• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett bra första renoveringsobjekt?

Magnus Ö-o

Cartier
Hej!
Min första tråd på forumet. Hade en breitling cockpit inne på reparation/service nyss och när jag fick tillbaka den så blev jav jag helt förundrad på påsen med bytta delar och mekaniken inuti (så smått och så fantastiska delar. Kände att jag ville veta mer och även ev prova att göra något enklare jobb själv. Har ett gammalt Omega fickur hemma som står still och ser för taskigt ut som jag provade att öppna. När jag fick isär det såg det ut att vara i ok skick efter ålder och jag provade att olja med en nålspets lagringarna till balanshjulet (?) runt hårfjädern och när jag pillat lite med den så började klockan att gå. Kunde vara kul att polera upp den och även att ge sig in och rengöra och smörja upp den. Har hållit på mycket med att skruva förut med allt från bilar, motorcyklar till radiostyrda bilar, flyg och helikoptrar och allt möjligt däremellan. Dock inget så smått som ett urverk. Skulle vara kul att försöka.

Frågan till er är om detta är ett vettigt första projekt eller om det är stötte risk att förstöra den än att lyckas. Polera upp den kan jag ju göra hur som. Drar jag upp den fullt så går den ca 1,5 dygn så den verkar ju inte helt slut. Den håller tiden skapligt med trots att jag bara ruckat den på känsla med nageln så här finns ju mer att göra. Verkar ju dessutom finnas en hel del tutorials på tuben
AF1QipPURZaQYHyQZJRl_hCOfMb1MPO4ALqZkoBX82Rj


H2HL7IlAAIulZHfW2

10crAF0RZuKHTOGY2

V7PNuhKbAhnEmvsJ3


Vad säger ni. Är det ett vettigt första projekt att ge sig på eller skall man erkänna sig besegrad innan man förstör nåt?

//Magnus - Örebro
 
Senast ändrad:

Wham

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Om du är rädd att förstöra den kan du ju alltid köpa ett "skräp-fickur" först och öva på. Man kan hitta en del på bl.a. Tradera för en ganska billig peng.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Egentligen är jag nog mest rädd för om jag får ihop den igen. Men om det här är ett bra nybörjarprojekt som är lika Enkelt som övningsobjekten jag kan köpa så kan jag ju lika gärna ge mig på något som jag vill göra. Antar jag behöver köpa lite verktyg mm. Köpte nåt billigt kit från ebay bara för att komma igång. Däremot skall man väl köpa en 1-2 bra skruvmejslar och en pincett typ. Börjar med att läsa på tills jag får hem verktyg så man är lite mer förberedd innan jag startar.

Om man vill börja med något enkelt. Vad föreslår ni? Har sett att seiko rekomenderas (7009) men vore ju enklare att börja utan datum och dag känns det som. Min omega är ju dessutom inte självuppdragande så det borde ju göra den lite enklare.

Alla tips är välkomna.

// Magnus
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Är du händig och van skruvare på mekaniska saker kommer du även att klara av klockor. Skillnaden är att allt är smått och försiktighet och massor med tålamod är ett måste. Som första objekt rekommenderar jag en klocka där det finns bra dokumentation. Manualer eller youtube videos. Seiko funkar bra här. Oftast är det också lätt att hitta delar och donatorer till Seiko också. Köp inte på dig för mycket grejer från början utan börja enkelt och bygg på med verktyg vartefter du behöver.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Har polerat lite på den nu så den inte ser för anskrämlig ut. Eftersom den fungerar o håller tiden tillräckligt bra är det ju ingen brådska att riva isär och serva den men det vore kul att göra det. Brukar man hamna i situationer när man måste jaga delar till klockan trots att den gick ok från början? Vill ju trots allt att den skall bli bättre än den var innan samt att jag såklart vill lära mog mer om urverk.
 

Martin Lovasz

Audemars
Fickur är stora men det kan vara svårt att hitta delar och så vill man helst börja på urverk där det är lätt att komma åt juvelerna för balansen. Själv köpte jag ett mikroskop för 2500kr det första jag gjorde och det var som om en ny värld öppnat sig och även de minsta av minsta urverk är en baggis, jämfört med lupp vill säga :)
 
Senast ändrad:

Magnus Ö-o

Cartier
Läste runt lite på forumet och blev riktigt sugen på att prova mer. Eftersom jag bryr mig om detta ur så är det kanske inte rätt att prova på först och det går ju trots allt som det är nu. Skall göra en rengörning och uppsmörjning men lägger det lite på on hold för ögonblicket och ger mig på ett seiko verk som ser ut som en skabbråtta först men det är på posten och hem till pappa....hehe... drar igång den här tråden igen när fickuret skall få lite ny kärlek igen....
 

Martin Lovasz

Audemars
Lite samma med Seiko när det gäller att komma år balansjuvelerna då det är lite knepigt att få av och på fjädern för stötskyddet så en klocka med Incabloc stötskydd är att rekommendera till att börja med då det är mer som en lite dörr man vrider upp medan Seiko måste hela fjäder roteras och plocka ur och sedan i igen. Sedan skulle jag hålla mig till vanliga mekaniska urverk och inte autonmter till att börja med för det är en bit mer att göra och man vill lära sig de vanliga momenten så de sitter innan man börjar med automatdelen, för det skiljer en hel del mellan olika tillverkare.
 
Senast ändrad:

snurresprätt

Breitling
Fickur är en bra start, allt är stort och förhållandevis robust, men börja med ett omegaur är kanske inte skitbra...ifall det går åt skogen. Det finns iaf lite pengar i den klockan om du säljer den. Köp nåt annat fickur för 50 spänn o pilla lite med det istället.
Och se till att dokumentera allt eftersom du plockar isär det. Och tänk på att skruven till kronhjulet är vänstergängad.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fickur är en bra start, allt är stort och förhållandevis robust, men börja med ett omegaur är kanske inte skitbra...ifall det går åt skogen. Det finns iaf lite pengar i den klockan om du säljer den. Köp nåt annat fickur för 50 spänn o pilla lite med det istället.
Och se till att dokumentera allt eftersom du plockar isär det. Och tänk på att skruven till kronhjulet är vänstergängad.
Precis så jag tänkte. Så köpte hem ett krashat fickut att leka med o ger mig in i det andra när jag blir mer varm i kläderna. Det funkar ju trots allt så jag skall ju inte gå in i det i onödan. Bra tips om den vänstrgängade skruven, antar att det är för att den inte skall gänga upp sig under gång.
 

snurresprätt

Breitling
Precis så jag tänkte. Så köpte hem ett krashat fickut att leka med o ger mig in i det andra när jag blir mer varm i kläderna. Det funkar ju trots allt så jag skall ju inte gå in i det i onödan. Bra tips om den vänstrgängade skruven, antar att det är för att den inte skall gänga upp sig under gång.

Exakt så funkar den skruven :)
Jag har jobbar som urmakare i 10 år, och det är riktigt roligt. Fickur är tacksamt för allt är lättförståeligt. Ett annat tips är bra skruvmejslar och ett schysst lupp, eller helst 2 med olika förstoring.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Exakt så funkar den skruven :)
Jag har jobbar som urmakare i 10 år, och det är riktigt roligt. Fickur är tacksamt för allt är lättförståeligt. Ett annat tips är bra skruvmejslar och ett schysst lupp, eller helst 2 med olika förstoring.

Har inte fått hem alla prylar än men jag satsade på bergeon mejslar 50,60,80,100,120,140 samt ett set med vetus korntänger. 2 billiga luppar är på väg 5x och 10x. Vill inte köpa dyrt innan jag vet vilken förstoring jag behöver. Fast fuskade och köpte ett inspektionsmikroskop med 3,5x till 90x med 165mm arbetshöjd. Antar att jag kommer att ha allt jag behöver hemma under december. Om man nu beställt rätt saker förstås. Är inte ny på att meka men har bara prylar för och kunskap när det är lite större. Men är riktigt sugen på att komma igång nu.
 

snurresprätt

Breitling
Har inte fått hem alla prylar än men jag satsade på bergeon mejslar 50,60,80,100,120,140 samt ett set med vetus korntänger. 2 billiga luppar är på väg 5x och 10x. Vill inte köpa dyrt innan jag vet vilken förstoring jag behöver. Fast fuskade och köpte ett inspektionsmikroskop med 3,5x till 90x med 165mm arbetshöjd. Antar att jag kommer att ha allt jag behöver hemma under december. Om man nu beställt rätt saker förstås. Är inte ny på att meka men har bara prylar för och kunskap när det är lite större. Men är riktigt sugen på att komma igång nu.

Låter som du är på god väg! :)
Mikroskop är lite fusk som du säger, men kan va väldigt bra i vissa lägen för att kolla skicket på tappar exempelvis. Men jag kör enbart på lupp, det är rätt mycket enklare att jobba med. Men det är säkert en fråga om vana. ;-)
 

Magnus Ö-o

Cartier
Så himla stolt nu så jag måste lugna mig lite och skriva av mig. Köpte ett gammalt trasigt fickur bara för att få lite vana att skruva lite. Verket satt fast o jag hade inga förhoppningar mer än att få känna lite på att meka smått. Fick trassla mycket innan jag fick isär det och förutom att det är glappt o slitet och behöver en riktig Service så hittade jag 2 fel. Skönt att man inte är största klåparen inblandad. Ett lövtunnt skims låg snett så första nedväxlingen till uppdraget kärvade. Nån som bara tvingat ihop det.
Sen hade jag hade svårt att få ur balansen, den satt fast så tog det försiktigt för att inte knäcka hårfjädern. Efter mycket lirkande visade det sig att någon innan mig knäck escapen med balanshjulet och 2 tänder på escapehjulet var bortkapade. Verket är utan gånghake med bara någon slits i balansaxeln, kanske var vanligt på äldre verk, vad vet jag. Lyckades lirka loss balansen o få den att gå fritt o började sätta ihop verket igen. Ett lövtunnt skims som satt vid dreven under urtavlan blev kvar då jag inte antecknade nåt. Hade ju trots allt ingen förhoppning om nåt. När jag fick ihop verket igen så gick ju allt fritt och jag provar att dra upp det. Tusan om det inte hoppar igång med lite hjälp på traven när jag pillar på balanshjulet. På med visarna som jag får dit utan att knäcka dom. Japp, pärlan gick i några minuter. Det kärvar nånstans så jag antar att det behöver lite olja o lite mer kärlek. Känns som ett helt ok förstaförsök iallafall. Sen saknar det glas, är i anskrämligt skick och bra glappt i diverse lagringar samt att escapehjulet är defekt så hoppet är ju ute. Kommer nu bara de riktiga pincetterna, verkhållaren och microskopet hem så kan man ju börja leka på allvar. Kan nog bli en kul jul ledighet i microkosmos trots allt. Ha en fortsatt trevlig kväll....
 

Bilagor

  • 81C3FB6B-3602-4CAF-B5F4-05C75A0B45CB.jpeg
    81C3FB6B-3602-4CAF-B5F4-05C75A0B45CB.jpeg
    233 KB · Visningar: 39

snurresprätt

Breitling
Så himla stolt nu så jag måste lugna mig lite och skriva av mig. Köpte ett gammalt trasigt fickur bara för att få lite vana att skruva lite. Verket satt fast o jag hade inga förhoppningar mer än att få känna lite på att meka smått. Fick trassla mycket innan jag fick isär det och förutom att det är glappt o slitet och behöver en riktig Service så hittade jag 2 fel. Skönt att man inte är största klåparen inblandad. Ett lövtunnt skims låg snett så första nedväxlingen till uppdraget kärvade. Nån som bara tvingat ihop det.
Sen hade jag hade svårt att få ur balansen, den satt fast så tog det försiktigt för att inte knäcka hårfjädern. Efter mycket lirkande visade det sig att någon innan mig knäck escapen med balanshjulet och 2 tänder på escapehjulet var bortkapade. Verket är utan gånghake med bara någon slits i balansaxeln, kanske var vanligt på äldre verk, vad vet jag. Lyckades lirka loss balansen o få den att gå fritt o började sätta ihop verket igen. Ett lövtunnt skims som satt vid dreven under urtavlan blev kvar då jag inte antecknade nåt. Hade ju trots allt ingen förhoppning om nåt. När jag fick ihop verket igen så gick ju allt fritt och jag provar att dra upp det. Tusan om det inte hoppar igång med lite hjälp på traven när jag pillar på balanshjulet. På med visarna som jag får dit utan att knäcka dom. Japp, pärlan gick i några minuter. Det kärvar nånstans så jag antar att det behöver lite olja o lite mer kärlek. Känns som ett helt ok förstaförsök iallafall. Sen saknar det glas, är i anskrämligt skick och bra glappt i diverse lagringar samt att escapehjulet är defekt så hoppet är ju ute. Kommer nu bara de riktiga pincetterna, verkhållaren och microskopet hem så kan man ju börja leka på allvar. Kan nog bli en kul jul ledighet i microkosmos trots allt. Ha en fortsatt trevlig kväll....

Kul! Du får skaffa ett fickur med ankargång istället till nästa projekt. Funkar lite bättre :)
Det där lövtunna skimset under tavlan ska sitta där. Det är en foliebricka som ska fungera som en fjädring till timhjulet, så att hjulet trycks ner mot minuthjulet. Det är alltid lite luft mellan tavla och timhjul, och skulle timhjulet glida upp för långt på minutröret så kommer timhjulets tänder glida över visarväxel hjulet och hoppa några kuggar. Då blir visarna osynkade.
 
Topp