• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En och samma klocka för livet

Pater J

Basic
God afton kära klockintresserade

Här om dagen fick jag frågan från, en inte lika klockintresserad vän och kollega, om vilken klocka jag skulle välja om jag endast finge välja en klocka att bära för resten av livet.

Frågan är ju inte helt enkel att besvara så där på rak arm men då jag inte riktigt kunde släppa frågan så har jag kommit fram till en slutsats. OCH jag tänkte att det kunde vara både kul och intressant att höra andras åsikter i frågan...ja, inte för att det i dagsläget påverkar mitt beslut.

Jag tänkte att man lika gärna kunde passa på att förklara varför man gör sitt val och jag hoppas att vi kan komma att få läsa många lika kul och kanske udda förklaringar. Skicka gärna med ett foto eller två för att liksom förhöja intrycken.

Jag börjar som det sig bör.

Jag har då valt Rolex Datejust 41 i stål och vitguld med jubiléearband samt vit urtavla. Ja, den är en aning gubbig men så är jag å. Oavsett hur en klassisk klocka som fungerar dygnet runt och knappast någon miljö gör den oförtjänt. Den har en vattentäthet som gör att jag inte behöver vara orolig att kantra en kanot eller snubbla i pool. Den vita urtavlan ger i min smak ett mycket elegant intryck. Om jag hade velat ha den i tvåton? Tja, kanske inte då den då likaledes hade kunnat dra till sig onödigt mycket uppmärksamhet. Den skall ju hänga med resten av livet... och endast denna, enligt uppgiften. Jag får nog medge att jag hade ruttnat på den om det hela var verklighet men nu kör vi.

Väl bekomme.

IMG_20230731_112535_507.jpg

Bra val!
Förutsatt att jag ägde en, så skulle jag göra nästan samma val. Enda skillnaden är att jag fastnat för silvertavlan istället. 😊👌

Bra val!
Förutsatt att jag ägde en, så skulle jag göra nästan samma val. Enda skillnaden är att jag fastnat för silvertavlan istället. 😊👌
Tanken låg och fräste i pannan ett tag men så insåg jag att det skulle bli väldigt mycket....öh, silver för hela slanten. Förstå mig rätt det är likaledes en mycket snygg klocka.

Tanken låg och fräste i pannan ett tag men så insåg jag att det skulle bli väldigt mycket....öh, silver för hela slanten. Förstå mig rätt det är likaledes en mycket snygg klocka.
Jag förstår. Den vita är inte dum den heller. Kanske var det sunburst jag for efter, när jag snöade in på den. En sån klassisk design som ser bra ut med det mesta, skulle alltså vara mitt val. 🤩

Bra val men jag hade, om en Rolle var kravet, valt den mindre Datejust, mer klassisk.
Jag hade dock själv valt mellan min IWC Flieger Chrono 43” och min MarineMaster SLA021 mm300.

Riktigt bra val! Om jag hade ägt en hade det definitivt varit ett alternativ. Som person föredrar jag något lite sportigare och om jag bara skulle välja efter klockor jag själv ägt så hade det blivit en Tudor BB58 925. Fullkomligt älskar klockan och har burit den otroligt mycket sedan inköp.

Med det sagt är väl hela tjusningen med samlandet jakten på att bygga upp den ”perfekta” samlingen (helt omöjligt) 😅

Senast ändrad:
Sjukt men tror jag hellre skulle hellre gå klocklös resten av livet än bara ha en pga då har jag inget att tröttna på 😅

Kan nog inte på rak arm komma på någon klocka som skulle kännas kul år efter år efter år 🙈

Bra val men jag hade, om en Rolle var kravet, valt den mindre Datejust, mer klassisk.
Jag hade dock själv valt mellan min IWC Flieger Chrono 43” och min MarineMaster SLA021 mm300.
Ja, jag vet att 36mm mer hör till den klassiska storleken men då man har basketspelarhänder (utan att spela basket eller inneha längden) så blir 41mm riktigt bra. Sedan är faktiskt klockan inte mer 40mm i verkligheten. Att Rolex väljer att säga att den har 41mm är för mig en gåta faktiskt.

Och var det med foton? ;) Du nämner ju ett par rackare som sannolikt är värda att visas upp:)

Extremt svår fråga, rent spontant tänker jag eventuellt en 5512. Passar allt, tål stryk, håller tiden väl.

Senast ändrad:
Vit 116520. Varför? För det är det snyggaste och mest allround någon tillverkare någonsin producerat.
Nej, inte en zenith-daytona, inte en paul newman, inte en absolut inte keramisk (om inte ädelmetall). Just denna.

Haft massor av chanser att köpa den men varje gång lägger jag pengarna på något annat istället. Ingen aning om varför för jag ångrar mig varje gång. Men nu har jag ägt allt jag vill prova så snart så...

Rolex-Cosmograph-Daytona-116520.001.jpg

008_Rolex-Daytona-Stainless-Steel-Gents-116520.jpeg

Senast ändrad:
Ja, jag vet att 36mm mer hör till den klassiska storleken men då man har basketspelarhänder (utan att spela basket eller inneha längden) så blir 41mm riktigt bra. Sedan är faktiskt klockan inte mer 40mm i verkligheten. Att Rolex väljer att säga att den har 41mm är för mig en gåta faktiskt.

Och var det med foton? ;) Du nämner ju ett par rackare som sannolikt är värda att visas upp:)
Ok
IMG_7528.jpeg
IMG_7512.jpeg

Vit 116520. Varför? För det är det snyggaste och mest allround någon tillverkare någonsin producerat.
Nej, inte en zenith-daytona, inte en paul newman, inte en absolut inte keramisk (om inte ädelmetall). Just denna.

Haft massor av chanser att köpa den men varje gång lägger jag pengarna på något annat istället. Ingen aning om varför för jag ångrar mig varje gång. Men nu har jag ägt allt jag vill prova så snart så...

Håller med om precis allt. Detta är den starkaste kandidaten. Och vill man kan man ha den i svart istället.

Den på den övre bilden får det att vattnas i munnen. Personligen är jag inte överdrivet förtjust i kronografer då jag ofta finner dem en aning stökiga men den där är fantastisk. Bra val får jag böja mig att säga även det råkar vara en kronograf...mycket bra val.

Japp, en mycket stark kandidat tid evighetsklockan... i min tanke föreställer jag mig den med vit urtavla vilket kanske i min smak skulle passa mig än bättre. Jag måste dock erkänna att jag aldrig ens har provat en även om tillfällena har funnits där. Jag är rädd att jag skulle bli kär och göra allt för att köpa mig en.

image.jpg

efter konstant flippande och samlande och konsoliderande och ändrande sedan ett par decennier så tröttnade jag, sålde allt och landade i denna. Visst har jag en gshock och en arvegods-dressare kvar men de har inte burits alls under de fyra månader då denna varit the one. Monokrom, casual, elegant, tråkig, kul och funkar i alla situationer. Och blir bara snyggare som lite sliten samt är inte alltför dyr. Jack of all trades som de engelskspråkiga uttrycker det.

Senast ändrad:
Jag är tråkig nog och säger en svart stål Submariner med datum! Varför? För att det är en klocka som fungerar till det mesta. Den gör sig bra på vandring i skogen, när man är ute med båten, på stranden och att bara ha till vardags. Dock hoppas jag inte att det blir verklighet för mig att bara ha en klocka!

Jag hade tyvärr hittat min klocka 116234. Hade den i nästan 5 år innan den blev avplockad på min arm utomlands för ett år sen.

Passade till kostym och vardagliga kläder. Ibland funderar man på om det är tråkigt att köpa tillbaka samma klocka.
IMG_1220.jpeg
Tråkigt att höra att nån snodde den. (Ficktjuv eller rån?) Jag tycker inte det är tråkigt att köpa en likadan. Kanonsnygg ju och dessutom så slipper du gå och sakna den du hade.

Tråkigt att höra att nån snodde den. (Ficktjuv eller rån?) Jag tycker inte det är tråkigt att köpa en likadan. Kanonsnygg ju och dessutom så slipper du gå och sakna den du hade.
Ficktjuv på kvällen! En person gick in i mig och 30 sek senare skulle jag kolla klockan så var den borta. Satt på polisstation 7h och träffade 8 andra som hade råkat ut för samma sak.. Extremt skickliga då man inte ens märket det.

• Angry
Reactions: Man
Verkligen! funderar många gånger på köpa samma då jag älskade den och hade en tanke att den kommer jag aldrig sälja. Tur som är så täckte försäkringen bra så man har möjligheten.

• Like
Jag hoppas framöver kunna skaffa en sån, fast 41mm och med vanliga stavindex.
Var inställd för på 41mm tills jag testade 36mm. Tyckte den 41mm kändes klumpig efter testat båda men kan även bero på att jag har en smalare handled. Bästa med datejust är att de är tidlösa och passar till allt i mina ögon

• Like
Jag hade tyvärr hittat min klocka 116234. Hade den i nästan 5 år innan den blev avplockad på min arm utomlands för ett år sen.

Passade till kostym och vardagliga kläder. Ibland funderar man på om det är tråkigt att köpa tillbaka samma klocka.
IMG_1220.jpeg
Det är en trevlig pjäs verkligen, bra att försäkringen täckte och hoppas du hittar en ny.

Tillbaka
Topp