• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Sub 16613 för 35 k full set

Skolläraren

Panerai
Nästa gång köper jag en Dacia.

tumblr_lnk6wqBROO1qaitmuo1_500.gif
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kom ihåg att en från 1994 saknar solida ändlänkar, s.k SEL. Känslan av länken blir ngt "rassligare". Du har ej heller guld på mittdelen av spännet.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tycker det är ett rätt bra pris, nu ser luggarna lite ojämna ut men det kan vara bilden.

De klockor jag köpt begagnade med okänd servicehistorik har jag alltid kalkylerat med att behöva serva inom snar framtid. I vissa fall har det behövts, i andra inte.
Ville bara väcka tanken så det inte blir en trist överraskning för ev köpare.


Denna servicehysteri. Alltid lika roligt. :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ok, trodde det gick att byta endast Enl linksen, nej då är det inte direkt värt det.

Är det någon skillnad i övrigt förutom SEL samt guld på spännet ?

SEL, guld på spännet, tritiumindex och visare.

Det första jag tittar på är länkens skick och boettens poleringsgrad. Guld/stål-länkar är dyra.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Denna servicehysteri. Alltid lika roligt. :)
Ja visst är det kul med service, när man får tillbaka klockan är den som ny:)

Vad tycker du om poleringen av detta diskuterade ur, som TS länkade till.
Jag tycker luggarna ser olika mkt polerade ut, olika tjocka, men det kanske är bilden som förvirrar...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ja visst är det kul med service, när man får tillbaka klockan är den som ny:)

Vad tycker du om poleringen av detta diskuterade ur, som TS länkade till.
Jag tycker luggarna ser olika mkt polerade ut, olika tjocka, men det kanske är bilden som förvirrar...


Ny och ny. Beroende på om man väljer till polering. ;) Jag tycker inte att det finns anledning att serva en klocka som håller tiden perfekt med bra amplitud.

Klockan i fråga ser bra ut. Luggarna är sällan helt symmetriska även på en helt ny klocka och denna har säkert fått sig en polering någon gång. Ser dock fortfarande skarpt ut.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ny och ny. Beroende på om man väljer till polering. ;) Jag tycker inte att det finns anledning att serva en klocka som håller tiden perfekt med bra amplitud.

Klockan i fråga ser bra ut. Luggarna är sällan helt symmetriska även på en helt ny klocka och denna har säkert fått sig en polering någon gång. Ser dock fortfarande skarpt ut.


Lite OT:
Ny, inuti ;)

Många pratar om sönderpolerad boett, men vet du hur mkt poleras bort? Det är ju ingen slipning man gör, antar jag.
Antar att det även är skillnad på vem som utför poleringen eller sker det automatiserat?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för info, dessa ligger runt 40 ?
Är lite sugen på en med svart, såklart vill jag ha en med uppdateringarna.
Jag prioriterar inte papper eller fullset före pris.


Du får nog punga ut med minst 45 för en sådan vettig. Kanske lite under om det bara är klockan och om det är LN.

Ännu en viktig grej att kolla är hur många länkbitar som kommer med klockan. Full längd ska vara 13 länkbitar men det brukar alltid saknas på de gamla eller så behåller handlarna dessa och säljer för att tjäna ännu mer. Minst 12 bitar tycker jag att det ska vara i alla fall.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite OT:
Ny, inuti ;)

Många pratar om sönderpolerad boett, men vet du hur mkt poleras bort? Det är ju ingen slipning man gör, antar jag.
Antar att det även är skillnad på vem som utför poleringen eller sker det automatiserat?
Klart det sker abrasiv nötning. Mest skada gör nog dock icke-AD, men jag har inte sett hur våra ADs sköter sig iofs.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Lite OT:
Ny, inuti ;)

Många pratar om sönderpolerad boett, men vet du hur mkt poleras bort? Det är ju ingen slipning man gör, antar jag.
Antar att det även är skillnad på vem som utför poleringen eller sker det automatiserat?


Görs det rätt och om skadorna inte är djupa så kan det göras nästan perfekt. Men det kräver sin hand. Oftast kan man även efter en polering se gamla repor med förstoringsglas. Finns nog säkert andra här som kan mer än mig i frågan, förslagsvis någon vintageguru.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Du får nog punga ut med minst 45 för en sådan vettig. Kanske lite under om det bara är klockan och om det är LN.

Ännu en viktig grej att kolla är hur många länkbitar som kommer med klockan. Full längd ska vara 13 länkbitar men det brukar alltid saknas på de gamla eller så behåller handlarna dessa och säljer för att tjäna ännu mer. Minst 12 bitar tycker jag att det ska vara i alla fall.


Stort Tack för all info !
 
  • Like
Reactions: Zed

Zed

Swissera
Professional Dealer
Beror även på hur ofta man tvättar länken och om de små delrinrören sitter kvar i länkbitarna som skydd mellan guldet och stålskruven.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Stålet är ändå rätt slitet det med. Är detta pga de stålrör Zed beskriver eller hur ser hårdhetskalorna ut för guld och stål? Hade även gärna slängt in platina där för att jämföra.

I "mitt" fall tror jag mycket beror på att klockan burits med visst häng, samt att länken inte tvättas på många år. Fick förklarat för mig hos Rob att smuts och de små rören som Zed nämnde spelar stor roll för nötningen och inte bara hur löst man bär den.
Men guld är ju mjukare och borde slitas mer.
På min gamla 14060 hade iofs stållänken sett bättre dagar.
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I "mitt" fall tror jag mycket beror på att klockan burits med visst häng, samt att länken inte tvättas på många år. Fick förklarat för mig hos Rob att smuts och de små rören som Zed nämnde spelar stor roll för nötningen och inte bara hur löst man bär den.
Men guld är ju mjukare och borde slitas mer.
På min gamla 14060 hade iofs stållänken sett bättre dagar.

Smut glömde jag lägga in i ekvationen ja. Mår lite dåligt varje gång jag ser en nyborstad länk med slitaget du visar här ovan...
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Smut glömde jag lägga in i ekvationen ja. Mår lite dåligt varje gång jag ser en nyborstad länk med slitaget du visar här ovan...

Känns nästan som att smuts förstärker nötningen mer än att klockan sitter löst. Små partiklar som nöts mot varandra konstant, blir ju som slipmedel. Förstärks säkert mer om klockan sitter löst.

Hehe, ja den var inte så fager. Men billig!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Känns nästan som att smuts förstärker nötningen mer än att klockan sitter löst. Små partiklar som nöts mot varandra konstant, blir ju som slipmedel. Förstärks säkert mer om klockan sitter löst.

Hehe, ja den var inte så fager. Men billig!



Stretch beror ju egentligen på att smuts nöter pinnhålen så att mellanrummet blir större.
 
Topp