• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,061
Nej det är det sannerligen inte. Du har noll på fötterna för att utrycka det milt.

Bra med lite framsteg hos en tillverkare. Nu gäller det att andra tillverkare hänger på.

Ja
Jag tycker att EQE SUV är långtifrån GLE på alla sätt. Tror inte ens att dom är jämförbara storleksmässigt. EQE är nog mer lik GLC storleksmässigt
Jag har bara åkt GLE, så jag kan inte göra en egen värdering. Ska man följa MB:s terminologi så bör dock EQS SUV jämföras med GLS, EQE SUV med GLE, EQC med GLC, EQB med GLB och EQA med GLA. G 580, med det långa tillägget jag inte ens orkar skriva, ska väl jämföras med G 500.

Ja

Jag har bara åkt GLE, så jag kan inte göra en egen värdering. Ska man följa MB:s terminologi så bör dock EQS SUV jämföras med GLS, EQE SUV med GLE, EQC med GLC, EQB med GLB och EQA med GLA. G 580, med det långa tillägget jag inte ens orkar skriva, ska väl jämföras med G 500.

EQE SUV känns som något mellanting mellan GLC och GLE. GLE är en helt annan bil än EQE

Nej det där är standard, skillnaden är bara att Mercedes nu äger den själv istället för fristående aktör. Sluta upprepa myter.

Ok, det låter intressant att man redan nått EU's mål som ligger flera år bort med råge.

Återvinningsmål

Två typer av mål för materialåtervinning föreslås, dels för hela batteriet, dels för specifika metaller i vissa batterier. Målen för 2025/2026 bedöms tekniskt möjliga i dag medan målen för 2030 är vad som väntas bli möjliga i framtiden.

Materialåtervinningseffektivitet (genomsnittsvikt av batteriet)

∙Litiumjonbatterier: 65% för 2025 och 70% för 2030

∙Blybatterier: 75% för 2025 och 80% för 2030

∙Övriga batterier: 50% för 2025 (samma mål som idag) Specifika materialåtervinningsmål för vissa metaller

∙Litiumjonbatterier: kobolt, nickel och koppar 90%, litium 35% för 2026 och kobolt, nickel, koppar 95%, litium 70% för 2030.

∙Blybatterier: bly 90% för 2026 och 95% för 2030

Har kanske avhandlats tidigare men tänkte kolla lite hur etron 55 och xc40 P8 står sig i dagens läge. Tittar på bil och hade egentligen avfärdat elbil men ser att det trots allt går att hitta alternativ för strax över 300 där jag har lagt gränsen för detta köp.

Är det vansinne att ge sig på en elbil kring 8-10k mil, och om inte vad är för resp. Nackdelar med de båda? Hur är det med laddning, båda har ju relativt kort räckvidd. Har de bra snabbladdning, bra ruttplanerare (likt Tesla)?

Har kanske avhandlats tidigare men tänkte kolla lite hur etron 55 och xc40 P8 står sig i dagens läge. Tittar på bil och hade egentligen avfärdat elbil men ser att det trots allt går att hitta alternativ för strax över 300 där jag har lagt gränsen för detta köp.

Är det vansinne att ge sig på en elbil kring 8-10k mil, och om inte vad är för resp. Nackdelar med de båda? Hur är det med laddning, båda har ju relativt kort räckvidd. Har de bra snabbladdning, bra ruttplanerare (likt Tesla)?
Vem vill vara tredje ägare på en sådan ?. :);)

Etron är en sagolik bil. Samma ljudnivå som en Bentley Bentayga invändigt, det säger en del. Det är dock ingen vidare effektiv elbil, den har väldigt hög förbrukning helt enkelt. Dock kompenseras det av stora batterier och snabb laddning. På minussidan finns också tillverkningsfel på vissa batterier innan årsmodell 2021 tror jag samt att en del har fått byta den bakre motorn (vet inte varför).

Volvo XC40 verkar vara en rätt kass elbil på samma sätt som Audin men kompenserar inte med den fina komforten eller utrymmena. Min bild är att det är en rätt ordinär bil och inte särskilt lyckad varken med konventionell drivlina eller elektrisk.

Jag hade 100% gått på Audin men försökt leta upp någon med fortsatt gällande garanti eller maskinskadeförsärking iaf.

Etron är en sagolik bil. Samma ljudnivå som en Bentley Bentayga invändigt, det säger en del. Det är dock ingen vidare effektiv elbil, den har väldigt hög förbrukning helt enkelt. Dock kompenseras det av stora batterier och snabb laddning. På minussidan finns också tillverkningsfel på vissa batterier innan årsmodell 2021 tror jag samt att en del har fått byta den bakre motorn (vet inte varför).

Volvo XC40 verkar vara en rätt kass elbil på samma sätt som Audin men kompenserar inte med den fina komforten eller utrymmena. Min bild är att det är en rätt ordinär bil och inte särskilt lyckad varken med konventionell drivlina eller elektrisk.

Jag hade 100% gått på Audin men försökt leta upp någon med fortsatt gällande garanti eller maskinskadeförsärking iaf.
Stort tack för input, är ju lite räckvidden man velar kring. Hade den varit 10 mil längre hade det varit klockrent!

Lite oroande med motorfel också då jag ju då tittar på 2019-2020 men kan ju vara så att de gått relativt tidigt och att de då antingen är utbytta eller håller ☺️
Vem vill vara tredje ägare på en sådan ?. :);)
Det är lite det jag också tänker 🫣 eller kanske fjärde. Möjligt att man kan köpa med garanterat restvärde kanske dock.

Nej det är det sannerligen inte. Du har noll på fötterna för att utrycka det milt.

Det där är ju intressant, hoppas dom lyckas få lönsamhet i att skala upp återvinningen iframtiden. Den där anläggningen har kapacitet att återvinna 2500 ton. Det blir väl runt 4000 elbilsbatterier per år.

Stort tack för input, är ju lite räckvidden man velar kring. Hade den varit 10 mil längre hade det varit klockrent!

Lite oroande med motorfel också då jag ju då tittar på 2019-2020 men kan ju vara så att de gått relativt tidigt och att de då antingen är utbytta eller håller ☺️

Det är lite det jag också tänker 🫣 eller kanske fjärde. Möjligt att man kan köpa med garanterat restvärde kanske dock.
Jag har en etron, och försäkrar den med LF. I den försäkringen så är det explicit att motorerna (och luftfjädringen) ingår i maskinskada, upp till 8 år/ 16000 mil. Kommer inte ihåg vad audis egna garantier innebär där?

En jäkligt fin bil är det i alla fall. Köpte lös den då leasingen gick ut. Vi åker långt med vår lite då och då och tack vare laddkurvan så funkar det fint - för oss.

Jag har en etron, och försäkrar den med LF. I den försäkringen så är det explicit att motorerna (och luftfjädringen) ingår i maskinskada, upp till 8 år/ 16000 mil. Kommer inte ihåg vad audis egna garantier innebär där?

En jäkligt fin bil är det i alla fall. Köpte lös den då leasingen gick ut. Vi åker långt med vår lite då och då och tack vare laddkurvan så funkar det fint - för oss.
Intressant!

Hur funkar den med ruttplanering med förslag på laddstopp?

Kör väl kanske 10 ggr/år resor som är längre än 30 mil utan ett längre stopp över natt osv så laddar den snabbt och har bra ruttförslag kommer man ju ganska långt ändå.

Vad kostar försäkringen för den bilen?

Landat nytt kneg och bilpolicyn säger Elbil och märkena Polestar, VW, Skoda samt Volvo. Har åkt Enyaq RS Coupe nu i ett år så det lutar nu åt ett beställa en ID.7 GTX Tourer denna gång.

MEd två barn och hund känns det möjligen som det sundaste men kanske också tråkigaste valet, haha..

Tankar på det?

1000013991.jpg
1000013990.jpg

Senast ändrad:
Intressant!

Hur funkar den med ruttplanering med förslag på laddstopp?

Kör väl kanske 10 ggr/år resor som är längre än 30 mil utan ett längre stopp över natt osv så laddar den snabbt och har bra ruttförslag kommer man ju ganska långt ändå.
Har ärligt talat inte använt den funktionen nästan något. I början testade jag, men upplevde att man ofta blev dirigerad till slö-laddare i industiområden.
Audin är ärligt talat inget vidare på mjukvara. Men en fantastisk bil.

Nu klr kag med en snabbkik på A better routeplanner innan jag far.
Snabb laddkurva och bra ”uppskattad distans kvar i batteriet” gör att det funkar bra.

Vad kostar försäkringen för den bilen?
14.800
Jag är 46 år och bor på landsbygden, bilen är inlåst i eget garage.

Vi har varit i samma process, hustrun skulle ha en elbil o köra 6000 mil/år. Etron är rätt tyst men inte tyst som vår E-klass med Akustikpaket (dubbelglas och extra isolering). EQE med samma paket är det. EQS lite tystare. C40 är rätt bullrig, som en mellanklassare är.
Kör man mycket o länge är buller, bra stolar och skitbra hifi viktigt.
Hon valde till slut mellan C40 och BMW.

Landat nytt kneg och bilpolicyn säger Elbil och märkena Polestar, VW, Skoda samt Volvo. Har åkt Enyaq RS Coupe nu i ett år så det lutar nu åt ett beställa en ID.7 GTX Tourer denna gång.

MEd två barn och hund känns det möjligen som det sundaste men kanske också tråkigaste valet, haha..

Tankar på det?

1000013991.jpg
1000013990.jpg
ID.7 är den solklart bästa bilen från VW/Skoda. Polestar skulle jag hoppat.

Tankar på det?

1000013991.jpg
1000013990.jpg
Jag har haft min sen lanseringen och är väldigt nöjd 👌

Har ärligt talat inte använt den funktionen nästan något. I början testade jag, men upplevde att man ofta blev dirigerad till slö-laddare i industiområden.
Audin är ärligt talat inget vidare på mjukvara. Men en fantastisk bil.

Nu klr kag med en snabbkik på A better routeplanner innan jag far.
Snabb laddkurva och bra ”uppskattad distans kvar i batteriet” gör att det funkar bra.

14.800
Jag är 46 år och bor på landsbygden, bilen är inlåst i eget garage.
Jag har sneglat på den bilen så många gånger. Jag borde provåka.

Dessa faktorer gjorde att vi hoppade Etron.
Samt dålig beggaranti, som behövs om det varit problem med dom…
Tyvärr för det ät en otroligt fin bil .

Har kollegor som har den. Alla är mkt nöjda och tycker den är ett stort steg uppåt jämfört med id4/enyaq mm som många åkt innan. De flesta har den "vanliga", inte GTX, men jag kan inte tänka mig att den är sämre på något sätt utan bara tvärtom.

Generellt tips är att försöka få med den adaptiva fjädringen om det inte är standard, den gör skillnad.

Har kollegor som har den. Alla är mkt nöjda och tycker den är ett stort steg uppåt jämfört med id4/enyaq mm som många åkt innan. De flesta har den "vanliga", inte GTX, men jag kan inte tänka mig att den är sämre på något sätt utan bara tvärtom.

Generellt tips är att försöka få med den adaptiva fjädringen om det inte är standard, den gör skillnad.
Jag har bara provat sedanen när den kom och var positivt överraskad då så kul att höra att många är nöjda :)

Hade inte policyn varit som den var så hade jag 100% landat i en Xpeng G9 Performance Black Edition då den till och med blir billigare för bolaget med kampanjen de kör och jävlar vilken bil det är. Stolarna och ljudnivån var grym och tillsammans med allt extra lull lull så är det nog en otroligt svårslagen bil.

Men, en ID.7 GTX för i runda slängar 3300kr i månaden är väl inte kattpiss det heller ;)

Hade inte policyn varit som den var så hade jag 100% landat i en Xpeng G9 Performance Black Edition då den till och med blir billigare för bolaget med kampanjen de kör och jävlar vilken bil det är. Stolarna och ljudnivån var grym och tillsammans med allt extra lull lull så är det nog en otroligt svårslagen bil.
Garanterar xpeng restvärdet? Annars lär den kalkylen inte tåla nån närmare granskning ;)

Jag har bara provat sedanen när den kom och var positivt överraskad då så kul att höra att många är nöjda :)

Men, en ID.7 GTX för i runda slängar 3300kr i månaden är väl inte kattpiss det heller ;)

Har kört den några gånger och varit nära att trycka på knappen flera gånger. Bra bil på nästan alla sätt. Det största störningsmomentet för mig som kört två nya Passater i rad är att de på id.7 har touchkontroller på ratten 😔 Samt noll reglage i övrigt vilket också är störigt - måste hålla på med skärmen vad man än ska göra (typ). Det är självklart sånt man vänjer sig vid men det är ändå bedrövligt att det ska vara så - enl VW-säljaren senast så ska de återgå till vanliga knappar pga ”ramaskri” i Tyskland. Nya passat har t ex klassiska knappar. Men men en liten grej i det stora hela. :) I konkurrens med andra elbilar är den ett solklart förstaval för det priset. Den har ju i princip all utrustning från start vilket är skönt.

Ja, det är rätt störande. (Som tur är behöver jag i princip aldrig snabbladda, men jag håller lite koll på potentiella platser utifallatt...)

Jag kollade två slumpmässigt valda vid en ganska ny "bensin-el-mat-hubb" i ChargeFinder utanför Strängnäs. e-On vid donken:
IMG_2227.PNG

Det här är ju löjligt.

Men bara 150m därifrån, en sprillans ny GITO:
IMG_2228.PNG

Man kan ju hoppas att det går åt det hållet. Det är ok om olika stationer har olika priser (precis som fossilstationerna), och kanske nåt rabattkort eller nåt, men det är ju löjligt med så många olika priser på samma sak på samma ställe.
Fattar fan inte hur det kan kosta 6kr/kwh när elpriset är typ 0.6kr/kwh. Totalt ocker. På diesel/bensin har de ju bara ören per liter.

Tillbaka
Topp