• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,096
Jag frågade tesla, det går inte att köpa 18tum vinterdäck till model y utan endast 19tum tyvärr. Sommardäcken är 18tum och leveras på dem om du inte köper till vinterdäck så köper du inte till dem kan du inte hämta bilen vid leverans. Ingen stolsvärme bak på standard.

Tack för infon!

1. Man betalar då för en bil som lär stå där i 2-3 månader?
2. Man tar med sig vinterdäcken och byter själv på plats (?)

Känns nästan som att man blir illa tvungen att beställa med vinterhjul för 27k. Det var ju tråkigt..

Och håller med dig, har hellre 18tum på vinterdäcken.
Nu får man ju väl iofs köra till närmsta ”lämpliga” däcksverskstad med sommardäck även om det är vinterväglag…

Är det torrt och inte isigt så är det ju inte så bilen sprängs om den har sommardäcken på.
Även vid 5-6+ och blöt asfalt så lär det funka bra även då

Ska man köra 50 mil för att komma hem så är det en annan femma beroende på väglag

Tror inte man får det, men den lilla risken man man väl leva med.
”- Om du behöver köra bilen till närmsta verkstad för reparation, byte av däck eller annan nödvändig service, och det kan göras på kortaste lämpliga väg, så är det tillåtet även om du har sommardäck under kravet på vinterdäck. ”

Detta är samma typ av undantag som gäller om du behöver köra till besiktning eller bogsera/provköra bilen i samband med reparation…

Köper man vinterdäcken av Tesla så monterar de dem åt dig på bilen. 27k är inte onödigt dyrt för bra 19" vinterdäck på aluminiumfälgar. När jag köpte min Tesla kollade jag mycket på tredjepartshjul men ska man ha premiumdäck, tåliga vinterfälgar och TPMS så hamnade man på samma pengar.

”- Om du behöver köra bilen till närmsta verkstad för reparation, byte av däck eller annan nödvändig service, och det kan göras på kortaste lämpliga väg, så är det tillåtet även om du har sommardäck under kravet på vinterdäck. ”

Detta är samma typ av undantag som gäller om du behöver köra till besiktning eller bogsera/provköra bilen i samband med reparation…
Hittar faktiskt inte den texten, var fann du den?

18 a § Vid färd på väg under perioden den 1 december-31 mars ska följande fordon vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder:
1. personbil klass I,
2. personbil klass II,
3. traktor som utgörs av en ombyggd bil,
4. lätt lastbil,
5. lätt buss, och
6. släpvagn som dras av ett fordon som avses i 1-5.
Förordning (2025:881).

18 b § Vid färd på väg under perioden den 10 november-10 april ska följande fordon vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning:
1. tung lastbil,
2. tung buss, och
3. släpvagn som dras av ett fordon som avses i 1-2.
Förordning (2025:881).

18 c § Ett fordon får brukas trots 18 a och 18 b §§ om
1. det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål, eller
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen (2002:574) för besiktning, eller
2. fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre. Förordning (2025:881).

lite beroende på hur många år man ska ha bilen så kan det kanske löna sig med att köpa lösa däck och montera av och på (runt 3000kr/år)
Bra däck i 18" ligger på 10

Sen är frågan sen vid försäljning så lär det vara enklare med att ha ett OEM-set vinterhjul som man kan sälja med

Senast ändrad:
Köper man vinterdäcken av Tesla så monterar de dem åt dig på bilen. 27k är inte onödigt dyrt för bra 19" vinterdäck på aluminiumfälgar. När jag köpte min Tesla kollade jag mycket på tredjepartshjul men ska man ha premiumdäck, tåliga vinterfälgar och TPMS så hamnade man på samma pengar.
Grejen är att jag hellre hade velat ha 18 tum även på vinterdäcken och det erbjuder inte tesla så ända lösningen då är att köpa egna från annan återförsäljare, sen är 27k i sig säkert rimligt för däck på originalfälg.

Grejen är att jag hellre hade velat ha 18 tum även på vinterdäcken och det erbjuder inte tesla så ända lösningen då är att köpa egna från annan återförsäljare, sen är 27k i sig säkert rimligt för däck på originalfälg.
Det har du förstås rätt i. Har du kollat vad du får ge för motsvarande 18"? Jag vidhåller att Teslas priser är förvånansvärt konkurrenskraftiga ;)

Det har du förstås rätt i. Har du kollat vad du får ge för motsvarande 18"? Jag vidhåller att Teslas priser är förvånansvärt konkurrenskraftiga ;)
Men om man vill ha 18tum vinterdäck för bättre komfort och dessutom billigare däck när de väl ska bytas nästa gång så blir man såklart irriterad när Tesla inte erbjuder det, speciellt när de faktiskt levererar bilen på 18tum sommardäck redan (där kan man inte ens välja till 19tum?).

Men om man vill ha 18tum vinterdäck för bättre komfort och dessutom billigare däck när de väl ska bytas nästa gång så blir man såklart irriterad när Tesla inte erbjuder det, speciellt när de faktiskt levererar bilen på 18tum sommardäck redan (där kan man inte ens välja till 19tum?).
Tidigare har alla Model Y levererats på minst 19" så jag misstänker att det har styrt valet av vinterdäck.
Kolla bara hur mycket det faktiskt skiljer. Det handlar inte bara om däcksstorlek, om en viss 19" dimension är vanligare så kan den vara billigare än 18".

Även om jag delvis håller med så är det ett rätt svagt argument. Den är inte fulare än att det går att leva med i de flestas ögon.

Det jag åtminstone verkligen inte kan leva med är den värdelösa farthållaren och regnsensorn. De förstör hela bilen.
Jag tycker regnsensor är ett problem med. Sen tycker jag den ”vanliga” adaptiva farthållare fungerar rätt okej, bättre egentligen än AP

Jag tycker regnsensor är ett problem med. Sen tycker jag den ”vanliga” adaptiva farthållare fungerar rätt okej, bättre egentligen än AP
Jag blir GALEN på att den ändrar inställd hastighet baserat på nån "intelligens" som i verkligheten är skitkorkad. Som inte kan stängas av. Som inte agerar konsekvent.
Sen kör den alldeles för ryckigt i låg fart. Bromsar för sent. Gasar för hårt.

Jag blir GALEN på att den ändrar inställd hastighet baserat på nån "intelligens" som i verkligheten är skitkorkad. Som inte kan stängas av. Som inte agerar konsekvent.
Absolut, VWs travel assist är ju jätte mkt bättre tex. Men samtidigt kan man inte påstå att tex en id4 är en i närheten lika bra bil, som dessutom är dyrare

Alrik gjorde en bra test. Frågeställningen på slutet är väll den stora frågan. Hur så många tillverka kan prissätta sina elbilar så fel

Du kan ju ha en traditionell farthållare där man, när man åker tex 100km/h, aktiverar den så håller den hastigheten. Och sedan bromsar den automatiskt om en bil framför åker saktare och sedan gasar den upp. Så har jag min inställd och det funkar kanon.
Regnsensorn däremot håller jag med om, även om det inte är en dealbreaker att med tummen aktivera vindrutetorkarna manuellt.

Du kan ju ha en traditionell farthållare där man, när man åker tex 100km/h, aktiverar den så håller den hastigheten. Och sedan bromsar den automatiskt om en bil framför åker saktare och sedan gasar den upp. Så har jag min inställd och det funkar kanon.
Regnsensorn däremot håller jag med om, även om det inte är en dealbreaker att med tummen aktivera vindrutetorkarna manuellt.
Fast den ändrar inställd hastighet trots att man inte ber den om det.

Jag pratar inte om den adaptiva funktionen där bilen bromsar för bilen framför.

Fast den ändrar inställd hastighet trots att man inte ber den om det.
Nej. Den har en inställning som ändrar hastigheten genom att läsa av skyltarna. Sen har det en "oldschool" farthållare som låser hastigheten tills man trycker på bromspedalen. Går också att, precis som på de flesta bilarna, öka/minska hastigheten genom att trycka upp/ner.

Nej. Den har en inställning som ändrar hastigheten genom att läsa av skyltarna. Sen har det en "oldschool" farthållare som låser hastigheten tills man trycker på bromspedalen. Går också att, precis som på de flesta bilarna, öka/minska hastigheten genom att trycka upp/ner.
Nej det är inte så det funkar i praktiken. Finns mer automatik som ingen bett om. Om man har hastigheten inställd på något över laglig hastighet och så tror bilen att det övergår till mötestrafik från motorväg exempelvis (inte sällan felaktig) så drar bilen ned hastigheten automatiskt. Helt idiotiskt.

Den inbillar sig också hatigheter som inte finns och läser skyltar som står på avfarter (exempelvis om avfarten är till vänster) för den inte fattar vilken skylt som hör till vilken väg.

Generellt så hade detta inte varit ett problem om man hade kunnat stänga av funktionen - VILKET MAN KAN PÅ ALLA BILAR MEN INTE PÅ TESLA!!!!!!?????

Nej det är inte så det funkar i praktiken. Finns mer automatik som ingen bett om. Om man har hastigheten inställd på något över laglig hastighet och så tror bilen att det övergår till mötestrafik från motorväg exempelvis (inte sällan felaktig) så drar bilen ned hastigheten automatiskt. Helt idiotiskt.

Den inbillar sig också hatigheter som inte finns och läser skyltar som står på avfarter (exempelvis om avfarten är till vänster) för den inte fattar vilken skylt som hör till vilken väg.

Generellt så hade detta inte varit ett problem om man hade kunnat stänga av funktionen - VILKET MAN KAN PÅ ALLA BILAR MEN INTE PÅ TESLA!!!!!!?????
Då är min Tesla MY trasig för jag använder dagligen farthållaren och den funkar som jag skrev ovan. Detta efter jag stängde av alla "hjälpfunktioner".

Då är min Tesla MY trasig för jag använder dagligen farthållaren och den funkar som jag skrev ovan. Detta efter jag stängde av alla "hjälpfunktioner".
FInns ju inga hjälpfunktioner att stänga av. Du kan inte påverka hur farthållaren beter sig, däremot kan man stänga av Autopilot men det är ju bara att inte dubbeltrycka ner spaken. Det är inte så att jag gissar, jag har ägt en 3a i flera år och har nu en Model S.

FInns ju inga hjälpfunktioner att stänga av. Du kan inte påverka hur farthållaren beter sig, däremot kan man stänga av Autopilot men det är ju bara att inte dubbeltrycka ner spaken. Det är inte så att jag gissar, jag har ägt en 3a i flera år och har nu en Model S.
Du kan ju stänga av farthållarens anpassning till vägskyltarna, tror det är den Martin syftar till

Jag gick precis ut (23:20 i minusgrader) och kollade på min MY. Och den är inställd på "Set speed->Current Speed". Ändrar jag den till "Speed Limit" anpassar den sig till skyltarna.
tesla.jpg

Jag gick precis ut (23:20 i minusgrader) och kollade på min MY. Och den är inställd på "Set speed->Current Speed". Ändrar jag den till "Speed Limit" anpassar den sig till skyltarna.
tesla.jpg
Min står inställd så där. Den ändrar fortfarande hastighet utan att jag ber om det. Det du visar vill jag påstå att bara reglerar den första hastigheten som blir inställd när du drar i farthållarspaken. Som den är inställd nu så ställer den in den hastighet som du kör vi. Väljer du alternativet till vänster så ställer den in hastigheten på skylthastighet.

Detta ändrar inte det jag menar är problemet - att bilen, när farthållaren redan är inkopplad, sänker hastigheten automatiskt vid vissa (för mig) slumpmässiga förutsättningar. Det sker flera gånger per dag. I båda mina teslor. Exempelvis kan jag ha farthållaren inställd på 86 km/h och sen åker jag förbi något som bilen reagerar på och så sänker den till 80km/h. Detta är fullständigt livsfarligt om man har någon bakom.

Tillbaka
Topp