• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En annorlunda efterlysning - kebabsås i Skåne!

wadstroem

Cartier
Jag vet inte vad det där är för märklig sås men den hör då inte hemma på kebab. Stockholm är väl den enda stad där man vet hur kebab serveras, tillsammans med en kryddig tomatssås samt vitlökssås/turkisk yoghurt.

Är det någon som ens vet vad den där rosa såsen innehåller? :confused: Ser ut som rhode island-dressning men är förmodligen något hopkok av yoghurt, vatten och grillkrydda. Usch!
 

Norda

Panerai
Jag vet inte vad det där är för märklig sås men den hör då inte hemma på kebab. Stockholm är väl den enda stad där man vet hur kebab serveras, tillsammans med en kryddig tomatssås samt vitlökssås/turkisk yoghurt.

Är det någon som ens vet vad den där rosa såsen innehåller? :confused: Ser ut som rhode island-dressning men är förmodligen något hopkok av yoghurt, vatten och grillkrydda. Usch!
Vetifan vad det är. Men det är riktigt slabbigt gott! Du borde testa ;)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Känner igen mig i det du säger A....!

Till er som säger den på TS bild är/ser äcklig ut, prova den. Visat den för många kursare från bl.a. Göteborg och Stockholm och samtliga hävdar att det är det bästa dom ätit i kebabväg. Vi var nyktra.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jag kommer från Linköping och flyttat till Skåne för 4 år sedan.
Älskar Skåne, men vadfan, kebabsås? - det finns ingen!

Är det någon här som har ätit en kebabtallrik i Linköping, typ kebabbaren, som vet vad jag pratar om? Den rosa goda såsen.
Vart hittar jag en RIKTIG kebabtallrik i Skåne med rätt sås?!
Jag utgår från Lund men är beredd att åka en bit.
Sjuka cravings kräver en sjuk tråd med förhoppningsvis sjukt bra svar.

Tack på förhand! :cool:
D0EEB018-7A81-4B01-BE78-3C8018714F6A.jpeg

Ser ut och låter som att du beskriver gyros-sås. Fråga efter det nästa gång. :)
 

Rey

Rolex
Jag har under mina fem år i exil i Norrland försökt hitta en bra kebab men alla envisas med den där slabbiga rosa såsen som smakar skit. Röd tomatsås (stark) plus vitlökssås som man blandar hejvilt och dränker kebaben i ska det vara!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
90A62A16-557A-437B-A6D7-F9430C1D412E.jpeg

Ursprungligen är riktiga kebaben lager på lager av kött som stapplas på spett.
Kan vara kött, lamm, kyckling eller gris...
Olika namn beroende länder/folkslag
Döner ifrån turkiskan
Shawurma ifrån arabiskan
Gyros ifrån grekiskan
Den bästa Gyrosen finns i Grekland, tyvär finns det inga riktiga sånna ställen här, kaaanske Pitabaren i Solna men bra Gyros är svårare att hitta än denna tråds kebabsås...
 
Topp