• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten fråga..

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hur mycket påverkar kopparn på vikten?

Edit: :mrgreen:
Ja nu ska vi inte bli allt för tekniska här men 18k guld är normalt sett 18/24 guld och resten silver, i roséguld har man bytt ut x antal av dessa 6/24 silver mot koppar. Så skillnaden i tyngd är försumbar. Vitguld är en helt annan sak.
 

_jonte

Patek
Skillnaden är stor, VÄLDIGT stor då man med vitguld behandlar guldet för att få det vitt, när det gäller rosé/rödguld BLANDAR man i koppar i själva guldsmeten. Frågor på det?
Vitguld är en legering med tex silver eller palladium. Förr användes ofta zink, men zink inte så poppis i hudkontakt hos många. Missfärgning ofta från oxidering av silver. Palladium ger en legering mindre benägen att missfärgas. Rhodium pläterar man oftast med för att få en blankare och mindre grå yta, samt håller borta missfärgningar längre.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vadå sämre? Verkshöjd då eller.....alla vill inty spy ut sin flärd och framgång med YG.... Det finns nåt som kallas för att vara diskret.....visst är YG brutalt snyggt..... Men det kan vara lika rätt på en person, som fel på en annan.....its all about context.....

WG dinkor.....svårslaget!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vadå sämre? Verkshöjd då eller.....alla vill inty spy ut sin flärd och framgång med YG.... Det finns nåt som kallas för att vara diskret.....visst är YG brutalt snyggt..... Men det kan vara lika rätt på en person, som fel på en annan.....its all about context.....

WG dinkor.....svårslaget!

Så är det inte Davvan, vitguld är för pretton som hävdar att de är förmer än andra för att de flyger "under radarn". Dessa "flyga under radarn" personerna är alltid mycket noga med att påpeka hur fel gulguld är och att berätta att deras klocka minsan är av vitguld..
In short, vitguld är för pretton med svaga egon som gärna förminskar andra!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Vitguld är en legering med tex silver eller palladium. Förr användes ofta zink, men zink inte så poppis i hudkontakt hos många. Missfärgning ofta från oxidering av silver. Palladium ger en legering mindre benägen att missfärgas. Rhodium pläterar man oftast med för att få en blankare och mindre grå yta, samt håller borta missfärgningar längre.

Jo så må det vara, men varför måste man plätera för att få en blankare yta? Guld har en naturligt blank yta utan plätering. Heppåre!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Så är det inte Davvan, vitguld är för pretton som hävdar att de är förmer än andra för att de flyger "under radarn". Dessa "flyga under radarn" personerna är alltid mycket noga med att påpeka hur fel gulguld är och att berätta att deras klocka minsan är av vitguld..
In short, vitguld är för pretton med svaga egon som gärna förminskar andra!

Ska man vara sådan är helguldsklockor överhuvudtaget för pretton. Vad är det för fel med att köpa något för sig själv och inte för andra att se?

Det jag störde mig mest på med guldinslag på en Rolex är alla lallare som inte är intresserade av klockor men ändå ska kommentera. "WOW, är det där en äkta Rolex?? Fint ska det va'..." Otroligt störande.

Därmed inte sagt att jag inte vill ha en helguldare. Jag tar gärna valfri ur sortimentet. :cigar:
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ska man vara sådan är helguldsklockor överhuvudtaget för pretton. Vad är det för fel med att köpa något för sig själv och inte för andra att se?

Det jag störde mig mest på med guldinslag på en Rolex är alla lallare som inte är intresserade av klockor men ändå ska kommentera. "WOW, är det där en äkta Rolex?? Fint ska det va'..." Otroligt störande.

Därmed inte sagt att jag inte vill ha en helguldare. Jag tar gärna valfri ur sortimentet. :cigar:
Tror alla lallare kommenterar oavsett om det är YG eller stål, Rolex som Rolex eller? Personligen så tycker jag att YG eller RG är grymt och betalar hellre mina surt förvärvade kronor på detta än VG, men jag antar att det är upp till var och en. Vill ni lägga era kronor på VG ist för YG, så varsågoda! Ni som har råd att välja...
 
  • Like
Reactions: Zed

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tror alla lallare kommenterar oavsett om det är YG eller stål, Rolex som Rolex eller? Personligen så tycker jag att YG eller RG är grymt och betalar hellre mina surt förvärvade kronor på detta än VG, men jag antar att det är upp till var och en. Vill ni lägga era kronor på VG ist för YG, så varsågoda! Ni som har råd att välja...

Enligt min erfarenhet är det ytterst få som känner igen en Rolex i stål. En gulddinka lockar till sig uppmärksamhet på ett helt annat sätt om den inte är i vitt guld. Under den tiden jag haft Rolexmodeller i stål har jag aldrig någonsin fått kommentarer av andra än klockintresserade. Precis som jag vill att det ska vara. Jag är inte rädd för diskussionen som uppstår men den är också totalt onödig. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Så är det inte Davvan, vitguld är för pretton som hävdar att de är förmer än andra för att de flyger "under radarn". Dessa "flyga under radarn" personerna är alltid mycket noga med att påpeka hur fel gulguld är och att berätta att deras klocka minsan är av vitguld..
In short, vitguld är för pretton med svaga egon som gärna förminskar andra!

Vänta lite nu....vadå...det du skriver stämmer ju...ser inget fel i det. Det gick just upp för mig....YG folk är snubbs med små dasar...vi har alla sett bildbevisen....en för alla...alla för en.....WG är för folk som tror sig vara förmer än andra......och är det!!!

För att ge ett konkret exempel....två pretton med WG dinkor står och pratar om allehanda ting...den ena säger plötsligt...du.... ska vi skicka en tvåbarns familj på en charter till Kreta en vecka eller ska vi gå ut?

Den andra svarar självklart...jag tycker vi går ut!!!
 
  • Like
Reactions: Zed

Ministern

Founder
2-Faktor
Vänta lite nu....vadå...det du skriver stämmer ju...ser inget fel i det. Det gick just upp för mig....YG folk är snubbs med små dasar...vi har alla sett bildbevisen....en för alla...alla för en.....WG är för folk som tror sig vara förmer än andra......och är det!!!

För att ge ett konkret exempel....två pretton med WG dinkor står och pratar om allehanda ting...den ena säger plötsligt...du.... ska vi skicka en tvåbarns familj på en charter till Kreta en vecka eller ska vi gå ut?

Den andra svarar självklart...jag tycker vi går ut!!!

Ledsen Davvan. Trodde vi var tajta, men du är ju bara en av dessa obegåvade min vän :(::
 

carlanton

Audemars
Så är det inte Davvan, vitguld är för pretton som hävdar att de är förmer än andra för att de flyger "under radarn". Dessa "flyga under radarn" personerna är alltid mycket noga med att påpeka hur fel gulguld är och att berätta att deras klocka minsan är av vitguld..
In short, vitguld är för pretton med svaga egon som gärna förminskar andra!

Ouch!

edit:

Grand Seiko...
 

Isodor

Audemars
Handlar väl i slutändan vad man själv tycker eller najs eller inte... Bär inte dinkor för andra utom mig själv. Jag gillar själv roséguld och dess färg mest av de tre guldvarianterna. Men även vitguld/gulguld kan vara sjukt snyggt beroende på klocka/bärare.
 
  • Like
Reactions: Zed

morrism

Audemars
18k guld är blandat med koppar för att bli hårdare, 18k vitt guld är blandat med krom, platina eller andra metaller för att bli vitt, roseguld har mer koppar för att bli rödare
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara för att de inte finns i stål... vill man ha en "president" samlingen så blir det såhär...
(Den som får överlägset med handleds tid av mina är min vitguld!)

D5D55670-DD76-4852-ACDC-9F3990B7B805-1537-00000218EAF5910F_zps583abd6e.jpg


57A52E5B-84F0-4E16-A241-99107B2ECE0B-1537-00000218351E8C48_zpsad9bf6d2.jpg


Mvh
Micke E
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ta det lugnt nu pojkar det viktiga är väl att man själv är nöjd med sitt eget. Se här en klocka gjord av papper kan åxå göra någon glad :)
21-11599-20101207161237_zps2f095a65.jpg
 
Topp