• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,022
Jag instämmer. Tekniken har absolut sin plats. Men just ordet "mildhybrid" är nog valt för att försöka få kunderna att associera det med bilar som kan gå på eldrift, vilket de inte kan i praktiken. Toyota och Lexus hybrider kan trots allt gå flera kilometer på bara el trots sina relativt små batterier.
Det är lite synd att Toyotas teknik fick lite dåligt rykte hos vissa personer, inte minst efter att Top Gear lyckades få en Prius att dra mer än en BMW M3 (för er som inte minns, de varvtalsstoppade en Prius runt en tävlingsbana och sen körde BMW M3:an samma bana på samma tid, men den kunde ju göra det på mer eller mindre tomgångsvarv).

Tekniken ÄR bra men den är inte byggd för att köra jättesnabbt eller ens ligga i högre hastighet på motorväg över längre perioder, vet man att man ska pendla långa sträckor på motorväg varje dag är antagligen en dieselbil ett betydligt bättre val, men för de flesta "normala" människor är Toyotas hybridteknik idealisk jämfört med en traditionell förbränningsmotor.
 
Tekniken ÄR bra men den är inte byggd för att köra jättesnabbt eller ens ligga i högre hastighet på motorväg över längre perioder, vet man att man ska pendla långa sträckor på motorväg varje dag är antagligen en dieselbil ett betydligt bättre val, men för de flesta "normala" människor är Toyotas hybridteknik idealisk jämfört med en traditionell förbränningsmotor.
Det finns en övre gräns för hastigheten där elmotorerna slutar hjälpa till, och det bara är förbränningsmotorn som driver bilen. Den slutar alltså vara en hybrid vid den hastigheten. Jag är osäker på var den gränsen ligger, men det är någonstans norr om 100 km/h. Den är nog inte mindre effektiv än en vanlig bensinbil över den hastigheten, men en dieselmotor kan nog vara mer effektiv där.

Men Toyotas hybrider är som sagt väldigt effektiva överlag. Det är en av få icke laddningsbara drivlinor som har lägre förbrukning vid stadskörning än vid landsvägskörning.
 
Det finns en övre gräns för hastigheten där elmotorerna slutar hjälpa till, och det bara är förbränningsmotorn som driver bilen. Den slutar alltså vara en hybrid vid den hastigheten. Jag är osäker på var den gränsen ligger, men det är någonstans norr om 100 km/h. Den är nog inte mindre effektiv än en vanlig bensinbil över den hastigheten, men en dieselmotor kan nog vara mer effektiv där.

Nu gissar jag bara men jag skulle ju tro att gränserna och programmeringen (samt motorerna i övrigt) skiljer en hel del mellan modell, önskad användning etc. Systemet finns väl i allt från starka Lexus-modeller och stadsjeepar till små Yaris. Men absolut, var sak har sin plats och vill man köra långt med hög belastning är nog dieselmotorn svårslagen.

Nu har jag nog inte riktigt kört toyota-systemet tillräckligt mycket men jag tycket ju inte att det är direkt trevligt, relationen mellan motor och växellåda är lite knasig och jag blir lätt lite irriterad. Men så är jag en "motor-kille" också, mina föräldrar har en Lexus med det systemet och de har inte ens märkt det jag retar mig på, de tycker bara att den är snabb och tyst.
 
Nu gissar jag bara men jag skulle ju tro att gränserna och programmeringen (samt motorerna i övrigt) skiljer en hel del mellan modell, önskad användning etc. Systemet finns väl i allt från starka Lexus-modeller och stadsjeepar till små Yaris. Men absolut, var sak har sin plats och vill man köra långt med hög belastning är nog dieselmotorn svårslagen.

Nu har jag nog inte riktigt kört toyota-systemet tillräckligt mycket men jag tycket ju inte att det är direkt trevligt, relationen mellan motor och växellåda är lite knasig och jag blir lätt lite irriterad. Men så är jag en "motor-kille" också, mina föräldrar har en Lexus med det systemet och de har inte ens märkt det jag retar mig på, de tycker bara att den är snabb och tyst.
Det tar ett tag att vänja sig och uppskatta det ”systemet”. Och förmodligen lite extra om man är ”petrol-head”.
Systemet är anpassat för normal/vardags-körning. Där det fungerar utmärkt (speciellt fördelaktigt i stadstrafik) men annorlunda.
Vill man köra på bana är ju det inte CVT-låda o hybrid man vill ha direkt. Men då är det ju ändå en helt annan typ av bil man vill ha osv…
Men förstår precis hur du tänker.
 
Nu gissar jag bara men jag skulle ju tro att gränserna och programmeringen (samt motorerna i övrigt) skiljer en hel del mellan modell, önskad användning etc. Systemet finns väl i allt från starka Lexus-modeller och stadsjeepar till små Yaris. Men absolut, var sak har sin plats och vill man köra långt med hög belastning är nog dieselmotorn svårslagen.

Nu har jag nog inte riktigt kört toyota-systemet tillräckligt mycket men jag tycket ju inte att det är direkt trevligt, relationen mellan motor och växellåda är lite knasig och jag blir lätt lite irriterad. Men så är jag en "motor-kille" också, mina föräldrar har en Lexus med det systemet och de har inte ens märkt det jag retar mig på, de tycker bara att den är snabb och tyst.

Det tar ett tag att vänja sig och uppskatta det ”systemet”. Och förmodligen lite extra om man är ”petrol-head”.
Systemet är anpassat för normal/vardags-körning. Där det fungerar utmärkt (speciellt fördelaktigt i stadstrafik) men annorlunda.
Vill man köra på bana är ju det inte CVT-låda o hybrid man vill ha direkt. Men då är det ju ändå en helt annan typ av bil man vill ha osv…
Men förstår precis hur du tänker.
Jag ogillar verkligen känslan av att man hela tiden måste gasa hårdare än vad man uppfattar att bilen levererar. Gäller Prius, Corolla, Rav4 och NX300 som jag kört. Det känns som man behöver gasen i botten för att bilen ska reagera. Det känns hela tiden seeeeeegt och motvilligt.

Men jag kanske helt enkelt inte tillhör rätt förarkategori...
 
Jag ogillar verkligen känslan av att man hela tiden måste gasa hårdare än vad man uppfattar att bilen levererar. Gäller Prius, Corolla, Rav4 och NX300 som jag kört. Det känns som man behöver gasen i botten för att bilen ska reagera. Det känns hela tiden seeeeeegt och motvilligt.

Men jag kanske helt enkelt inte tillhör rätt förarkategori...

Jag tycker att min liknelse av dessa CVT bilar är ganska bra beskrivning av känslan.
Det är som att en 80 åring farbror kör med högsta växeln inne, full gas och justerar hastigheten med kopplingen.
 
Jag ogillar verkligen känslan av att man hela tiden måste gasa hårdare än vad man uppfattar att bilen levererar. Gäller Prius, Corolla, Rav4 och NX300 som jag kört. Det känns som man behöver gasen i botten för att bilen ska reagera. Det känns hela tiden seeeeeegt och motvilligt.

Men jag kanske helt enkelt inte tillhör rätt förarkategori...

Jag tycker att min liknelse av dessa CVT bilar är ganska bra beskrivning av känslan.
Det är som att en 80 åring farbror kör med högsta växeln inne, full gas och justerar hastigheten med kopplingen.
Håller med om att det är känslan man får initialt. Man får tänka lite mer båt/flygplan när man kör cvt 😅
 
Rent tekniskt går det ju utmärkt att köra utan batteri om det skulle va så…
Toyotas hybrider går dessvärre inte att starta utan fungerande hybridbatteri. Det är hybridbatteriet och MG1 som startar förbränningsmotorn. Någon vanlig startmotor finns inte. Och tolvvoltssystemet är bara till för att driva belysning, datorer, infotainment, instrument och annat elektriskt som inte har med själva framdriften att göra. Men hybridbatterier går nästan aldrig sönder helt. Det är betydligt större risk att en vanlig förbränningsmotor havererar totalt. Även om hybridbatteriet skulle ha halv kapacitet så går det att köra bilen.

Edit: Det finns dessutom ingen vanlig generator som laddar tolvvoltsbatteriet, utan det laddas från hybridbatteriet när bilen är igång.
 
Senast ändrad:
Gamla Toyota batterier kostar typ 15k på andrahandsmarknaden. Inte jättefarligt.

Fast gamla batterier vill man kanske undvika?
På Toyota (alla modeller?) ska det finnas ett ventilationsfilter som sitter i passagerarsätet där bak. Denna kan t ex damma igen och måste kontrolleras punktligt av ägaren. Om inte det gjorts, överhettas batteriet och livslängden förkortas avsevärt.
 
Toyotas hybrider går dessvärre inte att starta utan fungerande hybridbatteri. Det är hybridbatteriet och MG1 som startar förbränningsmotorn. Någon vanlig startmotor finns inte. Och tolvvoltssystemet är bara till för att driva belysning, datorer, infotainment, instrument och annat elektriskt som inte har med själva framdriften att göra. Men hybridbatterier går nästan aldrig sönder helt. Det är betydligt större risk att en vanlig förbränningsmotor havererar totalt. Även om hybridbatteriet skulle ha halv kapacitet så går det att köra bilen.

Edit: Det finns dessutom ingen vanlig generator som laddar tolvvoltsbatteriet, utan det laddas från hybridbatteriet när bilen är igång.


Är det inte dessutom så att det är batteriet som gör att Toyota kan backa? Utan fungerande batteri - går ej backa.
 
(många hybridfrågor nu)

Kör Toyota fortfarande med Ni-MH batterier? De tål temperaturväxlingar bättre än litium osv.
Eller kommer de börja fasa ut till litium?
 
De senaste generationerna av Corolla och CH-R har litiumbatterier, men jag tror att Rav4 fortfarande använde nickelmetallhybrid.


Tack.
Börjar bli rätt sugen på en RAV4 och försöker läsa mig på så mkt jag kan.

Dina och andras tips och råd är riktigt bra.

Tycker spontant att Toyota /RAV har mer styrkor än svagheter.
Men en del svagheter finns ju fortfarande t ex första delen röret som löper från tanklocket främre delen av bilen är delvis inkapslad i nån plastkåpa som samlar vatten (rost) osv. Kanske försvinner problemet när nästa årsmodell släpps.

Är som sagt ingen milförbrukare, kör många kortare sträckor osv. En del hävdar då att hybrid inte är optimalt för förare med denna körprofil. Men å andra sidan, taxibilar kör ju gärna många korta sträckor i stan, sen står de parkerade en stund innan nästa kund vill åka 2-3km osv.
 
Är som sagt ingen milförbrukare, kör många kortare sträckor osv. En del hävdar då att hybrid inte är optimalt för förare med denna körprofil. Men å andra sidan, taxibilar kör ju gärna många korta sträckor i stan, sen står de parkerade en stund innan nästa kund vill åka 2-3km osv.
Även om inte taxibilarna rullar hela tiden är de ändå konstant varmkörda. När man kör sakta i stan, eller står stilla och väntar är bensinmotorn ofta avstängd. Men den är sällan avstängd mer än fem eller tio minuter.

Men jag slulle inte säga att hybriderna är olämpliga för kortkörning på något vis. Det man kan märka, speciellt på vintern, är att bensinförbrukningen är ganska mycket högre vid kortkörning efter kallstart än vid långkörning med varm motor. Detta gäller visserligen alla bilar med förbränningsmotor, men som jag minns det noterade jag att skillnaden i förbrukning mellan kall och varm motor blev större när jag bytte från vanlig bensinbil till hybrid (vilket är ganska många år sedan). Men hybridens kall-förbrukning är fortfarande lägre än hos en vanlig bensinbil.

En sak som kan vara viktigt om man mest kör korta sträckor är att ibland underhållsladda tolvvoltsbatteriet, speciellt om bilen ibland blir stående en vecka eller mer. Tolvvoltsbatteriet är ganska litet, och laddningen från högspänningssystemet är långsam (begränsad till fyra ampere). Så ett nästan urladdat tolvvoltsbatteri kräver mer än tio timmars kontinuerlig körning för att bli fulladdat!

Tolvvoltsbatterier laddas alltså från hybridbatteriet, från det att du trycker på startknappen när du satt dig i bilen, tills du stänger av bilen med startknappen, oavsett om bensinmotorn är igång eller ej, och oavsett om bilen rullar eller om den står stilla med växellådan i läge P. Men när bilen är helt avstängd sker alltså ingen laddning alls från hybridbatteriet till tolvvoltsbatteriet.

Så typ en CTEK-laddare med snabbkoppling installerad på batterikontakterna i bilen är ett bra tillbehör om man mest kör korta sträckor och äger en hybridbil.
 
Senast ändrad:
En sak som kan vara viktigt om man mest kör korta sträckor är att ibland underhållsladda tolvvoltsbatteriet, speciellt om bilen ibland blir stående en vecka eller mer. Tolvvoltsbatteriet är ganska litet, och laddningen från högspänningssystemet är långsam (begränsad till fyra ampere). Så ett nästan urladdat tolvvoltsbatteri kräver mer än tio timmars kontinuerlig körning för att bli fulladdat!

Tolvvoltsbatterier laddas alltså från hybridbatteriet, från det att du trycker på startknappen när du satt dig i bilen, tills du stänger av bilen med startknappen, oavsett om bensinmotorn är igång eller ej, och oavsett om bilen rullar eller om den står stilla med växellådan i läge P. Men när bilen är helt avstängd sker alltså ingen laddning alls från hybridbatteriet till tolvvoltsbatteriet.

Så typ en CTEK-laddare med snabbkoppling installerad på batterikontakterna i bilen är ett bra tillbehör om man mest kör korta sträckor och äger en hybridbil.
En polare sålde sin Toyota hybrid när han fått ringa bärgaren för fjärde gången med dött 12V-batteri. Han körde mest korta sträckor varvat med långtidsparkering på Arlanda. Oklart hur en annan bil hade hanterat det, men de kanske laddar med mer än 4A.
 
Senast ändrad:
Även om inte taxibilarna rullar hela tiden är de ändå konstant varmkörda. När man kör sakta i stan, eller står stilla och väntar är bensinmotorn ofta avstängd. Men den är sällan avstängd mer än fem eller tio minuter.

Men jag slulle inte säga att hybriderna är olämpliga för kortkörning på något vis. Det man kan märka, speciellt på vintern, är att bensinförbrukningen är ganska mycket högre vid kortkörning efter kallstart än vid långkörning med varm motor. Detta gäller visserligen alla bilar med förbränningsmotor, men som jag minns det noterade jag att skillnaden i förbrukning mellan kall och varm motor blev större när jag bytte från vanlig bensinbil till hybrid (vilket är ganska många år sedan). Men hybridens kall-förbrukning är fortfarande lägre än hos en vanlig bensinbil.

En sak som kan vara viktigt om man mest kör korta sträckor är att ibland underhållsladda tolvvoltsbatteriet, speciellt om bilen ibland blir stående en vecka eller mer. Tolvvoltsbatteriet är ganska litet, och laddningen från högspänningssystemet är långsam (begränsad till fyra ampere). Så ett nästan urladdat tolvvoltsbatteri kräver mer än tio timmars kontinuerlig körning för att bli fulladdat!

Tolvvoltsbatterier laddas alltså från hybridbatteriet, från det att du trycker på startknappen när du satt dig i bilen, tills du stänger av bilen med startknappen, oavsett om bensinmotorn är igång eller ej, och oavsett om bilen rullar eller om den står stilla med växellådan i läge P. Men när bilen är helt avstängd sker alltså ingen laddning alls från hybridbatteriet till tolvvoltsbatteriet.

Så typ en CTEK-laddare med snabbkoppling installerad på batterikontakterna i bilen är ett bra tillbehör om man mest kör korta sträckor och äger en hybridbil.


Detta är utomordentligt bra tips. Tack!
Har varit med om döda startbatterier så nu försöker jag t om köra lite omvägar för att ladda den.
Så går det om man vill snåla in på bränsle. ^^
 
En polare sålde sin Toyota hybrid när han fått ringa bärgaren för fjärde gången med dött batteri 12V-batteri. Han körde mest korta sträckor varvat med långtidsparkering på Arlanda. Oklart hur en annan bil hade hanterat det, men de kanske laddar med mer än 4A.


Har haft bilen stående i 4 veckor, vintertid utomhus utan problem. KIA mildhybrid. Men den laddas ju av motorn så det kanske är skillnad.
 
Tillbaka
Topp