• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

erdeljan

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Sålt klocka av mikromärke till @erdeljan på distans. Fick lite frågor via PM som jag besvarade efter förmåga, fick en swish och skickade iväg klockan.

Inga konstigheter helt enkelt.
 

Teppas79

Cartier
Köpte Tag av erdeljan - mycket bra kontakt, snabbt skickat och bra emballerat. Fin klocka som helt infriade! Rekommenderas varmt! Vh Teppas
 

Npl

Omega
2-Faktor
Köpte en Seiko Solar SNE518p1 av trevliga @erdeljan som svarade på min köpesannons. Hela affären var smidig från första PM till leverans. Finns inget att klaga på!
 

mha

Omega
Innan jag beskriver denna badguy-review så vill jag påpeka att jag har bollat med admin och dessa har gett grönt ljus. Jag har varit osäker på hurvida detta ska postas, dock känner jag att om personen kan göra detta utan moralisk eftertanke så är det kanske någon man vill överväga hurvida man ska köpa en dyr klocka av. Så här kommer den!

Sammanfattning
Jag har åkt på ett bedrägeri på Tradera där @erdeljan var försäljaren. Han har sålt en vara där han medvetet utger en piratkopia för att vara en äkta vara. När varan ankom till mig ringde jag självklart upp säljaren vars argument var att jag borde läst annonsen bättre samt att jag kan göra en polisanmälan då det ändå kommer bli nerlagd på grund av varans värde.

Jag kommer i denna tråd posta screenshots på auktionen där ni själva kan bedöma hans argument och metoder, men är noggrann med att inte röja mer personliga detaljer om säljaren än vad som redan är känt eller för fallet befogat.

En polisanmälan är självklart upprättad. Varan är inlämnad till varumärkesinnehavaren som i nuvarande stund håller en diskussion med deras Norden-chef om hurvida åtal om varumärkesintrång ska bedrivas.


Auktionens sammanfattning
A89A1929-8881-44AC-829F-F1427AE2AFA0.jpeg

En länk till auktionen finns för närvarande här: https://www.tradera.com/item/340261/414768404/batteriladdare-nikon-mh-25-till-en-el15

Utfall denna skulle försvinna med tiden bifogar jag ett screenshot i sin helhet nedan;
Auktionen säljer en "Batteriladdare Nikon MH-25 till EN-EL15". EN-EL15 är batteritypen som laddaren stödjer. I beskrivningen kan man sedan läsa "Oanvänd laddare som passar ett flertal Nikon-systemkameror". I övrigt ges ingen information om laddarens ursprung eller fabrikat.

Den enda bild som finns påvisar en laddare och strömkabel som man kan se ovan. Laddaren läser "Nikon" plus "BATTERY CHARGER MH-25". I min mening finns det inget i auktionen som tyder på att man ska försöka sälja en 3:e-partsladdare. Varken i beskrivningen, märkesnamnet eller i övriga informationen. Men denna tolkning låter jag er, min kära publik själva bedöma.


Hur vet du att den är oäkta?
När jag väl fick varan i handen var det relativt enkelt att härleda plagiatet. Nedan ser man en bild på den laddare som Daniel skickade samt en äkta Nikon MH-25;
charger1.jpg

119676240_625061351536313_5658723917071147121_n.jpg

Till vänster: Plagiat, till höger: äkta vara.

Följande skillnader noteras:
- Plasten är mycket sämre kvalitet. Detta fångas upp i kameran då den högra är mycket mer polerad.
- Fonten som används är inte lika välpolerad. Nästan lite diffus. På baksidan ser man rena felaktigheter i logotyper och märkningar.
- Vikten på plagierade varan är 67.8g och originalvaran 103.9g. Tyder på vilt skilda komponenter som används.
- Serienumret 1010039974G är intressant. Det omnämns på flertalet siter och finns på flertalet bilder om man börjar söka runt på Internet
- På framsidan finns en spärr för att reglera en vikbar strömanslutning som helt utesluts på plagiatet

Sedan stötte jag på följande site som gick in lite mer i detalj på plagierade laddaren: https://richardhaw.com/2018/01/25/warning-fake-nikon-mh-25/

I mitt fall var det tur att jag uppdagade plagiatet då dessa piratkopior inte bara är plagiat utan rent utav brandfarliga utan auktoriserad CE-märkning.


Bemötande från säljaren
Det första jag gjorde när jag tog emot plagiatet var självklart att ringa upp säljaren. Det är inte alltid enkelt att veta att vad man säljer är ett märkesplagiat. Framförallt om man själv köpt varan i god tro. Dock ska man vara väldigt medveten om att köp mellan privatpersoner regleras i köplagen. Här stipuleras undersökningsplikt samt rätt till reklamation. Säljer man medvetet en plagierad vara så begär denne bedrägeri. Ringa bedrägeri kan ge fängelse upp till 6 månader.

När jag först ringde Daniel och informerade om den piratkopierade varan var hans första reaktion; "Du borde läst vad som stod i auktionen. Du har fått precis vad som finns där". Jag framhävde sedan mitt krav om pengarna tillbaka för köpet, vilket blev nekat. I det läget informerade jag att om han inte ville ge pengarna tillbaka så skulle jag upprätta en polisanmälan gällande bedrägeri. Svaret blev då att det fick jag gärna göra eftersom det ändå skulle bli nerlagt på grund av varans ringa värde. Sedan sa han att han inte hade något mer att säga mig och la på.

Daniel hörde av sig till mig via SMS efter att jag försökt att vidare nå honom per telefon. Jag tänkte dela några relevanta urdrag nedan;

BFDAEF49-9E3C-4962-AECC-195199440386.jpeg

Här skriver Daniel att bilden i hans annons visar vad han har sålt. Dvs han har inte gjort något fel för att det borde vara uppenbart (?) att det är ett plagiat.


C11A0B01-8764-4600-A861-9520D73939D3.jpeg

I detta SMS beskriver Daniel att jag borde vara medveten om plagiatet för att en annan auktion landade på mer pengar än vad denna gjorde. Båda auktionerna hade utgångspris på 1:- utan reservationspris. Att man inte kan identifiera ett plagiat på en bild gör det definitivt inte OK att sälja och det är aldrig köparens fel.

62254F45-6D21-4B8F-B0B2-093550127251.jpeg

Slutligen hävdar Daniel att han har varit ärlig i annonsens beskrivning om att han säljer en Nikon MH-25 för att det faktiskt står Nikon MH-25 på den vara jag har tagit emot. Det är väl precis så ni skulle resonerat efter att ha mottagit en piratkopierad Rolex?


Varför en badguy-review?
Det var av en slump som jag upptäckte att Daniel även var en medlem på Klocksnack. Jag övervägde ett bra tag hurvida jag skulle skriva denna recension eller ej. Delvis för att auktionen inte skedde på Klocksnack, och delvis för att den inte var klockrelaterad.

Dock anser jag att moralen av att medvetet sälja plagiat av varor klingar dåligt på ett forum med hög moral som Klocksnack faktiskt är. Här lever man efter koden att om något är fel så gör man rätt för sig. Och man försöker absolut inte lura någon. Om han inte drar sig det minsta för att sälja plagiat på auktionssiter, vad säger då att han då inte drar upp en plagierad Rolex på detta forum en vacker dag som han behöver lite cash? Även om sannolikheten att lyckas nästan är obefintlig bland alla er proffs. :D



Så vad säger man?
Jag skulle med denna post uppmana alla som har gjort eller kommer göra affärer med Daniel att ALLTID kräva originalkvitto och syna produkterna ordentligt.

Som sagt så verkar han inte dra sig för att medvetet sälja plagiat på auktionssiter. När han blir påkommen så skyller han på att säljaren borde ha vetat bättre baserat på en bild.

I mitt fall så slutade det mesta lyckligt då Nikon i Solna valde att ur egen ficka ge mig en originalladdare när jag överlämnade plagiatet tillsammans med all information om säljaren. Dock blir detta en uppmaning till Mr. @erdeljan att göra det rätta och kreditera de pengar som jag har betalat. Detta är det minsta i sammanhanget som kan göras.

Hoppas detta blir den enda badguy-reviewen som jag behöver göra och att någon finner informationen användbar!

Allt gott. MVH Mikael
 
Senast redigerad av en moderator:

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Du är störd i huvudet, idag beställde du parfym via CDON i mitt namn på faktura...
Förklarar inget mer till dig, stalker!
Dessutom det du postat här strider mot GDPR
 

mha

Omega
Du är störd i huvudet, idag beställde du parfym via CDON i mitt namn på faktura...
Förklarar inget mer till dig, stalker!

Vad du hävdar nu är rent och skärt förtal, och på toppen av detta lögn. Jag har självfallet inte gjort något sånt. Jag fick en ny produkt av Nikon i förra veckan, har ingen anledning att göra något av vad du beskriver. Det här låter som ett uppenbart försvarstal för att deflektera dina aktioner.

Dessutom det du postat här strider mot GDPR
Jag har inte postat någon information om dig som du inte själv redan har delat med dig av i form av profilinformation och poster på detta forum.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Mister @erdeljan budade väldigt generöst hem en Pulsar från mig, i samband med OWG-March 🥰

Hyvens man, och inga som helst konstigheter. Rekommenderas varmt. 👍🏼
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
@erdeljan svarade på en sökes-annons jag hade ute med hela två klockor som kunde passa. Köpte den ena till slut. Rak kommunikation, snabbt postat i väl förpackat paket med en liten bonus medskickad! Goodguy.
 

Bally

Cartier
Köpte en Ooni Koda Pizzaugn av Erdeljan idag, mycket trevlig affär, snabbt och smidigt och inga konstigheter. Kan absolut rekommenderas!
 

Baggeg

Omega
Köpte en seiko flightmaster av mr erdeljan idag. F2f. Snabb affär, trevlig kille.
Tog sig tom tid att leverera klockan på min arbetsplats.
Rekommenderas! Gg!
 

lesuedois

Breitling
2-Faktor
Köpte en Magrette Regattare av erdeljan. Snabbt, smidigt, proffsigt paketerat och klockan exakt såsom annonserats. Bara finfint med andra ord.

/Le Suedois
 
Topp