• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

Har haft samma huvudbry tidigare med single pass. Blir obalans med bunten på en sida utan "extraflärpen" och "keepern" på andra. Å andra sidan känns det, utan att riktigt förstå varför, fel att ha det som alternativ två .. :)
Haha, känner igen mig 😂
Obalansen tycker jag inte är så jobbigt att hantera, även om jag försökt att justera lädernatot noga, just för att symmetrin när man tittar på klockan ska vara så nära perfekt som möjligt. Men visst ligger det nåt i det. Dock, när det blir obalans, som i detta fallet, på grund av att det är så bandet blivit tillverkat, då är det lättare att acceptera. Men när man tar fram kniven och skär av "det extra bandet" och skapar ett single pass av det, då svider det. Då blir obalansen ett faktum tycker jag allt.

...men i detta fall... ja, knivigt blir det. 😂
Dagens I-landsproblem. 🤣

Haha, känner igen mig 😂
Obalansen tycker jag inte är så jobbigt att hantera, även om jag försökt att justera lädernatot noga, just för att symmetrin när man tittar på klockan ska vara så nära perfekt som möjligt. Men visst ligger det nåt i det. Dock, när det blir obalans, som i detta fallet, på grund av att det är så bandet blivit tillverkat, då är det lättare att acceptera. Men när man tar fram kniven och skär av "det extra bandet" och skapar ett single pass av det, då svider det. Då blir obalansen ett faktum tycker jag allt.

...men i detta fall... ja, knivigt blir det. 😂
Dagens I-landsproblem. 🤣

Håller med att det är värre när man själv varit framme med saxen!

Ja man lever väl ett relativt problemfritt liv när en sådan sak över huvud taget tar upp hjärnverksamhet, oavsett hur lite :)

Från en som just ondgjorde sig över de som klipper sina naton ter sig detta kanske en smula konstigt. Mmm...

Men om ett hål är för tajt och nästa alldeles för löst så finns det inte så mycket annat att göra.
2mm borr + svetstång + propanbrännare = kontrollerat hål i bandet.

20250815_144725.jpg
20250815_144735.jpg
20250815_144752.jpg

Pro tip: tryck från baksidan av bandet ist f framsidan. Men det fräser bara till och smälter upp lite plast på sidan om borret. Sedan lite finjustering med glödande borr igen. Då blir det inte så tokigt till slut. Visst, inte som original och det är riktigt svårt att hitta exakt rätt linje utan störningar, men i övrigt tycker jag det ändå blev anständigt. Tror i a f inte att det ska påverka funktionen på bandet i övrigt. Det känns rätt robust...

Funderar över vad som är snyggast.
Alternativ 1 eller 2?
Alt 1
20250815_094333.jpg

Alt2
20250815_094206.jpg

Eftersom det är ett single pass så kan man ju ha det som man vill. Känns som det första alternativet är det "rätta". Men 2:an känns inte onaturlig samtidigt som det nästan är snyggare tycker jag.
...fast det ser ju fel ut. 🥴

Team 2

Såhär ser min baksida ut:

20250815_215747.jpg

20250815_220106.jpg

Symmetri i min värld...

Funderar över vad som är snyggast.
Alternativ 1 eller 2?
Alt 1
20250815_094333.jpg

Alt2
20250815_094206.jpg

Eftersom det är ett single pass så kan man ju ha det som man vill. Känns som det första alternativet är det "rätta". Men 2:an känns inte onaturlig samtidigt som det nästan är snyggare tycker jag.
...fast det ser ju fel ut. 🥴
Ser bra ut alt 1 och 2
+1, någon som möjligtvis har bild på klockan med gummi på?
Menar du cwc gummi på diver? Jag kan ta en bild så kan du se

Lite småsugen på att beställa några band till min titanare. Men deras frakt är ju snordyr tyvärr, som vi vet.
Är det någon som är inne på samma linje och är intresserad av att dela på frakten? Väl hemma i Sverige går det ju att skicka banden till slutlig destination avsevärt mycket billigare.
Säg att vi vore kanske 3-4 st så blir delad frakt + ett spårbart brev inte alltför kostsamt.
Finns det något intresse?

Tack! Det är standardvarianten (RN300-MT QS120) beställd med den fetare visaren.
Hur gjorde du en sådan beställning? CWC gör väl inga custom-jobb till enskilda kunder?

Har alltid stört mig på att minutvisaren är för smal och timvisaren för "utdragen" på alla deras dykare förutom på de äldre verisionerna som har rätt dimensioner på visarna.

På din är dessa helt rätt och lyfter klockan avsevärt.

Hur gjorde du en sådan beställning? CWC gör väl inga custom-jobb till enskilda kunder?

Har alltid stört mig på att minutvisaren är för smal och timvisaren för "utdragen" på alla deras dykare förutom på de äldre verisionerna som har rätt dimensioner på visarna.

På din är dessa helt rätt och lyfter klockan avsevärt.
Jodå, det är bara att maila dem. Visarna kostade £120 inklusive bytet, så det är inte helt billigt, men värt det sett till totalpriset (12k fraktat och momsat) tycker jag.

Lite småsugen på att beställa några band till min titanare. Men deras frakt är ju snordyr tyvärr, som vi vet.
Är det någon som är inne på samma linje och är intresserad av att dela på frakten? Väl hemma i Sverige går det ju att skicka banden till slutlig destination avsevärt mycket billigare.
Säg att vi vore kanske 3-4 st så blir delad frakt + ett spårbart brev inte alltför kostsamt.
Alltid sugen på nya band! Hojta till om du beställer så är jag med 👍🏼

Jodå, det är bara att maila dem. Visarna kostade £120 inklusive bytet, så det är inte helt billigt, men värt det sett till totalpriset (12k fraktat och momsat) tycker jag.
Vilken härlig supernörddetaljnivå! Håller helt med, men fick jämföra flera ggr efter att ha läst för slarvigt. Försökte se skillnad mellan sekundvisarna, men det gick jag till slut bet på. Däremot, med vägledning av texten, såg jag till slut skillnaden. Värt 1900 pix ink moms, absolut! 😂
Tur att det man inte är ensam i denna galna hobby.

Någon som testat CWC gummin? Helt missat att det fanns. Kan nog bli rätt najs på!
Ser bra ut alt 1 och 2

Menar du cwc gummi på diver? Jag kan ta en bild så kan du se
Ja precis, hade uppskattat det!

Kvällsgympa med sbs!

1000015608.jpg

Hur många band tänkte du beställa?

Tillbaka
Topp