• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ok, här kommer säkert en dum fråga. Men var sjutton ser jag vilka bolag som ingår i fonden? Står varken på Avanzas sida eller länken i din post. Eller så är jag bara exceptionellt kass på att hitta info, en helt rimlig förklaring :)

Min erfarenhet är att det är något man får fråga fondbolaget om, och får då sällan en helt komplett lista utan bara de största innehaven. Dels vill de väl hålla det lite hemligt för att inte avslöja allt för konkurrenterna, dels ändras det ju med tiden.

(detta skrivet utan att ha kollat på just denna fonden).

Om man vill sätta undan några tusenlappar varje månad till pension (alltså sparhorisont på 30+år) och inte behöva bry sig eller sköta om det.
Vad bör man välja? Glad om avkastningen håller sig nära index dvs.

Avanza eller Nordnet, Svenskaeller utländsk fond, en eller flera fonder?

Hoppas alla spiltan och lysa entusiaster vet vad ni ger er in på.

https://blogg.lysa.se/aktuell-infor...skulle ske skulle,fonden är stängd för handel.

Den självkörande bilen som körde i diket.

Får stressutslag enbart av att logga in på Avanza och försöka välja fonder/aktier. Kan det inte bara finnas en stor ruta man kan klicka i och så ökar skiten med 20% på ett år :D

Jo, avanza auto, lysa, better wealth osv

+1 på den. Sitter precis och letar efter något bra att köpa. Håller på att minska på aktier och lägga kapitalet i fonder i stället.
Har idag
Spiltan invest
Spiltan Aktie stabil
Swedbank Ny Teknik
Swedbank Technology
Kanske skulle lägga till en svensk småbolagsfond också. Har även aktier i spelbolag, tobak, gruvbolag(guld), telecom och investmentbolag.

Får stressutslag enbart av att logga in på Avanza och försöka välja fonder/aktier. Kan det inte bara finnas en stor ruta man kan klicka i och så ökar skiten med 20% på ett år :D
Prova stressen att logga in och se dina pengar -5% på en dag, hände mig här om dagen, fast det inte ens var "börskrasch", bara en dålig dag för stora innehav!

Kan du inte klara det håll dig till fonder, och då kan du fortfarande få känna på detta! Nyckeln är att tänka långsiktigt!

Ok, här kommer säkert en dum fråga. Men var sjutton ser jag vilka bolag som ingår i fonden? Står varken på Avanzas sida eller länken i din post. Eller så är jag bara exceptionellt kass på att hitta info, en helt rimlig förklaring :)
Som nämnts så gillar väl fondbolagen att vara lite hemliga med detta, men de rapporter som fonden måste lämna in, där har jag för mig att samtliga innehav måste redovisas. Jag har ej koll på om det kommer för varje kvartal eller år, det kan bero på i vilket land fonden "ligger".

Senast ändrad:
Min kunskap om grundläggande nationalekonomi är pinsamt låg så jag blottar mig lite här.
Vad är det egentligen som sker när länder tar fram stora räddningspaket på tusentals miljarder?
"Trycker" de nya pengar som riskerar att skapa inflation eller lånar de och bygger på statsskulden?

Om man vill sätta undan några tusenlappar varje månad till pension (alltså sparhorisont på 30+år) och inte behöva bry sig eller sköta om det.
Vad bör man välja? Glad om avkastningen håller sig nära index dvs.

Avanza eller Nordnet, Svenskaeller utländsk fond, en eller flera fonder?

Borde inte Opti, Lysa eller någon annan fondrobot passa ganska bra för det du eftersöker?
Jag har själv precis börjat använda Lysa och än så länge så känns det väldigt smidigt. Autoöverföring varje månad, tänker inte ens på det.

Det finns säkerligen saker att kritisera eller ifrågasätta kring Lysa och andra fondrobotar, men just att skriva ned Lysa till hundra procent på grund av att Spiltans Räntefonds problem som uppdagades och uppstod vid Coronakrashen?

I appen kan du trycka på "innehav" för att se de största innehaven, och på hemsidan behöver du bara scrolla lite

Exempel: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/159608/lansforsakringar-sverige-indexnara

upload_2020-8-10_9-36-10.png

Min kunskap om grundläggande nationalekonomi är pinsamt låg så jag blottar mig lite här.
Vad är det egentligen som sker när länder tar fram stora räddningspaket på tusentals miljarder?
"Trycker" de nya pengar som riskerar att skapa inflation eller lånar de och bygger på statsskulden?

Både och. Olika länder gör olika men här i Europa har det varit väldigt mycket lån med konstiga villkor till företag, samt en del trixande med skattelättnader och dylikt. Nämn ett sätt att få ekonomin att se bättre ut och du kan förmodligen hitta ett land som provat!

Du slipper ombalansera själv?
Ombalanserar Lysa mellan aktiefonderna? Det tänkte jag inte på. Jag förutsätter att det är 100% aktiefonder vi pratade om i och med att det var 30år+ som tidsperspektivet var på.

Är det relevant att ombalansera vid varje månadsinsättning vid 100% aktiefonder? Eller räcker det med 1-2ggr per år? Och visst, där kan ju en del tycka att det blir knöligt. :)

Ombalanserar Lysa mellan aktiefonderna? Det tänkte jag inte på. Jag förutsätter att det är 100% aktiefonder vi pratade om i och med att det var 30år+ som tidsperspektivet var på.

Är det relevant att ombalansera vid varje månadsinsättning vid 100% aktiefonder? Eller räcker det med 1-2ggr per år? Och visst, där kan ju en del tycka att det blir knöligt. :)

Har du en portfölj med tiotalet fonder inklusive räntefonder tar det trots allt lite tid att ombalansera även om du använder käcka xls mallar. Jag har bara en spottstyver på Lysa bara för att testa. Ombalanseringen sker en gång i veckan vilket jag tycker är i överkant. Själv ombalanserar jag en gång per år om ens det.

Har du en portfölj med tiotalet fonder inklusive räntefonder tar det trots allt lite tid att ombalansera även om du använder käcka xls mallar. Jag har bara en spottstyver på Lysa bara för att testa. Ombalanseringen sker en gång i veckan vilket jag tycker är i överkant. Själv ombalanserar jag en gång per år om ens det.
Jo det är klart att det tar lite tid, men nu pratades det ju om pensionsspar på 30år+ som sagt och då förutsatte jag att tipset inte innefattade en räntedel?

Menar du att Lysa ombalanserar en gång per vecka? Jag trodde att de balanserade med nyinsättningar och/eller om fördelningen räntor/aktier avvek 3%-enheter från den valda målfördelningen? De kanske har ändrat och vet inte om jag fattat det rätt tidigare heller för den delen.

Jo det är klart att det tar lite tid, men nu pratades det ju om pensionsspar på 30år+ som sagt och då förutsatte jag att tipset inte innefattade en räntedel?

Menar du att Lysa ombalanserar en gång per vecka? Jag trodde att de balanserade med nyinsättningar och/eller om fördelningen räntor/aktier avvek 3%-enheter från den valda målfördelningen? De kanske har ändrat och vet inte om jag fattat det rätt tidigare heller för den delen.

Jag går efter hörsägen. Och det visade sig vara fel.
Så här skriver Lysa om ombalansering på rikatillsammans :

"Lysa ombalanserar tillgångarna på ditt Lysakonto när den faktiska fördelningen under fem bankdagar i rad avvikit mer än ± 3 procentenheter från din målfördelning."

https://rikatillsammans.se/lysa/

Jag går efter hörsägen. Och det visade sig vara fel.
Så här skriver Lysa om ombalansering på rikatillsammans :

"Lysa ombalanserar tillgångarna på ditt Lysakonto när den faktiska fördelningen under fem bankdagar i rad avvikit mer än ± 3 procentenheter från din målfördelning."

https://rikatillsammans.se/lysa/
Jo det är väl det jag sett med. Jag har funderat ett tag på att mejla dem om det där för att fråga varför de kör ombalanseringen baserat på avvikelse i procentenheter och inte i procent. En 50/50-portfölj (aktier upp 7%, räntor stilla = ombalansering) ombalanseras ju mycket mer frekvent än en 90/10-portfölj (aktier ner 25%, räntor stilla = inte ombalansering) med deras upplägg om jag inte räknar fel.

Tycker eric strand och rikatilsammands gör en bra förklaring här (2018), redan då pratade man om helikopterpengar som nästa steg för stimulanser som numera används i bla USA. En liten notis dock är att den är ganska alarmerande och finns en visst egenintresse med tanke på att han jobbar med att förvalta fonder med ädelmetaller https://open.spotify.com/episode/4ThaFMIXs8XzSF4rLQI3mY?si=YMaUCi56Tvq_kUdCFpwAmw

Jo givetvis.

Så du skulle alltså föredra en välbalanserad portfölj framför Lysa om man kan/orkar knåpa ihop en välbalanserad portfölj på egen hand?
Jag skulle nog föredra Lysa ändå. De har tillgång till fonder från Vanguard som vi vanliga inte kommer i närheten av. T.ex så har de globalfond med 6000 innehav jämfört med LF global indexnära med ca 1600, om jag inte missminner mig.
En annan fördel är räntedel som är valutasäkrad.
Det finns flera faktorer som jag kan tycka väger upp avgiften på 0,20 (?) som de tar.

Det vanligaste är att de säljer statsobligationer till privata sektorn men även till oss småsparare, alltså ökar på statsskulden. Ibland lånar också länder från varandra.

Tillbaka
Topp