• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Köpte du in dig i dippen? Själv så köpte jag mera T0 och passade även på att fylla på med H0 så jag täcker om jag löser in T0.

Jepp! Handlade friskt igår och idag. Med facit i hand skulle jag aldrig sålt. Men jag hade gjort en fin vinst och ville plocka hem. För pengarna körde jag en swing på EVO. Blev väl helt okej i det stora hela fast inte ultimat. Spännande att se var det bär av framöver. Duktig omsättning i aktien talar för att det kommer bli spännande. :)
 
Jepp! Handlade friskt igår och idag. Med facit i hand skulle jag aldrig sålt. Men jag hade gjort en fin vinst och ville plocka hem. För pengarna körde jag en swing på EVO. Blev väl helt okej i det stora hela fast inte ultimat. Spännande att se var det bär av framöver. Duktig omsättning i aktien talar för att det kommer bli spännande. :)
Den gick ju upp bra idag efter att DI kom med en positiv artikel om CTM. Tror den kommer att stiga framöver. Inte omöjligt att vi ser 40kr snart.
 
Min kunskap om grundläggande nationalekonomi är pinsamt låg så jag blottar mig lite här.
Vad är det egentligen som sker när länder tar fram stora räddningspaket på tusentals miljarder?
"Trycker" de nya pengar som riskerar att skapa inflation eller lånar de och bygger på statsskulden?

Såhär har jag förstått saken. Räddningspaket a.k.a. stimulanser delas upp i finanspolitiska och penningpolitiska stimulanser.

Finanspolitiska
Staten ger stimulanser i form av sänkta skatter, bidrag etc. Leder oftast till budgetunderskott vilket måste täckas av lån (eller till viss del bidrag via EU). Riksgälden sköter statens lånefinansiering genom att ge ut statsobligationer vilket köps av andra länder, investerare men även den egna riksbanken med hjälp av nyskapade pengar. På så vis kan man ju säga (enligt mig) att staten till viss del lånar av sig själv.

Penningpolitiska
Riksbanken har monopol på att ge ut nya pengar. I oroliga tider vill få köpa men många vill sälja låneobligationer (stats-, bostads- och företagsobligationer) vilket driver upp räntorna. Riksbanken motverkar detta genom att stödköpa obligationerna med nya pengar och bevara likviditeten i marknaden och hålla nere räntorna. De kan även garantera bankerna billiga lån (räntefria under corona) med nya pengar så bankerna kan fortsätta låna ut.

Stimulanserna ökar självklart penningmängden och visst har vi haft en enorm inflation sedan finanskrisen 2008, men i tillgångspriser (fastigheter, börsen etc.). Den ökade penningmängden har dock åtminstone inte än så länge påverkat den inflationen som Riksbanken mäter (konsumentprisindex). Orsakerna till det kan diskuteras, men anledningar sägs vara ökad globalisering, teknikutveckling etc. Historiskt har även en kraftigt ökad penningmängd sänkt förtroendet för valutan internationellt och på så vis skapat inflation genom högre importpriser. Men så länge andra länder gör likadant verkar det inte ske (exempelvis FED i USA).
 
Med tanke på vad de omsätter i relation till andra biltillverkare är det en sinnessjuk värdering. Sen undrar jag om folk inte fattat att de stora drakarna är på gång med bilar i samma segment?
Folk förstår inte att andra är på gång och folk köper inte på värdering. De köper på vad de "gillar" för det är för jobbigt att sätta sig ner och sätta sig in i ett bolag och hur ekonomin ser ut. En stor del av de som investerar har inte heller de kognitiva färdigheter som krävs för att ens förstå hur man värderar ett bolag. Marknaden är mer eller mindre ett casino på kort sikt. Du vinner aldrig i längden på kort sikt helt enkelt.
 
Folk förstår inte att andra är på gång och folk köper inte på värdering. De köper på vad de "gillar" för det är för jobbigt att sätta sig ner och sätta sig in i ett bolag och hur ekonomin ser ut. En stor del av de som investerar har inte heller de kognitiva färdigheter som krävs för att ens förstå hur man värderar ett bolag. Marknaden är mer eller mindre ett casino på kort sikt. Du vinner aldrig i längden på kort sikt helt enkelt.
Jag är inte så insatt i elbilsbranschen men att Tesla skulle sitta på något unikt som inte Audi, BMW, Mercedes, Nissan, VW osv osv kan skapa vore otroligt.
Det som talar för Tesla är att de för många är synonymt med elbilar men det tror jag de andra kommer att ta igen.
 
Jag är inte så insatt i elbilsbranschen men att Tesla skulle sitta på något unikt som inte Audi, BMW, Mercedes, Nissan, VW osv osv kan skapa vore otroligt.
Det som talar för Tesla är att de för många är synonymt med elbilar men det tror jag de andra kommer att ta igen.
De har ju bra MOAT nu, men frågan är hur länge det håller? Ett företag (Tesla) värderas nu alltså högre än alla dess bolag tillsammans:
Audi, ferarri, volkswagen, ford, bmw, hyundai, general motors, nissan, honda. Känns rimligt?
 
Det finns givetvis både saker som talar för & emot Tesla som aktie. Jag kommer själv att hålla mig utanför, då jag inte skulle sova gott med den risken.
Syding & Svahn har gjort två bra avsnitt där de tar upp Tesla bull och tesla bear-caset och analyserar båda. Värt att lyssna på båda innan man funderar på att köpa in sig på dessa värderingar.
 
De har ju bra MOAT nu, men frågan är hur länge det håller? Ett företag (Tesla) värderas nu alltså högre än alla dess bolag tillsammans:
Audi, ferarri, volkswagen, ford, bmw, hyundai, general motors, nissan, honda. Känns rimligt?

Vari skulle du säga att vallgraven ("moaten") består av nu? Är det mer varumärke eller teknik som är deras konkurrensfördelar? Eller nåt annat?
 
Vari skulle du säga att vallgraven ("moaten") består av nu? Är det mer varumärke eller teknik som är deras konkurrensfördelar? Eller nåt annat?
Alla deras laddstationer och infrastruktur, deras varumärke, deras batteriteknik, mjukvaran. Finns säkert mer, men det är tydligt att de ligger före - dock ligger de fan inte så mycket före som värderingen ger sken av.
 
Alla deras laddstationer och infrastruktur, deras varumärke, deras batteriteknik, mjukvaran. Finns säkert mer, men det är tydligt att de ligger före - dock ligger de fan inte så mycket före som värderingen ger sken av.

Ryktet säger att det dock finns en stor nackdel - amerikansk kvalitet. Stämmer det? Sånt kan ju komma surt efter.
 
Att räkna p/e tal på ett tillväxtbolag som typ aldrig gått med vinst funkar inte. Med det sagt så håller jag mig långt ifrån tesla
 
Tillbaka
Topp