• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En fräck Daytona-stöld

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@DrPhil Jäkligt tråkigt det som har hänt men tyvärr kan vissa inte skilja på ditt och mitt:(:banghead:. Hoppas att den kommer tillbaka. Verkar som att tjuven/tjuvarna studerat låset mer än en gång för att bryta upp det snabbt och effektivt utan att bli ertappade, t.o.m. under "rush hour"......
Vilket skämt att låset är monterat på en träskiva med 4st träskruvar!?. Så himla undermåligt och busenkelt? att få upp.

Senast ändrad:
En kompis till mig fick sitt skåp uppbrutet på samma sätt, när jag jobbade i London. Där fick han iallafall ut från försäkringsbolaget, hoppas det löser sig. Kanske olika regler i Sverige och Danmark?

En kompis till mig fick sitt skåp uppbrutet på samma sätt, när jag jobbade i London. Där fick han iallafall ut från försäkringsbolaget, hoppas det löser sig. Kanske olika regler i Sverige och Danmark?
Kan inget om försäkringsbolagen i England så kan inte svara för det men har läst på lite om försäkringar här i Sverige. Enligt praxis för svenska försäkringsbolag så anses ett armbandsur vara stöldbegärlig egendom och då gäller ”förhöjt aktsamhetskrav”. Vidare är ersättningen (väldigt)begränsad för stöldbegärlig egendom utanför hemmet om man bara har en standard hemförsäkring.

I know the feeling. Blev själv av med en väldigt fin klocka på just SATS för något år sedan. Det härjades runt rätt ordentligt i Stockholms innerstad under den perioden och jag vet fler som blev av med sina klockor på liknande sätt.

I mitt fall bröts aldrig låset upp som för dig, utan förrövarna dyrkade upp låset.

SATS hade inget ansvar men de polisanmälde stölden vilket underlättade i försäkringsärendet senare.

Lycka till.

Fräck och fräck, inte helikopterrånet direkt. Men tråkigt! Hoppas att det löser sig på bästa sätt!

Tråkigt! Vad säger ditt försäkringsbolag?
Hoppas klockan hittar tillbaka till dig snart.

I den bästa av världar behöver man inte tänka på vart man lägger sin klocka. Tyvärr stämmer det dåligt med verkligheten. Jag tar alltid min CWC Quartz , värde 2000 spänn, om jag ska förbi gymmet.
Hoppas allt löser sig på bästa sätt. Någon jäkel borde ju ha sett något!!

Dejtande en tjej för ett par år sedan som jobbade på just SATS (i stockholm). Stölder var ett återkommande fenomen som var mångt vanligare än jag ens kunnat föreställa mig. Inte ens "värdeskåpen" bör anses som säkra.
Träna med klockan på handleden.

Någon som koll på om det är något bättre/säkrare att lämna dyra ting i de sk värdeskåpen? Sats säger att de alltid har personal i receptionen men ofta när man kommer är det tomt där. Och därmed är de "bevakad" skåpen obevakade?!?

Riktigt trist o hoppas det löser sig :(
Tränar bara med träninsklocka

Supertråkigt och jag lider med dig men verkligen....., lämna klockan i skåpet?!... Hur tänkte du?

Han har redan förklarat att det var ett misstag och varför, ville inte svetta ner läderarmbandet etc. Lider med trådskaparn och klart man inte ska förvara sin klocka i såna skåp på regelbunden basis. Dock har förståelse då jag vissa tillfällen också lagt in min kostymklocka med läderarmband som jag inte vill träna med i gymskåpet ett par tillfällen. Trist oavsett!

Jag kan bli lite störd på att fula människor i förlängningen bestämmer vilken klocka jag ska välja på morgonen. Ofta tränar jag på morgonen och sen drar jag direkt till jobbet. Samma visa på eftermiddagen, jobba först och sen direkt till gymmet. Dessa dagar känner jag mig ”tvingad” att välja en klocka utan ansenligt värde eftersom man inte med lugn i själen kan förvara en dyrare klocka i skåpet på gymmet.

Sjukt trist, beklagar.

Något man kan göra om man inte vill ha klockan på sig är ju att köra som de flesta kroppsbyggarna gör, gå runt med väskan på gymmet, då för att kunna ha klockan i något innerfack och alltid ha koll på den, mer än att ha alla aminosyror och bröte nära till hands :D

Beklagar verkligen. Vill inte strö mer salt på såren. Jag hoppas det löser sig på något sätt. Att klockan spåras upp.

Om det skulle visa sig att försäkringsbolaget är kallsinniga så lägg upp en rejäl hittelön för tips som leder till att klockan kommer tillbaka. Där det finns möjlighet att personen som tagit den kan lämna tillbaka den anonymt. Det viktigaste är ändå att få igen klockan i den här situationen.

Lycka till.

Kan inget om försäkringsbolagen i England så kan inte svara för det men har läst på lite om försäkringar här i Sverige. Enligt praxis för svenska försäkringsbolag så anses ett armbandsur vara stöldbegärlig egendom och då gäller ”förhöjt aktsamhetskrav”. Vidare är ersättningen (väldigt)begränsad för stöldbegärlig egendom utanför hemmet om man bara har en standard hemförsäkring.

Vad är poängen med försäkring om de inte kan försäkra klockan?

Att förvara klockor hemma är ingen bra ide! Bankfack kör jag på. Sen är man lyckligt lottad med två poliser som grannar. Det är fan att man inte får ha saker ifred

Någon som koll på om det är något bättre/säkrare att lämna dyra ting i de sk värdeskåpen? Sats säger att de alltid har personal i receptionen men ofta när man kommer är det tomt där. Och därmed är de "bevakad" skåpen obevakade?!?

Riktigt trist o hoppas det löser sig :(
Tränar bara med träninsklocka
Värdeskåp som är obevakade bör ju ge motsatt effekt!
Fulskallarna lär ju tänka mums, direkt!
Lämna hemma alt. träna med klockan på!

Men forumägarna har ju bekräftat att det tas bort digital-information om vartifrån bilden är skickad :bored:
Har ett par tre bekanta som är brutalt duktiga på datorer.
De har verkligen försökt få fram platsinformation på KS utan framgång!
Däremot missar vi själva att dölja saker!
Man får hela tiden beräkna risken med det man publicerar.
Om jag befinner mig någonstans i Norrlands skogar, är det inte så farligt att visa vart man är.
Däremot om jag befinner mig i en stadskärna kanske man måste tänka på vad man gör!

Om jag befinner mig någonstans i Norrlands skogar, är det inte så farligt att visa vart man är.
Däremot om jag befinner mig i en stadskärna kanske man måste tänka på vad man gör!
Sant, sunt förnuft kommer man långt med. Tyvärr är det surt att vara efterklok

Men forumägarna har ju bekräftat att det tas bort digital-information om vartifrån bilden är skickad :bored:
Yes det försvinner. Kollade det när jag la ut min 216570 till försäljning. Brukar även som säkerhet stänga av platstjänster på telefonen när jag fotar bilder på klockor i hemmet. Är jag ute på en utflykt bryr jag mig inte lika mycket då jag ändå kommer förflytta mig.

Är det möjligt att spåra upp delade bilder i forumtrådar? Det är kanske så att folk inte är så anonyma som de tror och lägger upp hintar var de bor, kör för bil etc. Tillslut finns allt utlagt mellan raderna för den som är vaken.

Att lägga upp saker på Instagram och Facebook är ju hjärndött. I periferin vet jag de som har fått inbrott i sina hem när de har varit bortresta. Blottar de sin livsstil med hög svansföring är det bara en tidsfråga innan något händer. Så ser världen ut idag vare sig man vill det eller inte.

Mycket tråkigt att höra vad som hänt. Tyvärr är det inte första gången jag hör samma förfarande. En nära vän gymmade lunchtid på sats Stureplan och fick skåpet uppbrutet, klockan snodd, allt annat kvar - och det märkligaste; ingen som såg något trots centralt läge på skåpet där det borde varit mycket trafik under lunchtid. Sats avsa sig allt ansvar och hävdade att övervakningsfilmen inte skulle ge något då det inte finns i omklädningsrummen, försäkringsbolaget var inte sugna på att ersätta något heller. Som tur var för min vän så hade han sin beater på och den ekonomiska förlusten blev begränsad. Vännen valde att lägga ner anspråket på grund av lågt värde så kan tyvärr inte ge någon vägledning vad som händer om du väljer att kämpa vidare.

Hoppas det löser sig väl!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp