• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En rolex, men vilken? - behöver vägledning

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
För 100k på Rob hade jag antingen köpt en Daytona eller en 114060 samt en DJ2 med stålring. Lite rabatt på det så du hamnar inom budget!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bjud Spencer66 på lunch på Prinsen så fixar han en grym deal åt dig.

Du kan få klämma på min 16613 när du befinner dig i Stockholm om du vill.
 

jabla

Sarlacc
Föreslår en stål/guld GMT 116713LN eftersom du från början var inne på en 2-tons datejust.

cYzuDxD.jpg

Blev kanske lite fel, menade inte en 2-tons datejust utan en tvåton:s ;)
 

Genta

Cartier
Med en budget på 100 k skulle jag ta en kombo med nya GMT och SubC köpta med lite rabatt. Då får du både GMT-funktionalitet som du kommer älska i andra tidzoner och hemmavid till vardags en robust SubC som duger till allt och tajmar äggkokningen, pastakokningen eller vad det nu kan vara som ska mätas med vridringen. Och man vill ju byta varje dag för att få lite variation.

Och ändrar du dig, så finns det en likvid andrahandsmarknad...
 

jabla

Sarlacc
Med en budget på 100 k skulle jag ta en kombo med nya GMT och SubC köpta med lite rabatt. Då får du både GMT-funktionalitet som du kommer älska i andra tidzoner och hemmavid till vardags en robust SubC som duger till allt och tajmar äggkokningen, pastakokningen eller vad det nu kan vara som ska mätas med vridringen. Och man vill ju byta varje dag för att få lite variation.

Och ändrar du dig, så finns det en likvid andrahandsmarknad...

Håller med om andrahandsmarknaden men tycker att det är två klockor som är alldeles för lika varandra.
 

JohanHLM

Rolex
Har lite svårt för TT (stål/guld) förutom på datejust där jag tycker det ser helt ok ut och är du 50+ passar det riktigt bra. Eftersom du inte haft någon Rolex tidigare tycker jag du ska välja någon Sub eller DJ (föredrar själv 36mm) i stål eftersom dessa har ett ganska bra andrahandsvärde och är relativt lättsålda, framförallt suben. Börja med att köpa en av dom och komplettera sedan med den andra om Rolex är märket för dig.

Lycka till oavsett!
 

POO

Panerai
Du ska ju köpa en klocka du vill ha inte lyssna på massa tossiga gubbar som berättar om sina egna personliga preferenser!

Med det sagt så hade jag satsat på en daytona eller kanske en Explorer 1:a, övriga modeller har förvandlats till blingiga kylskåp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nya GMTII blå/svart ring eller ExpII 216570! Funkar för sport, casual och dressat! Perfekta valen! :)
Ganska kul att flera här gillar den. På andra internationella forum är det ytterst få som gillar den. Vore kul att veta vad de anser på Rolexforumen.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Du kan få en AP RO annars för 100'.. :)
Fast det är ju ingen Rolex :rolleyes:

Gå in på Rob och prova dig fram - vissa klockor ser bra ut på bild men upplevs annorlunda på din egen arm

Men om det är fösta rollen skulle jag satsa på säkra kort som ovan nämnts. Tex en ny sub, sen kan du behålla diffen mot 100k på ett klockkonto. Skulle du vilja ha en ytterligare (rätt vanligt) eller byta upp dig så har du din "rest-peng" tillgänglig för action

Tampas själv med dilemmat - ska man ha en klocka för ca 80k eller 2 för 40k styck? Variation tycker jag är roligt, så tänk på det innan du slår till :pompus:
 

Rivalen

Rolex
Köp en 114060 full set (uttagen hos Rob Engström tror jag) 3 månader gammal för 42-44k för att mätta hungern. Den kan du sälja utan större förlust senare om du vill. Med det gjort kan du gå och lura vad du skall göra med resten av pengarna. Du kanske börjar gilla någon Glashuette? Lycka till!:)
 
Topp