• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,096
Men trots det funderar jag på att byta till elbil.

Jag tittade på Toyota bz4x igår och den verkar helrätt så när som på mycket svarta detaljer runt om på bilen. Men köper jag så blir det en helsvart bil så det blir nog OK. De flesta asiatiska bilar är ju mer eller mindre knepiga i designen nuförtiden (tycker jag). Är mest Touringmodellen som går att få levererad i juni som lockar. Rätt så bra räntekampanj nu dessutom.

Ser att det är ganska tyst om bz här i tråden, faller den inte er i smaken?
Den var lite för stor (och dyr) för mig, men annars verkar den ok. Jag gillar Toyota. (Hade en bensinare innan som helt levde upp till deras rykte - extremt robust, pålitlig, och felfri i över 10 år.)

Första generationen av bz4x fick en del skäll (lite onödigt gnälligt tyckte jag), men de har ju kommit med en uppdaterad version som verkar klart bättre. Länkade till en video här i höstas: https://klocksnack.se/threads/elbil-och-laddhybridstråden.112579/post-5109323

Icke bra räckvidd. 😂 Men bra bil.
IMG_4546.jpeg

Jag tittade på Toyota bz4x igår och den verkar helrätt så när som på mycket svarta detaljer runt om på bilen. Men köper jag så blir det en helsvart bil så det blir nog OK. De flesta asiatiska bilar är ju mer eller mindre knepiga i designen nuförtiden (tycker jag). Är mest Touringmodellen som går att få levererad i juni som lockar. Rätt så bra räntekampanj nu dessutom.

Jag provkörde BZ när den först presenterades och blev imponerad. Betydligt mer trivsam än exempelvis VW ID.4, tycker jag.

Var och besikta bilen här i eftermiddag.

Kan dela att styrleder på BMW IX inte mår jättebra.
Bilprovningen börjat se flera stycken som kommer in nu för första besiktningen, och blir underkända för glapp i styrleder.

6,000kr-ish att fixa en yttre styrled i Stockholmsregionen.

Var och besikta bilen här i eftermiddag.

Kan dela att styrleder på BMW IX inte mår jättebra.
Bilprovningen börjat se flera stycken som kommer in nu för första besiktningen, och blir underkända för glapp i styrleder.

6,000kr-ish att fixa en yttre styrled i Stockholmsregionen.
Det där är inget bra typfel. Kan det bero på att iX är typ den tyngsta bilen på CLAR-plattformen, och att de inte dimensionerat upp styrlederna tillräckligt?

Om det är vanligt förekommande borde BMW lägga in en bevakning för att kolla detta vid service, så att det inte syns först vid besiktning. Men serviceintervallet är ju upp till två år, så felet kanske inte hunnit utvecklas till servicetillfället som kan vara ett helt år innan besiktning.

Jag hoppas att de reviderat konstruktionen och sätter dit mer hållbara komponenter vid byte.

Hur långt har din bil gått?

Det där är inget bra typfel. Kan det bero på att iX är typ den tyngsta bilen på CLAR-plattformen, och att de inte dimensionerat upp styrlederna tillräckligt?

Om det är vanligt förekommande borde BMW lägga in en bevakning för att kolla detta vid service, så att det inte syns först vid besiktning. Men serviceintervallet är ju upp till två år, så felet kanske inte hunnit utvecklas till servicetillfället som kan vara ett helt år innan besiktning.

Jag hoppas att de reviderat konstruktionen och sätter dit mer hållbara komponenter vid byte.

Hur långt har din bil gått?
De på bilprovningen antydde samma, att de inte var tillräckligt dimensionerade. X7 var tydligen värst.

Kommer kanske något snart från BMW då verkstaden svarade mig med ett: ”du också ja.” när jag berättade om 2:an och styrleden.

Min har gått 3600mil.

Volvo EX60 beställd nu som tjänstebil. Blev en P10 i Demin blue. Första elbilen, skall bli kul att se hur den levererar. Och när dom kan leverera! :D Blir väl först till hösten skulle jag tro.
IMG_0762.jpeg
Jag tyckte de extremkantiga baklysen såg knepigt ut då resten av bilen inte är så kantig när den presenterades.
I verkliga livet tycker jag de ser rätt schysta ut däremot.

Lite torr läsning för de som bor i hyres- eller bostadsrätt:
Lagrådsremiss - Ökade möjligheter till hemmaladdning av elfordon

TL;DR, som jag har fattat det:
  • Man har rätt att få laddstation installerad på enskild (personlig) parkerings- eller garageplats i anslutning till fastigheten.
  • Gäller inte delade eller gemensamma platser eller platser som hyrs av annan fastighet, o.dyl.
  • Den boende står för installationskostnaderna, men hyresvärd/förening ansvarar för installationen.
  • Säger ingenting om hur man ska hantera att någon bekostat en laddstolpe och sedan flyttar.
  • Ska träda i kraft 29/5 2026.

De på bilprovningen antydde samma, att de inte var tillräckligt dimensionerade. X7 var tydligen värst.

Kommer kanske något snart från BMW då verkstaden svarade mig med ett: ”du också ja.” när jag berättade om 2:an och styrleden.

Min har gått 3600mil.
3600 mil är ju ingenting.

X7 har väl funnits i sju år. De borde ha hanterat detta redan, tycker jag.

Min i4 är också ganska tung. Första besiktningen är om ett halvår. Jag ska försöka komma ihåg att be dem skaka lite extra på framvagnen, inte för att jag vill ha en underkänd bil, men jag vill ha ett chassi i bra skick och tar gärna emot hjälp för att hitta fel.

3600 mil är ju ingenting.

X7 har väl funnits i sju år. De borde ha hanterat detta redan, tycker jag.

Min i4 är också ganska tung. Första besiktningen är om ett halvår. Jag ska försöka komma ihåg att be dem skaka lite extra på framvagnen, inte för att jag vill ha en underkänd bil, men jag vill ha ett chassi i bra skick och tar gärna emot hjälp för att hitta fel.
Bättre få underkänt av besiktningsmannen än en högerkurva med möte. 👍

Nu syns aurorakabelns inverkan på elpriserna i norrland. 400% upp sen januari förra året.
Kabeln som vi alla abonnenter solidariskt tvingats vara med och betala.

Bra jobbat av elbolagens lobbyister.
Grundproblemet är brist på producerad effekt i Sverige efter nedläggning av 6 kärnkraftverk.
Brist = högs priser.
Grundproblemet märks givetvis mest på vintern då effektbehovet är som störst men beror på att Vindkraftverk effektlevererans inte är stabil och planerbar.
När det skulle behövas effekt, saknas förmåga om det inte blåser nog mycket = höga priset.

Skyhög uteffekt är det inte behövs = låga priser så alla kraftslag (kärn/vatten/vind mm) förlorar pengar på att tillverka effekt.
Vi får betala företag för att stänga av produktion för att skydda elsystemet.
Vi exporterar effekt utomlands men får inte betalt.
Vi bygger kablar så vi också kan importera effekt när vi själva saknar, det är lätt att glömma att om man behöver importera ibland måste man ha kablar att göra det med.

Det innebär att man blir beroende av priser i utlandet som driver upp priserna i Sverige. Vilket tidigare inte behövdes i samma utsträckning då vi klarade av att producera effekt i Sverige så det räckte till hela tiden året runt, och kunde ändra ut effekt efter behovet just den dagen och den timmen.

Vi har förstört världens mest stabila och billigaste elsystem, med konsekvens att vår land konkurrenskraft förstörs av dessa osäkra och höga elpriser.
Galet !

Vi tittade på den i somras, men det blev en Volvo C40 Twin maxutrustad istället. Toyota har otroligt bra garantier, håller bra men har haft utmaningar med elbilar. Vi hoppas att den nya generationen som nu har kommit är bättre.
Kolla extra noga längst ner på karossen. De plastbitarna sitter inte det speciellt bra och har suttit löst på flera exempel vi tittade på.
Även den helt nya modellen har samma problem upptäckte jag när jag passerade Toyota förra helgen jag kunde lossa och trycka dit plasten ganska enkelt. Var försiktig i automattvättar.

Vi tittade på den i somras, men det blev en Volvo C40 Twin maxutrustad istället. Toyota har otroligt bra garantier, håller bra men har haft utmaningar med elbilar. Vi hoppas att den nya generationen som nu har kommit är bättre.
Kolla extra noga längst ner på karossen. De plastbitarna som sitter inte det speciellt bra och har suttit löst på flera exempel vi tittade på.
Även den helt nya modellen har samma problem upptäckte jag när jag passerade Toyota förra helgen. Jag kunde lossa och trycka dit plasten ganska enkelt. Var försiktig i automattvättar.

510hk, det är P12 som har 680hk.🙂
P10 räcker tror jag, snabb som hustruns C40 Twin (strax under 5s till 100), bär iväg sjukt bra speciellt vid omkörningar vilket är där man behöver effekten. P12 är väl sekunden snabbare.
Snabbaste Volvon är dock EX30 Twin, som jag kört en del, jäkla drag.!
Alla dessa är egentligen onödigt starka men som sagt trevligt vid omkörningar.
Hustrun älskar 4wd och hög effekt, men kör 6000 mil per år så det förstår jag.

Grundproblemet är brist på producerad effekt i Sverige efter nedläggning av 6 kärnkraftverk.
Brist = högs priser.
Grundproblemet märks givetvis mest på vintern då effektbehovet är som störst men beror på att Vindkraftverk effektlevererans inte är stabil och planerbar.
När det skulle behövas effekt, saknas förmåga om det inte blåser nog mycket = höga priset.

Skyhög uteffekt är det inte behövs = låga priser så alla kraftslag (kärn/vatten/vind mm) förlorar pengar på att tillverka effekt.
Vi får betala företag för att stänga av produktion för att skydda elsystemet.
Vi exporterar effekt utomlands men får inte betalt.
Vi bygger kablar så vi också kan importera effekt när vi själva saknar, det är lätt att glömma att om man behöver importera ibland måste man ha kablar att göra det med.

Det innebär att man blir beroende av priser i utlandet som driver upp priserna i Sverige. Vilket tidigare inte behövdes i samma utsträckning då vi klarade av att producera effekt i Sverige så det räckte till hela tiden året runt, och kunde ändra ut effekt efter behovet just den dagen och den timmen.

Vi har förstört världens mest stabila och billigaste elsystem, med konsekvens att vår land konkurrenskraft förstörs av dessa osäkra och höga elpriser.
Galet !

Exporterar vi så exporterar vi till en dyrare marknad. Då får även vi ett dyrare pris, eftersom vi köper från marknaden.

Klipp alla kablar

Då behöver vi först bygga upp kärnkraft, eller annan planerbar oljekraft/gas/kolkraftverk, så Sverige blir självförsörjande igen.
Jag är väldigt okunnig på området men om Sverige skulle producera mer skulle vi inte bara sälja mer el utomlands där det ger mer betalt ändå? Dvs priset för oss blir inte så mycket lägre då vi ändå behöver konkurrera med efterfrågan utanför Sverige.

Då behöver vi först bygga upp kärnkraft, eller annan planerbar oljekraft/gas/kolkraftverk, så Sverige blir självförsörjande igen.
Kärnkraft är jättebra på många sätt, men det är så förtvivlat dyrt att bygga ny kärnkraft. Jag bedömer att den kommer att kosta 1,50 till 2 kronor per kilowattimme*. Vill vi verkligen ha så dyr el? Medelpriset under 2025 i prisområde 3 var under 50 öre per kilowattimme.

* Bedömningen baseras på att det nya brittiska kärnkraftverket Hinkley Point C har den prisnivån. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley_Point_C_nuclear_power_station#Cost_to_consumers

Jag är väldigt okunnig på området men om Sverige skulle producera mer skulle vi inte bara sälja mer el utomlands där det ger mer betalt ändå? Dvs priset för oss blir inte så mycket lägre då vi ändå behöver konkurrera med efterfrågan utanför Sverige.
Varken efterfrågan eller överföringskapciteten är obegränsad, Vi har redan ganska många utlandsförbindelser och exporterar för närvarande cirka 10 procent av den svenska produktionen.

e-Tron 55?
Fortfarande en av de bästa elbilarna. Helt otroligt att Audi för så långt tid sedan släppt en sån otroligt kompetent elbil - en riktig rökare i krysset!
Samma gäller Q8.
Dessa är riktigt prisvärda begagnat!
Usel ebil, men svinbra bil.
Kompenserar ju den tveksamma räckvidden med riktigt bra laddning, så den funkar väldigt bra för oss.
Tycker den är snygg också, de flesta elbilar ser ut som polisbilarna i Demolition Man.
IMG_1871.jpeg

Planerbar (justerbar) produktion är nyckeln. Man kan alltså producera den effekt som företag och hushåll behöver.

Kärnkraft är jättebra på många sätt, men det är så förtvivlat dyrt att bygga ny kärnkraft. Jag bedömer att den kommer att kosta 1,50 till 2 kronor per kilowattimme*. Vill vi verkligen ha så dyr el? Medelpriset under 2025 i prisområde 3 var under 50 öre per kilowattimme.

* Bedömningen baseras på att det nya brittiska kärnkraftverket Hinkley Point C har den prisnivån. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley_Point_C_nuclear_power_station#Cost_to_consumers
Om man först lägger ned forskning, utveckling och förmåga att bygga kärnkraft, så blir de första dyra och tar tid..
Bygger men många...så bygger man även upp förmåga och dessutom kommer flera företag konkurrera med anbud att bygga kärnkraft.
Många vill glömma att vi under ganska få år, byggde 12st kärnkraftverk i sverige.

Enl denna sida
https://www.vonklopp.se/wordpress/?p=7600
Den genomsnittliga byggtiden (byggstart till bränsleladdning) för de anläggningar som levererades av ASEA-Atom var 52 månader.

Varken efterfrågan eller överföringskapciteten är obegränsad, Vi har redan ganska många utlandsförbindelser och exporterar för närvarande cirka 10 procent av den svenska produktionen.
Ja, energin ja över tid. Men det är effekt i realtid som driver maskiner. Inte energi över tid.

Då vi behöver effekt...saknas den. (för lite vind) Och vi exporterar effekt då ingen behöver (blåser mycket) = överskott = så låga priser att ingen som producerar effekt tjänar pengar.
Dysfunktionellt elsystem, som beror på att Vindkraft inte kan styras för att leverera efter behovet från samhället.

Tillbaka
Topp