• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egengjord watch winder

Dr Hochblume

Panerai
Kan du skicka länken till sidan du tog hjälp av eller klistra in koden du använt? Jag tycker det borde gå att lägga in så man väljer vilket håll den ska snurra på :)
Jag använde koden som jag tog från denna sida:
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/StepperOneRevolution
Men den rör sig bara medurs. Jag har ändrat på stepsPerRevolution till 3600 och rpm till 6 för att få den att gå motsols och jag har nog testat flera hundra kombinationer.
Det bästa jag har kommit till är att den snurrar 4 - 5 varv moturs, sedan 1 - 2 varv medurs, för att fortsätta 4 - 5 varv moturs.
 

Hugo.G

Breitling
Jag använde koden som jag tog från denna sida:
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/StepperOneRevolution
Men den rör sig bara medurs. Jag har ändrat på stepsPerRevolution till 3600 och rpm till 6 för att få den att gå motsols och jag har nog testat flera hundra kombinationer.
Det bästa jag har kommit till är att den snurrar 4 - 5 varv moturs, sedan 1 - 2 varv medurs, för att fortsätta 4 - 5 varv moturs.
Om du har använt den koden är det väldigt konstigt att den bara snurrar medurs. Har du testat att först köra den moturs och sedan medurs? Alltså:

void loop() {
// step one revolution in the other direction:
Serial.println("counterclockwise");
myStepper.step(-stepsPerRevolution);
delay(500);

// step one revolution in one direction:
Serial.println("clockwise");
myStepper.step(stepsPerRevolution);
delay(500);
}

Om du har rpm på 6 gör den 1 varv på tio sekunder, alltså bör du öka delay till delay(50000) om du vill att den ska snurra 5 varv.
 

Dr Hochblume

Panerai
Om du har använt den koden är det väldigt konstigt att den bara snurrar medurs. Har du testat att först köra den moturs och sedan medurs? Alltså:

void loop() {
// step one revolution in the other direction:
Serial.println("counterclockwise");
myStepper.step(-stepsPerRevolution);
delay(500);

// step one revolution in one direction:
Serial.println("clockwise");
myStepper.step(stepsPerRevolution);
delay(500);
}

Om du har rpm på 6 gör den 1 varv på tio sekunder, alltså bör du öka delay till delay(50000) om du vill att den ska snurra 5 varv.
Tack för återkopplingen och koden:) Jag testar ikväll när baren sover:nailbiting:
 

Dr Hochblume

Panerai
Om du har använt den koden är det väldigt konstigt att den bara snurrar medurs. Har du testat att först köra den moturs och sedan medurs? Alltså:

void loop() {
// step one revolution in the other direction:
Serial.println("counterclockwise");
myStepper.step(-stepsPerRevolution);
delay(500);

// step one revolution in one direction:
Serial.println("clockwise");
myStepper.step(stepsPerRevolution);
delay(500);
}

Om du har rpm på 6 gör den 1 varv på tio sekunder, alltså bör du öka delay till delay(50000) om du vill att den ska snurra 5 varv.
Jag testade koden igår och motorn snurrade bara medurs. Jag fortsatte med samma kod, men ändrade stepsPerRevolution och rpm till olika värden ( ca 300 olika kombinationer:arghh:). Då fick jag den att både gå medurs och moturs slumpmässigt. Tog jag bort koden för moturs gick den fortfarande slumpmässigt fram och tillbaka:banghead:. Efter ett visst googlande hittade jag en person som hade samma problem. Det visade sig att personens motor var fel kopplad och att ordningen inte var 1,2,3,4 utan 1,3,2,4. Jag testade detta och nu fungerar din kod:)
Och här är bilden när allt fungerade
DSC_0028.JPG

Jag vet, inte mycket till bevis med en stillbild på en motor som rör sig;)
 

Dr Hochblume

Panerai
Ett till litet framsteg: ställningen med den roterande klockhållaren är montetad. Det är ett hinklock som sitter på en slipskiva. Axeln från slipskiva sitter monterad i en trädbit med två kullager, och allt ska monteras på en plexiglasskiva.
DSC_0029.JPG

Det kommer inte bli snyggt, men det borde fungera.
 

Dr Hochblume

Panerai
Jag har använt en provrörs blandare från mitt labb. Men det är 1 inte billigare och 2. Lite ohygeniskt kanske. Har någon bild men men
Jag har allt stått och tittat på labbutrustningen som vi också har på jobbet, men jag tror inte mina kollegor skulle uppskatta om jag " lånade" dem. Jag får inte ens brygga öl i reaktorerna och då skulle de ju fortfarande vara kvar:shifty:
 

Dr Hochblume

Panerai
Nu är min första prototyp klar! Den är inte snygg:confused: men den gör jobbet:D Jag vet inte hur många TPD som klockorna behöver och jag vet inte om de dras moturs eller medurs, så jag har programmerat motorn så att den snurrar 700 varav/dygn, både medurs och moturs. Som test kör jag tre av mina egna och @AndersMs PRIM (sorry:rolleyes:)
DSC_0032.JPG

DSC_0031.JPG

Nästa steg är att göra den rumsren....
 

nivv

Omega
Nu är min första prototyp klar! Den är inte snygg:confused: men den gör jobbet:D Jag vet inte hur många TPD som klockorna behöver och jag vet inte om de dras moturs eller medurs, så jag har programmerat motorn så att den snurrar 700 varav/dygn, både medurs och moturs. Som test kör jag tre av mina egna och @AndersMs PRIM (sorry:rolleyes:)
DSC_0032.JPG

DSC_0031.JPG

Nästa steg är att göra den rumsren....
Ser ju bra ut som den är! :D Kan man få se en video på spektaklet?
 

Hugo.G

Breitling
Nu är min första prototyp klar! Den är inte snygg:confused: men den gör jobbet:D Jag vet inte hur många TPD som klockorna behöver och jag vet inte om de dras moturs eller medurs, så jag har programmerat motorn så att den snurrar 700 varav/dygn, både medurs och moturs. Som test kör jag tre av mina egna och @AndersMs PRIM (sorry:rolleyes:)
DSC_0032.JPG

DSC_0031.JPG

Nästa steg är att göra den rumsren....

Snyggt! Jag letade lite information om hur många varv/dygn som behövs, 700 verkar som en bra siffra. Att snurra dem åt båda håller borde väl vara det vinnande konceptet för att alltid vara på den säkra sidan.
 

Dr Hochblume

Panerai
Snyggt! Jag letade lite information om hur många varv/dygn som behövs, 700 verkar som en bra siffra. Att snurra dem åt båda håller borde väl vara det vinnande konceptet för att alltid vara på den säkra sidan.
Jag har kört några klockor nu och mina Timexar "får" extra gångreserv och samma för Scubadude från Vostok. Lorentz med Val 7750 blir +/- 0. Jag ska köra lite olika klockor och se om jag behöver ändra TPD.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är min första prototyp klar! Den är inte snygg:confused: men den gör jobbet:D Jag vet inte hur många TPD som klockorna behöver och jag vet inte om de dras moturs eller medurs, så jag har programmerat motorn så att den snurrar 700 varav/dygn, både medurs och moturs. Som test kör jag tre av mina egna och @AndersMs PRIM (sorry:rolleyes:)
DSC_0032.JPG

DSC_0031.JPG

Nästa steg är att göra den rumsren....
Så roligt har den stackars klockan aldrig haft:D
 

Torulf

Cartier
Kul projekt! Ta bort delayen så kanske du får lite jämnare och trevligare rotation?

Behöver du hjälp med kod så är det bara att tagga mig, jobbar med olika typer av utveckling :)
 

Dr Hochblume

Panerai
Kul projekt! Ta bort delayen så kanske du får lite jämnare och trevligare rotation?

Behöver du hjälp med kod så är det bara att tagga mig, jobbar med olika typer av utveckling :)
Tack! Jag tänkte försöka själv, och jag tror också delayen gör att den blir ryckig. Men klarar jag inte det så kommer jag krypandes;)
 

Dr Hochblume

Panerai
Kul projekt! Ta bort delayen så kanske du får lite jämnare och trevligare rotation?

Behöver du hjälp med kod så är det bara att tagga mig, jobbar med olika typer av utveckling :)
Jag har fixat lite i koden och nu flyter det bättre; tack!
Edit: jag ser inte youtube här och det går att hitta videon via orden klockkarusell del2
 

Dr Hochblume

Panerai
För att göra den mer rumsren, har jag börjat sätta ihop en ny ställning till klockkarusellen. I mitt huvud blir den jättebra, men vi får se.
15558594160867383786447132848532.jpg
 

Dr Hochblume

Panerai
Snyggt! Siktar du på att köra med hållare för 4st som prototypen?
Tack! Det är första gången jag jobbar i plexiglas och jag gillar materialet:) Dock höll jag på att förlora två fingrar när jag borrade med en 8 mm borr; borren var slö och skapade friktion som gjorde att plasten smälte, fastnade i borren och skivan jag borrade i snurrade runt i allt för många RPM:confused: men det blev bara skrapsår:)

Jag kommer använda en "hållare" som är runt 25 cm i diameter och det borde ge mig 2+3+3+2 klockplatser, men vi får se. Till detta kommer jag involvera flickorna, så de får jobba lite:D
 

petrious

Breitling
2-Faktor
Aldrig jobbat i plexi, men att borrar generellt om det inte är rakt in i en vägg är inte det roligaste. Håller mig undan från allt som heter pelarborr... Okey, vilken pjäs! Kul pyssel, smart med plexit så allt går att beskåda sen också.
 
Topp