• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klocka för minimalisten

Merkan

Breitling
Hej!

Jag har precis börjat intressera mig för armbandsurens värld, Eftersom jag definierar mig starkt med minimalistiskt leverne så är en klocka precis det jag söker för att minska användandet av smartphone samtidigt som en fin klocka räcker bra som attribut till en minimalistisk klädsel.

För Er som inte är hundra på vad som menas med minimalism så menar jag här att ha så lite saker som möjligt och de saker som ägs har en funktion. Tänk motsatsen till samlare! Samtidigt så finns det vissa stilideal i praktiken, tänk skandinavisk design så kommer vi nära semi-minimalism.

Så, till klockan. Jag letar efter en så enkel klocka som möjligt men med kvalité och som kan användas som en enda attiralj. Den ska vara så stilren som möjligt, tänk alltså bort allt plåtter som diamanter, färg och överdrivna kronografer. Priset får ligga mellan 40-50k.

Jag har bevandrat mig sådär bland rolex och omega och hos rolex så går t ex submariner bort medan en datejust 2 ser ok ut med slät ring (DJ 2 orolig för storleken). Omega så går 300m bort även om den senaste 300 faktiskt ser rätt bra ut på länk. Aqua terra är ett alternativ till Dj2 men känns inte lika "ren".

Tyvärr så är jag inte så bevandrad på andra märken sådär får ni gärna tipsa om andra alternativ. Till kontrast till "icke-uttryck" så vill jag ändå att klockan ska signalera stil. Så summerat så letar jag efter en klocka som ligger i sportsegmentet men som går under "dressat".

Mvh
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Stilren sportdressare som passar i alla sammanhang och som ryms inom din budget. IWC Ingenieur (ref IW323902), som även finns med vit urtavla och en limiterad med blå urtavla:
IWC I 2015-11-04 (alt).jpg
 

Merkan

Breitling
Bra alternativ allihop. Gillar iwc:n bäst av alternativen. Hyggligt bekant med märket och just med industriell finish så är det nära.

Hur står sig Seiko som tillverkare? Ska även kolla nomostråden
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Helt off topic med hur klär man sig minimalistiskt?
nudist.

On topic. Den enda rätta klockan för en sann minimalist är en enhandare från Meistersinger. @Merkan vill du prova en enhandare har det här på forumet cirkulerat runt klockor från det vitryska företaget Lech, jag har en som jag är mycket nöjd med, men inte beredd att göra mig av med. Men det finns säkert någon som liggeroch dammar. Borde inte kosta dig mer än 3-400kr.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
nudist.

On topic. Den enda rätta klockan för en sann minimalist är en enhandare från Meistersinger. @Merkan vill du prova en enhandare har det här på forumet cirkulerat runt klockor från det vitryska företaget Lech, jag har en som jag är mycket nöjd med, men inte beredd att göra mig av med. Men det finns säkert någon som liggeroch dammar. Borde inte kosta dig mer än 3-400kr.
Försökte faktiskt lägga in en bild av en Salthora här ovan :cool:
Så +1 på denna idé !
Edit: Fredmans ur I Stockholm för Meistersinger, så slå en signal dit om det känns angeläget @Merkan
 
Senast ändrad:
Topp