• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elkanns sartorialisttråd

Jag har derbys från båda märken i jämförbar modell och EG har lite bättre skinn och lite bättre finish i sulan. Marginalnyttan för de extra 10k kan diskuteras men samtidigt är man kanske ändå förbi nivån där prestanda per krona är det viktigaste… Har inte testat CJs citysula men har motsvarande från EG som fungerar ypperligt. Ren skinnsula må vara klassiskt men 2025 finns det ärligt talat bättre val.

Tackar för inlägg, låter som det bör bli ett par c&j då helt enkelt.

Finish på sulan? Förmodar det inte märks efter 5minuters användning?

Tackar för inlägg, låter som det bör bli ett par c&j då helt enkelt.

Finish på sulan? Förmodar det inte märks efter 5minuters användning?
Ja jo… nä. Jag tycker nog faktiskt att EG kan anses vara värda de där extra kronorna. På något sätt tycker jag dessutom att ett par skor för 8000 kr och ett par skor för 15000 kr kostar lika mycket, om du förstår vad jag menar. Men jag är nöjd med mina C&J också!

Ja jo… nä. Jag tycker nog faktiskt att EG kan anses vara värda de där extra kronorna. På något sätt tycker jag dessutom att ett par skor för 8000 kr och ett par skor för 15000 kr kostar lika mycket, om du förstår vad jag menar. Men jag är nöjd med mina C&J också!

Själv ser jag det som att man får två par c&j till priset av ett par EG och omväxling förnöjer ju som bekant.

Mina vänner, så har det hänt.

Gikt – denna uråldriga förbannelse som drabbat kungar, poeter och andra män med för mycket smak har nu uppenbarat sig även hos en så berest och ung man som jag.

Portvinstån, som den så skämtsamt kallas av de obefläckade, har fällt en stor man, men den har inte besegrat mig. Nu väntar ett liv med lågpurinkost, C-vitamin i mängder, ingen alkohol och en sorgligt planerad viktnedgång. Jag skäms som en sjöman som tappat vinden, en man med karta men utan kompass. Ändå vägrar jag låta detta tråkiga besked diktera mitt öde. Inget är skrivet i sten förutom döden och skatten till Staten.

Jag kommer ta mina steg, dricka mitt källarvatten med citronsmak och låtsas att det är något bättre. För i fjärran hägrar något större, återkomsten!! Sommaren 2026, någonstans längs Bohusläns riviera, bland skaldjursplatåer så överdådiga att självaste Jan Stenbeck och GW hade viljat köra en sittning.

Jag må vara märkt av portvinståns vrede, men jag är inte slut. Jag är bara tillfälligt förvisad från livets festbord och jag har redan beställt min plats till återinvigningen. Jag kommer fortsätta följa tråden med samma entusiasm som tidigare, fast från en fängelsecell.

Mina vänner, så har det hänt.

Gikt – denna uråldriga förbannelse som drabbat kungar, poeter och andra män med för mycket smak har nu uppenbarat sig även hos en så berest och ung man som jag.

Portvinstån, som den så skämtsamt kallas av de obefläckade, har fällt en stor man, men den har inte besegrat mig. Nu väntar ett liv med lågpurinkost, C-vitamin i mängder, ingen alkohol och en sorgligt planerad viktnedgång. Jag skäms som en sjöman som tappat vinden, en man med karta men utan kompass. Ändå vägrar jag låta detta tråkiga besked diktera mitt öde. Inget är skrivet i sten förutom döden och skatten till Staten.

Jag kommer ta mina steg, dricka mitt källarvatten med citronsmak och låtsas att det är något bättre. För i fjärran hägrar något större, återkomsten!! Sommaren 2026, någonstans längs Bohusläns riviera, bland skaldjursplatåer så överdådiga att självaste Jan Stenbeck och GW hade viljat köra en sittning.

Jag må vara märkt av portvinståns vrede, men jag är inte slut. Jag är bara tillfälligt förvisad från livets festbord och jag har redan beställt min plats till återinvigningen. Jag kommer fortsätta följa tråden med samma entusiasm som tidigare, fast från en fängelsecell.

Käre vän,

det tycks som historien åter gör anspråk på sitt revirmärke — att de giktiska gudarna ännu en gång valt en man av raffinemang som sitt kärl. Du står i en lång och ståtlig rad, min gode herre: från Karl den store till Lord Byron, från hertigar till dandys. Män som alla, på sitt vis, bar sin smärta som ett smycke.

Att drabbas av portvinstån är inte ett fall – det är ett adelsmärke. Den är den fysiska manifestationen av det som sker när livsnjutning övergår i livskonst. Ett kvitto på att du levt i färg, inte i gråskala.

Låt således citronskivans syrlighet påminna dig om Bourgognens bärighet, och källarvattnets kyla om flanellens stilla elegans. Ty även när kalken byts mot karaffen, kan en gentleman fortfarande skåla – om så endast med värdighet.

När återkomsten så nalkas, när sommaren 2026 sveper in över Bohusläns saltglittrande stränder, ska glasen åter klirra. Skaldjuren digna, samtalen bölja, och du, käre vän, sitta där – luttrad, lättare, men med samma glöd i blicken.

Tills dess: bär din förbannelse som man bär en välsydd kavaj – med rak rygg och ett svagt, medvetet leende.

Med respekt och ett lättlyft glas citronvatten,
– Lapo Elkann

Tillbaka
Topp