• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elkanns sartorialisttråd

Underbart!

Ingen Élie Bleu kanske men faktum är att undertecknad snickrat ihop den själv av Cedrela odorata vuxen i Honduras bördiga skogar. Skruvarna är en ren homage till royal oak och passformen lämnar kanske en del att önska men glädjen i att använda något egenproducerat är ändå stor.
Nu har nog Herr Elkann likt Tyko Jonsson avsmakat glöggen!

Stjärnskruv har väl aldrig förekommit på en Audemars?
Men jag ger Er fyra Gurkha Royal Courtesan av fem för mycket gott hobbysnickeri.
Flip hade inte lyckats lika bra
1000012585.jpg

Börjar sakteliga bli Lapo.
Tänkte gå till Dressman och köpa kalsonger men så tänkte jag ”vad skulle Lapo köpa?” Kom hem med brittiska klassiska kalsonger från Ströms där 1 par kostade mer än ett 10-pack på Dressman. Hustrun ser nyfiken och lite exalterad ut.

Tack Lapo
Har de knäpplucka där bak när kulna höstmorgnar i ett dragigt Brownstone gör sig påminda?

Börjar sakteliga bli Lapo.
Tänkte gå till Dressman och köpa kalsonger men så tänkte jag ”vad skulle Lapo köpa?” Kom hem med brittiska klassiska kalsonger från Ströms där 1 par kostade mer än ett 10-pack på Dressman. Hustrun ser nyfiken och lite exalterad ut.

Tack Lapo

Oerhört glädjande att höra.

Min förhoppning är att tråden skall skänka inspiration, bildning och nöje här på forumet.

Ser fram emot att följa vår gemensamt sartoriella resa framöver.

Nu har nog Herr Elkann likt Tyko Jonsson avsmakat glöggen!

Stjärnskruv har väl aldrig förekommit på en Audemars?
Men jag ger Er fyra Gurkha Royal Courtesan av fem för mycket gott hobbysnickeri.
Flip hade inte lyckats lika bra
1000012585.jpg

Helt riktigt men om flipparn visste hur omständigt det är att hitta flat screws i 18k güld som passar beslagen skulle han tycka homagen är fulländad.

Royal Courtesan från Ghurka är för övrigt ett pr jippo utan dess like. Har såklart aldrig sålts en fiji bevattnad louis xIII infusersd bladguldscigarr av det slaget. Kundgruppen har dessutom allt annat än just god smak.

Och för att spinna vidare på cigarrtemat.
En humidor är inget att ta lättvindigt på.
Nej i varje gentlemans hem har den en given plats!

Den Herr Elkann förevisar ger mig rysningar!
Sådant uselt hantverk med synliga skruvskallar och glipor i passform sänder tanken till Ullared,Vita tubsockor,Finska loafers Aschlesbyxor Skepparkrans och Saab!

En cigarrkännare har givetvis en måttbeställd möbel till sina rökverk

1000012583.jpg

Såja, där har vi guld, rökelse och myrra i ett paket.
Det måste vara detta paket som Kaspar, Melchior och Baltazar hyllade frälsaren med på julnatten.

Lördagar är inte till för att springa runt i joggers och Netflixa sig genom kvällen.

Lördagar är gjorda för ritualer.

Efter middagen, när staden dragit för gardinerna och bruset sjunkit undan, öppnar man humidoren. Träet andas ut som en skräddad kavaj vilandes på sin galge. Valet av cigarr sker aldrig i hast – det är samma precision som när man väljer slips till en välbalanserad dubbelknäppt kavaj.

Cigarren är inte en sysselsättning, den är en förlängning av temperamentet. Den talar om tålamod, om hantverk, om att vissa ting – likt ett par välputsade oxfords – aldrig går att stressa fram.

Och sedan – det första draget. Det är som att öppna dörren till en salong där tiden står still. Elden möter tobaken, och plötsligt fylls rummet av ett mjukt ackord av rök, en öppningsfras lika självklar som första tonen i en Beethoven-symfoni. Det är här allt börjar: ett ögonblick av koncentrerad njutning, en påminnelse om att den som behärskar det långsamma, äger det sällsynta. Efter första draget finns ingen återvändo – resten av kvällen blir en ceremoni.

Ett drag, en klunk av cognac, och världen reduceras till det som faktiskt betyder något: tid och kvalitet.

Det finns de som fnyser, de som pratar om skitnödighet och de som distanserar sig men stil har aldrig varit för alla – det kräver disciplin, smak och en obeveklig vägran att kompromissa.

Att njuta en cigarr på lördagskvällen är att säga nej till det massproducerade, nej till det lättsmälta. Det är att påminna sig själv om att livet inte är en sprint, utan ett välskräddat stycke i ull, sydd för att bäras långsamt. Det handlar inte om att imponera, utan om att hedra konsten av att inte skynda.

En cognac, en cigarr, en stunds stillhet. Det är ingen vana – det är en deklaration.

Ta hand om er och njut av helgen oavsett om ni befinner er på Whites eller avnjuter aftonen i hemmets lugna vrå.

Hälsningar Lapo Elkann

IMG_2503.jpeg
Men…förfallet är nära..!

Jag hoppas du inte dricker den cognacen, duger knappt ens att flambera i. Möjligen att använda för att få spit shine på dina skor….

Och för att spinna vidare på cigarrtemat.
En humidor är inget att ta lättvindigt på.
Nej i varje gentlemans hem har den en given plats!

Den Herr Elkann förevisar ger mig rysningar!
Sådant uselt hantverk med synliga skruvskallar och glipor i passform sänder tanken till Ullared,Vita tubsockor,Finska loafers Aschlesbyxor Skepparkrans och Saab!

En cigarrkännare har givetvis en måttbeställd möbel till sina rökverk

1000012583.jpg

Detta är inget man gärna vill företa en resa utan att medföra.

Då denna tråd förenar oss med stil klass och synnerligen god smak bör ju även dagens lektyr avhandlas.
Att en Gentleman ständigt förkovrar sig är inget nytt,men vad ligger på herrarnas nattygsbord?

Hos Flup läses just nu en riktig klassiker som alla förmodligen känner till

1000012584.jpg

Historier som
  • Bödeln blir besiktigad Bödeln får en Volkswagen K70 i födelsedagspresent, och får den dessutom igenom besiktningen på bilprovningen i Sätra, tack vare vissa tillbehör från OK.

Samt

• Den pinsamma punkten Verkmästaren köper sig en Saab 99 och installerar servostyrning från OK. Det avslöjas då vad Saabs dåliga väghållning beror på.
Lämnar väl ingen oberörd. Här mina Herrar och Damer kan vi tala om ett litterärt mästerverk!

Det viktigaste i den här tråden är att verka som man har koll på allt...
Och har man koll på Cognac dricker man något annat 😁

Lugn nu pojkar…

Den flaskan är mkt riktigt inget som kan mäta sig mot XO klassificeringarna det kan vi nog alla enas om men de har olika syften, en enklare flaska som funkar fint i matlagning och cocktails där 100år gammal louis treize skjuter över målet.

När vi ändå är inne på cognac, förmodar ni kör ni denna i er french 75 samt rengör spisen med?

IMG_2659.jpeg

Då denna tråd förenar oss med stil klass och synnerligen god smak bör ju även dagens lektyr avhandlas.
Att en Gentleman ständigt förkovrar sig är inget nytt,men vad ligger på herrarnas nattygsbord?

Hos Flup läses just nu en riktig klassiker som alla förmodligen känner till

1000012584.jpg

Historier som
  • Bödeln blir besiktigad Bödeln får en Volkswagen K70 i födelsedagspresent, och får den dessutom igenom besiktningen på bilprovningen i Sätra, tack vare vissa tillbehör från OK.

Samt

• Den pinsamma punkten Verkmästaren köper sig en Saab 99 och installerar servostyrning från OK. Det avslöjas då vad Saabs dåliga väghållning beror på.
Lämnar väl ingen oberörd. Här mina Herrar och Damer kan vi tala om ett litterärt mästerverk!
IMG_2602.jpeg

Ett kapitel innan jag blåser ut ljuset

Det viktigaste i den här tråden är att verka som man har koll på allt...
Och har man koll på Cognac dricker man något annat 😁
Påstår du att det finns individer i tråden som inte själv upplevt det dem skriver om utan enbart googlat till sig text&bilder för inlägg ….herregud…det anstår inte en gentleman 🧐 så kan väl knappast stämma…😉

Utbudet från senaste cognac provningen
Tema ”Högt och Lågt”

2e31b090-b460-4340-a77d-efa833e8d6b7.jpeg

Det skall ni veta mina vänner, samtliga bilder undertecknad delar i Elkanns Sartorialist-tråd är mina egna, fångade under resor, möten och upplevelser längs livets stig.

Det är nästan ironiskt att en tråd om stil, smak och livets nyanser kan framkalla mer agression än elegans. Men låt oss vara tydliga: tanken har aldrig varit att väga flaskor på guldvåg eller att utse någon till herre över den dyraste cognacen eller cigarren sådant småborgeligt beteende är rent av oelegant.

Det vi delar här är ögonblick, möten, resor, erfarenheter – fångade med egen blick och egen hand. Den som vill se tävling i det, ser kanske mer i sig själv än i tråden.

Stil är aldrig högljudd. Den är subtil, självklar och låter alltid andra andas. Måtte samtalet här också präglas av samma anda.

Tävlingar om prislappar på ting finns det många andra trådar för.

Trådens syfte är att dela passionen för hantverk, smak och upplevelse och där kan Cognac självklart vara en given del.

Har länge använt Berg & Bergs byxor, i lite olika modeller, och har alltid gillat passformen och jag vet vad jag får helt enkelt. Men tycker att deras modeller blir bara vidare och vidare för varje ny kollektion som släpps. Nu börjar det bli lite väl mycket för min smak. Deras senaste kollektion är inspirerad av 80-90-talet vilket inte riktigt är min smak. Tycker även att priserna har blivit galna för vad man får. Runda slängar 4000kr plus 350 för uppläggning. Man kan dock få de för halva priset om man har tur och ens storlek finns kvar. Har funderat på att måttsy byxor, men är väldigt bekväm av mig så att klicka hem på nätet där jag vet vilken storlek jag har är definitivt ett plus.

Nu till min fråga, letar efter byxor med hög midja, rak/vidare passform och slag (eller tillräckligt med tyg för att lägga upp med 5cm slag), max 22cm vid ankeln, gärna under 3000kr. Har ni tips på märken som passar beskrivningen eller är min enda chans att måttsy?
Natalino!

Det skall ni veta mina vänner, samtliga bilder undertecknad delar i Elkanns Sartorialist-tråd är mina egna, fångade under resor, möten och upplevelser längs livets stig.

Det är nästan ironiskt att en tråd om stil, smak och livets nyanser kan framkalla mer agression än elegans. Men låt oss vara tydliga: tanken har aldrig varit att väga flaskor på guldvåg eller att utse någon till herre över den dyraste cognacen eller cigarren sådant småborgeligt beteende är rent av oelegant.

Det vi delar här är ögonblick, möten, resor, erfarenheter – fångade med egen blick och egen hand. Den som vill se tävling i det, ser kanske mer i sig själv än i tråden.

Stil är aldrig högljudd. Den är subtil, självklar och låter alltid andra andas. Måtte samtalet här också präglas av samma anda.

Tävlingar om prislappar på ting finns det många andra trådar för.

Trådens syfte är att dela passionen för hantverk, smak och upplevelse och där kan Cognac självklart vara en given del.
Stil, smak och kultur är inte tävlingar, det är snarare ett slags vaccination mot den småsinta ängslighet som tyvärr frodas i folkhemmet. Kämpa Lapo!

Då du frågar efter konstruktiv kritik.
Tyvärr, skorna har för mycket #konsultdoja över sig. Titta efter en tå som inte är avhuggen för mer klassisk modell.
Tack för feedback! Håller med dom om att det såklart finns stiligare modeller men jag tänkte inte nödvändigtvis använda skorna i kombo med kavajen. Vi får se men 200 kr får skorna kändes värt en chansning. Jag kämpar på med små steg mot den fulländade looken

Tack för feedback! Håller med dom om att det såklart finns stiligare modeller men jag tänkte inte nödvändigtvis använda skorna i kombo med kavajen. Vi får se men 200 kr får skorna kändes värt en chansning. Jag kämpar på med små steg mot den fulländade looken
Köper att priset 200:- lockar mot t ex ett par nya C&J Pembroke för 8000:-
Men klassiska ”buy once, cry once” gäller av en anledning.
Men, om du gillar skorna så kör på! Det är vad du gillar/uppskattar som gör din stil.
Inte vad personer på ett forum tycker men vill du ha klassiska tips är tråden rätt ställe att inhämta kunskap från.

Köper att priset 200:- lockar mot t ex ett par nya C&J Pembroke för 8000:-
Men klassiska ”buy once, cry once” gäller av en anledning.
Men, om du gillar skorna så kör på! Det är vad du gillar/uppskattar som gör din stil.
Inte vad personer på ett forum tycker men vill du ha klassiska tips är tråden rätt ställe att inhämta kunskap från.
Nej tänk så trist livet hade varit om vi alla tyckte lika. Ser fram emot mer tips och råd ✌️

Bezelman,

du ser ängslighet där jag ser övertygelse.

Ängslighet är att tveka inför världen, att gömma sig i grått för att undgå kritik. Övertygelse är att bära färgen, tyget, ordet – och göra det utan ursäkt.

Du tror att passion för detaljer är oro. Jag vet att det är kärlek. Att ägna tid åt snitt, textur och ritual är inte rädsla för att misslyckas – det är viljan att leva vackert.

Den som kallar engagemang för ängslighet avslöjar mest sin egen osäkerhet. Ty ingenting är mindre ängsligt än att visa världen sin smak och stå kvar när kritiken faller.

Så, min vän, kalla mig gärna ängslig. Men jag bär min “ängslighet” som andra bär rustning. Och jag vet: i mötet mellan din skepsis och min övertygelse är det alltid skepsisen som bleknar först.

Med ett leende,
Lapo

Tillbaka
Topp