• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Examenspresent

phyx

Omega
Hej alla KS:are. Jag hade varit evigt tacksam med lite hjälp i klockdjungeln. Min utbildning till gymnasielärare inom samhällskunskap och geografi drar sig mot sitt slut. Fem års studier är snart avklarat och ett nytt kapitel i livet skall skrivas.

Jag hade velat köpa mig en fin examensklocka som ett minne för en rolig och hård period i livet som studietiden givit mig. Under perioden har jag lyckats få två underbara barn samt genomgått en stor operation, blivit bestulen på både mormor och morfar och en vän i cancer, för att nämna några saker.

Jag vill gärna att vi kan ha ett deliberativt samtal om klockval. Min initiala tanke var att köpa en klocka för MAX 15.000kr i samband med examen. Så allt mellan 6-15k är ett spann jag kan tänka mig.

Idéer?
Jag kan absolut tänka mig begangnad klocka. Speciellt om det finns en härlig historia bakom den.

Tack på förhand alla KS:are
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Kul! Blir lättare om du specificerar lite vad du är ute efter, dykare, kronograf eller dressare, modernt eller vintage, stort eller litet osv :)
 

phyx

Omega
Kul! Blir lättare om du specificerar lite vad du är ute efter, dykare, kronograf eller dressare, modernt eller vintage, stort eller litet osv :)

Absolut! Tack för responsen :)
En klocka mellan 36-40mm. Dykare, Kronograf, pilotklocka är tre intresssanta områden. Både modernt och vintage är uppskattat.

Inte för att låta snobbig, men jag hade tänkt mig ett europeiskt märke. Gärna något med historia. Inget microbrand.
 

Kessler

Rolex
På uret.se kan du trycka i "finn din klocka" så kan du välja massa olika kriterier där. Prisintervall, färg, vattenskydd, märken osv osv. Finns säkert liknande på andra hemsidor.

Finns enormt många klockor som passar in på det du söker, särskilt när begagnat funkar också. Jag hade nog själv kört en begagnad SS royal steel WT men det är ju bara vad jag känner. Men prova att leta runt på te.x. uret så kan du kolla om du hittar något du gillar och sen kan du återkomma med några modeller :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Absolut! Tack för responsen :)
En klocka mellan 36-40mm. Dykare, Kronograf, pilotklocka är tre intresssanta områden. Både modernt och vintage är uppskattat.

Inte för att låta snobbig, men jag hade tänkt mig ett europeiskt märke. Gärna något med historia. Inget microbrand.
Hmm.. En lite äldre bondklocka a Omega kanske, just denna lite utanför budget men fin
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-bond-2531-80.111219/
Gällande kronograf så tycker jag Breitling har några coola från 90-talet.
https://klocksnack.se/threads/breitling-chronomat-a13047-1992.103469/
Som det nämns ovan har Sjöö Sandström fina klockor, gillar deras Royal steel på 36mm hade nog haft en om den inte haft PCL.
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-royal-steel-classic-36mm-svart.111113/
 

phyx

Omega
Jag har ganska stora armar. 18cm
Kolla på Sjöö Sandström, ryms nästan inom din budget. Du kan säkert pruta lite också.
Svenskt, blir inte bättre än så om du vill ha närodlat

Ja, jag har faktiskt kikat lite på dessa. Jag gillar tanken att bära en Svensktillverkad klocka. De har även en tilltalande design och bra vattentäthet för att kunna ha den till allt! Men jag önskade de hade 36mm verisionen med arabiska siffror.. hmmm..

Men jag har absolut ditt tips i åtanke :)
Finns det något man borde veta kring märker som kan göra det intressant för en historieälskare som mig?
 

phyx

Omega
På uret.se kan du trycka i "finn din klocka" så kan du välja massa olika kriterier där. Prisintervall, färg, vattenskydd, märken osv osv. Finns säkert liknande på andra hemsidor.

Finns enormt många klockor som passar in på det du söker, särskilt när begagnat funkar också. Jag hade nog själv kört en begagnad SS royal steel WT men det är ju bara vad jag känner. Men prova att leta runt på te.x. uret så kan du kolla om du hittar något du gillar och sen kan du återkomma med några modeller :)

Tack för tipset! Skall absolut titta på urets sökfunktion :) SS royal steel är absolut en modell i min smak som ligger på betänkarlistan. Dessutom svensktillverkad.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ganska stora armar. 18cm


Ja, jag har faktiskt kikat lite på dessa. Jag gillar tanken att bära en Svensktillverkad klocka. De har även en tilltalande design och bra vattentäthet för att kunna ha den till allt! Men jag önskade de hade 36mm verisionen med arabiska siffror.. hmmm..

Men jag har absolut ditt tips i åtanke :)
Finns det något man borde veta kring märker som kan göra det intressant för en historieälskare som mig?
Hoppas du hittar rätt!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Jag har ganska stora armar. 18cm


Ja, jag har faktiskt kikat lite på dessa. Jag gillar tanken att bära en Svensktillverkad klocka. De har även en tilltalande design och bra vattentäthet för att kunna ha den till allt! Men jag önskade de hade 36mm verisionen med arabiska siffror.. hmmm..

Men jag har absolut ditt tips i åtanke :)
Finns det något man borde veta kring märker som kan göra det intressant för en historieälskare som mig?
En liten introduktion https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-torsdag-v-8.35747/
 

phyx

Omega
Hmm.. En lite äldre bondklocka a Omega kanske, just denna lite utanför budget men fin
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-bond-2531-80.111219/
Gällande kronograf så tycker jag Breitling har några coola från 90-talet.
https://klocksnack.se/threads/breitling-chronomat-a13047-1992.103469/
Som det nämns ovan har Sjöö Sandström fina klockor, gillar deras Royal steel på 36mm hade nog haft en om den inte haft PCL.
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-royal-steel-classic-36mm-svart.111113/

Tusen tack för dessa länkar. Omegan känns för sportig för min smak. Har svårt för visarna bland annat. Breitlingen faller i min smak. Har alltid haft en dragningskraft till deras kronografer. Och den SS royal steel. Det är en som går från klarhet till klarhet. Den är absolut av intresse.

Hur är kvaliteten på sjöö Sandström?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Sjöö Sandström som någon nämnt är riktigt bra tips. Medveten om att du skrev att de helst skulle vara europeiskt. Men slå en koll på Grand Seiko. Dyker ibland upp på Köp- och sälj i ditt prissspann.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
I prisklassen runt 10-15 tycker jag att Sinn 556i måste övervägas. Passar till i stort sett alla situationer, 200m wr, top grade ETA 2824-2, borrade bandhorn så snabb att byta band på. Passar på i stort sett alla band - Vintage läder, kroko, gummi samt inte minst på den obligatoriska H - länken. Perfekt storlek på 38,5. Kort sagt en enormt allsidig klocka med egen stil. Både I och A är coola men "I" är kanske den mest speciella med sina strama index o spegelblank tavla som verkligen passar till "allt" från nyårsfest på svart läder till djungelhike på länk eller gummi. Nördigt? Kanske men jag har haft många klockor nu o ingen är lika säker i klocklådan....
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Tusen tack för dessa länkar. Omegan känns för sportig för min smak. Har svårt för visarna bland annat. Breitlingen faller i min smak. Har alltid haft en dragningskraft till deras kronografer. Och den SS royal steel. Det är en som går från klarhet till klarhet. Den är absolut av intresse.

Hur är kvaliteten på sjöö Sandström?
Har inte ägt någon själv så ingen större koll, men de har haft en del strul med urverken i Royal steel och i deras Worldtimer.
 
Topp