• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elkanns sartorialisttråd

Jag har derbys från båda märken i jämförbar modell och EG har lite bättre skinn och lite bättre finish i sulan. Marginalnyttan för de extra 10k kan diskuteras men samtidigt är man kanske ändå förbi nivån där prestanda per krona är det viktigaste… Har inte testat CJs citysula men har motsvarande från EG som fungerar ypperligt. Ren skinnsula må vara klassiskt men 2025 finns det ärligt talat bättre val.

Tackar för inlägg, låter som det bör bli ett par c&j då helt enkelt.

Finish på sulan? Förmodar det inte märks efter 5minuters användning?
 
Tackar för inlägg, låter som det bör bli ett par c&j då helt enkelt.

Finish på sulan? Förmodar det inte märks efter 5minuters användning?
Ja jo… nä. Jag tycker nog faktiskt att EG kan anses vara värda de där extra kronorna. På något sätt tycker jag dessutom att ett par skor för 8000 kr och ett par skor för 15000 kr kostar lika mycket, om du förstår vad jag menar. Men jag är nöjd med mina C&J också!
 
Ja jo… nä. Jag tycker nog faktiskt att EG kan anses vara värda de där extra kronorna. På något sätt tycker jag dessutom att ett par skor för 8000 kr och ett par skor för 15000 kr kostar lika mycket, om du förstår vad jag menar. Men jag är nöjd med mina C&J också!

Själv ser jag det som att man får två par c&j till priset av ett par EG och omväxling förnöjer ju som bekant.
 
Mina vänner, så har det hänt.

Gikt – denna uråldriga förbannelse som drabbat kungar, poeter och andra män med för mycket smak har nu uppenbarat sig även hos en så berest och ung man som jag.

Portvinstån, som den så skämtsamt kallas av de obefläckade, har fällt en stor man, men den har inte besegrat mig. Nu väntar ett liv med lågpurinkost, C-vitamin i mängder, ingen alkohol och en sorgligt planerad viktnedgång. Jag skäms som en sjöman som tappat vinden, en man med karta men utan kompass. Ändå vägrar jag låta detta tråkiga besked diktera mitt öde. Inget är skrivet i sten förutom döden och skatten till Staten.

Jag kommer ta mina steg, dricka mitt källarvatten med citronsmak och låtsas att det är något bättre. För i fjärran hägrar något större, återkomsten!! Sommaren 2026, någonstans längs Bohusläns riviera, bland skaldjursplatåer så överdådiga att självaste Jan Stenbeck och GW hade viljat köra en sittning.

Jag må vara märkt av portvinståns vrede, men jag är inte slut. Jag är bara tillfälligt förvisad från livets festbord och jag har redan beställt min plats till återinvigningen. Jag kommer fortsätta följa tråden med samma entusiasm som tidigare, fast från en fängelsecell.
 
Mina vänner, så har det hänt.

Gikt – denna uråldriga förbannelse som drabbat kungar, poeter och andra män med för mycket smak har nu uppenbarat sig även hos en så berest och ung man som jag.

Portvinstån, som den så skämtsamt kallas av de obefläckade, har fällt en stor man, men den har inte besegrat mig. Nu väntar ett liv med lågpurinkost, C-vitamin i mängder, ingen alkohol och en sorgligt planerad viktnedgång. Jag skäms som en sjöman som tappat vinden, en man med karta men utan kompass. Ändå vägrar jag låta detta tråkiga besked diktera mitt öde. Inget är skrivet i sten förutom döden och skatten till Staten.

Jag kommer ta mina steg, dricka mitt källarvatten med citronsmak och låtsas att det är något bättre. För i fjärran hägrar något större, återkomsten!! Sommaren 2026, någonstans längs Bohusläns riviera, bland skaldjursplatåer så överdådiga att självaste Jan Stenbeck och GW hade viljat köra en sittning.

Jag må vara märkt av portvinståns vrede, men jag är inte slut. Jag är bara tillfälligt förvisad från livets festbord och jag har redan beställt min plats till återinvigningen. Jag kommer fortsätta följa tråden med samma entusiasm som tidigare, fast från en fängelsecell.

Käre vän,

det tycks som historien åter gör anspråk på sitt revirmärke — att de giktiska gudarna ännu en gång valt en man av raffinemang som sitt kärl. Du står i en lång och ståtlig rad, min gode herre: från Karl den store till Lord Byron, från hertigar till dandys. Män som alla, på sitt vis, bar sin smärta som ett smycke.

Att drabbas av portvinstån är inte ett fall – det är ett adelsmärke. Den är den fysiska manifestationen av det som sker när livsnjutning övergår i livskonst. Ett kvitto på att du levt i färg, inte i gråskala.

Låt således citronskivans syrlighet påminna dig om Bourgognens bärighet, och källarvattnets kyla om flanellens stilla elegans. Ty även när kalken byts mot karaffen, kan en gentleman fortfarande skåla – om så endast med värdighet.

När återkomsten så nalkas, när sommaren 2026 sveper in över Bohusläns saltglittrande stränder, ska glasen åter klirra. Skaldjuren digna, samtalen bölja, och du, käre vän, sitta där – luttrad, lättare, men med samma glöd i blicken.

Tills dess: bär din förbannelse som man bär en välsydd kavaj – med rak rygg och ett svagt, medvetet leende.

Med respekt och ett lättlyft glas citronvatten,
– Lapo Elkann
 
Skillnaden mellan C&J handgrade och EG är ju ingalunda häpnadsväckande. Jag går på C&J, eller varför inte Vass.
Det är något väldigt öststatligt med formen på skorna från Vass, framförallt vid tån. Vore iof otroligt spännande att se mer av hur det goda livet ser ut där jämfört med de anglosaxiska. Tills dess får jag nöja mig med de målande beskrivningarna i Vargmannen.
 
Det är något väldigt öststatligt med formen på skorna från Vass, framförallt vid tån. Vore iof otroligt spännande att se mer av hur det goda livet ser ut där jämfört med de anglosaxiska. Tills dess får jag nöja mig med de målande beskrivningarna i Vargmannen.

Vad du där har åtanke är deras läst "budapester".
Detta är dock bara en läst i Vass kollektion.
Budapesterlästen har inget med forna öst att göra. Den härstammar från dubbelmonarkin Österrike-Ungern. Alltså ett skomode som föddes ur habsburgmonarkin. Klassiskt!
 
Senast ändrad:
Vad du där har åtanke är deras läst "budapester".
Detta är dock bara en läst i Vass kollektion.
Budapesterlästen har inget med forna öst att göra. Den härstammar från dubbelmonarkin Österrike-Ungern. Alltså ett skomode som föddes ur habsburgmonarkin. Klassiskt!
Intressant! Ingen risk att man sticker ut hakan om man bär denna klassiska läst alltså.
 
Jag är förvånad över att det inte varit uppe ännu men en sann gentleman vet ju vikten av att hålla strumporna uppe och kalsongerna strikt på plats längs benen. Frågan är då om man skall gå på det klassiskt enkla med en strumphållare från John Henric ....
1000001660.jpg

Givetvis då i kombination med nedanstående...
1000001662.jpg


Eller om man i normalfallet hellre går på en av de anglosaxiska "full legging " varianterna? Den sistnämnda har ju en oomkullrunkelig fördel när det hettar till och byxorna måste av fort. Bara att dra hela ekipaget i ett nerifrån då såklart. Vad anser trådens mer stilsäkra krets vara det mest fördelaktiga valet här?
1000001659.jpg
 
Jag är förvånad över att det inte varit uppe ännu men en sann gentleman vet ju vikten av att hålla strumporna uppe och kalsongerna strikt på plats längs benen. Frågan är då om man skall gå på det klassiskt enkla med en strumphållare från John Henric ....
1000001660.jpg

Givetvis då i kombination med nedanstående...
1000001662.jpg


Eller om man i normalfallet hellre går på en av de anglosaxiska "full legging " varianterna? Den sistnämnda har ju en oomkullrunkelig fördel när det hettar till och byxorna måste av fort. Bara att dra hela ekipaget i ett nerifrån då såklart. Vad anser trådens mer stilsäkra krets vara det mest fördelaktiga valet här?
1000001659.jpg

Vore intressant att se försäljningsvolymerna på de där… 😄😄

99.9999% av herrarna i tråden bär väl knästrumpor.
 
Jag är förvånad över att det inte varit uppe ännu men en sann gentleman vet ju vikten av att hålla strumporna uppe och kalsongerna strikt på plats längs benen. Frågan är då om man skall gå på det klassiskt enkla med en strumphållare från John Henric ....
1000001660.jpg

Givetvis då i kombination med nedanstående...
1000001662.jpg


Eller om man i normalfallet hellre går på en av de anglosaxiska "full legging " varianterna? Den sistnämnda har ju en oomkullrunkelig fördel när det hettar till och byxorna måste av fort. Bara att dra hela ekipaget i ett nerifrån då såklart. Vad anser trådens mer stilsäkra krets vara det mest fördelaktiga valet här?
1000001659.jpg
Hålla kalsonger på plats? De håller skjortan på plats för att undvika muffintopp och att behöva stoppa ned den igen!
Källa: Jag äger ett par.
 
För länge sedan uttryckte en brittisk motorjournalist det så här:

"- En gentleman åker aldrig bakom mindre än tolv cylindrar."

Detta torde begränsa fordonsvalet i viss utsträckning.
Då har dagens gentleman i stort sett bara fyra märken att välja mellan

AstonMartin
(Ett givet val för den yngre gentlemannen)

Bentley
(För den grånande men ändå virile Herren)

Rolls-Royce
(För gentlemän som helst färdas i baksätet medelst privatchaufför)

Maybach
(För de med förkärlek För tysk stramhet. Här tänker sig Flup företagsledare som förmodligen är mer Strebers än Gentlemän)

Ferrari
(Gentlemannaaktigt farkost nej.
Korpulent överårig strandraggare möjligtvis)

Resterande märken med v12 kräver attribut så främmande för en sann gentleman att denne vore mest generad av att ses i sådant fordon.
 
Då har dagens gentleman i stort sett bara fyra märken att välja mellan

AstonMartin
(Ett givet val för den yngre gentlemannen)

Bentley
(För den grånande men ändå virile Herren)

Rolls-Royce
(För gentlemän som helst färdas i baksätet medelst privatchaufför)

Maybach
(För de med förkärlek För tysk stramhet. Här tänker sig Flup företagsledare som förmodligen är mer Strebers än Gentlemän)

Ferrari
(Gentlemannaaktigt farkost nej.
Korpulent överårig strandraggare möjligtvis)

Resterande märken med v12 kräver attribut så främmande för en sann gentleman att denne vore mest generad av att ses i sådant fordon.

Ja Ferrari och dylikt passar bara på pojkrumsväggen.
Likaså Lambourgini.

Kanske en välhållen Jaguar E-type men de var bäst med 6-cyl.

Men om vi skamligt tummar på tolvcylinderskravet så erbjuds det mycket brittiskt.
 
Då har dagens gentleman i stort sett bara fyra märken att välja mellan

AstonMartin
(Ett givet val för den yngre gentlemannen)

Bentley
(För den grånande men ändå virile Herren)

Rolls-Royce
(För gentlemän som helst färdas i baksätet medelst privatchaufför)

Maybach
(För de med förkärlek För tysk stramhet. Här tänker sig Flup företagsledare som förmodligen är mer Strebers än Gentlemän)

Ferrari
(Gentlemannaaktigt farkost nej.
Korpulent överårig strandraggare möjligtvis)

Resterande märken med v12 kräver attribut så främmande för en sann gentleman att denne vore mest generad av att ses i sådant fordon.
Hur generad bör en gentleman bli ifall han blir sedd i en, ve och fasa, elbil?
 
Hur generad bör en gentleman bli ifall han blir sedd i en, ve och fasa, elbil?

Han bör vara synnerligen generad. Inte ens om bilen är lånad kommer han undan.
Att på det sättet tvätta sin smutsiga byk offentligt är synnerligen vanhedrande och irreperabelt. Han bör känna sig smutsig.
Frågan är då om han inte använder elektrisk rakapparat också.
 
Senast ändrad:
Hur generad bör en gentleman bli ifall han blir sedd i en, ve och fasa, elbil?
En sann gentleman färdas med limousine till flygplatsen för vidare färd medelst privatflyg. Då helst av märke Gulfstream Bombardier eller Dassault.
För den mindre bemedlade finnes Embraer eller Cirrus,och där möjligtvis kan det accepteras att färdas med el-fordon till och från.
Bilfärden är ju trots allt enbart en mindre uppoffring som tynger axlarna.
Att tvingas ta reguljärflyg, om än i första klass, vore något att ligga sömlös över
 
En sann gentleman färdas med limousine till flygplatsen för vidare färd medelst privatflyg. Då helst av märke Gulfstream Bombardier eller Dassault.
För den mindre bemedlade finnes Embraer eller Cirrus,och där möjligtvis kan det accepteras att färdas med el-fordon till och från.
Bilfärden är ju trots allt enbart en mindre uppoffring som tynger axlarna.
Att tvingas ta reguljärflyg, om än i första klass, vore något att ligga sömlös över

Reguljärflyg är som att åka kommunalt.
Skamligt!
 
Ja Ferrari och dylikt passar bara på pojkrumsväggen.
Likaså Lambourgini.

Kanske en välhållen Jaguar E-type men de var bäst med 6-cyl.

Men om vi skamligt tummar på tolvcylinderskravet så erbjuds det mycket brittiskt.
En klassisk vagn är ju givetvis bästa valet då det finnes fler vagnar att välja på.

Cadillac MadameX
Packard Twelve
Hispano Suiza J12
Maybach Zeppelin DS8

Flr den sanne konnessören finnes emellertid enbart en vagn att färdas i
Delahaye 145

Nu kräver ju dessa vagnar en sann motorman som ägare
En kunskap som i stort gått förlorad hos de senare generationerna av gentlemän som inte kör själva.
 
En klassisk vagn är ju givetvis bästa valet då det finnes fler vagnar att välja på.

Cadillac MadameX
Packard Twelve
Hispano Suiza J12
Maybach Zeppelin DS8

Flr den sanne konnessören finnes emellertid enbart en vagn att färdas i
Delahaye 145

Nu kräver ju dessa vagnar en sann motorman som ägare
En kunskap som i stort gått förlorad hos de senare generationerna av gentlemän som inte kör själva.

Du glömmer väl inte Dussenberg. Ett av få exempel på ett amerikanskt gentlemannafordon.
Packard som du skrev, inte fel alls.

Bristol platsar också.
 
Han bör vara synnerligen generad. Inte ens om bilen är lånad kommer han undan.
Att på det sättet tvätta sin smutsiga byk offentligt är synnerligen vanhedrande och irreperabelt. Han bör känna sig smutsig.
Frågan är då om han inte använder elektrisk rakapparat också.
Å andra sidan kanske han lyckas ta sig både dit han skall och hem igen vilket sällan är fallet med engelska bilar.
 
Du glömmer väl inte Dussenberg. Ett av få exempel på ett amerikanskt gentlemannafordon.
Packard som du skrev, inte fel alls.

Bristol platsar också.
Varken Dusenberg eller Bristol producerades med V12.
Därav faller de bort i denna diskussion.

Gentlemmanavagnar Ja.
Men inte i en undertråd om minst 12cylindrar.
 
Tillbaka
Topp