• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Eviga frågan - Vilket Rolex case föredrar du - 4, 5 eller 6 siffriga

Eviga frågan - Vilket case föredrar du? 5 eller 6 siffrIga case?

• 5 siffrigt case

• 6 siffrigt case

• Rolex är inget för mig

• 4 siffriga case

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Smart taktiskt drag att lägga upp en poll på lördagskväll då gamla stötar som gillar 4&5 sitter hemma medan de yngre där 6an garanterat är större favorit är ute nånstans och dricker sig för fulla för att rösta.*
4-siffrigt är naturligtvis bäst
IMG_4901.JPG

* Varning, åldersfördomar kan förekomma i detta inlägg.

Överväger för tillfället att byta sex-siffrig sport Rolex mot fem-siffrig.
Sport Rolex ser bäst ut fem-siffrigt medans DD & DJ gör sig bättre sex-siffrigt.

Lägger min röst på femsiffriga skönare Case, perfekt storlek, skön länk

Claspen vinner på 6siffriga dock men som helhet har 6an inte en chans mot 5an
2839CDD8-5004-4DA5-B1E1-73C63FC5141E.jpeg

(NotMyPic)
Mike Wood?
Finns en snubbe i Liverpool med en sjuk samling Subs som jag sett delar av live.
3 eller 4 milsubs såg jag, han var dock lite hemlig av sig vilket är helt förståeligt.

Sexsiffrig sub - klockan som inte vet om den är fyrkantig eller rund. Absolut inget för mig. Det var någon förut som postade en sjukt rolig rendering av hur sjusiffrig skulle se ut, med helfyrkantigt case.
Har ingen upplevelse av de olika modellerna, men rent estetiskt så är äldre = bättre.

5 siffriga case leder just nu, trodde faktist 6 siffriga skulle haft flest röster nu!

4-5 siffriga är riktigt charmiga och fina klockor men kvalité känslan man får av 6 siffriga är oslagbar tycker jag.

Nu har jag aldrig ägt en 4 siffrig men den dagen kommer förr eller senare :)

Estetiskt är den amazing men saknar du inte kvalité känslan av en 6 siffrig när du bär 5 siffrigt?
Kvaliten är inte direkt dålig på 5 siffriga ;)
Visst är det skillnad på claspen framförallt, länken är ingen större skillnad på. Många jämför en 25 år gammal subs länk med en ny vilket är lite missvisande. Men jämför en lika oanvänd länk från tex 16610 och en 116610 så är det ingen större skillnad. Till det kommer att storleken på 16610 eller 14060 är helt fantastisk. Skulle tro att det är det ultimata caset och storleken.

Estetiskt är den amazing men saknar du inte kvalité känslan av en 6 siffrig när du bär 5 siffrigt?
Men det var väl boetterna vi tittar på? Tycker det blir missvisande resultat när alla börjar prata om allting annat och döma klockorna därefter. :) Det kan ju inte vara någon som märker någon kvalitetsskillnad på 5 och 6-siffriga när det kommer till boetterna? Skulle isåfall vilja påstå att 5-siffriga är bättre - upplever det som att finishen på opolerade sådana är bättre, speciellt tidiga årsmodeller. Planare ytor. Kanske inbillar mig dock, men tvärt om är det nog inte.

Har själv ägt både 5 och 6-siffriga referenser och även om jag inte ägt opolerade 5-siffriga så vet jag hur de ser ut. Min SubC hade inte direkt plana polerade ytor och den var opolerad. Distortion ut i kanterna etc

Men det var väl boetterna vi tittar på? Tycker det blir missvisande resultat när alla börjar prata om allting annat och döma klockorna därefter. :) Det kan ju inte vara någon som märker någon kvalitetsskillnad på 5 och 6-siffriga när det kommer till boetterna? Skulle isåfall vilja påstå att 5-siffriga är bättre - upplever det som att finishen på opolerade sådana är bättre, speciellt tidiga årsmodeller. Planare ytor. Kanske inbillar mig dock, men tvärt om är det nog inte.

Har själv ägt både 5 och 6-siffriga referenser och även om jag inte ägt opolerade 5-siffriga så vet jag hur de ser ut. Min SubC hade inte direkt plana polerade ytor och den var opolerad. Distortion ut i kanterna etc

Jo det har du rätt i, vi kollar på boetten!
Jag tänker mest på tyngden, det är nog inget fel på kvaliten på 5 siffriga boetter men 6 siffriga känns mer gedigna tack vare tyngden, något jag uppskattar.

Jo det har du rätt i, vi kollar på boetten!
Jag tänker mest på tyngden, det är nog inget fel på kvaliten på 5 siffriga boetter men 6 siffriga känns mer gedigna tack vare tyngden, något jag uppskattar.
Ja jag förstår, det ger ju en känsla av kvalité! Jag själv hade inte sett det som ett kvalitetskriterium tho, då hade jag hellre sett finish :)

Om vi ska prata case; 4/5 referenser
är oftast snyggare och smäckrare. 6 referenser blir ofta blockiga och/eller för blankpolerade. Tex DD/DJ av senaste modell är alldeles för blankpolerad för min smak. Snyggare med borstade bandhorn

Pratar vi länk och lås vinner 6 referenser. Allra tydligaste är det innan man satt klockan på handleden. Väl på är skillnaden inte lika stor däremot. Dock är många moderna länkar för blankpolerade (e.g. PCL)

Pratar vi tavlor är det lite svårare, många 6 referenser har snygga tavlor helt klart (på DD finns fördelen att just använda 6 referensens tavla i 5 referensens case). Sen är ju matta 4/5 referens tavlor väldigt trevligt i sportmodeller...

Så på totalen vill man kanske ha en 5 referens case, men med borstad 6 referensens länk och nyare tavla om man gillar DD. Även provat sub-c länk på en daytona 16520, det passade utmärkt och lyfte totala känslan mkt bra

DD 5 serie med 6 serie tavla
AA21E2B0-D711-4295-B9D3-4B501DB43610.jpeg

5 serie daytona med 6 serie sub-länk
D78D3A59-E3F5-4D9C-BB6D-DA41DDCD97CC.jpeg

Senast ändrad:
4 siffrigt är oslagbart!

Och om jag ska utveckla lite så är det jag gillar med dem att de är mindre klossiga än sina yngre syskon. Gillar också fasettslipningen (bevels) som fanns på bandhornen de fyrsiffriga boetterna även om många exemplar tyvärr är sönderpolerade numera.
IMG_20170930_163351_962.jpg

IMG_20170403_202707_773.jpg

IMG_20180121_103124_918.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker det beror på modell.
Datejust är grym som 6-siffrig medan jag har väldigt svårt för 4- och 5-siffriga Datejusts.
Samma med Explorer 1:an, nya 214270 klår alla tidigare modeller.

Submariner, Explorer 2, GMT föredrar jag 5-siffrigt case alla dagar i veckan.

4 siffrigt är oslagbart!

Och om jag ska utveckla lite så är det jag gillar med dem att de är mindre klossiga än sina yngre syskon. Gillar också fasettslipningen (bevels) som fanns på bandhornen de fyrsiffriga boetterna även om många exemplar tyvärr är sönderpolerade numera.
IMG_20170930_163351_962.jpg

IMG_20170403_202707_773.jpg

IMG_20180121_103124_918.jpg
Japp. Och det hjälper ju när man som du har klockrena exemplar :)

Jag väljer gamla caset alla dagar i veckan. En annan av 4 och 5-siffriga GMT ns styrkor är ju att man kan byta bezelinsert och utseende för en rimlig kostnad.

Blev ju lite vilseledande när 4 siffriga kom med i efterhand. En fin fyrsiffrig sub/
Gmt är ju grym!

Föredrar även en skarp 5 siffrig DJ framför en 6 siffrig polerad DJ.

Tillbaka
Topp