baksidan från ett spiralblock
4 st små "möbeltassar"

Klippte ut sammeten från kuddfodralet, ungefär ramens storlek plus någon cm på varje sida. Plockade isär ramen. Satte sedan ihop allt i följande (omvänd) ordning:
sammet, 2 lager med vaddering, glasskiva (följde med ramen), kartong

Jag använde inget lim utan såg bara till att kartongskivan precis passade in i ramen så att allting i princip kunde tryckas och klämmas fast. Totalt tidsåtgång ca 10 min. Grymt nöjd med resultatet!

IMG_1692.jpeg
IMG_1695.jpeg
IMG_1699.jpeg
IMG_1698.jpeg
Blev ju riktigt bra, snyggt! 👍
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Såg denna tråd för flera år sen och tänkte att "en så där ska jag göra". Sen glömde jag bort det såklart. Men för några veckor sen köptes en flaska vin som kom i Rolex-grön sammetspåse. Ett tydligare tecken kan man väl inte få?

Guldfärgad ram på Clas Ohlson för 25 kronor, lite mattejp som klister och tunn stoppning, en sax och tjugo minuter senare:

IMG_20240316_082923.jpg
IMG_20240316_083001.jpg


Kul grej, tack för inspiration!
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Ang att ha telefonen nära klockan. Är det inte risk för magnetisering då nyare telefoner innehåller en magnetring för trådlös laddning. Även vissa fodral, skal och högtalare innehåller magneter.
Jag kanske är ute och cyklar då jag inte vet styrkan på magneterna.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ang att ha telefonen nära klockan. Är det inte risk för magnetisering då nyare telefoner innehåller en magnetring för trådlös laddning. Även vissa fodral, skal och högtalare innehåller magneter.
Jag kanske är ute och cyklar då jag inte vet styrkan på magneterna.
Har inte heller så bra koll på styrkan men det är något man bör vara lite försiktig med. Jag har servat ett gäng dam rolex och det är inte ovanligt att skruvar och andra delar är starkt magnetiserade. Gissningsvis för att kvinnor oftare bär armband med magnet på samma arm som klockan. Eller så är det nåt annat som påverkat dom 😂 men jag drog den slutsatsen.
 
Topp