• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eget företag tråden, kan vi hjälpa varandra att starta eget? >>>>>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
Kunskap är makt, vi är en del egna företagare på forumet. Kanske vi kan hjälpa varandra?
Här diskuterar vi men framför allt hjälper varandra i företagande, hjälper varandra infrågorna att starta ett företag och berättar om våra egna erfarenheter och vägarna till entreprenörskapet.
 
Senast ändrad:

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jag kommer från byrå- & konsultvärlden, var anställd väldigt länge och konsultade för tre väldigt stora aktörer. Men tyckte att det var så himla opersonligt och det fick mig att börja prata med mindre företag inom helt andra branscher, där i stort sett varje samtal gav en tydlig behovsbild av min kompetens. Körde frilans första 5-6 månaderna och när den inkomsten översteg min ordinarie lön så startade jag eget AB, på den vägen är det.

Så mina konkreta tips är att göra en tydlig behovsanalys av din kompetens på marknaden, börja småskaligt och kör som frilans ett tag dels för att se hur det känns att vara ”egen” men också se vad du kan skapa i kassaflöde under en ”provperiod”.

Pros som egen:
Du gör något som du troligen personligen brinner för.
Du sätter egna processer och arbetssätt.
Du får generellt ett mycket friare liv (jag jobbar 100% remote).
Du har möjligheten att tjäna avsevärt mer pengar (låt inte enbart det vara drivkraften dock).
Du kan skapa fina möjligheter i form av samarbeten och partnerskap.

Cons som egen:
Du själv är ytterst ansvarig att allting sköts, genomförs, faktureras och betalas.
Du tar en helt annan sorts risk än att vara anställd.
Det kan vara väldigt tufft och stressigt ibland, när situationer som en pandemi uppstår.

Men rent krasst vill jag ändå säga att det här är det bästa beslutet jag tagit, nedsidorna med att vara egen vägs upp tusenfalt med uppsidorna. Det finns helt andra möjligheter med att driva eget, såklart är det en risk men det är verkligen värt det. Säkerställ att du inte jobbar för mycket bara, i mars-maj jobbades det väldigt mycket och jag var läskigt nära den där ökända väggen. Men hittade en erfaren entreprenör som blev min business mentor och har varit till så stor hjälp att balansera detta.


Ja men ett kul tillägg till det, jag gjorde min sista dag som anställd tre dagar före att pandemin blev ett faktum. Då var jag däremot hundra på att det var mitt livs sämsta beslut, men första bokslutet är nyligen gjort och det har gått långt bättre än väntat ändå.
 

Tapiren

Cartier
Intressant tråd! Förvånande att den inte fått större genomslag, jag tänker mig spontant att vi har en hel del egna företagare här på forumet!

Själv är jag.... ja om inte i startgroparna så i alla fall väldigt, väldigt sugen på att starta en egen verksamhet tillsammans med min hustru.

Fördelar;
-Jag har ingen som är direkt beroende av min inkomst, det är bara jag och frun och vi klarar oss på små medel även om vi idag har en ganska kostsam livsstil så är vi (nog....?) beredda att lägga om den.
-Min affärspartner och jag, frun alltså, gillar att arbeta och vi arbetar bra tillsammans. Vi har inga problem att köra 12 timmar om dagen om det är så.
-Vi äger lite fastigheter, inget vi blir rika på men de ger ett visst överskott varje år som vi kan klara oss på, plus att vi faktiskt har något att göra om den egna verksamheten inte bär sig direkt. Jag kan absolut se mig själv glidandes runt med gräsklipparen eller skruvmejseln, det är bara roligt.
-Vi har en hygglig affärsidé, som jag tror på.


Nackdelar;
-Jag avskyr risker. Jag kan inte investera räntefonder eftersom jag blir så nervös.
-Jag är ingen entreprenör och ser gärna risker och svårigheter med allt, hur ska vi lära oss hantera moms? Hur ska vi hitta kunder? Hur ska vi...?

Jag är alltså ingen direkt egenföretagare som person, inte på något sätt, jag är en utpräglad förvaltare som på uppdrag av ägarna drivit små och mellanstora bolag de senaste åren och jag trivs bra med det, men jag har en känsla av att jag vill mer, jag har arbetat med fyra-fem ägare som gjort enorma pengar på mina arbetsinsatser medan de suttit på en strand med drinkar. Notera att det inte finns något missnöje eller missunnsamhet, jag har det bra som anställd men... jag vill mer, på något oförklarligt sätt.

Jag får följa upp den här tråden om ett år:)
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Intressant tråd! Förvånande att den inte fått större genomslag, jag tänker mig spontant att vi har en hel del egna företagare här på forumet!

Själv är jag.... ja om inte i startgroparna så i alla fall väldigt, väldigt sugen på att starta en egen verksamhet tillsammans med min hustru.

Fördelar;
-Jag har ingen som är direkt beroende av min inkomst, det är bara jag och frun och vi klarar oss på små medel även om vi idag har en ganska kostsam livsstil så är vi (nog....?) beredda att lägga om den.
-Min affärspartner och jag, frun alltså, gillar att arbeta och vi arbetar bra tillsammans. Vi har inga problem att köra 12 timmar om dagen om det är så.
-Vi äger lite fastigheter, inget vi blir rika på men de ger ett visst överskott varje år som vi kan klara oss på, plus att vi faktiskt har något att göra om den egna verksamheten inte bär sig direkt. Jag kan absolut se mig själv glidandes runt med gräsklipparen eller skruvmejseln, det är bara roligt.
-Vi har en hygglig affärsidé, som jag tror på.


Nackdelar;
-Jag avskyr risker. Jag kan inte investera räntefonder eftersom jag blir så nervös.
-Jag är ingen entreprenör och ser gärna risker och svårigheter med allt, hur ska vi lära oss hantera moms? Hur ska vi hitta kunder? Hur ska vi...?

Jag är alltså ingen direkt egenföretagare som person, inte på något sätt, jag är en utpräglad förvaltare som på uppdrag av ägarna drivit små och mellanstora bolag de senaste åren och jag trivs bra med det, men jag har en känsla av att jag vill mer, jag har arbetat med fyra-fem ägare som gjort enorma pengar på mina arbetsinsatser medan de suttit på en strand med drinkar. Notera att det inte finns något missnöje eller missunnsamhet, jag har det bra som anställd men... jag vill mer, på något oförklarligt sätt.

Jag får följa upp den här tråden om ett år:)
Det sista du nämner är det som stört mig dvs jag har inte heller några problem med att andra säger vad jag ska göra men vetskapen om hur mycket pengar en drar in i förhållande till vad man får ut som anställd är det jobbiga.

Jag har varit egen nu i 8 år och ångrar inget. Nu har jag haft tur med hjälp av företaget då min mor är redovisningskonsult och hjälper mig med moms, skatter, deklaration och bokslut. Hade jag inte fått den hjälpen hade jag nog inte grejat det.

Efter 8 år med bra resultat blir jag dock fortfarande nojig så fort jag har en period på 2 veckor eller mer med lite mindre jobb. Den känslan kommer nog aldrig försvinna
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Det sista du nämner är det som stört mig dvs jag har inte heller några problem med att andra säger vad jag ska göra men vetskapen om hur mycket pengar en drar in i förhållande till vad man får ut som anställd är det jobbiga.

Jag har varit egen nu i 8 år och ångrar inget. Nu har jag haft tur med hjälp av företaget då min mor är redovisningskonsult och hjälper mig med moms, skatter, deklaration och bokslut. Hade jag inte fått den hjälpen hade jag nog inte grejat det.

Efter 8 år med bra resultat blir jag dock fortfarande nojig så fort jag har en period på 2 veckor eller mer med lite mindre jobb. Den känslan kommer nog aldrig försvinna
Intressant läsning, får man vara nyfiken och fråga vad du gör? :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
hur ska vi lära oss hantera moms? Hur ska vi hitta kunder? Hur ska vi...?
Jag var likadan innan jag startade mitt mini-företag.
Sådana saker blir ganska snabbt klargjorda. Jag var exempelvis rädd för hur bokföring och moms funkade. Sen när jag satte igång och läste på lite om det hela så blev det superenkelt. Det är många småsaker som hindrar folk från att starta företag, saker som inte borde stå i vägen.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om jag ska ge något råd så är det att lägga ut bokföringen till en expert på ämnet istället för att försöka göra det själv. Det kostar så klart lite men är värt det. Bättre att göra så och lägga den tiden man sparar på att jobba och dra in pengar.
Skulle jag göra det själv tror jag det skulle ta minst tre gånger så lång tid än vad jag betalar för, använder jag tiden för för jobb jag kan fakturera för är det så blir en plusaffär att inte göra det själv.
Samt väldigt bekvämt att inte behöva bry sig.

Jag har aldrig vart anställda utan kört som egen hela arbetslivet (med undantag för något extrajobb när man var ung och pluggade)
Gillar variationen av att inte alltid vara på samma ställe. Nackdelen är väl att jag jobbar för mycket. Men trevligare så än att behöva vara orolig för att få in jobb.

Något förenklat kan vi säga att jag är konsult inom IT men en väldigt nischad del av det. Har idag tre kunder jag jobbar regelbundet åt och alla tre är stora bolag, bland annat Ericsson.
Hade jag regelbundet behövt jaga jobb kanske jag inte skulle vara lika positiv men som jag har det idag är det guld att vara egen. Har en kund med kontrakt på minst 90 timmar i månaden och det kommer in minst lika mycket på de två övriga. Så har trygghet och frihet kombinerat.

En nackdel som jag kan se är om man har barn, vilket jag inte har. Det går inte att bara säga att man ska var föräldraledig några månader och räkna med att man är garanterad jobb efteråt. Försvinner jag några månader måste de ta in någon ny.
 

Molgan

Cartier
Det finns egentligen bara vara fördelar med att vara företagare, förutom att som småföretagare jobbar du aldrig mindre än 40 timmar effektivt (du som förstår vet) alla årets veckor, du har jour resten av dygnet och de 4 veckors semester som så många ser fram emot blir reducerat till 4 dagar.

Som bonus får du ångest nu och då när du misslyckas med upphandlingar och offerter, och som grädde på moset så behagar covid-19 att glida in och ställa allt upp och ned..

Men jag är inte bitter ;)

Nä fan, företagande är en livstil och jag älskar det och får man möjlighet att hoppa på karusellen så ska man göra det.
Men mitt bästa tips är att det är otroligt viktigt med bra backning vad gäller bokföring och löner om man nu har anställda, säkra det innan du hoppar på karusellen.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det finns egentligen bara vara fördelar med att vara företagare, förutom att som småföretagare jobbar du aldrig mindre än 40 timmar effektivt (du som förstår vet) alla årets veckor, du har jour resten av dygnet och de 4 veckors semester som så många ser fram emot blir reducerat till 4 dagar.

Som bonus får du ångest nu och då när du misslyckas med upphandlingar och offerter, och som grädde på moset så behagar covid-19 att glida in och ställa allt upp och ned..

Men jag är inte bitter ;)

Nä fan, företagande är en livstil och jag älskar det och får man möjlighet att hoppa på karusellen så ska man göra det.
Men mitt bästa tips är att det är otroligt viktigt med bra backning vad gäller bokföring och löner om man nu har anställda, säkra det innan du hoppar på karusellen.
200h i månade får väl räknas som en ganska lugn månad ;)
Men är helt klart upp till vad man gör, jag har inga anställda då det är min egen kompetens och tid jag tar betalt för. Tror det gör mycket för att lugna nerverna, är inte det minsta sugen på att ha ansvar för anställda.
Convid-19 har för övrigt vart en jackpot för mig om man ser till fakturerade timmar. Men att sitta med anställda som man ska hålla ordning på och få in pengar till löner för är jag inte det minsta avundsjuk på.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag/vi kör också eget. Jag och min fru har en butik (hon är ägare/VD), där vi båda jobbar. Hon är dock föräldraledig.
Jag har dessutom en liten egen firma, korrläsning, men den vilar lite nu, pga bebis.
Jag har bara jobbat åt miniföretag, och mina föräldrar är egenföretagare. Har liksom fått med mig från början att det här med egna företag är väldigt bra.

Pros: man kan göra som man vill. Självklart dinns det begränsningar på vad som funkar affärsmässigt, men kommer jag på en fredag att jag vill testa någon form av strategi inför nästa års julhandel, så är det bara att köra. Ingen att krångla med.

Cons: man kan inte göra som man vill. Ens fritid blir väldigt styrd, är det en kämpig månad så får man jobba mer, helt enkelt.

Men kör bara kör, alla som är sugna. Ta i värsta fall tjänstledigt. Och gör som @Mw79 säger, lej för bokföringen. Och allt annat som inte är en del av din affärsidé, det kan kännas knasigt att till exempel leja en snickare för att sätta upp en hylla, men foka på det du gör bäst (självklart beror det på om du fyller dina timmar).

Och ta inte emot goda råd från andra än folk som lyckats med det du vill göra! Det finns så mycket åsikter, men du tar ju inte emot råd från Toyotaägare om hur du ska kunna åka Porsche?
Nu har jag ingen Porsche, och Toyota är utmärkta bilar, men ni fattar.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Kunskap är makt, vi är en del egna företagare på forumet. Kanske vi kan hjälpa varandra?
Här diskuterar vi men framför allt hjälper varandra i företagande, hjälper varandra infrågorna att starta ett företag och berättar om våra egna erfarenheter och vägarna till entreprenörskapet.


Själv är jag tillsvidare anställd på ett utländskt bolag men opererar som om jag har ett "eget företag" i Sverige. Har en del planer dock för att bryta mig loss och gå min egen väg.

Vad är din story?
vad driver dig?
Pros & con vs vara anställd?
Vilket råd kan du ge någon som funderar på starta eget?
osv

Frågorna är fria, storiesen är fria. shoot!
Kul att du har planer på att bryta dig loss, jag har lite kommentarer, men i grund och botten så tycker jag att
du ska satsa på eget. För annars kommer man alltid fundera på, vad som kunde ha blivit om man hade vågat!

Jag och min far hamnade av en slump in i en bransch vi inte hade jättemycket erfarenhet i.
Detta är cirka 11 år sedan, vi jobbade hårt och vi blev branschledande, jättekul! Men kom ihåg,
precis som molgan skriver ovan, du är på jour 24/7, 365 dagar om året, även på semestern. Oavsett
om du är små eller storföretagare. Framförallt om du är på toppen av en bransch. Det är som att springa maraton, du jobbar förfullt men konkurrenterna
jagar dig konstant 24/7. Denna press kan vara jobbig, framförallt om den pågår under flera år.

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna gå i pension innan 30, men jag kunde göra det när jag var 28, i år faktiskt. Pressen att vara jagad,
ha konstant jour och alltid ligga i framkant kan vara jobbigt, även om du har personal som sköter den dagliga verksamheten,
du måste vara beredd att parera om branschen svänger. Så att man behåller sin position. Beroende på målet du har för verksamheten så kommer denna press kanske inte att finnas. Det som drev mig i början var frihet och pengar, nu sitter jag med i styrelsen som rådgivare och är aktiv i att försöka behålla positionen vi har på marknaden. Har du mycket pengar sedan tidigare så skulle jag inte bryta mig loss.

Det är inte värt pressen då, men ser du en ekonomiskt gynnsam situation att vara egenföretagare så är det bara att köra. Mitt bästa tips är att självklart leja bort bokföring och allt som är eljest uppenbarligen bara tidsödande sysslor, så att du kan fokusera på det du tycker är kul, för att det ska vara kul är ju en av dem stora anledningarna till att man startar eget! (ps, se också till att du har en maxad företagsförsäkring)

Lycka till!
 

Tapiren

Cartier
Intressant tråd! Förvånande att den inte fått större genomslag, jag tänker mig spontant att vi har en hel del egna företagare här på forumet!

Själv är jag.... ja om inte i startgroparna så i alla fall väldigt, väldigt sugen på att starta en egen verksamhet tillsammans med min hustru.

Fördelar;
-Jag har ingen som är direkt beroende av min inkomst, det är bara jag och frun och vi klarar oss på små medel även om vi idag har en ganska kostsam livsstil så är vi (nog....?) beredda att lägga om den.
-Min affärspartner och jag, frun alltså, gillar att arbeta och vi arbetar bra tillsammans. Vi har inga problem att köra 12 timmar om dagen om det är så.
-Vi äger lite fastigheter, inget vi blir rika på men de ger ett visst överskott varje år som vi kan klara oss på, plus att vi faktiskt har något att göra om den egna verksamheten inte bär sig direkt. Jag kan absolut se mig själv glidandes runt med gräsklipparen eller skruvmejseln, det är bara roligt.
-Vi har en hygglig affärsidé, som jag tror på.


Nackdelar;
-Jag avskyr risker. Jag kan inte investera räntefonder eftersom jag blir så nervös.
-Jag är ingen entreprenör och ser gärna risker och svårigheter med allt, hur ska vi lära oss hantera moms? Hur ska vi hitta kunder? Hur ska vi...?

Jag är alltså ingen direkt egenföretagare som person, inte på något sätt, jag är en utpräglad förvaltare som på uppdrag av ägarna drivit små och mellanstora bolag de senaste åren och jag trivs bra med det, men jag har en känsla av att jag vill mer, jag har arbetat med fyra-fem ägare som gjort enorma pengar på mina arbetsinsatser medan de suttit på en strand med drinkar. Notera att det inte finns något missnöje eller missunnsamhet, jag har det bra som anställd men... jag vill mer, på något oförklarligt sätt.

Jag får följa upp den här tråden om ett år:)
Jag väljer att uppdatera lite tidigare än så, förra inlägget skrevs i slutet av november och såhär på årets första dag har jag;

-sagt upp mig sedan en månad tillbaka
-startat egen verksamhet och fått min första kund
-sålt villan i Stockholm för att få in kapital till att driva verksamheten utan att behöva ta ut lön

Förra sommaren gled jag runt i en Porsche med Rolex runt armleden, de sålda och jag är både arbetslös och hemlös. Det blir ett riktigt spännande 2021!
 

skyseeker

Rolex
Jag väljer att uppdatera lite tidigare än så, förra inlägget skrevs i slutet av november och såhär på årets första dag har jag;

-sagt upp mig sedan en månad tillbaka
-startat egen verksamhet och fått min första kund
-sålt villan i Stockholm för att få in kapital till att driva verksamheten utan att behöva ta ut lön

Förra sommaren gled jag runt i en Porsche med Rolex runt armleden, de sålda och jag är både arbetslös och hemlös. Det blir ett riktigt spännande 2021!
Det kallar jag kontrast 😂😂😂
 

DrKlocka

Audemars
Jag väljer att uppdatera lite tidigare än så, förra inlägget skrevs i slutet av november och såhär på årets första dag har jag;

-sagt upp mig sedan en månad tillbaka
-startat egen verksamhet och fått min första kund
-sålt villan i Stockholm för att få in kapital till att driva verksamheten utan att behöva ta ut lön

Förra sommaren gled jag runt i en Porsche med Rolex runt armleden, de sålda och jag är både arbetslös och hemlös. Det blir ett riktigt spännande 2021!
Du har allt att vinna. Lycka till och hoppas allt går vägen.
 

Tapiren

Cartier
Du har allt att vinna. Lycka till och hoppas allt går vägen.
Tack!

Det känns jättekul för det mesta och helt fruktansvärt ibland. Väldigt, väldigt blandat.

Men, vi bor i Sverige och jag har ingen familj att försörja så det värsta som kan hända är väl att jag bränner en del pengar och till slut får gå tillbaka till arbetslivet. Det är inte hela världen!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul att höra @Tapiren - stort grattis!
Kör så det ryker, det kommer säkert gå kanon.

Jag har tillsammans med en kollega kört eget i drygt tio år och med facit i hand så skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till att vara anställd. Jo kanske förresten om jag fick total frihet och en riktigt bra lön, men bara att behöva fråga någon om att få ta ledigt skulle kännas väldigt konstigt.

Vår egen historia är att från början körde vi igång parallellt med våra tidigare anställningar. Vi var båda anställda på samma företag och startade företag på sidan av och körde så i drygt ett år innan vi insåg att det inte längre höll. I början som helt egna hade vi inte supermycket jobb men ändå tillräckligt för att kunna ta ut lön i princip från dag ett. Efter några månader som helt egna kom en kraftig smäll när vår största kund plötsligt gick omkull. Vi hade en hel del timmar vi inte fick betalt för men det värsta var att vi också hade sålt material för några hundra tusen som vi aldrig fick betalt för. Det dränerade kassan nästan totalt, men det var bara till att köra på. Vi kom ikapp till slut och sen dess har det tickat på. Vi har växt organiskt och aldrig på tio år behövt ringa ett enda samtal för att sälja våra tjänster - marknadsföringen har skött sig själv i princip genom genom mun till mun bland kunderna och idag har vi en bred kundbas att stå på. Vi har haft flyt med konjunktur men det är inget som gör sig självt utan man måste helt enkelt jobba in timmarna

Som flera andra här i tråden säger så kan jag bara hålla med om att man ska ta hjälp med sådant man inte kan/har lust att göra själv. Det kan handla om bokföring, marknadsföring och allt möjligt. Koncentrera dig på det du kan och var inte rädd att ta in hjälp.

Jag vill rekommendera alla som funderar i dessa banor att prova och kasta sig ut. Funkar det inte kan man alltid söka sig tillbaka till en anställning.
 

city69

Omega
Är inne på 18:e året som företagare och har inte ångrar det en enda sekund. Jag och en fd kollega är sen snart 18 år kompanjoner. Har man möjlighet så lej bort de delar du inte behärskar. tex bokföring etc. Sen är det mkt viktigt att om man startar ihop med andra personer att man ser till att ha riktiga kompanjonsavtal samt försäkringar som täcker vid ev sjukdomar etc. Under dessa 18 år har jag bara varit orolig vid 2 tillfällen. Den första gången var i augusti 2008 då krisen kom och sen var det i mars 2020. Kan tillägga att 2020 blev vårt näst bästa år omsättningsmässigt och vårt klart bästa år resultatmässigt. Ser verkligen fram emot ett spännande 2021
 
Senast ändrad:

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Är det någon här som har kört eget företag i kombination med studier? Jag börjar förhoppningsvis plugga till hösten men kommer troligtvis kunna jobba lite vid sidan om studierna hos min nuvarande arbetsgivare. Har då en tanke om att istället för att gå som timanställd dra igång en egen firma och hyra ut mig själv, är det något en arbetsgivare skulle gå med på eller blir det alldeles för dyrt? För att kunna maximera CSN tänkte jag då endast plocka ut så mycket lön som fribeloppet motsvarar och sedan låta resterande pengar (om det blir något över) stå kvar i företaget. Frågan är ju då hur enskild firma och AB skiljer sig här eftersom jag inte kan plocka ut lön från en enskild firma på samma sätt som från ett AB, CSN kanske tolkar all vinst i en enskild firma som inkomst och drar in hela studiebidraget?

Eftersom det kommer bli någon typ av konsultverksamhet är fördelen att jag inte direkt kommer ha några större utgifter i företaget, om jag inte skulle få in så mycket uppdrag som jag hoppas på överlever jag på bara CSN. När jag är klar med studierna kan jag vidareutveckla företaget och försöka köra det heltid, då har jag redan fått en mjukstart i eget företagande och har en inblick i hur man driver företag. Alternativt går jag tillbaka till att vara anställd igen.

Vill vara tydlig med att plugget kommer i första hand och att det kommer bli studier oavsett om jag jobbar extra på donken för att dryga ut CSN eller startar något eget då jag kan se att en del kanske tolkar mina planer som ett enkelt sätt att utnyttja CSN som ett starta eget-bidrag. Än så länge är det här bara egna idéer och inget jag har delat med nuvarande arbetsgivare men har alltid tyckt att det verkar kul med eget företag och ser detta som en utmärkt chans att testa. Tankar och åsikter angående mina resonemang?
 

Vinflaskan

Cartier
Är det någon här som har kört eget företag i kombination med studier? Jag börjar förhoppningsvis plugga till hösten men kommer troligtvis kunna jobba lite vid sidan om studierna hos min nuvarande arbetsgivare. Har då en tanke om att istället för att gå som timanställd dra igång en egen firma och hyra ut mig själv, är det något en arbetsgivare skulle gå med på eller blir det alldeles för dyrt? För att kunna maximera CSN tänkte jag då endast plocka ut så mycket lön som fribeloppet motsvarar och sedan låta resterande pengar (om det blir något över) stå kvar i företaget. Frågan är ju då hur enskild firma och AB skiljer sig här eftersom jag inte kan plocka ut lön från en enskild firma på samma sätt som från ett AB, CSN kanske tolkar all vinst i en enskild firma som inkomst och drar in hela studiebidraget?

Eftersom det kommer bli någon typ av konsultverksamhet är fördelen att jag inte direkt kommer ha några större utgifter i företaget, om jag inte skulle få in så mycket uppdrag som jag hoppas på överlever jag på bara CSN. När jag är klar med studierna kan jag vidareutveckla företaget och försöka köra det heltid, då har jag redan fått en mjukstart i eget företagande och har en inblick i hur man driver företag. Alternativt går jag tillbaka till att vara anställd igen.

Vill vara tydlig med att plugget kommer i första hand och att det kommer bli studier oavsett om jag jobbar extra på donken för att dryga ut CSN eller startar något eget då jag kan se att en del kanske tolkar mina planer som ett enkelt sätt att utnyttja CSN som ett starta eget-bidrag. Än så länge är det här bara egna idéer och inget jag har delat med nuvarande arbetsgivare men har alltid tyckt att det verkar kul med eget företag och ser detta som en utmärkt chans att testa. Tankar och åsikter angående mina resonemang?

Låter som en smart grej att göra, jag har gjort samma. Ett AB ger dig större friheter med friskvårdsbidrag och liknande, men också mer pappersarbete. En enskild firma är ”superenkelt” att sköta och det är vad jag använt. All vinst ses visserligen som inkomst, men du kan ”flytta fram” vinsten med hjälp av en expansionsfond eller periodiseringsfond vilket är lättare än det låter.
Tror du att du inte kommer dra in supermycket hade jag rekommenderat en enskild firma alla dar i veckan. Speciellt om du inte vet om du vill driva företag ”på riktigt” eftersom en enskild är lättare att både starta och avsluta.

Tänk dock på att du fortfarande kan ses som anställd om du bara fakturerar din gamla arbetsgivare och inga andra kunder.

skatteverket har iafmassor av bra information och svarar typ alltid trevligt på frågor via mail eller telefon. Dom har informationsträffar också där du får lära dig vad som gäller och vad du bör ha koll på.
 

Tapiren

Cartier
Tack!

Det känns jättekul för det mesta och helt fruktansvärt ibland. Väldigt, väldigt blandat.

Men, vi bor i Sverige och jag har ingen familj att försörja så det värsta som kan hända är väl att jag bränner en del pengar och till slut får gå tillbaka till arbetslivet. Det är inte hela världen!
Jag citerar mig själv nu när jag varit egen företagare sedan årsskiftet, hur går det, hur känns det?

-Jo tack, jag har inte ångrat mig i alla fall!

Jag kan inte påstå att det smolkat min bägare men efter någon vecka in i livet som egen företagare fick jag erbjudande om drömtjänsten i min bransch, vd-roll i ett relativt stort bolag, bra förmåner osv men eftersom egna verksamheten redan tecknat avtal med en kund så var det bara att köra på det. Med facit i hand....? Jag vet faktiskt inte, men jag har som sagt inte ångrat mig i alla fall. Inte än.

I övrigt märker jag inte så stor skillnad, sista lönerna från anställningen har trillat in så jag har ändå "fått lön" senaste månaden så livet som fattig har ännu inte infunnit sig och även när jag var anställd hade jag väldigt mycket frihet och ansvar. Affärerna i sig går väl ok, jag har förvisso bara en kund men jag har inte velat marknadsföra vår verksamhet eftersom vi inte har alla kundstöd på plats riktigt än, eller faktureringsrutiner heller för den delen. Vi, min affärspartner och jag, vill ha allt på plats när vi går ut stort.

Kontorsmaterial ska köpas, kläder, bil, fakturasystem, dator, lokal, möbler.... och allt tar tid. Mycket tid. Väldigt mycket tid.
 
Kul tråd! Tack för transparens och värdefulla nuggets.

Någon med erfarenhet från CRM-konsultation? Jobbat med detta ett antal år och är nu nyfiken på att prova lyckan.

Också, ping @Tapiren - hur är pulsen nu några månader in?
 

Tapiren

Cartier
Kul tråd! Tack för transparens och värdefulla nuggets.

Någon med erfarenhet från CRM-konsultation? Jobbat med detta ett antal år och är nu nyfiken på att prova lyckan.

Också, ping @Tapiren - hur är pulsen nu några månader in?
Tiden. Går. Fort.

Herregud, snart har vi varit igång ett helt år, eller i alla fall snart 3/4 år!

Det går bra! Ekonomiskt har vi haft en rivstart då vi fått in ett par riktigt fina konsultuppdrag så vi har nog överträffat affärsplanen med typ 500%, så det är naturligtvis väldigt bra.

Det som är tråkigt är att vi haft svårt att nå nya kunder, konsultuppdragen ovan är rester från tidigare arbetsgivare så det är inget vi kommer kunna leva på för evigt. Att vi haft svårt med nya kunder beror väl också på att vi haft fullt upp ändå, kommer man hem kl 21.00 och är redo för att hoppa i säng utan middag är väl marknadsföring och kalla samtal kanske inte den första tanken...

Sen tror jag vi gör ett klassiskt nybörjarmisstag, vi arbetar hur mycket som helst men det skulle nog vara långsiktigt mer fördelaktigt att ta på sig mindre jobb eller anställa någon, och fokusera mer på att utveckla verksamheten, marknadsföra osv. Men, det är såklart svårt att komma runt, det känns liiite vanskligt att anställa innan man har full täckning. Istället arbetar vi sex dagar i veckan, tolv timmar om dagen. En semesterdag unnade vi oss, det fick räcka.

Det beror dock inte enbart på företagandet, vi har flyttat och renoverar lite vid sidan av, vi har köpt två kommersiella fastigheter och har nu hyresgäster att ta hand om.... det gör dock inte så mycket, fick jag välja hade jag inte varit ledig mer utan det ideala vore ju om dygnet hade 36h, så att jag fick nöjet att arbeta några timmar till...
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Går i seriösa tankar att dra igång ett eget bolag.
Jag har varit anställd i 8 år på samma bolag och arbetar med maskinunderhåll inom tillverkningsindustrin.
Jag arbetar 40h/vecka + beredskap 24/7 tre av fyra veckor i månaden på samma bolag. Som ni hör är det inte riktigt hållbart som anställd och långt utanför vad kollektivavtalet rekommenderar.
Min lediga tid idag är alltså lördag och söndag den veckan i månaden jag inte har beredskap.

Jag trivs med att arbeta på detta sättet och det fungerar förvånansvärt bra. Men jag känner att jag skulle vilja plocka ut mer av den tiden jag är i tjänst. Min tanke är då alltså att behålla min anställning på 40h/vecka, men att fakturera all beredskap och alla utryckningar genom mitt egna bolag.
Jag har ju i så fall kvar min trygghet som anställd och kan samtidigt prova på och känna hur det känns att vara egenföretagare vid sidan om.

Till mina funderingar.
1. Hur jag backar upp min prissättning?
Jag har ju koll på vad jag kostar som anställd så där har jag ju en grund, men vad ska jag basera resterande ökning på? Min chef sparar ju ofantliga pengar på att låta mig ta några extra veckor beredskap istället för att anställa en extra gubbe. (Jag går idag ensam på en tjänst det egentligen ska vara två på).

Det skulle vara väldigt behjälpligt att få höra några resonemang från någon annan egenföretagare som också besitter beredskap för sina tjänster.

2. Finns det några krav på att man behöver ett minst antal kunder?

3. Finns det några kända nackdelar med att fakturera samma bolag som man är anställd på, eller finns det rent av risk för att det inte godkänns p.g.a. min anställning?

Att tillägga för jag hjälp med bokföring, fakturering osv så den biten känns tryggt.
Men jag vill gärna ta över detta själv i slutändan då jag faktiskt inte har något emot pappersarbete.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Tyvärr är det upplägg du nämner ej ok, i så fall räknas din faktura som anställning och din arbetsgivare ska i så fall betala arbetsgivaravgifter på beloppet.

vill du däremot släppa anställningen helt och köra som konsult är det lättare. Nu är jag ej revisor men förstått det som att anställning ska vara huvudformen ifall man endast har en kund.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Tiden. Går. Fort.

Herregud, snart har vi varit igång ett helt år, eller i alla fall snart 3/4 år!

Det går bra! Ekonomiskt har vi haft en rivstart då vi fått in ett par riktigt fina konsultuppdrag så vi har nog överträffat affärsplanen med typ 500%, så det är naturligtvis väldigt bra.

Det som är tråkigt är att vi haft svårt att nå nya kunder, konsultuppdragen ovan är rester från tidigare arbetsgivare så det är inget vi kommer kunna leva på för evigt. Att vi haft svårt med nya kunder beror väl också på att vi haft fullt upp ändå, kommer man hem kl 21.00 och är redo för att hoppa i säng utan middag är väl marknadsföring och kalla samtal kanske inte den första tanken...

Sen tror jag vi gör ett klassiskt nybörjarmisstag, vi arbetar hur mycket som helst men det skulle nog vara långsiktigt mer fördelaktigt att ta på sig mindre jobb eller anställa någon, och fokusera mer på att utveckla verksamheten, marknadsföra osv. Men, det är såklart svårt att komma runt, det känns liiite vanskligt att anställa innan man har full täckning. Istället arbetar vi sex dagar i veckan, tolv timmar om dagen. En semesterdag unnade vi oss, det fick räcka.

Det beror dock inte enbart på företagandet, vi har flyttat och renoverar lite vid sidan av, vi har köpt två kommersiella fastigheter och har nu hyresgäster att ta hand om.... det gör dock inte så mycket, fick jag välja hade jag inte varit ledig mer utan det ideala vore ju om dygnet hade 36h, så att jag fick nöjet att arbeta några timmar till...
Låter som ett sant företagarliv😂
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Tyvärr är det upplägg du nämner ej ok, i så fall räknas din faktura som anställning och din arbetsgivare ska i så fall betala arbetsgivaravgifter på beloppet.

vill du däremot släppa anställningen helt och köra som konsult är det lättare. Nu är jag ej revisor men förstått det som att anställning ska vara huvudformen ifall man endast har en kund.
Tack för svar!

Det verkar som att det finns vissa regler kring detta ifall arbetet jag fakturerar för liknar arbetet jag är anställd för. Kruxet här är att den här mängden beredskap jag har inte ingår i mina ordinarie arbetsuppgifter, så jag antar att frågan är tolkningsbar.
Jag har i alla fall mailat skatteverket och ställt frågan.

Jag är öppen för att släppa anställningen, men det vore klart skönt att ha kvar den som en trygghet ifall företagandet inte skulle vara för mig.
Återkommer med mer kött på benen!
 

km007

Omega
Hej,
har fått ett uppdrag på ett IT förtag där de önskar att få hjälp med att strukturera upp deras verksamhet mot en specifik kund.
Efter ett kortare tid märker jag nu att i princip hela företaget är ett enda stort kaos där man varken vet ut eller in och jag vet inte riktigt vart jag skall börja för att få ordning på saker och ting.
En sak jag skulle vilja få ordning på till att börja med är fördelningar av ägarskap i ett företaget då de önskar att få in mig som delägare.
Hittills så har ägarskapet varit typ "wow vi fick in en faktura på 700 000 kr låt oss köpa en Porsche..." Öhhh ni vet väl att det är företagets pengar ni kan inte använda företaget som eran privata plånbok...
Är det någon här på forumet som har förslag på lämpliga fördelningar där typ alla anställda skall bli delägare och att alla nyanställda skall få möjligheten att bli delägare efter en viss tid, finns det olika möjligheter till en sådant upplägg och vad är i så fall pro och cons på dessa olika upplägg?
Sorry för lite förvirrad fråga men hoppas ni förstår vad jag är ute efter :)
 

Tapiren

Cartier
Hej,
har fått ett uppdrag på ett IT förtag där de önskar att få hjälp med att strukturera upp deras verksamhet mot en specifik kund.
Efter ett kortare tid märker jag nu att i princip hela företaget är ett enda stort kaos där man varken vet ut eller in och jag vet inte riktigt vart jag skall börja för att få ordning på saker och ting.
En sak jag skulle vilja få ordning på till att börja med är fördelningar av ägarskap i ett företaget då de önskar att få in mig som delägare.
Hittills så har ägarskapet varit typ "wow vi fick in en faktura på 700 000 kr låt oss köpa en Porsche..." Öhhh ni vet väl att det är företagets pengar ni kan inte använda företaget som eran privata plånbok...
Är det någon här på forumet som har förslag på lämpliga fördelningar där typ alla anställda skall bli delägare och att alla nyanställda skall få möjligheten att bli delägare efter en viss tid, finns det olika möjligheter till en sådant upplägg och vad är i så fall pro och cons på dessa olika upplägg?
Sorry för lite förvirrad fråga men hoppas ni förstår vad jag är ute efter :)
Min spontana tanke är; vill du verkligen vara med och driva företag med dessa damer och herrar? Nu vill jag inte vara en Buzz-killer och även om det är trevliga och bra personer i övrigt ser jag en hel del problem framför mig när de är har den... vad ska man säga, bristen på erfarenhet kring hur man bedriver företag? Och då ser jag det inte bara som fråga om kunskap utan mer att det ju finns en uppenbar risk för viljor som drar åt olika håll när du vill sätta av i periodiseringsfond och kollegan vill köpa en till Porsche.
 
Topp