• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Omega från 1952 får en makover

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ganska underhållande kille faktiskt. Sedan om han han är en bra förebild vet jag inte :) ...
Nja, han är amatör helt klart. Men jag tycker det är lättare att hinna se hur man gör än när fullblodsproffsen arbetar. Han stöter även på vanligen problem och frågeställningar som ett proffs lärt sig för länge sedan... :) jag vet inte, kanske det är en dålig metod men den funkar för mig...
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Stort TACK igen McGyver, för ännu en supertråd!

Hur mycket har du lagt ned i kostnader för verktyg, tvättar mm, samt vart köper man sådant?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack!
Såg att du köpt en slip som du gjorde till polermaskin, SNYGGT!
Du har en fin verktygspark med svarvar mm, ruskigt imponerande!
Jag har tidigare pysslat lite med stenslipning mm, men då hade jag mycket bättre ögon. Kunde se utan lupp och sådant, men nu är det kört utan rejäl förstorning. Jag tror att jag är lite för oteknisk för att få ihop sakerna igen:rolleyes: .....men plocka isär och tvätta och så kanske jag klarar;)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
McGyver,

Tror att jag läste någon tråd där du polerade glas, och jag fick för mig att det var ett safirglas. Stämmer det att du polerar sådana också? I så fall, hur bär du dig åt med dem?
 

McGyver

Rolex
McGyver,

Tror att jag läste någon tråd där du polerade glas, och jag fick för mig att det var ett safirglas. Stämmer det att du polerar sådana också? I så fall, hur bär du dig åt med dem?

Håller du på att slipa stenar, så har du redan det viktigaste hemma för att fixa dessa glas - slipmedel! :)

( Kommer ihåg när jag var liten och förundrades hur farfar lyckades slipa diamanter - det sa ju fröken var världens hårdaste material!!??)

Diamantslippasta och en polertrissa kommer du långt med på ytliga repor. Har du en svarv så går det betydligt snabbare och enklare att spänna upp glaset i denna (lite jobb med att tillverka en adapter/fästplatta) och slipa.

Skall dock säga att idag slipar jag bara om glas om de är svåra att få tag på eller extremt dyra - annars är det enklare/billigare att köpa ett nytt istället! ;)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Håller du på att slipa stenar, så har du redan det viktigaste hemma för att fixa dessa glas - slipmedel! :)

( Kommer ihåg när jag var liten och förundrades hur farfar lyckades slipa diamanter - det sa ju fröken var världens hårdaste material!!??)

Diamantslippasta och en polertrissa kommer du långt med på ytliga repor. Har du en svarv så går det betydligt snabbare och enklare att spänna upp glaset i denna (lite jobb med att tillverka en adapter/fästplatta) och slipa.

Skall dock säga att idag slipar jag bara om glas om de är svåra att få tag på eller extremt dyra - annars är det enklare/billigare att köpa ett nytt istället! ;)

Jag skall väl i ärlighetens namn säga att det är 18 år sedan jag rörde vid en stenslip och jag tror inte att min fysik vad det gäller syn mm, skulle göra samma jobb idag.

Provade precis att trycka ut glaset ur en av mina skräpklockor och det slutade med att det stänkte glassplitter överallt......så jag ger dig ännu en eloge för dina arbeten.
Saker som ser lätta ut behöver inte vara lätta att utföra.....:oops:

Tack än en gång för dina "så här gör man trådar", men jag tror att jag skall hålla mig till att läsa dem, inte försöka göra likadant. Jag skall bara säga: aha, var det inte svårare ;) :D Gör man BARA så ;)
 

paradis

Audemars
Vilket fint slut resultat, att bara titta på det du gör känns bra. Du är jätte duktig, ock tack för att du lägger upp det, så vi kan se hur det går till........................
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Härligt att se. Imponerande. Och kul tråd i största allmänhet. KS när det är som bäst.
mvh
garfield
 
Topp