• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enskild egendom

zeke_varg

Omega
Tjena

Ekonomi är en alltid intressant fråga. Jag o frugan är jämna i tänket kring ekonomi. Gemensam ekonomi. Jag tjänar lite mer än henne men hon har en bra lön. Vi öser in allt i en gemensam ekonomi. Allt rullar. Vi köper i stort de vi önskar. Mat. Prylar. Semestrar.

Hon har en enskild egendom, en sommarstuga. Jag tycker det är helt ok att arbeta på plats med drift och underhåll. Jag är med och betalar sophämtning, försäkring, husgeråd, sängar o mindre inköp. Sån som förbrukas.


Jag har inga problem att det är en enskild egendom. Inga problem att mina grävjobb, snickeri på något sätt höjer värdet. Jag är glad att få vara där. Njuta av stugan och det som är där.

Jag tycker dock det är lite klurigt kring större investeringar i fastigheten. Kyl/frys/solpaneler och annat som höjer värdet på fastigheten med ”mina” intjänade pengar.

Har ni några tips och erfarenheter?
 

zeke_varg

Omega
Ett läge är att gå till delad ekonomi från gemensam. Betala in till vår pott procentuellt från vad vi tjänar. Pengar som ”blir över” får spenderas på vad man nu vill.

Ett annat förslag jag klurat på är om samma peng som förs in i enskilda egendomen även går till mig på separat konto som min ”enskild egendom”.

vettefan..

Inte hittat nåt bra på nätet om detta. En linje är väl att bränna pengar hos någon lämplig jurist som filar till ett objektivt förslag.
 

[Bobo]

Rolex
Problemet uppstår ju för att ni delar allt utom stugan. Kan det funka att ni avsätter några tusenlappar var på separata konton varje månad?kalla det egenpengar. Då kan du köpa klockor för pengarna, hon kan köpa solpaneler.

Det bästa vore givetvis om din fru lät dig vara med och äga huset, men det antar jag inte är ett alternativ?
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
När frugan ägde vårt förra boende så delade vi 50/50 på drift (Avgift till BRF,parkering osv) Men alla uppgraderingar fick hon stå för och all vinst vid försäljning fick hon. Nu äger vi olika stora delar av nya boendet och delar större kostnader därefter.

Att du äger 50% (isch) är inte aktuellt?
 

Edin

Panerai
Har en gudmor som har liknande situation då hon ärvde rejält med pengar och köpte sommarhus. Dom gjorde som så att hon betalade huset, allt dom gjort, investerat osv har dom delat på och all vinst delar dom på då dom är två om att använda, fixa, renovera osv. Tycker det är rätt vettigt för då blir bådas "arbetsinsats"/investering" lika värderad. Då min och tjejens insats kommer att vara olika vid köp av framtida hus ska vi skriva papper om detta och det ska vi (om nu något händer) ha ut vid försäljning och all vinst delar vi lika på.

Alltid knepigt med dessa situationer dock...
 

zeke_varg

Omega
Enskild egendom var trots allt något som petades in vid giftermålet för 10 år sedan. Helt ok med det men tänkte inte ekonomi/investeringar framgent i det läget.

Kommer inte hända att jag blir delägare. Är släkttomt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har en gudmor som har liknande situation då hon ärvde rejält med pengar och köpte sommarhus. Dom gjorde som så att hon betalade huset, allt dom gjort, investerat osv har dom delat på och all vinst delar dom på då dom är två om att använda, fixa, renovera osv.
Låter som ett knepigt läge ur juridisk synpunkt om det nu bara är en av dem som äger?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har varit i en liknande situation. Min fru ärvde en sommarstuga som vi sålde ett par år efter att vi flyttade till en annan stad lite för långt bort. Pengarna från försäljningen stoppades lite senare in i en ny sommarstuga i närheten av den nya bostadsorten, fortfarande med min fru som enda ägare. Mindre saker delade vi givetvis på men större och klart värdehöjande investeringar, som t ex en borrad brunn och en tillbyggnad fick hon betala. När vi många år senare sålde sommarstugan fick hon givetvis pengarna.
 

Edin

Panerai
Vad har hänt med tills döden skiljer oss åt :)?

Jobbar på det och känns så nu. :)
Dock lika bra att vara ärliga och riktiga från start så ingen blir sur/ledsen längre fram och det är jag och tjejen överens om.

Låter som ett knepigt läge ur juridisk synpunkt om det nu bara är en av dem som äger?

Tror båda äger men hon har gått in med hela köpeskillingen. Vet inte hur det ser ut på papper men vet att dom har juridiska dokument på allt för det var rätt struligt innan dom köpte hur dom skulle göra. Mycket av strulet med hur de skulle göra var för att det inte skulle bli som när hon löste sin mans lån på hans del av huset (hon hade inga lån på sin del). Slutade med att hon fick ge bort lite mer än 1 miljon som var mannens lån bara för att hon inte "orkade" ha lån på huset...
 

zeke_varg

Omega
Angående ”mitt problem” så har jag fått som förslag att bli delägare i respektive inköpt del. Det känns dock inte helt bra då installerade/placerade ägodelar finns på hennes ägor vilket jag skulle vara helt ointresserad av vid en ev separation.

..svårt det här. :) Tungt och mindre kul att prata om utan att framstå som att man planerar en exit i närtid. Jag har nämnt ämnet tidigare men rinner typ alltid ut i sanden.

Jag ser viktiga investeringar, kring 50k, i fastigheten för ökad trivsel men vi får se var vi hamnar..
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Angående ”mitt problem” så har jag fått som förslag att bli delägare i respektive inköpt del. Det känns dock inte helt bra då installerade/placerade ägodelar finns på hennes ägor vilket jag skulle vara helt ointresserad av vid en ev separation.

..svårt det här. :) Tungt och mindre kul att prata om utan att framstå som att man planerar en exit i närtid. Jag har nämnt ämnet tidigare men rinner typ alltid ut i sanden.

Jag ser viktiga investeringar, kring 50k, i fastigheten för ökad trivsel men vi får se var vi hamnar..
Lägg några tusenlappar på en jurist. Väl värt det för att undvika problem vid eventuell separation eller dödsfall.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tjena

Ekonomi är en alltid intressant fråga. Jag o frugan är jämna i tänket kring ekonomi. Gemensam ekonomi. Jag tjänar lite mer än henne men hon har en bra lön. Vi öser in allt i en gemensam ekonomi. Allt rullar. Vi köper i stort de vi önskar. Mat. Prylar. Semestrar.

Hon har en enskild egendom, en sommarstuga. Jag tycker det är helt ok att arbeta på plats med drift och underhåll. Jag är med och betalar sophämtning, försäkring, husgeråd, sängar o mindre inköp. Sån som förbrukas.


Jag har inga problem att det är en enskild egendom. Inga problem att mina grävjobb, snickeri på något sätt höjer värdet. Jag är glad att få vara där. Njuta av stugan och det som är där.

Jag tycker dock det är lite klurigt kring större investeringar i fastigheten. Kyl/frys/solpaneler och annat som höjer värdet på fastigheten med ”mina” intjänade pengar.

Har ni några tips och erfarenheter?
Du formulerar dig som om ni är gifta, i så fall behöver egendomen skrivas in i ett äktenskapsförord, annars är den genom giftemål även din.
Är det redan inskrivet så är det hon som får stå för fiolerna. Du ska inte betala några investeringar i hennes egendom.
https://www.privataaffarer.se/articles/2012/08/23/detta-galler-for-dig-som-ar-gift/
 

zeke_varg

Omega
Du formulerar dig som om ni är gifta, i så fall behöver egendomen skrivas in i ett äktenskapsförord, annars är den genom giftemål även din.
Är det redan inskrivet så är det hon som får stå för fiolerna. Du ska inte betala några investeringar i hennes egendom.
https://www.privataaffarer.se/articles/2012/08/23/detta-galler-for-dig-som-ar-gift/
Japp, vi är gifta och allt är fixat med äktenskapsförord vad jag minns. Har inte för avsikt att bråka om något sådant heller.

Däremot är det lite knixigt att få till en bra linje med vad som ska ingå. Hon har inte alls förståelse för att vi behöver fundera på detta. Fastigheten ska ju ändå inte säljas. Den ska gå i arv... varför ska vi trixa om detta för? Jag är där och bor.

Hennes fråga: Ska dina nyss inköpta vadarbyxor till flugfiske vara samma upplägg för?

Aja, jag kan tycka det bli lite naivt. Förstår inte fastigheters värde. Höjt värde vid förbättringar. Med våra gemensamma pengar.

vi har ju ingen aning om var vi är om 30år. Vill ens ungarna ta över? För att inte tala om deras bekymmer om tid och pengar att underhålla om de ska dela på det.. Men det är inte ett Problem idag. :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Japp, vi är gifta och allt är fixat med äktenskapsförord vad jag minns. Har inte för avsikt att bråka om något sådant heller.

Däremot är det lite knixigt att få till en bra linje med vad som ska ingå. Hon har inte alls förståelse för att vi behöver fundera på detta. Fastigheten ska ju ändå inte säljas. Den ska gå i arv... varför ska vi trixa om detta för? Jag är där och bor.

Hennes fråga: Ska dina nyss inköpta vadarbyxor till flugfiske vara samma upplägg för?

Aja, jag kan tycka det bli lite naivt. Förstår inte fastigheters värde. Höjt värde vid förbättringar. Med våra gemensamma pengar.

vi har ju ingen aning om var vi är om 30år. Vill ens ungarna ta över? För att inte tala om deras bekymmer om tid och pengar att underhålla om de ska dela på det.. Men det är inte ett Problem idag. :)
Du har en ganska lång uppförsbacke om hon inte förstår att det kan bli problem i framtiden.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Japp, vi är gifta och allt är fixat med äktenskapsförord vad jag minns. Har inte för avsikt att bråka om något sådant heller.

Däremot är det lite knixigt att få till en bra linje med vad som ska ingå. Hon har inte alls förståelse för att vi behöver fundera på detta. Fastigheten ska ju ändå inte säljas. Den ska gå i arv... varför ska vi trixa om detta för? Jag är där och bor.

Hennes fråga: Ska dina nyss inköpta vadarbyxor till flugfiske vara samma upplägg för?

Aja, jag kan tycka det bli lite naivt. Förstår inte fastigheters värde. Höjt värde vid förbättringar. Med våra gemensamma pengar.

vi har ju ingen aning om var vi är om 30år. Vill ens ungarna ta över? För att inte tala om deras bekymmer om tid och pengar att underhålla om de ska dela på det.. Men det är inte ett Problem idag. :)
Det låter som ett problem som kommer växa om ni inte gör något åt saken. Om hon vill bekosta driften av din enskilda egendom är väl snarare frågan, ett par vadarbyxor vs ett sommarhus? Ställ frågan om du hade en gammal Mercedez SL cab som enskild egendom, skulle hon vilja Vara med och bekosta service, nya däck, bensin osv bara för att hon får åka i bilen? Det vettigaste är väl gemensamt ägande eller att hon står för alla utgifter kopplade till sin enskilda egendom. Eftersom ni är gifta och i övrigt har gemensam ekonomi känns det rimligt dela upp den procentuellt som du beskrev, då kan ni med gott samvete ha egna utgifter utanför äktenskapets ekonomi. Jag har varit i liknande sits tidigare. Vi valde upplägget att dela alla utgifter och att jag fick ett ägande av 5% per år tills vi ägde 50/50 (10år). När vi separerade efter 4 år hade jag 20% och hon fick alltså ge mig ett litet flyttbidrag. Klockor, vadarbyxor, smycken, ridning, nöjen av alla de slag, man måste unna varandra att ha sina glädjeämnen utan motprestation, annars blir det inget roligt äktenskap i längden
 

Tapiren

Cartier
Vi har en hyggligt liknande situation med reservation för att jag kanske inte riktigt gillar sommarstugan, visst kan det vara trevligt att vara där då och då men hade den varit min hade jag sålt den och gjort något roligare för pengarna.

Alltså; hennes nöje = hennes pengar. Jag är med och betalar en del av det löpande underhållet men allt som kostar med än några tusenlappar, samt all drift i form av det kommer räkningar på, får hon vacker ta. Så min bild av din situation är väl i princip att din hustru bör stå för alla större investeringar, det är ju hon som har något att vinna på det.

Vi har gemensam ekonomi för resor, boende etc men eftersom hon har en dyr hobby i form av ett landställe och jag har andra dyra intressen så har det känts logiskt att vi håller våra intressen för oss själva rent ekonomiskt.
 

snajgel

Panerai
Japp, vi är gifta och allt är fixat med äktenskapsförord vad jag minns. Har inte för avsikt att bråka om något sådant heller.

Däremot är det lite knixigt att få till en bra linje med vad som ska ingå. Hon har inte alls förståelse för att vi behöver fundera på detta. Fastigheten ska ju ändå inte säljas. Den ska gå i arv... varför ska vi trixa om detta för? Jag är där och bor.

Hennes fråga: Ska dina nyss inköpta vadarbyxor till flugfiske vara samma upplägg för?

Aja, jag kan tycka det bli lite naivt. Förstår inte fastigheters värde. Höjt värde vid förbättringar. Med våra gemensamma pengar.

vi har ju ingen aning om var vi är om 30år. Vill ens ungarna ta över? För att inte tala om deras bekymmer om tid och pengar att underhålla om de ska dela på det.. Men det är inte ett Problem idag. :)
Skulle det funka med ett skuldebrev? Där du/ni lägger in alla pengar som du skjuter till, vid eventuell försäljning/sepparation så får du ut dina pengar..
 

kmg

Patek
2-Faktor
Skulle det funka med ett skuldebrev? Där du/ni lägger in alla pengar som du skjuter till, vid eventuell försäljning/sepparation så får du ut dina pengar..
Sånt funkar bara om man är överens om problemet. Klart det funkar annars också, men man lär inte få dem på plats utan strid och tjafs.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Skänk stugan och alla investeringar som ett förskott på arv till barnen? Reserverar mig för att det kan vara en både dålig och omöjlig idé och att jag inte ens vet om ni har barn. Eller vad som skulle ske vid en separation om de inte är myndiga. Eller vad som händer om ni får fler barn... Men om den ändå ska ärvas så kan det vill lika gärna göras nu?
 

zeke_varg

Omega
Stort tack för alla förslag! Väldigt uppskattat och värdefullt! Bra argument! Klocksnack är ju fenomenalt!

Jag kan se det här ta ett par riktningar:

1 - skuldebrev av någon form
2 - delad ekonomi
3 - inte ett skit händer

1:an kan lyftas upp men då bli irriterat varför mina hobbys ska gå från gemensamt konto, ex vadarbyxor. —> nr 2. 3:an är ju ett mindre bra läge, obra för relationen när jag uppenbarligen stör mig på det.
 

zeke_varg

Omega
Skänk stugan och alla investeringar som ett förskott på arv till barnen? Reserverar mig för att det kan vara en både dålig och omöjlig idé och att jag inte ens vet om ni har barn. Eller vad som skulle ske vid en separation om de inte är myndiga. Eller vad som händer om ni får fler barn... Men om den ändå ska ärvas så kan det vill lika gärna göras nu?
Jag föreslog faktiskt det och hon var då orolig att barnen har en helt annan syn på värdet av en ”koja i skogen” när man är kring 20år. Dvs att stugan försvann, såld till förmån till partylya, magalufresor och idel restaurangbesök. Yolo-livet :)

Frugan vill ha den som tillflyktsort så länge hon lever.

Jag är inte superpeppad på sommarstuga och husvagnar då jag vill ha flexibilitet, variation under semestertider. Jag måste dock erkänna att det är rätt trevligt med stugan och passar bra nu när kidsen är hyfsat unga. De gillar att simma och dyka och allt sånt. Grejer finns på plats..

Vi är lite olika där.
 

[Bobo]

Rolex
Där jag bor på Öland finns två tomter med två hus. Den ena tomten är insprängd i den andra som omsluter den första som en hästsko.
Det ena är jättefint medans det andra är förfallet.

Ägarna var ett gift par som ägde varsin fastighet men som gick isär. I kontraktet står att den andra parten har förköpsrätt om det skulle spricka.

Det sprack och hon vägrar sälja sin del av ren småaktighet. En jävla skamfläck i området och han kan inte sälja sin del för hon vill inte köpa den av honom.

Det var säkert inte så det var tänkt när man kom överens...:rolleyes:
Kan som kul kuriosa nämna att gissningsvis 70% av er som läser det här vet vem hon är.
 

zeke_varg

Omega
Där jag bor på Öland finns två tomter med två hus. Den ena tomten är insprängd i den andra som omsluter den första som en hästsko.
Det ena är jättefint medans det andra är förfallet.

Ägarna var ett gift par som ägde varsin fastighet men som gick isär. I kontraktet står att den andra parten har förköpsrätt om det skulle spricka.

Det sprack och hon vägrar sälja sin del av ren småaktighet. En jävla skamfläck i området och han kan inte sälja sin del för hon vill inte köpa den av honom.

Det var säkert inte så det var tänkt när man kom överens...:rolleyes:
Kan som kul kuriosa nämna att gissningsvis 70% av er som läser det här vet vem hon är.

så jävla ovärdigt :(
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag föreslog faktiskt det och hon var då orolig att barnen har en helt annan syn på värdet av en ”koja i skogen” när man är kring 20år. Dvs att stugan försvann, såld till förmån till partylya, magalufresor och idel restaurangbesök. Yolo-livet :)

Frugan vill ha den som tillflyktsort så länge hon lever.

Jag är inte superpeppad på sommarstuga och husvagnar då jag vill ha flexibilitet, variation under semestertider. Jag måste dock erkänna att det är rätt trevligt med stugan och passar bra nu när kidsen är hyfsat unga. De gillar att simma och dyka och allt sånt. Grejer finns på plats..

Vi är lite olika där.

Jag tror att det går att skriva in förbehåll i ett gåvobrev, som att ni ska ha full nyttjanderätt och att försäljning inte får ske innan givaren avlidit.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag föreslog faktiskt det och hon var då orolig att barnen har en helt annan syn på värdet av en ”koja i skogen” när man är kring 20år. Dvs att stugan försvann. Hon vill ha de som tillflyktsort så länge hon lever.

Jag är inte superpeppad på sommarstuga och husvagnar då jag vill ha flexibilitet, variation under semestertider. Jag måste dock erkänna att det är rätt trevligt med stugan och passar bra nu när kidsen är hyfsat unga. De gillar att simma och dyka och allt sånt. Grejer finns på plats..

Vi är lite olika där.
När jag träffade nuvarande (och förhoppningsvis sista) frun hade hon en lägenhet i Spanien utöver den lilla lägenhet hon bodde i hemma i Sverige. När vi flyttade ihop köpte vi en större lägenhet tillsammans, anpassad efter gemensamma behov. Jag har barn sedan tidigare men inte hon, och vi har inga gemensamma barn. Lägenheten i Spanien behövde mycket jobb och hon hade inte kunnat behålla och underhålla den utan mitt bidrag. Innan vi var gifta betalade jag en procentuellt större del av boendet i Sverige och hon tog av sitt överskott till Spanien. Efter att vi gift oss delar vi på alla utgifter efter förmåga och delar även ägande av alla tillgångar. Lägenheten i Spanien är alltså inte enskild egendom. Däremot har vi skrivit att om jag går bort före henne ska lägenheten inte ingå som arvslott till mina barn. I ert läge känns det lite som bäddat för konflikt. Vill hon absolut inte ge dig delägande ska hon också stå för kostnaderna tycker jag. Att ha ett eget förbehåll till hobbys och nöjen är ju inte att jämställas med en stuga som kräver driftkostnader.
 

joca

Patek
2-Faktor
Vill hon absolut inte ge dig delägande ska hon också stå för kostnaderna tycker jag.
Frågan blir ju lite knepig mtp att de har gemensam ekonomi..

Om de inte delar upp "överskottet" varje månad 50-50 och lägger på separata konton som "enskild egendom" som hon sedan får plocka av för att underhålla stugan så blir det ju lite knepigt :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Frågan blir ju lite knepig mtp att de har gemensam ekonomi..

Om de inte delar upp "överskottet" varje månad 50-50 och lägger på separata konton som "enskild egendom" som hon sedan får plocka av för att underhålla stugan så blir det ju lite knepigt :)
"Eftersom ni är gifta och i övrigt har gemensam ekonomi känns det rimligt dela upp den procentuellt som du beskrev, då kan ni med gott samvete ha egna utgifter utanför äktenskapets ekonomi." skrev jag i tidigare inlägg...
 

zeke_varg

Omega
Hon nämnde att hon kunde tycka att kyl/frys räknas som förbrukningsvaror.

Vi får jobba lite på det.


Känns dock som vi är närmare nåt nu än för några år sen. :)

/optimist.
 
Topp