• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En till K&S undran...

ironcastle

Patek
2-Faktor
Man läser emellanåt i annonser att priset är fast, prutat och klart, och sen inser säljaren att ingen vill köpa till det höga priset utan självprutar. Då blir det prutat och klart igen. Ett tag. Sen blir det en ny lägre nivå. Prutat och klart igen.
Det gör ju inte mig köpsugen direkt. Hur känner ni?
Fast än mer köposugen blir jag när jag ser en trevlig klocka som är rätt högt prissatt och man läser att "får jag inte det jag vill får den stanna", eller nåt i den stilen. "Vill egentligen inte skiljas ifrån den". Typ. Prutat och klart så klart.
Nähä. Sen tar det ett tag. Och så sjunker priset ändå. Eftersom det var för högt från början. Men, den skulle ju inte säljas under utgångspriset hette det ju alldeles nyss. Då skulle den ju få stanna.
Känns inte seriöst i mina ögon. Köpsuget blir näst intill negativt. Vad säger att övrig info i annonsen stämmer? Eller är det också bara snack?
Jag begriper att det är ett försök att hålla priset uppe. Men det är ett dåligt sätt i mina ögon, ett lysande exempel på hur man skjuter sig i foten.
Så tycker jag. Vad tycker ni andra?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man läser emellanåt i annonser att priset är fast, prutat och klart, och sen inser säljaren att ingen vill köpa till det höga priset utan självprutar. Då blir det prutat och klart igen. Ett tag. Sen blir det en ny lägre nivå. Prutat och klart igen.
Det gör ju inte mig köpsugen direkt. Hur känner ni?
Fast än mer köposugen blir jag när jag ser en trevlig klocka som är rätt högt prissatt och man läser att "får jag inte det jag vill får den stanna", eller nåt i den stilen. "Vill egentligen inte skiljas ifrån den". Typ. Prutat och klart så klart.
Nähä. Sen tar det ett tag. Och så sjunker priset ändå. Eftersom det var för högt från början. Men, den skulle ju inte säljas under utgångspriset hette det ju alldeles nyss. Då skulle den ju få stanna.
Känns inte seriöst i mina ögon. Köpsuget blir näst intill negativt. Vad säger att övrig info i annonsen stämmer? Eller är det också bara snack?
Jag begriper att det är ett försök att hålla priset uppe. Men det är ett dåligt sätt i mina ögon, ett lysande exempel på hur man skjuter sig i foten.
Så tycker jag. Vad tycker ni andra?

De är hårda tider nu vettu :cool:
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
I den köpkulturen vi har i sverige är det bara drömmare som skriver och tror på "prutat och klart". Även om du har kommit överens om ett pris så prutas det lik förbannat när intressenten kommer och ska köpa klockan.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Om det är rätt pris/lägre än marknadspriset så kan man väl skriva prutat och klart (inget jag personligen gör), men om det är ett för högt pris så är det lite avtändande, som KS skriver. Bättre att det blir en smidig affär än att man får ut sista kronan.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En bumpning borde kosta 10 kr till BCF!
Detta är faktiskt en riktigt bra idé, tycker jag. Frågan har varit uppe förr, om än i andra tappningar, men detta är ju jättebra! Snåljåparna får stå sitt kast. Betala för att bumpa, eller sätt rätt pris från början. Snåljåpspengarna går oavkortat till välgörande ändamål. Praktiskt blir det säkerligen knepigt att hålla ihop, men idén är ju klockren.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Visst tappar man sugen och intresset när man ser annonser med höga och ibland icke marknadsmässiga priser. För några år sedan så såldes många klockor på KS inom 20-30 minuter. Man högg dom till utsatt pris. Det var nog mer kompispriser på den tiden, medan det nu har närmat sig internationella priser från "finhandlare" och ibland prutat nypris från AD.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Visst tappar man sugen och intresset när man ser annonser med höga och ibland icke marknadsmässiga priser. För några år sedan så såldes många klockor på KS inom 20-30 minuter. Man högg dom till utsatt pris. Det var nog mer kompispriser på den tiden, medan det nu har närmat sig internationella priser från "finhandlare" och ibland prutat nypris från AD.
Kan väl bero på att forumet har växt en hel del samt att prisnivån på klockor överlag har dragit upp rejält i pris det senaste året.
 

Case

Panerai
Det är ju väldigt storsint att förlora pengar på varje klockaffär (jag brukar se det som en användarkostnad) , men att förutsätta att alla har ekonomiska förutsättningar för att gå rejält back på varje gång är bara världsfrånvänt och störigt. Det finns en hel drös studenter och låginkomsttagare som också råkar vara klockfantaster.

Med det sagt tycker jag inte en ska köpa dyrare än en har råd att sälja. På så vis går det att ha annonser med relevanta marknadspriser.

Sen tycker jag dessutom prutandet en viktig del av köpet. Känner jag att jag gjort ett klipp gillar jag klockan ännu mer. Men jag förstår att det finns folk som tröttnar på ett ständigt köpslående.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det är ju väldigt storsint att förlora pengar på varje klockaffär (jag brukar se det som en användarkostnad) , men att förutsätta att alla har ekonomiska förutsättningar för att gå rejält back på varje gång är bara världsfrånvänt och störigt. Det finns en hel drös studenter och låginkomsttagare som också råkar vara klockfantaster.

Med det sagt tycker jag inte en ska köpa dyrare än en har råd att sälja. På så vis går det att ha annonser med relevanta marknadspriser.

Sen tycker jag dessutom prutandet en viktig del av köpet. Känner jag att jag gjort ett klipp gillar jag klockan ännu mer. Men jag förstår att det finns folk som tröttnar på ett ständigt köpslående.

Vissa tror tydligen att man ska tjäna några tusingar på varje klocka man köper och säljer. Det tycker jag är irriterande.
 

Case

Panerai
Vissa tror tydligen att man ska tjäna några tusingar på varje klocka man köper och säljer. Det tycker jag är irriterande.
Köp billigt och sälj dyrt är väl en av grundprinciperna för ekonomisk framgång. Att göra det på ett entusiastforum är dock att betrakta som dålig smak.

Men det finns givetvis undantag. Ibland stiger priserna på vissa modeller när tillgången sjunker. Sen säljs ju vissa klockor också till rejäla underpriser, men då är det mer gentlemannamässigt att åtminstone sälja på en annan marknadsplats om en vill ta ett högre pris. Om inte annat av respekt för den en köpt av.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Köp billigt och sälj dyrt är väl en av grundprinciperna för ekonomisk framgång. Att göra det på ett entusiastforum är dock att betrakta som dålig smak.

Men det finns givetvis undantag. Ibland stiger priserna på vissa modeller när tillgången sjunker. Sen säljs ju vissa klockor också till rejäla underpriser, men då är det mer gentlemannamässigt att åtminstone sälja på en annan marknadsplats om en vill ta ett högre pris. Om inte annat av respekt för den en köpt av.

Grundprincipen borde vara att inte söka ekonomisk framgång på ett entusiasmforum för klocknördar. Det finns andra kanaler att jobba med då.
 

Case

Panerai
Nu köper jag förvisso bara billiga klockor, men kan ändå bli sugen på att lägga ut dem till ett för högt pris i hopp om att någon nappar, om jag själv betalat ett för högt pris.

Men som tidigare nämnt blir ju skiten aldrig såld då.:mad: Folket på det här forumet verkar ha bra koll på vad rätt pris är.
 

Cryssarn

Rolex
Sen är ju allt in bara svart eller vitt heller. Självklart så finns det folk som sätter priser helt åt helvete. Sen har vi dom som sitter på klockor som rent allmänt är svårsålda och kan behöva sig säng pris för att locka en köpare.
Själv lägger jag inte riktigt någon större vikt på om någon pratar om sista pris etc. Är priset inte mig i smaken och säljaren skriver att inte lägre pris är aktuellt så är det säljarens förlust
 
Topp