• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Nästan lika bra som kylväskan är att utnyttja McD och BK prissättningar och deras "loss leaders".
Ta med eget vatten i återanvänd flaska, köp 3 st 10 kr hamburgare, mättar lika mycket som ett mål för 80 kr. Dessutom skönt att ha med lite vatten om man kör bil eller är ute på stan.

Brukar ta med ungspannkaka på våra utflykter. Tom billigare än donkans deals :angel:

Det är svårt att helt sluta vara sparsam efter så många år får jag säga. Men då vi behöver renovera lite i huset gör det inget att förmågan finns kvar.
 

Sjobedan

Rolex
Roliga bolag :) Jag var sugen på SpecOne men tror den behöver andas lite så jag avvaktar lite. Antar att du har ett rätt så bra GAV i den?
Inte ett fenomenalt gav, 1,8 i skrivande stund och tror jag nöjer mig där faktiskt. Skulle den träffa 4-6:- säljer jag.

lite nervigt inför rapport dock. Ett PM hade varit trevligt.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Bifogad bild är också så en anledning till att jag håller nere aktieexponeringen, har stor andel kassa och alternativa investeringar (hedgefonder etc).

Jag kan för lite för att köra stock picking men är väldigt intresserad av macro och det är väl det jag grundar mina beslut på. Macro+privatekonomi= investeringsbeslut.
E5E36B8D-6971-40AA-B209-ECF7CF990C9B.png
Du vill äga utländska aktier i KF. Då går allt av sig självt.




Ja, men Avanza gör det väl också? Hur mycket skiljer de sig i tid enligt din erfarenhet?

Avanza tar åratal. En del från 2017 betalades tex ut första kvartalet i år. http://snalgrisen.blogspot.com/2020/02/aterbetalning-av-kallskatt-avanza.html
Dock inte alla bloggarens pengar och sådär har man hållt på länge. De har ger upp administrativt i vissa fall vilket lett till att skatten inte återbetalats alls.

Allra bäst är bankernas egna kf. Är det något banker är bra på är det driva in pengar. Sen Nordnet som betalar men det kan också ta bra länge 1-2 år är inte ovanligt. Glöm Avanza för papper som lämnar utdelning som kommer beskattas med källskatt.
 
Senast ändrad:

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Inte ett fenomenalt gav, 1,8 i skrivande stund och tror jag nöjer mig där faktiskt. Skulle den träffa 4-6:- säljer jag.

lite nervigt inför rapport dock. Ett PM hade varit trevligt.
Ja. Oklart om mkt av kursutvecklingen i den är inprisat, då gäller det att rapporten är bra. Håller tummarna för dig!

Var beredd på (troligtvis) ett litet kursfall när BTU:erna ska omvandlas.
 

idagtisdag

Cartier
Sätter dig på ignore tills du beter dig eller postar din portfölj som du snackat upp. Svaret finns i inlägget, hint det har med bostad att göra.

Aktieexponeringen är de facto större än procenten som visas. Alt. investeringar är hedgefonder till största del med aktieexponering. Sen är det inte mina olika portföljer, utan total ekonomi. Äpplen och päron osv.
Hur skall du kunna göra en uppföljning om jag sköter mig om du har mig på ignore, magistern?

Hur kan du be om feedback på din porfölj, när du har ett så speciellt läge som att du snart skall köpa bostad? Hade du tänkt att vi skall veta hur mycket du behöver till kontantinsats, i procent av din portfölj? Lika bra att du drar bort kontantinsatsen från din portfölj då? Eller vet du inte ens ungefär hur dyr bostad du skall köpa? Men du antar att vi skall veta det, när vi ger feedback?

Lika konstigt är det att du anger andel aktier, och sedan har hedgefonder, vars aktieinnehav vi skall gissa?

Tack för att du nämner min portfölj! Jag har i princip bara Internet- och IT bolag, med ett fåtal undantag.

Jag ligger 70% plus på tex Sea LTD, som jag nämnde i denna tråden i samband med mitt köp, och det var till och med inte ens i närheten av botten i mars. Hade jag köpt den aktien på botten hade jag varit plus 200% på den!

Min portfölj ligger cirka +65% i år. Men då den är väldigt koncentrerad har den verkligen besökt olika ställen i år, -20% som sämst i mars, var inte kul!
 

idagtisdag

Cartier
Varför tror du att de är ovanliga? Jag ser fler Ferrari än Iveco.
Om vi bortser från lätta lastbilar, vilket väl inte var det vi diskuterade, så jo, då ser jag fler Ferrari än Iveco. Kan bero på var jag bor och vad jag gör kanske?

Jag såg tex flera Ferrari igår, det skall erkännas att det var hos en bilhandlare, men jag ser dem också regelbundet "i det fria". Tror jag har sett minst 10 st i trafik i sommar. Jag kan verkligen inte minnas senaste gången jag såg en Iveco tung lastbil, och då är jag verkligen fordonsintresserad så jag har koll.

Möjligen om vi tar in lätta lastbilar så är det ungefär lika mellan Ferrari och Iveco.
 

demondave

Rolex
Om vi bortser från lätta lastbilar, vilket väl inte var det vi diskuterade, så jo, då ser jag fler Ferrari än Iveco. Kan bero på var jag bor och vad jag gör kanske?

Jag såg tex flera Ferrari igår, det skall erkännas att det var hos en bilhandlare, men jag ser dem också regelbundet "i det fria". Tror jag har sett minst 10 st i trafik i sommar. Jag kan verkligen inte minnas senaste gången jag såg en Iveco tung lastbil, och då är jag verkligen fordonsintresserad så jag har koll.

Möjligen om vi tar in lätta lastbilar så är det ungefär lika mellan Ferrari och Iveco.

Var ligger relevansen i dina ferrarispaningar?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
@Erik1 Äger du guld genom någon typ av instrument eller äger du fysiskt guld i ett bankfack? Börjar luta åt att en del av portföljen ska viktas om mot guld. Kring 20% känns som ett bra riktmärke för mig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
@Erik1 Äger du guld genom någon typ av instrument eller äger du fysiskt guld i ett bankfack? Börjar luta åt att en del av portföljen ska viktas om mot guld. Kring 20% känns som ett bra riktmärke för mig.
Xetra gold & wisdomtree physical gold, fysiskt uppbackade ETFer. Har lite fysiskt i bankfacket med men skulle inte köpa fysiskt idag då spreaden är enorm.

Finns även tjänster som förvarar guldet åt en i tex. Schweiz. Inte läst på så mycket om det dock då det inte intresserar mig. Har guld i portföljen som hedge och för att kunna växla över till aktier senare när jag tycker att ration är rimligare, enklast med ETFer då.
 

Rotkiv

Omega
2-Faktor
@Erik1 Äger du guld genom någon typ av instrument eller äger du fysiskt guld i ett bankfack? Börjar luta åt att en del av portföljen ska viktas om mot guld. Kring 20% känns som ett bra riktmärke för mig.
Om du ör sugen på fysiskt kan jag tipsa om Nordic Gold Trade. Betalade ”bara” 6% över spot när jag handlade där tidigare i år. De lagrar det mot en liten avgift. Typ 500 sek per 200g
 

idagtisdag

Cartier
Du kommer inte få se hans portfölj @Erik1 för då skulle det bli uppenbart att allt snack bara är tomma ord.

Tänk om han bara köpt på botten vad rik han varit

Tänk om man hela tiden vetat när det är botten/toppen.. då hade man kunnat sluta jobba efter 30... ;)

Inte lite bittra ni är då! Märks väl vilka som missat tåget! Ryck upp er!

"allt snack bara är tomma ord"

Visst!

Kolla på mina rekommendationer hittills i denna tråden:

Köp: Sea LTD, The trade desk, Zoom, Mercadolibre, många som gått mer än +60% sedan jag nämnt dem

Sälj: Wirecard , -99% eller något liknande
 

PerS

Omega
Inte lite bittra ni är då! Märks väl vilka som missat tåget! Ryck upp er!

"allt snack bara är tomma ord"

Visst!

Kolla på mina rekommendationer hittills i denna tråden:

Köp: Sea LTD, The trade desk, Zoom, Mercadolibre, många som gått mer än +60% sedan jag nämnt dem

Sälj: Wirecard , -99% eller något liknande
Tjusningen med att månadsspara i breda indexfonder är att det inte finns nåt tåg att missa, varken i enskilda bolag eller i börscykler.
 

PerS

Omega
Har inte riktigt hängt med i era diskussioner men varför visar du inte dina innehav om du nu ifrågasätts hela tiden?
Man kan tycka att det borde vara ganska lätt, typ så här:
Screenshot_20200807-155751.png

Screenshot_20200807-160048.png

De 5 största innehaven är de fonder jag månadssparar i. De ska utgöra 75% av portföljen är tanken, men det varierar lite och justeringar gör jag endast genom att köpa, inte sälja och sen köpa.

Så här har portföljen sett ut i många år, även om fonder har bytts ut mot andra för att det har kommit nåt billigare alternativ som följer samma index. Avanzas, Handelsbankens och Plus fond har tex inte funnits så länge. Samma sak gäller Slack på aktiesidan, och Millicom som är en utdelning från Kinnevik.
 

idagtisdag

Cartier
Man kan tycka att det borde vara ganska lätt, typ så här:
Screenshot_20200807-155751.png

Screenshot_20200807-160048.png

De 5 största innehaven är de fonder jag månadssparar i. De ska utgöra 75% av portföljen är tanken, men det varierar lite och justeringar gör jag endast genom att köpa, inte sälja och sen köpa.

Så här har portföljen sett ut i många år, även om fonder har bytts ut mot andra för att det har kommit nåt billigare alternativ som följer samma index. Avanzas, Handelsbankens och Plus fond har tex inte funnits så länge. Samma sak gäller Slack på aktiesidan, och Millicom som är en utdelning från Kinnevik.
Om du tar bort alla fonder och svenska aktier så är våra portföljer ganska lika.

Det finns många anledningar att jag inte vill visa alla mina innehav. Det är ju inte direkt som att det bevisar något heller, då allt går att fejka.

Ni kan ju alltid helggotta i er hur dåligt Sea LTD och Crowdstrike gick på fredagen!
 

daniel32

Omega
Om du tar bort alla fonder och svenska aktier så är våra portföljer ganska lika.

Det finns många anledningar att jag inte vill visa alla mina innehav. Det är ju inte direkt som att det bevisar något heller, då allt går att fejka.

Ni kan ju alltid helggotta i er hur dåligt Sea LTD och Crowdstrike gick på fredagen!

Ähh en go' pullback i Sea efter dagar av uppgång är sen gammalt. Köpte Sea kort efter du tog upp det här i forumet (samma dag som mim bror rekade Sea till mig). Har inte ångrat mig hittills. Längtar tills deras rapport om 10 dagar!
 
  • Like
Reactions: PJZ

daniel32

Omega
Har inte riktigt hängt med i era diskussioner men varför visar du inte dina innehav om du nu ifrågasätts hela tiden?




Har man inget att dölja eller inte känner sig nojig så är det väll bara fritt fram med sina innehav

Screenshot_20200808-030125_Avanza.jpg


Här är min ganska koncentrade portfölj och många kan nog tycka att jag ligger lite väl tungt i Evo. Men jsg kommer göra en insättning snart så storleken på innehaven kommer halveras. Fumderar på att lägga till Microsoft och Apple senare
 
Topp