• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egengjord watch winder

aximand

Panerai
2-Faktor
Haha, RFID vore coolt men inte så användbart egentligen :p
Lutar mer åt att lägga in fler program istället :)
Min idé på lösning kring detta var att ha en stegad 'volym-ratt' som programväljare. Rätt enkelt att lösa kodmässigt också! Gäller bara att man antingen har en skärm där programmet visas eller siffror så att man håller koll :bookworm:
 

uwabaki

Omega
Min idé på lösning kring detta var att ha en stegad 'volym-ratt' som programväljare. Rätt enkelt att lösa kodmässigt också! Gäller bara att man antingen har en skärm där programmet visas eller siffror så att man håller koll :bookworm:
Ingen dum idé faktiskt. Vill ha en så clean låda som möjligt men kan inte släppa idén att kunna köra olika program på den. När man ändå gör en egen så kan man ju smacka in allt man vill liksom.
 

FilipSt

Breitling
2-Faktor
Kul projekt! Intressant att följa. Varför använder du en kontinuerlig servo istället för en dc motor så att du får tystare körning?
 

uwabaki

Omega
Kul projekt! Intressant att följa. Varför använder du en kontinuerlig servo istället för en dc motor så att du får tystare körning?
Har nu bytt drivning. Kommer inte kunna få samma noggrannhet i en dc-motor. Bytte mitt servo mot en stegmotor istället. Den är sjukt tyst och där kan jag välja exakt hur snabbt och många varv den ska snurra. Vill att klockan alltid ska stanna på samma ställe, så att den sitter med klockan 12 rakt upp när den är i viloläge.
 

uwabaki

Omega
Tänkte bara snabbt uppdatera lite. Bilder kommer inom kort då jag inte har tid att jobba med projektet varje dag. Idag har jag fått igång programmeringen av motorn och den är väldigt tyst och går jämnt. Det här verkar lovande!

Vad är ni intresserade av att veta? Delar gärna med mig av allt och det jag lär mig under tiden. Kostnader? Koden? Verktyg?
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Tänkte bara snabbt uppdatera lite. Bilder kommer inom kort då jag inte har tid att jobba med projektet varje dag. Idag har jag fått igång programmeringen av motorn och den är väldigt tyst och går jämnt. Det här verkar lovande!

Vad är ni intresserade av att veta? Delar gärna med mig av allt och det jag lär mig under tiden. Kostnader? Koden? Verktyg?
Jag är mest nyfiken på de mekaniska lösningarna skulle jag säga, men det löser nog de kommande bilderna.
Men för detaljerad är nog svårt att vara (ok, är t.ex. inte nyfiken på eventuella underkläder du bär under arbetets gång).

Edit: förresten, skulle du vilja byta till DC-motor är det ju enkelt att slänga in en sensor för rakt läge. Nu verkade ju stegmotorn vara tyst nog, men ifall att.
 
Senast ändrad:

FilipSt

Breitling
2-Faktor
Jag är mest nyfiken på de mekaniska lösningarna skulle jag säga, men det löser nog de kommande bilderna.
Men för detaljerad är nog svårt att vara (ok, är t.ex. inte nyfiken på eventuella underkläder du bär under arbetets gång).

Edit: förresten, skulle du vilja byta till DC-motor är det ju enkelt att slänga in en sensor för rakt läge. Nu verkade ju stegmotorn vara tyst nog, men ifall att.
Om man använder en brushed dc motor så måste han använda en broms för att stoppa den vid rätt tillfälle. Men om han använder en stegmotor så kan man bara programmera att den ska stanna. Det finns ju DC Injection Braking men det finns ingen anledning när man enkelt kan använda en stegmotor.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Om man använder en brushed dc motor så måste han använda en broms för att stoppa den vid rätt tillfälle. Men om han använder en stegmotor så kan man bara programmera att den ska stanna. Det finns ju DC Injection Braking men det finns ingen anledning när man enkelt kan använda en stegmotor.
Broms tror jag jag inte ska behövas. Men ska man vara riktigt säker att stanna i tid kan man ju helt enkelt sakta in när man närmar sig (RPM kan man ju läsa ut från de tidigare varven), PWMar man sig ner stegvis kan det bli snyggt till och med.
Nu är ju det här en om-han-inte-skulle-vara-nöjd-med-sin-stegmotor-i-framtiden-diskussion, så kanske helt irrelevant för projektet :)
 

FilipSt

Breitling
2-Faktor
Broms tror jag jag inte ska behövas. Men ska man vara riktigt säker att stanna i tid kan man ju helt enkelt sakta in när man närmar sig (RPM kan man ju läsa ut från de tidigare varven), PWMar man sig ner stegvis kan det bli snyggt till och med.
Nu är ju det här en om-han-inte-skulle-vara-nöjd-med-sin-stegmotor-i-framtiden-diskussion, så kanske helt irrelevant för projektet :)
Om det är en om-han-inte-skulle-vara-nöjd-med-sin-stegmotor-i-framtiden-diskussion så håller jag med
 

nomis87

Breitling
Tänkte bara snabbt uppdatera lite. Bilder kommer inom kort då jag inte har tid att jobba med projektet varje dag. Idag har jag fått igång programmeringen av motorn och den är väldigt tyst och går jämnt. Det här verkar lovande!

Vad är ni intresserade av att veta? Delar gärna med mig av allt och det jag lär mig under tiden. Kostnader? Koden? Verktyg?

Jag kämner mig också lite inspirerad att ge mig på ett sånt här projekt.
Vad använder du för motor och drivelektronik?
 

Patrik Rosén

Breitling
2-Faktor
Har funderat på något liknande själv, har dock mer kollat på design/form och att göra en bra design som går att 3D-printa, då det är min huvudsakliga sysselsättning, så har inte kollat något alls på det mekaniska/elektriska.
 

Swejake

Omega
Riktigt kul idé! Håller själv på med CAD/3D-printing. Är lite sugen på att printa och sätta ihop en tourbillion. De finns ju filer att ladda ner på thingiverse :) kommer dock ta så sjuuuuukt lång tid att printa allt haha!
 

Dr Hochblume

Panerai
Förra veckan ledsnade min yngsta dotter på att man måste ställa om datumet på hennes automatiska Seiko varje gång hon ska använda den (hon använder den ca 3 går/månad:confused:). Hennes förslag på problemet var att bygga en klockkarusell, typ ett pariserhjul för klockor så att den alltid går rätt. Som pappa blir man ju stolt över sin dotter när hon kommer med lösningar till ett klockproblem:D
Om det går bra för dig @uwabaki, så fortsätter jag tråden med mitt och familjens bygge?
//Dr Hochblume
 

uwabaki

Omega
Förra veckan ledsnade min yngsta dotter på att man måste ställa om datumet på hennes automatiska Seiko varje gång hon ska använda den (hon använder den ca 3 går/månad:confused:). Hennes förslag på problemet var att bygga en klockkarusell, typ ett pariserhjul för klockor så att den alltid går rätt. Som pappa blir man ju stolt över sin dotter när hon kommer med lösningar till ett klockproblem:D
Om det går bra för dig @uwabaki, så fortsätter jag tråden med mitt och familjens bygge?
//Dr Hochblume
Absolut, kör på bara! Tyvärr har mitt bygge avstannat men jag tänker inte ge upp. Hittar ingen tid till det just nu bara. Så det skulle vara kul att se hur det går för dig! :)
 

Dr Hochblume

Panerai
Absolut, kör på bara! Tyvärr har mitt bygge avstannat men jag tänker inte ge upp. Hittar ingen tid till det just nu bara. Så det skulle vara kul att se hur det går för dig! :)
Tack!
Mitt första steg blir att köpa motor, och följer ditt spår med en stegmotor:)
Sen får vi se hur det går; jag är bra på att börja projekt, men jag är ingen fantast på avslut:rolleyes:
 

Dr Hochblume

Panerai
Så, första uppdateringen av de små framstegen tagna till en hemmagjord watch winder, eller klockkarusell som familjen kallar det.
Jag satsar på en stegmotor från Kjell & co, en unipolär stegmotor med drivare. Men för att styra den behövs ett Arduino utvecklingskort, insåg jag i affären:confused:
Och för att styra motorn måste man knacka kod:arghh: (jag är kemist:banghead:)
Jag lät mig inte slås ner så kraftigt och letade upp en gammal dator för ändamålet.
DSC_0024.JPG

Efter lite googlande lyckades jag hitta hur jag skulle koppla kablarna och med mycket mera googlande hittade jag en kod som fick motorn att snurra:)
DSC_0025.JPG

Snusdosa sitter på motoraxeln så det blir lättare att se start och stopp positionerna, samt gör det lättare att räkna varv.
Nästa steg blir att få till en bra kod och sedan fästa motorn till en annan axel.
 

Dr Hochblume

Panerai
Jag har lite erfarenhet att programmera motorer på en raspberry pi, vilket programmeringsspråk har du tänkt använda?
Jag tror det är #C, men vet inte hundra. Jag hittade en kod som får motorn att snurra medurs i en hastighet som går bra, men jag får den inte att snurra moturs.
Jag vet inte åt vilket håll min klockor dras upp, så jag skulle vilja ha båda hållen.
 

Hugo.G

Breitling
Jag tror det är #C, men vet inte hundra. Jag hittade en kod som får motorn att snurra medurs i en hastighet som går bra, men jag får den inte att snurra moturs.
Jag vet inte åt vilket håll min klockor dras upp, så jag skulle vilja ha båda hållen.
Kan du skicka länken till sidan du tog hjälp av eller klistra in koden du använt? Jag tycker det borde gå att lägga in så man väljer vilket håll den ska snurra på :)
 
Topp