• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eget företag tråden, kan vi hjälpa varandra att starta eget? >>>>>>>

Min spontana tanke är; vill du verkligen vara med och driva företag med dessa damer och herrar? Nu vill jag inte vara en Buzz-killer och även om det är trevliga och bra personer i övrigt ser jag en hel del problem framför mig när de är har den... vad ska man säga, bristen på erfarenhet kring hur man bedriver företag? Och då ser jag det inte bara som fråga om kunskap utan mer att det ju finns en uppenbar risk för viljor som drar åt olika håll när du vill sätta av i periodiseringsfond och kollegan vill köpa en till Porsche.
Hehe, ja det är ju en del utmaningar... ;-)
 
Slänger ut en blänkare här, ifall du har ett företag som jobbar med Shopify (E-handels platform) har jag ett jobb att erbjuda. Tar även gärna emot tips om någon arbetat med en firma med gott resultat.

I korta drag behöver jag hjälp med att uppdatera vårat “theme” till Shopify 2.0 - skicka ett DM så tar vi detaljerna.

Vänligen,
Martin
 
Jag har läst lite i denna tråd sen den startade utan att egentligen haft en tanke på att bli egenföretagare, men nu har min fru chansen.
Min fru tog ett avgångsvederlag från en koncern som skulle organisera om, cheferna blev mycket förvånade eftersom hon är uppskattad och egentligen hade hon en "säker plats". Cheferna fiskar nu efter att hon ska komma tillbaka under kritiska perioder när hennes expertis behövs extra mycket, men då som konsult/egenföretagare.

Har ni något tips på hur hon lättast skulle kunna gå vidare med ett sånt upplägg?
Har ni tips på om det är enskild firma eller AB som är bäst, eller något helt annat?

Hoppas ni förstår mina frågor.
 
Har ni något tips på hur hon lättast skulle kunna gå vidare med ett sånt upplägg?
Har ni tips på om det är enskild firma eller AB som är bäst, eller något helt annat?

Att starta eget är inte svårt om man är lite organiserad (eller betalar någon annan för att vara det). Med ett upplägg som du beskriver låter det som ett rimligt enkelt och riskfritt sätt. Gör dock hemläxorna först och försök förstå så mycket som möjligt. Ett eget bolag har många fördelar, och man kan vara mer kreativ med ekonomin. T.ex. kan datorer och mobiltelefoner ofta tas på företaget och blir då mycket billigare än att köpa med skattade pengar (en 1000 kr privat motsvarar 2600 kr i oskattade pengar i firman). Om ni tänker på lång sikt kan även t.ex. pensionsfrågor hanteras den vägen med kreativare upplägg än en vanlig person kan, t.ex. direktpension.

Några spontana tankar:

1. Aktiebolag, alltid aktiebolag. Det skiljer privatekonomin från bolaget, och det isolerar ansvar och risk till bolaget och fredar i större omfattning era privata pengar från ansvar. Det ger också möjlighet att vara lite kreativare med ekonomiska upplägg på kort och lång sikt. Det finns undantag när t.ex. enskild firma eller handelsbolag kan vara bättre, men då ska du ha mycket bra på fötterna innan du går den vägen.

2. Var inte rädd för att ta ordentligt betalt, och var inte rädd för att höja priset när det behövs. Läs på om hur man förhandlar om ni inte kan det innan. Man kan t.ex. vara kreativ och ta betalt X tusen kronor i månaden för att vara tillgänglig X dagar även om de inte utnyttjas. Att ta betalt per dag istället för per timme kan skapa frihet och kan ibland matcha bättre vad som behövs.

3. Skriv alltid avtal med kunden, och se till att avtalet har tydliga gränser för hennes/bolagets ansvar. Anlita en jurist om ni känner er osäkra, skriv inte på ett avtal som ett storföretag kastar på er hur som helst även om de säger "detta är standard". En timme med en affärjurist kan tyckas dyr men den kan rädda er från mycket strul och oro.

4. Om ni inte gillar det och kan det, låt proffs sköta bokföringen. Det är relativt billigt (åtminstone om hon följer punkt 3 ovan) och räddar er från oro om skatteverket börjar ställa frågor. Å andra sidan är det inte svårt att lära sig om man hellre kör själv.

5. Tänk redan från början på hur bolaget hanteras vid en eventuell bodelning. Att bolaget på något sätt bör nämnas i aktenskapsförord är vanligt. Det är lättare att reda ut de frågorna innan det blir skarpt läge. Kommer det vara hennes tillgång eller er gemensamma? Om det blir mer pengar i bolaget kan man tänka även på hur det nämns i testamente.

6. Det finns mycket hjälp att få därute. Många kommuner har näringslivskontor som stödjer nya företagare, det statliga företaget Almi har mycket hjälp etc. Det finns också gott om böcker och liknande - sök på lokalt bibliotek om ni inte vill kasta pengar från starten. Tänk på att äldre böcker kan ha fel i detaljerna (skatter och lagar ändras med tiden) men ofta rätt i principerna.

7. Skaffa er gärna en erfaren företagare att ställa frågor till och diskutera med. Det behöver inte vara någon i samma bransch, men det är skönt att ha någon att kasta snabba frågor till som "är detta normalt?" eller "vad ska jag tänka på här?". Många lite mer erfarna företagare jag stött på hjälper gärna till. Hur hitta någon? Kolla familjn och vänkrets! Finns det en morbror som kört rörmokarfirma eller en granne som är ICA-handlare kan det vara en start. Kolla annars runt i golfklubben, kyrkan, rotaryföreningen, var ni nu är aktiva. Det finns också gott om nätverk med mycket företagare - inte minst föreningar för företagare (Företagarna, Småföretagarna, lokal handelskammare). Jag har ställt upp åt några i min bekantskap och det är skoj hjälpa till.

8. Beroende på familjesituation, undersök hur eget bolag påverkar SGI (sjukersättning, föräldrapenning etc) och a-kassa. Troligen inget problem, men det är bättre att undersöka i förväg än att bli överraskad av fel skäl.

9. Även upp jag uppmanar till att vara kreativ med ekonomi, gör inte saker på den fronten som ekonomer och revisorer tycker är fel eller tveksamma. Man sover bättre om man har lagen på sin sida. Få företagare kan lura skatteverket hur länge som helst.

10. Podden och forumet "Rika tillsammans" har en hel del information. Kolla t.ex. dessa länkar som en start (men det finns mycket mer där):


Gräv vidare där på RT-forumet, det finns mycket kunskaper både om företagande i sig men också hur man bäst hanterar pengarna i bolaget map skatter och annat som privatpersoner kanske inte tänker på.
 
Senast ändrad:
Att starta eget är inte svårt om man är lite organiserad (eller betalar någon annan för att vara det). Med ett upplägg som du beskriver låter det som ett rimligt enkelt och riskfritt sätt. Gör dock hemläxorna först och försök förstå så mycket som möjligt. Ett eget bolag har många fördelar, och man kan vara mer kreativ med ekonomin. T.ex. kan datorer och mobiltelefoner ofta tas på företaget och blir då mycket billigare än att köpa med skattade pengar (en 1000 kr privat motsvarar 2600 kr i oskattade pengar i firman). Om ni tänker på lång sikt kan även t.ex. pensionsfrågor hanteras den vägen med kreativare upplägg än en vanlig person kan, t.ex. direktpension.

Några spontana tankar:

1. Aktiebolag, alltid aktiebolag. Det skiljer privatekonomin från bolaget, och det isolerar ansvar och risk till bolaget och fredar i större omfattning era privata pengar från ansvar. Det ger också möjlighet att vara lite kreativare med ekonomiska upplägg på kort och lång sikt. Det finns undantag när t.ex. enskild firma eller handelsbolag kan vara bättre, men då ska du ha mycket bra på fötterna innan du går den vägen.

2. Var inte rädd för att ta ordentligt betalt, och var inte rädd för att höja priset när det behövs. Läs på om hur man förhandlar om ni inte kan det innan. Man kan t.ex. vara kreativ och ta betalt X tusen kronor i månaden för att vara tillgänglig X dagar även om de inte utnyttjas. Att ta betalt per dag istället för per timme kan skapa frihet och kan ibland matcha bättre vad som behövs.

3. Skriv alltid avtal med kunden, och se till att avtalet har tydliga gränser för hennes/bolagets ansvar. Anlita en jurist om ni känner er osäkra, skriv inte på ett avtal som ett storföretag kastar på er hur som helst även om de säger "detta är standard". En timme med en affärjurist kan tyckas dyr men den kan rädda er från mycket strul och oro.

4. Om ni inte gillar det och kan det, låt proffs sköta bokföringen. Det är relativt billigt (åtminstone om hon följer punkt 3 ovan) och räddar er från oro om skatteverket börjar ställa frågor. Å andra sidan är det inte svårt att lära sig om man hellre kör själv.

5. Tänk redan från början på hur bolaget hanteras vid en eventuell bodelning. Att bolaget på något sätt bör nämnas i aktenskapsförord är vanligt. Det är lättare att reda ut de frågorna innan det blir skarpt läge. Kommer det vara hennes tillgång eller er gemensamma? Om det blir mer pengar i bolaget kan man tänka även på hur det nämns i testamente.

6. Det finns mycket hjälp att få därute. Många kommuner har näringslivskontor som stödjer nya företagare, det statliga företaget Almi har mycket hjälp etc. Det finns också gott om böcker och liknande - sök på lokalt bibliotek om ni inte vill kasta pengar från starten. Tänk på att äldre böcker kan ha fel i detaljerna (skatter och lagar ändras med tiden) men ofta rätt i principerna.

7. Skaffa er gärna en erfaren företagare att ställa frågor till och diskutera med. Det behöver inte vara någon i samma bransch, men det är skönt att ha någon att kasta snabba frågor till som "är detta normalt?" eller "vad ska jag tänka på här?". Många lite mer erfarna företagare jag stött på hjälper gärna till. Hur hitta någon? Kolla familjn och vänkrets! Finns det en morbror som kört rörmokarfirma eller en granne som är ICA-handlare kan det vara en start. Kolla annars runt i golfklubben, kyrkan, rotaryföreningen, var ni nu är aktiva. Det finns också gott om nätverk med mycket företagare - inte minst föreningar för företagare (Företagarna, Småföretagarna, lokal handelskammare). Jag har ställt upp åt några i min bekantskap och det är skoj hjälpa till.

8. Beroende på familjesituation, undersök hur eget bolag påverkar SGI (sjukersättning, föräldrapenning etc) och a-kassa. Troligen inget problem, men det är bättre att undersöka i förväg än att bli överraskad av fel skäl.

9. Även upp jag uppmanar till att vara kreativ med ekonomi, gör inte saker på den fronten som ekonomer och revisorer tycker är fel eller tveksamma. Man sover bättre om man har lagen på sin sida. Få företagare kan lura skatteverket hur länge som helst.

10. Podden och forumet "Rika tillsammans" har en hel del information. Kolla t.ex. dessa länkar som en start (men det finns mycket mer där):


Gräv vidare där på RT-forumet, det finns mycket kunskaper både om företagande i sig men också hur man bäst hanterar pengarna i bolaget map skatter och annat som privatpersoner kanske inte tänker på.
Riktigt schysst, det är därför jag älskar detta forum.
 
Hoppas någon kanske kan ge mig vägvisning; jag har sagt upp mig från min nuvarande arbetsgivare. Nu dom vill ta in mig som konsult så jag är alltså orsaken till deras problem och lösningen.

Vilket arvode kan jag ta? Det finns ingen annan att ta in, de få som kan det jag gör är konkurrenter som är enmans företagare.

Primärt handlar det om att driva igenom och färdigställa projekt motsvarande ca 30 miljoner, det är även jag som sålt dessa projekt.
 
Hoppas någon kanske kan ge mig vägvisning; jag har sagt upp mig från min nuvarande arbetsgivare. Nu dom vill ta in mig som konsult så jag är alltså orsaken till deras problem och lösningen.

Vilket arvode kan jag ta? Det finns ingen annan att ta in, de få som kan det jag gör är konkurrenter som är enmans företagare.

Primärt handlar det om att driva igenom och färdigställa projekt motsvarande ca 30 miljoner, det är även jag som sålt dessa projekt.
Klurig fråga men en kul start på ditt företagande!
Jag hade nog försökt hitta vad konkurenterna/liknande konsulter ligger i pris och lagt mig där eller kanske något under om du vill vara snäll.
Man kan även utnyttja situationen och hissa priset men då tenderar det bli ett missnöje av att man anses utnyttja situationen. Effekten då blir att man inte når en långsiktig för båda parter bra affärsrelation.

Edit. Men alla diskussioner om grundlön med påslag för att fastställa timpris kan de glömma
 
Hoppas någon kanske kan ge mig vägvisning; jag har sagt upp mig från min nuvarande arbetsgivare. Nu dom vill ta in mig som konsult så jag är alltså orsaken till deras problem och lösningen.

Vilket arvode kan jag ta? Det finns ingen annan att ta in, de få som kan det jag gör är konkurrenter som är enmans företagare.

Primärt handlar det om att driva igenom och färdigställa projekt motsvarande ca 30 miljoner, det är även jag som sålt dessa projekt.
Beror mycket på vad du har för roll, vad du har för uppgifter och ansvarsområden? Går ditt arbete att mäta på något specifikt sätt? Som exempel, jag driver en digitalbyrå där vi jobbar med digital transformation och strategi, vi tar inga uppdrag under 1100:-/h och har ett minikrav på 40 h/mån.
 
Beror mycket på vad du har för roll, vad du har för uppgifter och ansvarsområden? Går ditt arbete att mäta på något specifikt sätt? Som exempel, jag driver en digitalbyrå där vi jobbar med digital transformation och strategi, vi tar inga uppdrag under 1100:-/h och har ett minikrav på 40 h/mån.
Svårt att säga, jag har sålt projekten under min anställning men de levereras och monteras efter att jag lämnat företaget, går allt som det ska kommer den förväntade vinsten att stämma. Skulle det bli någon typ av förlängningen efter dessa projekt som skulle innebära nyförsäljning så måste vinsten vara det enklaste att mäta.
 
Svårt att säga, jag har sålt projekten under min anställning men de levereras och monteras efter att jag lämnat företaget, går allt som det ska kommer den förväntade vinsten att stämma. Skulle det bli någon typ av förlängningen efter dessa projekt som skulle innebära nyförsäljning så måste vinsten vara det enklaste att mäta.
Är det byggprojekt? Arbetar du med någon form av affärsutveckling alltså?
 
Finns ing
Klurig fråga men en kul start på ditt företagande!
Jag hade nog försökt hitta vad konkurenterna/liknande konsulter ligger i pris och lagt mig där eller kanske något under om du vill vara snäll.
Man kan även utnyttja situationen och hissa priset men då tenderar det bli ett missnöje av att man anses utnyttja situationen. Effekten då blir att man inte når en långsiktig för båda parter bra affärsrelation.

Edit. Men alla diskussioner om grundlön med påslag för att fastställa timpris kan de glömma
Finns som sagt bara ett par konkurrenter inga konsulter. Det är en liten och väldigt nischad bransch.

Kan man väga arvodet mot den förväntade vinsten på dessa projekt?
 
Hoppas någon kanske kan ge mig vägvisning; jag har sagt upp mig från min nuvarande arbetsgivare. Nu dom vill ta in mig som konsult så jag är alltså orsaken till deras problem och lösningen.

Vilket arvode kan jag ta? Det finns ingen annan att ta in, de få som kan det jag gör är konkurrenter som är enmans företagare.

Primärt handlar det om att driva igenom och färdigställa projekt motsvarande ca 30 miljoner, det är även jag som sålt dessa projekt.
Helt omöjligt att svara på men kan vara bra att tänka på vad du haft i lön sedan förenklat ta det gånger tex 1.6 så har du en fingervisning på vad du kostade bolaget. Om du sedan tar det delat på 168 har du UNGEFÄR deras kostnad för dig per timme en vanlig månad.

När du sedan är konsult blir det såklart dyrare men då har du någonting att utgå ifrån.
 
Hoppas någon kanske kan ge mig vägvisning; jag har sagt upp mig från min nuvarande arbetsgivare. Nu dom vill ta in mig som konsult så jag är alltså orsaken till deras problem och lösningen.

Vilket arvode kan jag ta? Det finns ingen annan att ta in, de få som kan det jag gör är konkurrenter som är enmans företagare.

Primärt handlar det om att driva igenom och färdigställa projekt motsvarande ca 30 miljoner, det är även jag som sålt dessa projekt.
Tänk på att det inte är helt självklart att man kan vara konsult hos en tidigare arbetsgivare, lite beroende på omständigheterna i övrigt;

 
Finns ing

Finns som sagt bara ett par konkurrenter inga konsulter. Det är en liten och väldigt nischad bransch.

Kan man väga arvodet mot den förväntade vinsten på dessa projekt?
Du kan absolut ha andra arvoderingsmodeller än timdebitering. Det där får du isf förhandla med uppdragsgivaren.
 
Tänk på att det inte är helt självklart att man kan vara konsult hos en tidigare arbetsgivare, lite beroende på omständigheterna i övrigt;

Det där är en riktigt stygg regel. Beskattningskonsekvenserna om man gör fel är ordentligt höga för både uppdragtagare och uppdragsgivare. Artikeln är riktigt bra.
Viktigt att man agerar självständigt från sin uppdragsgivare (särskilt fd arbetsgivare). Egen utrustning, självständighet mm och inte minst flera uppdragsgivare är viktigt.
 
Det där är en riktigt stygg regel. Beskattningskonsekvenserna om man gör fel är ordentligt höga för både uppdragtagare och uppdragsgivare. Artikeln är riktigt bra.
Viktigt att man agerar självständigt från sin uppdragsgivare (särskilt fd arbetsgivare). Egen utrustning, självständighet mm och inte minst flera uppdragsgivare är viktigt.
Kommer troligen inte ha andra uppdragsgivare till en början mer än att jobba i mitt AB med andra saker än att vara konsult.
 
Kommer troligen inte ha andra uppdragsgivare till en början mer än att jobba i mitt AB med andra saker än att vara konsult.
Uttryckte mig lite slarvigt inser jag. Jobbar du med andra saker bedriver du självständig näringsverksamhet likställt med andra uppdragsgivare. Vågar naturligtvis inte lova något men då tycker jag det låter som att risken inte borde vara överhängande.
 
Finns ing

Finns som sagt bara ett par konkurrenter inga konsulter. Det är en liten och väldigt nischad bransch.

Kan man väga arvodet mot den förväntade vinsten på dessa projekt?
Generellt är det ganska svårt att ha det som beräkningsgrund för ersättning. I vissa enstaka fall går det kanske men generellt inte. Finns det inga andra konsulter i denna bransch som kan ge vägledning alternativt vad hade du tänkt ta för arvode emot andra kunder? Om du sitter i guldläge här men samtidigt kanske inte vill blåsa dem totalt utan istället hoppas på att de fortsätter använda dig framöver kan du ju lägga ett lite premiumtillägg denna gång men inte så pass att det blir orimligt. Dvs skulle du ta 1000 kr/h emot kommande kunder blir det ju lite märkligt om du skulle skinna din tidigare AG på 2500 kr/h eller dyl. tänker jag men du kan ju kanske putsa till det till 1200-1300 kr/h i varje fall.

Annars kul tråd och sitter själv och "fantiserar" om att bli egen om ett år eller så kanske. Beror lite på konjunktur osv då planen är att köra enmansbolag som inköpskonsult inom bygg/anläggning.
 
Senast ändrad:
Hur väl fungerar dessa ”automatiserade” bokingsföringsprogram? Poppat upp reklam på mina sociala medier om dessa, vid närmare koll så verkar jag kunna halvera om inte mer, mina kostnader för bokföring/revisionsarbete. Har tidigare kört revisor men bolaget har bara haft en fakturerande kund och jag har aldrig tagit ut lön. Nu är det dags att levla upp bolaget och vi blir 3-4 heltidsanställda redan under första året och det ska bli lönebetalningar varje månad.
 
Hur väl fungerar dessa ”automatiserade” bokingsföringsprogram? Poppat upp reklam på mina sociala medier om dessa, vid närmare koll så verkar jag kunna halvera om inte mer, mina kostnader för bokföring/revisionsarbete. Har tidigare kört revisor men bolaget har bara haft en fakturerande kund och jag har aldrig tagit ut lön. Nu är det dags att levla upp bolaget och vi blir 3-4 heltidsanställda redan under första året och det ska bli lönebetalningar varje månad.
Hej, har lång erfarenhet från redovisningsbranschen och automatisering av den. Tyvärr så handlar det fortfarande mycket om den mänskliga delen. Ett ”automatiserat” program ställer krav på dig som företagare att ha koll och vara duktig på admin och att du har stenkoll. Har du inte det, så blir du beroende av en duktig redovisningskonsult och då är det bättre att hitta en sådan som använder en mjukvara som hen är bra på. Annars kolla på hybridbolag typ Wint eller PE Accounting som både har mjukvara och konsulter, dock inte så billigt att du halverar dina kostnader.
 
Jag har en produktidé som jag skall försöka förverkliga inom närmsta framtiden. Jag kommer behöva hjälp med design och tillverkning av en prototyp.
Själva företagandet är inte ett problem då jag har mycket gott stöd av personer som är erfarna när det kommer till att driva företag samt bokföring.

Produkten är mycket nischad, men det finns inget liknade på marknaden idag.

Jag behöver alltså hitta någon som kan designa och tillverka en prototyp, jag kan berätta funktion och har en god idé om eventuell utformning.
 
Jag har en produktidé som jag skall försöka förverkliga inom närmsta framtiden. Jag kommer behöva hjälp med design och tillverkning av en prototyp.
Själva företagandet är inte ett problem då jag har mycket gott stöd av personer som är erfarna när det kommer till att driva företag samt bokföring.

Produkten är mycket nischad, men det finns inget liknade på marknaden idag.

Jag behöver alltså hitta någon som kan designa och tillverka en prototyp, jag kan berätta funktion och har en god idé om eventuell utformning.
Är 3D-modellör så kan hjälpa dig att få fram underlag för prototyp. Tänkte du 3d-printa prototypen eller är det mer en mekanisk verkstad du behöver?
 
Hej, har lång erfarenhet från redovisningsbranschen och automatisering av den. Tyvärr så handlar det fortfarande mycket om den mänskliga delen. Ett ”automatiserat” program ställer krav på dig som företagare att ha koll och vara duktig på admin och att du har stenkoll. Har du inte det, så blir du beroende av en duktig redovisningskonsult och då är det bättre att hitta en sådan som använder en mjukvara som hen är bra på. Annars kolla på hybridbolag typ Wint eller PE Accounting som både har mjukvara och konsulter, dock inte så billigt att du halverar dina kostnader.
Tack som jag anade så är det mest show och ”AI”-hype. Får köra vidare ett tag med traditionell, vill minimera engagemang från mitt håll inom sånt och istället satsa på kärnverksamheten.
 
Är 3D-modellör så kan hjälpa dig att få fram underlag för prototyp. Tänkte du 3d-printa prototypen eller är det mer en mekanisk verkstad du behöver?
Produkten borde vara möjlig att producera i plast dvs 3D-printa, så en mek.verstad torde inte vara nödvändigt. Jag hittade några företag som jobbar med produktutveckling i Stockholm, men lite oklart med priser osv.
Jag kan skjuta dig ett Pm senare 🙂
 
Produkten borde vara möjlig att producera i plast dvs 3D-printa, så en mek.verstad torde inte vara nödvändigt. Jag hittade några företag som jobbar med produktutveckling i Stockholm, men lite oklart med priser osv.
Jag kan skjuta dig ett Pm senare 🙂
Haha ja det kan verkligen vara en hur långt är ett snöre-fråga. Konsultat inom produktutveckling i över tio års tid och är drt inte en riktigt tydlig spec brukar tiden vara riktigt klurig att pricka rätt på.
Ja men dra ett pm så kan jag få ett hum om hur komplex din grej är! Jag har ingen tillgång till en printer som jag kan köra grejer privat på men det kanske finns någon annan på forumet som kan printa åt dig. Är det inte allt för tidskrävande så kan jag hjälpa till med första biten mot ett bidrag till bcf eller liknande :)
 
Kanske inte rätt tråd, men jag ger det en chansning....!

Hur f_n ska man lösa "it-miljön" för ett mindre företag? Vi är åtta anställda och omsätter kanske 15 miljoner per år, vi är hantverkare så i princip är vi två som använder dator / it / mail flera gånger per dag, resterande gäng använder sina mobiltelefoner för avrapportering, beställningar etc.

Vi försöker nu hitta en lösning där jag och min närmste kollega har en gemensam server eller liknande där vi samlar dokument och information som vi båda kan nå och arbeta i. Det är inga stora mängder material som ska hanteras men offerter, mallar, avtal osv.... Det kan såklart både vara en moln-lösning som en rent fysisk server, allt ska förstås ligga bakom brandväggar och säkerhetskopieras varje natt men i övrigt inga enorma krav.

Problemet är att det blir så ENORMT omfattande när vi pratar med de som levererar dessa it-lösningar, offerterna vi får på ligger på runt 150.000kr och är då fördelat på olika former av behovsanalys, planering, övergång med mera...

Mycket av detta är saker jag knappt förstår, och allra minst förstår jag varför det ska kosta 150.000kr och xxxx antal kronor per månad för att vi är TVÅ PERSONER som vill kunna se och arbeta med samma textfil. Sen har vi diverse affärssystem men de är mer eller mindre webbaserade så det känns som ett mindre problem att hantera.
 
Kostar inte Office365 för små företag under en tusenlapp per användare om året?
Däromkring i alla fall, runt 125kr per månad och användare. Helt ok.

Det måste ju inte vara gratis, men jag känner att... ja det blir så stort, de försöker sälja på mig en it-lösning värdig ett företag med 50 användare snarare än 2 (!).
 
Kanske inte rätt tråd, men jag ger det en chansning....!

Hur f_n ska man lösa "it-miljön" för ett mindre företag? Vi är åtta anställda och omsätter kanske 15 miljoner per år, vi är hantverkare så i princip är vi två som använder dator / it / mail flera gånger per dag, resterande gäng använder sina mobiltelefoner för avrapportering, beställningar etc.

Vi försöker nu hitta en lösning där jag och min närmste kollega har en gemensam server eller liknande där vi samlar dokument och information som vi båda kan nå och arbeta i. Det är inga stora mängder material som ska hanteras men offerter, mallar, avtal osv.... Det kan såklart både vara en moln-lösning som en rent fysisk server, allt ska förstås ligga bakom brandväggar och säkerhetskopieras varje natt men i övrigt inga enorma krav.

Problemet är att det blir så ENORMT omfattande när vi pratar med de som levererar dessa it-lösningar, offerterna vi får på ligger på runt 150.000kr och är då fördelat på olika former av behovsanalys, planering, övergång med mera...

Mycket av detta är saker jag knappt förstår, och allra minst förstår jag varför det ska kosta 150.000kr och xxxx antal kronor per månad för att vi är TVÅ PERSONER som vill kunna se och arbeta med samma textfil. Sen har vi diverse affärssystem men de är mer eller mindre webbaserade så det känns som ett mindre problem att hantera.
Du behöver inget avancerat alls. Jag har kört eget i 13 år och när vi var två pers i början skaffade vi Dropbox som vi fortfarande använder. En period hade vi sju anställda men just nu är vi fyra pers. Funkar oavsett hur bra som helst.
På den tiden fanns inte Office365 på samma sätt men det funkar säkert lika bra som Dropbox. Det är nåt sånt du behöver tror jag.
Jag har förresten precis köpt en ny laptop till mig själv. Tog min gamla till vår lokala datoraffär för att de ska blåsa den så att grabben kan ta över den hemma, superenkelt eftersom det inte fanns några lokala filer alls som jag behöver. Allt ligger i molnet med obegränsad backup på filer. Jag kan alltså komma åt alla historiska versioner av alla filer som ligger i Dropbox, och såvitt jag vet finns det även backup på filer vi slängt.
Hur smidigt som helst, i utforskaren ser det ut som om allt låg lokalt men med den skillnaden att man kan välja vilka mappar man vill ha synkade lokalt och vilka man inte vill ska ta upp plats på disken utan bara se fast de ligger i molnet.

Summerat: du behöver ingen dyr tjänst för filhantering i den omfattningen du behöver!

Lycka till!
 
Tillbaka
Topp