• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En egen klocktvätt.

Tänkte att detta kunde inspirera fler eftersom det är en hempulavdelning och tvätta gör vi alla. Nåja efter att alldeles för många ggr stått med pensel böjd över en liten glasburk med nafta eller IPA tänkte jag att det var dags för en egen tvätt. Har fått hem korgar, glasburkar och motor men väntar på styrningen. Siktar på att bygga ställning i helgen om tid ges. Tanken är en stegmotor som kör en stund åt ena hållet och sen stannar och byter riktning i en förvald tid. Sen snurrar man rent korgarna och byter burk manuellt. Tänker mig en tvätt och tre skölj och sist värme och tork. Initialt blir det nafta som tvätt och ipa som skölj sen får vi se vilka medel som gäller. (Vore ju skönt att få med balans och gånghake i tvätten med). Stöter det inte på några stora komplikationer så landar budget strax under 2000. Kan erkänna att jag kikat och fått idéer genom att titta på kiwi tvätten på kickstarter. Korgarna testas nu i pelarborren men ett test verk.
5BDCF617-149B-458A-98FF-91B125CAEDBA.jpeg

Storleken blir ca 30cm i dia med 5 positioner. Kan ev bli mindre och man byter burkar istället men det får testas mer.
674A0460-39D9-450C-9664-92964DB2DD9E.jpeg

Och en vanlig stegmotor fördrivningen.

A9E22067-AE58-48FB-B708-39D505974748.jpeg

Återkommer löpande allt eftersom arbetet fortskrider. Nu väntar jag mest på styrningen från kina och då troligen början på maj.

Kom gärna med synpunkter och ideer på upplägget mm.

Var köper ni tvätt och sköljmedel och vad skall man tänka på? Givetvis även vilka ni köper? 😊

Med runda burkar är det nästan ett måste med växelvis rotation för att få tillräckligt med turbulens runt delarna. Annars snurrar vätskan med korgarna runt runt bara om det går i samma rotationsriktning. Ska bli kul att följa projekt 👍🏻

Tänkte att detta kunde inspirera fler eftersom det är en hempulavdelning och tvätta gör vi alla. Nåja efter att alldeles för många ggr stått med pensel böjd över en liten glasburk med nafta eller IPA tänkte jag att det var dags för en egen tvätt. Har fått hem korgar, glasburkar och motor men väntar på styrningen. Siktar på att bygga ställning i helgen om tid ges. Tanken är en stegmotor som kör en stund åt ena hållet och sen stannar och byter riktning i en förvald tid. Sen snurrar man rent korgarna och byter burk manuellt. Tänker mig en tvätt och tre skölj och sist värme och tork. Initialt blir det nafta som tvätt och ipa som skölj sen får vi se vilka medel som gäller. (Vore ju skönt att få med balans och gånghake i tvätten med). Stöter det inte på några stora komplikationer så landar budget strax under 2000. Kan erkänna att jag kikat och fått idéer genom att titta på kiwi tvätten på kickstarter. Korgarna testas nu i pelarborren men ett test verk.
5BDCF617-149B-458A-98FF-91B125CAEDBA.jpeg

Storleken blir ca 30cm i dia med 5 positioner. Kan ev bli mindre och man byter burkar istället men det får testas mer.
674A0460-39D9-450C-9664-92964DB2DD9E.jpeg

Och en vanlig stegmotor fördrivningen.

A9E22067-AE58-48FB-B708-39D505974748.jpeg

Återkommer löpande allt eftersom arbetet fortskrider. Nu väntar jag mest på styrningen från kina och då troligen början på maj.

Kom gärna med synpunkter och ideer på upplägget mm.

Var köper ni tvätt och sköljmedel och vad skall man tänka på? Givetvis även vilka ni köper? 😊
Jag kör med L&R #111 och #3 rengöringsvätska och skölj. Köpte på cousins. Fick precis plats i en order under tullavgift, tvingad leverans med UPS pga brandfarligt gods. Sjukt nöjd med dom. Luktar inte så mycket heller.

Med runda burkar är det nästan ett måste med växelvis rotation för att få tillräckligt med turbulens runt delarna. Annars snurrar vätskan med korgarna runt runt bara om det går i samma rotationsriktning. Ska bli kul att följa projekt 👍🏻
Burkarna är tyvärr rätt stora men det är de enda jag hittat som har en öppning där jag får i korgarna (70mm). Standard verkar vara några mm mindre på glasburkar. Så det går åt en del vätska i varje burk, nästan halvlitern. Det som positivt är att man har gott om utrymme och kan vecka ett nät eller nåt runt korgen i burkarna vid behov för att bryta virveln. Men efter vad jag läst mig till om styrningen är att man skall kunna ställa hastighet och hur länge den snurrar i varje riktning. Den har enligt aliexpress tracking passerat tullen så jag kan väl snart testa hoppas jag.

Jag kör med L&R #111 och #3 rengöringsvätska och skölj. Köpte på cousins. Fick precis plats i en order under tullavgift, tvingad leverans med UPS pga brandfarligt gods. Sjukt nöjd med dom. Luktar inte så mycket heller.
Det var ju intressant att man kan beställa det från Cousins trots att det är brandfarligt. Kollade på verkmästarna och priserna vart så man rodnade per dunk.

Kan man även säkert köra balans och gånghake i dom utan att man löser shellacen? Dom måste ju åka vid sidan av om jag kör nafta och IPA, fast jag hinner ju tvätta dom medans maskinen går så iof inget stort problem. Får nog börja så, har blivit lite för många uppgraderingar i klockriket för ögonblicket men sen blir det riktiga vätskor tänker jag.

Det var ju intressant att man kan beställa det från Cousins trots att det är brandfarligt. Kollade på verkmästarna och priserna vart så man rodnade per dunk.

Kan man även säkert köra balans och gånghake i dom utan att man löser shellacen? Dom måste ju åka vid sidan av om jag kör nafta och IPA, fast jag hinner ju tvätta dom medans maskinen går så iof inget stort problem. Får nog börja så, har blivit lite för många uppgraderingar i klockriket för ögonblicket men sen blir det riktiga vätskor tänker jag.
Exakt så, jag skippade IPA av den anledningen. Min maskin har fyra bad så kör först två rengöring sen två skölj. Gånghaken åker med och balansen monterad på mainplate. 😊

Låter riktigt smidigt. Hur ofta behöver man byta vätskor. Har du fått nån känsla för det än?
Nej jag har inte bytt nån gång än. Men då jag har två av varje tänker jag göra bad #2 och bad #4 till bad #1 och bad #3 när det är dags. Än så länge ser dom rena o fina ut. Men bara åkt 5-6 verk i den ännu. Tror du kan räkna med att köra många verk i innan du behöver byta. Är det riktigt grisigt badar jag valda delar i IPA innan för att slippa det värsta.

Låter riktigt smidigt. Hur ofta behöver man byta vätskor. Har du fått nån känsla för det än?
Kör man grovrengöring i lagerhål med pegwood och sen lite rodico samt borstar bort lös smuts med en pensel innan så klarar sig vätskorna väldigt länge utan att bli smutsiga.

Det är mer avdunstning som är problemet för oss hobby fixare, så kolla att packningar i locket är bra 😅

Ikväll blev det lite bygge igen. Locket där motorn skall sitta. Har fortfarande inte bestämt hur många platser för burkar jag skall ha. Det lutar lite åt att göra maskinen kompakt med bara en eller 2 platser eftersom jag byter manuellt och då kan jag byta burk istället för att rotera. Då blir det även lättare när man ställer undan maskinen om den inte tar för mycket plats.

Fräsning av locket.
8C12E413-5ED5-4144-9C0F-CAE8495280E8.jpeg

Litet provmontage med fel fot.
77262E1D-B26F-4E91-BD41-BFF17EDBC3AE.jpeg

Tanken är sen att måla med tvåkomponentfärg så den tål kemikalier.
Fortsättning följer…

Snyggt!
Byggde en enkel variant för ett tag sedan som jag fortfarande inte fått tillfälle att testa ordentligt tyvärr då andra projekt krävt för mycket tid.
Ingen automatisk paus/vändning (men går att göra manuellt), och inga riktiga korgar. Din ser ut att bli lite vassare :)

Men kolla in tråden iallafall, kanske finns där någon inspiration.
Fick bra tips på vätskor och var man köper dem.

Snyggt!
Byggde en enkel variant för ett tag sedan som jag fortfarande inte fått tillfälle att testa ordentligt tyvärr då andra projekt krävt för mycket tid.
Ingen automatisk paus/vändning (men går att göra manuellt), och inga riktiga korgar. Din ser ut att bli lite vassare :)

Kul. Det skall jag absolut kolla. Finns alltid nåt man inte tänkt på själv.

Motorkontrollern kom igår såkag kände lite på programmen i den. Finns ett som roterar 5sek höger och stannar gör paus och kör 5 sek åt andra hållet. Hastigheten och axeleration/broms går att ställa in. Sen kan den stå och köra så fram och tillbaka till man tröttnar. Skall försöka få den att gå längre i varje riktning men vet inte om det behövs. Driver den nu på 12 volt och den drar ca 0,3-0,4amp och den är riktigt stark.
Här kommer testcaset
DD77262A-F5F5-48F4-94FD-399477B77122.jpeg

Fortsättning följer….

Hann lägga lite mer tid idag så fortsatte lite med ställningen.

Fick också ordning på parametrarna till styrningen så nu kan jag ställa valfritt varvtal och tid för höger och vänsterrotation. Man får byta program och dra upp farten för att spinna av korgen så i princip växling mellan två program och flytta korgarna.

Bygger initialt 5 positioner, 1 tvätt, 3 skölj, och sen tork med värme och rotation. Den landar på en diameter på 31cm.

Dagens resultat
34F5C442-E34A-416E-972E-4775370BBB6C.jpeg

Hann bara en kort stund idag. Provkörde i vätska och det funkade toppen. Bara att trimma in hastigheter och tid i respektive riktning. Skulle inte skada att stoppa i nåt i burken för att bryta virveln men spelar nog ingen stor roll iom att man byter riktning ofta. Provkörde den i en timme där den fick växla fram och tillbaka och inget blev varmt så det ser lovande ut.
3A27ACE7-7B83-4022-B535-42DA47CD915C.jpeg
9BDB528F-42E8-48ED-B5D5-91EEFDB965EC.jpeg
EA385CFB-C0DF-4EA0-9546-188669E2B3B9.jpeg

En fråga till er som har tvätt. Vinner man nåt på att ha en stor maskin med burkar runt om eller skall man bygga maskinen mindre och sedan växla burkar manuellt? Man måste ju iallafall skriva av lock mm. Några synpunkter?

Snyggt!

Ungefär så tänkte jag min initialt. Borrstativ o alternativa korgar för att hålla ner priset och sen bara en motor med rotation i en riktning. Var när jag såg ”the kiwi cleaner” som watcheyes tipsade om som jag tänkte om. Sen hittade jag komplett korg på ebay för ca 1300 så då kunde jag inte hålla mig längre. Priserna i övrigt så här långt,
Burkar 29:- st på classe
Styrning ca 250:- från aliexpress
Motor 284:- från amazon
Sen spillplywood jag hade och en 25mm axel jag hade
Kopplingen motor korg svarvade jag en aluminiumstav för ca 10:-
Sen ev lite färg o småfix men tror att det stannar där.

Har du provkört din tvätt än?

Då den roterar växelvis tror jag inte du behöver något nät eller annat som bryter virveln.

Jag tycker det är praktiskt att ha alla burkar på samma ställe men ser ingen nackdel med att byta burk istället för att rotera motorn.

Har du någon packning som ligger mot burken i plattan under motorn? Om det finns någon sån här Ikea burk med rätt storlek så är de packningarna kanon lätta att pressa på plats också.
2FA2B61F-1C7B-448E-BA58-09EC1B7B39A6.jpeg

Då den roterar växelvis tror jag inte du behöver något nät eller annat som bryter virveln.

Jag tycker det är praktiskt att ha alla burkar på samma ställe men ser ingen nackdel med att byta burk istället för att rotera motorn.

Har du någon packning som ligger mot burken i plattan under motorn? Om det finns någon sån här Ikea burk med rätt storlek så är de packningarna kanon lätta att pressa på plats också.
Classe burkarna har ett extra vacumlock under skruvlocket så jag tänkte montera det under hyllan så när man sänker ner hyllan och spänner fast mot burken borde det täta ok. Kollade ikea men hittade inga lagom stora burkar. Får kolla igen om det inte tätar. Korgarna är 70 och standardmått på glasburkar verkar vara 68-69 typ så urvalet är inte stort utan man får gå på lite oversize tyvärr nåja det blir bra hur som.

Jag har ju plats för alla burkar nu så jag börjar så. Annars är det ju bara att kapa botten om man får lust. Resten av maskinen är ju densamma hur som.

Det där var inte en så dum ide. På min Allmer typ 2 är det ju runda glasburkar som försluts med någon form av rund masonitskiva. Upplever som du säger i nåt tidigare inlägg att avdunstning nog sker över tid här. Så kanske kan hjälpa att sätta nån form av packning runt glaskanten. Gäller att den är tunn nog först inte glasburkarna skall gå sönder när locken trycks emot bara.

Idag fick jag tid att fortsätta med montaget. Målade igår så nu gick bitarna att ta igen. Hållare för 4 burkar och elskåpet på toppen.
AADA78D7-86B0-4EA9-8CDE-399BF23F5F70.jpeg

Ta upp hål för styrningen och montera ihop det sista så nu funkar den som det är tänkt.
A8032FD2-4882-447A-B5F7-9A9EBDD0B87D.jpeg

Tätningen på clas ohlson burkarna verkar funka bra. Gjorde en provkörning i ett par timmar för att testa anläggningen och passade på att köra rent korgarna i sprit och det luktar inget när man stoppar näbben direkt intill burken när man kör.
Man verkar inte behöva något för att bryta virveln iom att man byter riktning var 5e sekund. Så nu är det väl bara att riva ner nåt urverk och provköra lite delar på riktigt så får vi se om det behövs några moddar över tid.
Verkar funka över förväntan så här långt iallafall.

Idag fick jag tid att fortsätta med montaget. Målade igår så nu gick bitarna att ta igen. Hållare för 4 burkar och elskåpet på toppen.
AADA78D7-86B0-4EA9-8CDE-399BF23F5F70.jpeg

Ta upp hål för styrningen och montera ihop det sista så nu funkar den som det är tänkt.
A8032FD2-4882-447A-B5F7-9A9EBDD0B87D.jpeg

Tätningen på clas ohlson burkarna verkar funka bra. Gjorde en provkörning i ett par timmar för att testa anläggningen och passade på att köra rent korgarna i sprit och det luktar inget när man stoppar näbben direkt intill burken när man kör.
Man verkar inte behöva något för att bryta virveln iom att man byter riktning var 5e sekund. Så nu är det väl bara att riva ner nåt urverk och provköra lite delar på riktigt så får vi se om det behövs några moddar över tid.
Verkar funka över förväntan så här långt iallafall.
Imponerande! Snyggt jobbat 😃👍

Nu är den provkörd. Har nog aldrig fått ett så bra resultat när jag handtvättat tidigare. Körde 20+5+5+5 med nafta och ipa och det enda att göra mellan burkarna var att spinna av och ner i nästa sen torkade jag med hårtork på lägsta blås och värme efter sista skölj. Så skönt att slippa kladda och sniffa kemikalier som när får när man handtvättar. Skönt att få lägga tiden på det som är kul istället för tvätt.

Om man vill göra en sån här maskin med budget så kan man byta vånings korgarna mot småkorgar från cousins och en sån korg som alex hamilton tipsar om på tuben ”its about time” hette kanalen förut och avsnittet när han pratar om tvätt. I så fall får man en komplett maskin med växlande rotations riktning för nånstans mellan 800-1000kr lite beroende på vad man kan göra själv.

Nu är det bara att hoppas den håller i längden med. 😃

Nu är den provkörd. Har nog aldrig fått ett så bra resultat när jag handtvättat tidigare. Körde 20+5+5+5 med nafta och ipa och det enda att göra mellan burkarna var att spinna av och ner i nästa sen torkade jag med hårtork på lägsta blås och värme efter sista skölj. Så skönt att slippa kladda och sniffa kemikalier som när får när man handtvättar. Skönt att få lägga tiden på det som är kul istället för tvätt.

Om man vill göra en sån här maskin med budget så kan man byta vånings korgarna mot småkorgar från cousins och en sån korg som alex hamilton tipsar om på tuben ”its about time” hette kanalen förut och avsnittet när han pratar om tvätt. I så fall får man en komplett maskin med växlande rotations riktning för nånstans mellan 800-1000kr lite beroende på vad man kan göra själv.

Nu är det bara att hoppas den håller i längden med. 😃
Grymt jobbat! Njut av allt det roliga nu, t.o.m. tvättandet är jag skoj nu när du har bra grejer. Själv sätter jag korgen på plats och trycker på start. Sen sätter jag en timer på mobilen på 46min, då är det dags att gå ner och köra hårtorken för min del, då har den kört 4 olika bad och växlat mellan dessa på egen hand 😁
Jag hittade min allmer för 2000kr. Men det var nog ett riktigt fyndpris. Och vem vet hur länge den fungerar 😅

Grymt jobbat! Njut av allt det roliga nu, t.o.m. tvättandet är jag skoj nu när du har bra grejer. Själv sätter jag korgen på plats och trycker på start. Sen sätter jag en timer på mobilen på 46min, då är det dags att gå ner och köra hårtorken för min del, då har den kört 4 olika bad och växlat mellan dessa på egen hand 😁
Jag hittade min allmer för 2000kr. Men det var nog ett riktigt fyndpris. Och vem vet hur länge den fungerar 😅
Wow ja det var ett grymt pris. Grattis. Och den verkar ju vara så rejäl så att den blir näst intill outslitbar vad man läser. Annars har du ju mekaniken till en enklare om det behövs. 😉. Men hoppas du slipper. Helautomat är ju ballare. Men att springa och växla bad några gånger gör jag gladeligen istället för att sniffa nafta med pensel. 😂 Det gör ju att man nästan drar sig för att riva isär nåt kul men en hobby skall ju vara kul så jag är nöjd såhär långt.

Vad har du för tider på dina bad?

Tillbaka
Topp