• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En havererad Rolex

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kul att höra en solskenshistoria. Kan bidra med en egen, som visserligen har några år på nacken. Jag var väg igenom ett par automatiska dörrar på väg ut till parkeringsdäcket på SÖS. Dessa öppnades ganska fort åt mitt håll och jag slog i min lill-Speedy i handtaget så att Hesaliten sprack. Gick till urmakaren och fick veta att det skulla kosta 5000 med byte av plexi och genomgång. Host, host tänkte jag (detta var innan jag kommit ut som total klockbög, så jag visste inte vad denna härliga hobby hade för kostnadsläge). Läge att kontakta försäkringsbolaget. De var medgörliga, men där var ju en självrisk på 1500 också. Jag kände mig närig och skrev till Locum och klagade på att dörren öppnades för fort och att det var farligt för gamla sjuka människor och yada, yada, yada. Tro't eller ej men de täckte min självrisk utan ett pip. Synd att klockan gick sönder till att börja med, men jag fick den reparerad och servad utan att betala ett öre! Tjolahopp!:)

mvh
garfield
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Skönt att det löste sig så smidigt! Även om den var servad senast 2010 är det ju härligt med nyservat - speciellt om det skett rabatterat!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Trodde den var oservad sedan år 2000...

Vid normalt bruk så bör ett Rolexverk fixa sju år, åtminstone. Jag förväntar mig absolut minst fem... Men (ping China) det kan finnas många skäl att värdera service tidigare beroende på hur klockan används - i vatten, utsatt för stötar, dagligen eller bara då och då etc, etc. Tips från urmakarna hos Rob är att se över rotoraxeln på Rolexverk vart tredje år på klockor som används dagligen. Det är svaga länken där.

Man ska inte underskatta kraften i en smäll. Har en klocka som klarade 1,5 m fritt fall i golv och en som inte klarade 2 dm...

Ska man ha duktigt slagtåligt är det väl G-shock som gäller.

... Men Rolex verk är jämförelsevis (jämfört med automater) väldigt tåliga.

Låt se om China kommer med lite klokhet här...

Mvh A
Ja det var tydligt att den kan krascha vid någon meters fall...;)
 
C

China

Guest
Trodde den var oservad sedan år 2000...

Vid normalt bruk så bör ett Rolexverk fixa sju år, åtminstone. Jag förväntar mig absolut minst fem... Men (ping China) det kan finnas många skäl att värdera service tidigare beroende på hur klockan används - i vatten, utsatt för stötar, dagligen eller bara då och då etc, etc. Tips från urmakarna hos Rob är att se över rotoraxeln på Rolexverk vart tredje år på klockor som används dagligen. Det är svaga länken där.

Man ska inte underskatta kraften i en smäll. Har en klocka som klarade 1,5 m fritt fall i golv och en som inte klarade 2 dm...

Ska man ha duktigt slagtåligt är det väl G-shock som gäller.

... Men Rolex verk är jämförelsevis (jämfört med automater) väldigt tåliga.

Låt se om China kommer med lite klokhet här...

Mvh A

Mja, min syn är väl egentligen extremare än rekommendationerna.;)

Men drivfjädern och lagren i rotoraxeln byts mig veterligen som standard vid en service. Själv har jag den uppfattningen att tätare serviceintervaller än vad som rekommenderas är optimalt för prestandan, ca 2-3 år. Men med det sagt så är servicerekommendationerna är helt ok, och man bör serva urverket regelbundet. Används klockan dagligen så tycker jag nog att rekommendationen du fått att se över rotoraxeln är helt korrekt. Rolex urverk är annars generellt sett väldigt stryktåliga, men det innebär å andra sidan inte att man kan strunta i service och bibehålla prestandan, väntar man för länge så finns risken att det blir en dyr historia.
 

par

Patek
2-Faktor
Varför inte ge lite kudos till försäkringsbolaget o berätta vilka de är. Ser inte att någon kan förlora på det?
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Skönt att höra att det löste sig :)!! Att du får den servad och klar och är ju en riktig bonus! Bara ösa vidare med rollen då ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
I samband med reparation och service så ingår polering av klocka och länk.

Är detta något som bör göras?
Klockan har märken av användning och den polerades i samband med första servicen 2005.
 
Topp