Är det specifikt dokument (Word, Excel, Notepad) ni vill dela, eller är det även arbetsorder/tidsskrivning/fakturering som ni efterfrågar?Kanske inte rätt tråd, men jag ger det en chansning....!
Hur f_n ska man lösa "it-miljön" för ett mindre företag? Vi är åtta anställda och omsätter kanske 15 miljoner per år, vi är hantverkare så i princip är vi två som använder dator / it / mail flera gånger per dag, resterande gäng använder sina mobiltelefoner för avrapportering, beställningar etc.
Vi försöker nu hitta en lösning där jag och min närmste kollega har en gemensam server eller liknande där vi samlar dokument och information som vi båda kan nå och arbeta i. Det är inga stora mängder material som ska hanteras men offerter, mallar, avtal osv.... Det kan såklart både vara en moln-lösning som en rent fysisk server, allt ska förstås ligga bakom brandväggar och säkerhetskopieras varje natt men i övrigt inga enorma krav.
Problemet är att det blir så ENORMT omfattande när vi pratar med de som levererar dessa it-lösningar, offerterna vi får på ligger på runt 150.000kr och är då fördelat på olika former av behovsanalys, planering, övergång med mera...
Mycket av detta är saker jag knappt förstår, och allra minst förstår jag varför det ska kosta 150.000kr och xxxx antal kronor per månad för att vi är TVÅ PERSONER som vill kunna se och arbeta med samma textfil. Sen har vi diverse affärssystem men de är mer eller mindre webbaserade så det känns som ett mindre problem att hantera.
Om det tidigare så räcker det med Office 365. Du skapar kalkyl i Excel, sparar den i OneDrive, din kollega kan öppna den och kan fortsätta. Alternativt kan ni båda jobba i filen samtidigt.
om ni även önskar funktioner som tidsskrivning/arbetsorder etc finns massor system anpassade för hantverkare. Handyman, Hantverksdata, Hantverkarappen, mfl. Men dessa är inga dokumenthanteringssystem, snarare ERP-system med projekt- och service-moduler.