Att starta eget är inte svårt om man är lite organiserad (eller betalar någon annan för att vara det). Med ett upplägg som du beskriver låter det som ett rimligt enkelt och riskfritt sätt. Gör dock hemläxorna först och försök förstå så mycket som möjligt. Ett eget bolag har många fördelar, och man kan vara mer kreativ med ekonomin. T.ex. kan datorer och mobiltelefoner ofta tas på företaget och blir då mycket billigare än att köpa med skattade pengar (en 1000 kr privat motsvarar 2600 kr i oskattade pengar i firman). Om ni tänker på lång sikt kan även t.ex. pensionsfrågor hanteras den vägen med kreativare upplägg än en vanlig person kan, t.ex. direktpension.
Några spontana tankar:
1.
Aktiebolag, alltid aktiebolag. Det skiljer privatekonomin från bolaget, och det isolerar ansvar och risk till bolaget och fredar i större omfattning era privata pengar från ansvar. Det ger också möjlighet att vara lite kreativare med ekonomiska upplägg på kort och lång sikt. Det finns undantag när t.ex. enskild firma eller handelsbolag kan vara bättre, men då ska du ha mycket bra på fötterna innan du går den vägen.
2.
Var inte rädd för att ta ordentligt betalt, och var inte rädd för att höja priset när det behövs. Läs på om hur man förhandlar om ni inte kan det innan. Man kan t.ex. vara kreativ och ta betalt X tusen kronor i månaden för att vara tillgänglig X dagar även om de inte utnyttjas. Att ta betalt per dag istället för per timme kan skapa frihet och kan ibland matcha bättre vad som behövs.
3.
Skriv alltid avtal med kunden, och se till att avtalet har tydliga gränser för hennes/bolagets ansvar. Anlita en jurist om ni känner er osäkra, skriv inte på ett avtal som ett storföretag kastar på er hur som helst även om de säger "detta är standard". En timme med en affärjurist kan tyckas dyr men den kan rädda er från mycket strul och oro.
4. Om ni inte gillar det och kan det, låt proffs sköta bokföringen. Det är relativt billigt (åtminstone om hon följer punkt 3 ovan) och räddar er från oro om skatteverket börjar ställa frågor. Å andra sidan är det inte svårt att lära sig om man hellre kör själv.
5. Tänk redan från början på hur bolaget hanteras vid en eventuell bodelning. Att bolaget på något sätt bör nämnas i aktenskapsförord är vanligt. Det är lättare att reda ut de frågorna innan det blir skarpt läge. Kommer det vara hennes tillgång eller er gemensamma? Om det blir mer pengar i bolaget kan man tänka även på hur det nämns i testamente.
6. Det finns mycket hjälp att få därute. Många kommuner har näringslivskontor som stödjer nya företagare, det statliga företaget Almi har mycket hjälp etc. Det finns också gott om böcker och liknande - sök på lokalt bibliotek om ni inte vill kasta pengar från starten. Tänk på att äldre böcker kan ha fel i detaljerna (skatter och lagar ändras med tiden) men ofta rätt i principerna.
7. Skaffa er gärna en erfaren företagare att ställa frågor till och diskutera med. Det behöver inte vara någon i samma bransch, men det är skönt att ha någon att kasta snabba frågor till som "är detta normalt?" eller "vad ska jag tänka på här?". Många lite mer erfarna företagare jag stött på hjälper gärna till. Hur hitta någon? Kolla familjn och vänkrets! Finns det en morbror som kört rörmokarfirma eller en granne som är ICA-handlare kan det vara en start. Kolla annars runt i golfklubben, kyrkan, rotaryföreningen, var ni nu är aktiva. Det finns också gott om nätverk med mycket företagare - inte minst föreningar för företagare (Företagarna, Småföretagarna, lokal handelskammare). Jag har ställt upp åt några i min bekantskap och det är skoj hjälpa till.
8. Beroende på familjesituation, undersök hur eget bolag påverkar SGI (sjukersättning, föräldrapenning etc) och a-kassa. Troligen inget problem, men det är bättre att undersöka i förväg än att bli överraskad av fel skäl.
9. Även upp jag uppmanar till att vara kreativ med ekonomi, gör inte saker på den fronten som ekonomer och revisorer tycker är fel eller tveksamma. Man sover bättre om man har lagen på sin sida. Få företagare kan lura skatteverket hur länge som helst.
10. Podden och forumet "Rika tillsammans" har en hel del information. Kolla t.ex. dessa länkar som en start (men det finns mycket mer där):
Vilka är de bästa tipsen när man ska starta, driva och utveckla ett litet eget företag som ska göra ens eget liv rikare? Det är temat för dagens avsnitt där vi blir intervjuade av vår lyssnare Monika Molander. Även om avsnittet fokuserar på företagande så kan man använda många av principerna som...
rikatillsammans.se
Vilka är guldkornen och erfarenheterna som man bör få rätt på i ett företagande och vad gör man när det inte går så bra? Det är frågor i denna andra del där vi blir intervjuade av Monika Molander kring att starta och driva ett eget litet livsstilsföretag. Det här är den andra och avslutande...
rikatillsammans.se
Under de senaste veckorna har jag startat upp ett nytt aktiebolag och har lärt mig en hel del om vad man behöver tänka på samt vilka steg som man måste följa. Det finns väldigt många bra guider där ute (bara att googla) om vad man ska tänka på men vad samtliga missar är att beskriva processen i...
rikatillsammans.se
Gräv vidare där på RT-forumet, det finns mycket kunskaper både om företagande i sig men också hur man bäst hanterar pengarna i bolaget map skatter och annat som privatpersoner kanske inte tänker på.