• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Är de allvarliga?

Avanza har lagt ut en text om deras nya "superfond" Avanza World Tech by TIN

https://blogg.avanza.se/avanza-world-tech-by-tin-en-riktig-rivstart-ut-fran-fabriken/

de är jättestolta att den gått upp 4,1%. Samtidigt gick NASDAQ upp 10,42%. Grattis!

Smaka på deras kryddiga text, och kolla vad de jämför sig med!

"I slutet av juli 2020 hade fonden avkastat 4,1 procent, vilket var ca 4,0 procent bättre än genomsnittet för globala aktier. Det är en väldigt kort period för en utvärdering av en fond som lämpar sig för långsiktigt sparande, varför vi ska inte dra några förhastade slutsatser av resultatet hittills. Men för alla er som redan valt att lägga upp ett sparande i Avanza World Tech by TIN känns det sannolikt väldigt bra med en schysst start. På premiärturen med nyköpta bilen (fonden) vill man ju kunna njuta, inte höra missljud från framvagnen eller uppleva vibrationer från ratten."

"Är det dags att ta in ett nytt vrålåk i sparandet?
Om du sparar på lång sikt och vill ”krydda” ditt sparande på ett enkelt sätt med innovativa teknikbolag kan Avanza World Tech by TIN vara fonden för dig. "

Är de allvarliga?

https://blogg.avanza.se/avanza-world-tech-by-tin-en-riktig-rivstart-ut-fran-fabriken/

de är jättestolta att den gått upp 4,1%. Samtidigt gick NASDAQ upp 10,42%. Grattis!

"I slutet av juli 2020 hade fonden avkastat 4,1 procent, vilket var ca 4,0 procent bättre än genomsnittet för globala aktier. Det är en väldigt kort period för en utvärdering av en fond som lämpar sig för långsiktigt sparande, varför vi ska inte dra några förhastade slutsatser av resultatet hittills. Men för alla er som redan valt att lägga upp ett sparande i Avanza World Tech by TIN känns det sannolikt väldigt bra med en schysst start. På premiärturen med nyköpta bilen (fonden) vill man ju kunna njuta, inte höra missljud från framvagnen eller uppleva vibrationer från ratten."

Om du sparar på lång sikt och vill ”krydda” ditt sparande på ett enkelt sätt med innovativa teknikbolag kan Avanza World Tech by TIN vara fonden för dig. "

Åh herregud............................
Ja, det känns inte direkt seriöst!

Har du räknat om NASDAQ:s utveckling till SEK för att få relevant jämförelse?
Nej. 51% av aktierna är från USD.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1102641/avanza-world-tech-by-tin

Undrar även om han har jämfört samma perioder
ja

USD backade typ 6.5% i tidsspannet 31/5 till 31/7 som beskrivs.
Du har fått tidsspannet från deras artikel något fel, men ändringen i USD ungefär rätt.

Men för 1,34% i fondavgift kan man väl hoppas på mer än en fond som knappt slår ett index?

Fonden är säkert inte sämre än andra, men jag störde mig på deras överdrivna oseriösa säljsnack, och på att de ville utmåla fondens resultat som otroligt.

En och en halv månad ÄR för kort tid för att utvärdera en fond, men de försöker ändå kränga till en säljtext runt fonden, för det är så de tjänar pengar.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1102641/avanza-world-tech-by-tin

Är de allvarliga?

Undrar om det är felskrivet av dem här: "I slutet av juli 2020 hade fonden avkastat 4,1 procent, vilket var ca 4,0 procent bättre än genomsnittet för globala aktier."
Menar de procentenheter egentligen? 4,1% i avkastning vs ca 3,94% i avkastning är väl inget att yvas över direkt...

Senast ändrad:
Undrar om det är felskrivet av dem här: "I slutet av juli 2020 hade fonden avkastat 4,1 procent, vilket var ca 4,0 procent bättre än genomsnittet för globala aktier."
Menar de procentenheter egentligen? 4,1% i avkastning vs ca 3,94% i avkastning är väl inget att yvas över direkt...

Hela artikeln tycker jag är rätt märklig. Jämförelsen globala aktier känns ganska konstig också. Nån som knegat hemifrån och tagit några glas vin då det där skrevs.

Senast ändrad:
Undrar om Buffet kör med samma taktik som jag nyss gjorde :D Bara för att komma igång överhuvudtaget så lät jag Avanzas fondgenerator välja fonder med så hög risk som möjligt och resultatet är enligt bilden nedan. Lär säkert vara 0 snart men nu är jag åtminstone igång :)

Skärmavbild 2020-08-31 kl. 14.06.29.png

Undrar om Buffet kör med samma taktik som jag nyss gjorde :D Bara för att komma igång överhuvudtaget så lät jag Avanzas fondgenerator välja fonder med så hög risk som möjligt och resultatet är enligt bilden nedan. Lär säkert vara 0 snart men nu är jag åtminstone igång :)

Skulle rekomendera att du kollar hur de har presterat jämtemot vad de har för avgift (om du inte redan gjort det:)). Det finns några riktigt ruttna fonder med ca 1.7% i avgift och värdelös avkastning. Jag kan rekomendera fonden: "SEB Sverigefond Småbolag Chans Risk", de har ca 1.7% avgift men den presterar som en raket!

Skall bli kul att se hur tesla utvecklas nu efter split
Rusning. Om det är en psykologisk effekt eller bara en tillfällighet är ju lite svårt att veta, då tesla rusat var och varannan dag sista året. Bara fan och hans moster vet.

Men det är bara att knäcka en öl och vara glad, som vanligt. :)

Äh det där blir typ som en globalindexfond tillsammans.
Jag skulle valt mindre mängd från början, även om det inte är något fel.

3st t ex:
Spiltans Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Teknik
Tin Ny Teknik

Då får du en bra exponering mot Sverige, mot bigtech (Apple, MS, Amazon etc) och mot växande och trendig småtech i Sverige. Som Annie Lööf äter jag upp min sko om inte dessa tre avkastar mer på några års sikt än din stora mix, till inte särskilt mycket högre risk. :)

Äh det där blir typ som en globalindexfond tillsammans.
Jag skulle valt mindre mängd från början, även om det inte är något fel.

3st t ex:
Spiltans Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Teknik
Tin Ny Teknik

Då får du en bra exponering mot Sverige, mot bigtech (Apple, MS, Amazon etc) och mot växande och trendig småtech i Sverige. Som Annie Lööf äter jag upp min sko om inte dessa tre avkastar mer på några års sikt än din stora mix, till inte särskilt mycket högre risk. :)

Ja, det var lite väl många fonder. Gjorde om med samma sökkriterier en gång till och då valde den ut 5st vilket hade passat mig bättre.
Du menar att som Annie Lööf lovat att äta upp sin sko, men nu låtsas om att hon aldrig har sagt det när det är dags att hugga in. Slut OT politik :)

Jag vet förresten att jag egentligen har fel läggning för aktier när det kliar att belåna radhuset och gå all in i Norweigan :D

Ja, det var lite väl många fonder. Gjorde om med samma sökkriterier en gång till och då valde den ut 5st vilket hade passat mig bättre.
Du menar att som Annie Lööf lovat att äta upp sin sko, men nu låtsas om att hon aldrig har sagt det när det är dags att hugga in. Slut OT politik :)

Jag vet förresten att jag egentligen har fel läggning för aktier när det kliar att belåna radhuset och gå all in i Norweigan :D
Precis, jag kommer att vägra äta min sko om jag skulle lova fel. ;)

SKämt åsido. De tre fonderna ger en bra spännande mix som många tycker är rätt i tiden just nu = oftast självuppfyllande.

Sen kanske jag skulle lägga till en asienfond till mina tre som krydda. T ex Nordea Asian innovation stars. Då får du en exponering mot spännande bolag som tencent och alibaba.

Har tyckt att Tesla varit för dyr länge och hela tiden tänkt ”Nu kan den inte stiga mera”, fan va man har fått äta upp det, precis som alla blankare. Nu vågar man ju inte kliva på.
...och då kommer du stå på perrongen och se tågen rulla förbi....och när den ligger på 8-900 usd kommer du säga samma sak....om och om igen....någon gång måste man kliva på....och inte gräma sig över att man inte klev på tidigare....

Tror den kommer gå ner en del i slutet på veckan....kan vara läge då...

Tillbaka
Topp