• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Enskild egendom

Pengar ställer mest till besvär...
Om jag tolkar det rätt har ni varit gifta i 10 år och har ingen avsikt att skiljas?

Jag tror de flesta som är i ett förhållande är i en situation likt din där det ekonomiskt inte går att få det 100% rättvist.

För egen del har jag en fru som ärvt en hyresfastighet som ett normalår genererar ett driftöverskott motsvarande ca 1 årsinkomst för förvärvsarbete där jag även jag lägger en del av min ”fritid”.
Jag har en betydligt högre bruttolön än henne (exkl. inkomst av kapital från fastigheten) men hon har också varit föräldrarledig betydligt längre än mig.

Frun har alltid haft en dröm om att bo på landet, vilket jag motsatt mig, men villan kommer nu ersättas med en stor gård.
Det är väldigt få förunnat men banklånet för att finansiera gården (som jag personligen inte är en förespråkare för) är det första banklån jag kommer ta i mitt liv men det var en självklarhet för mig att lånet skulle splittas lika. Jag har alltså tidigare varit obelånad men är helt övertygad om att jag varken varit lyckligare eller olyckligare jämfört med medelsvensson fram till dags datum, möjligtvis mindre bekymrad.

Hade jag eller frun överhuvudtaget tagit upp en diskussion likt den du verkar ha med din fru hade det bara lett till ytterligare irritation och missunnsamhet så min personliga inrådan är att absolut INTE involvera någon jurist i detta.

Livet är ett givande och tagande där pengar inte är värt ett skit i jämförelse med lycka, välbefinnande och välmående om du frågar mig :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp