• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

aadde81

Cartier
Absolut, men sålde ”i tid”.

Alla blir snabbt experter (på fastigheter/aktier/krypto/whatever) så snart expressen langar fram artiklar. Ett par hundratusen svenskar (däribland folk som är duktiga på fastigheter) har ägt aktier i nämnt bolag. Unisont hyllad påväg till toppen, unisont hånad när det vände.

Om
Det enda jag vet är att jag är skapligt trött på ”bror duktig” och hindsight traders likt ovan. Herregud vilket trams.

Fast varningstecken har det ärligt talat funnits gott om och länge. Sen har dock mycket av kritiken länge förts mellan fyra ögon i branschen där få vågar sticka ut hakan, där Batljan av många setts lite som en charlatan. Så skadeglädjen hos många är riktigt stor idag. Men säg en journalist som Richard Bråse på Di har ju varit en stark offentlig kritiker åtminstone sen börskursen låg omkring 40 kr på vägen ned.
 
Det har länge påpekats att det funnits risker i högt belånade fastighetsbolag, men de låga räntorna under så lång tid har gjort att många har släppt den tråden. Nu lyfts det fram på nytt och då är det inte så konstigt att SBB lyfts fram. Från ingenstans har man byggt upp ett sånt stort fastighetsbestånd. Klart det sticker i ögonen på folk i branschen. Samtidigt är det säkert många som har köpt in sig där för att få tillgång till den tillväxten som fanns i bolaget. Så det är nog lite dubbelmoral där ute.

Det finns såklart ytterligare bolag i fastighetsbranschen som får det tuffare framöver. Som inte konsoliderat i tid och minskat sin belåning. Det kommer nog visa sig vika de är. Kanske i det tysta.

Flertalet bolag har nog tagit höjd. Tänker på gamla rävarna som har varit med förr. Att Roger Akelius tajmat så bra är ingen tillfällighet. Castellum är en rest av det stålbad som staten genomförde efter fastighetskrashen. Där man tog över och sorterade ut fastigheterna och satte dem i olika bolag som sedan hamnade i diverse riskkapitalisters händer. Wallenstam hade det tufft på 90- talet som många andra. De har nog inte glömt det av diverse intervjuer att döma genom åren.

Har inte tillgång till DI, men ser att Richard Bråse har skrivit om SBB idag som nämndes i inlägget ovan.

 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Om


Fast varningstecken har det ärligt talat funnits gott om och länge. Sen har dock mycket av kritiken länge förts mellan fyra ögon i branschen där få vågar sticka ut hakan, där Batljan av många setts lite som en charlatan. Så skadeglädjen hos många är riktigt stor idag. Men säg en journalist som Richard Bråse på Di har ju varit en stark offentlig kritiker åtminstone sen börskursen låg omkring 40 kr på vägen ned.

SBB har varit en god kund till många i branschen. Min erfarenhet är lite motsatt, inte har Ilja varit baktalad av speciellt många (dvs de som faktiskt har något inflytande). Tvärtom har många varit imponerade.

Gubben har byggt ett bolag med fastighetsvärde på +100 miljarder på under 10 år, klart som fan att hävstång har använts. Selin ansågs inte heller vara helt frisk när han drog igång (även då maxades belåningen) men han har haft ännu lite mer flyt med räntan (och dessutom lite mindre frispråkig och tagit lite mindre finansiell risk).
 
Selin började i en annan tid när räntorna gick neråt och hann komma längre och konsolidera när det krävdes. Han har varit skicklig. Minns åren runt 2008/2009 när det var skakigt på finansmarknaderna. Där hade det kunnat gå illa, men där kom flera undan som tagit högre risk med belåning och hävstång. Utan det är det svårt att bygga upp något. Men det gäller att ha marginalerna på sin sida när det är skakigt.

Historiskt sett är det inte höga räntor i nuläget och ändå sitter vi här och skriver om räntenivåerna som något onormalt. Sanningen är att folk har blivit fartblinda och tagit allt högre finansiella risker i sin jakt på avkastning. Bostäder och fastigheter har varit instrumentet eftersom det har varit enkelt att belåna dessa tillgångarna.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Om man har 10 miljoner och vill göra en säker investering. Finns det något bättre sätt i dagsläget än att sätta in på ett bankkonto med ränta?

Kan man förhandla med banken om räntan lättare pga att det är en hyffsad slant?

Skall man dela upp det på flera banker pga insättningsgaranti?
 

leicaphile

Panerai
Om man har 10 miljoner och vill göra en säker investering. Finns det något bättre sätt i dagsläget än att sätta in på ett bankkonto med ränta?

Kan man förhandla med banken om räntan lättare pga att det är en hyffsad slant?

Skall man dela upp det på flera banker pga insättningsgaranti?

Du kan nog få liiiite extra ränta om du pratar med banken (typ 0,1-0,2 procent). Skulle inte oroa mig över insättningsgarantin om det var hos t.ex. Handelsbanken -- går de under så är det nog total samhällskollaps.

Hur länge ska du ha pengarna och är du villig att låsa dem en viss tid?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Om man har 10 miljoner och vill göra en säker investering. Finns det något bättre sätt i dagsläget än att sätta in på ett bankkonto med ränta?

Kan man förhandla med banken om räntan lättare pga att det är en hyffsad slant?

Skall man dela upp det på flera banker pga insättningsgaranti?
Kommer jag vara lite jobbig men vad är en säker investering. Att summan inte får understiga 10 miljoner om 10 år? Ja då är väl bankkonto det bästa.

Sen är ju frågan vad inflationen är vs den avkastningen du får på 3-5% ränta. Då finns ju risken att dina 10 miljoner + avkastning inte är lika mycket om 10 år.

Då kan man ju argumentera för att den del av det skulle kunna placeras i fonder.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Om man har 10 miljoner och vill göra en säker investering. Finns det något bättre sätt i dagsläget än att sätta in på ett bankkonto med ränta?

Kan man förhandla med banken om räntan lättare pga att det är en hyffsad slant?

Skall man dela upp det på flera banker pga insättningsgaranti?
Efter vår bostadsförsäljning så tog vi det säkra före det osäkra och placerade 90% av pengarna på sparkonto med 3%+ i ränta. Även om det lockar med fin avkastning så vågade vi inte ta risken. Allt är utspritt för att täckas av insättningsgarantin.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du kan nog få liiiite extra ränta om du pratar med banken (typ 0,1-0,2 procent). Skulle inte oroa mig över insättningsgarantin om det var hos t.ex. Handelsbanken -- går de under så är det nog total samhällskollaps.

Hur länge ska du ha pengarna och är du villig att låsa dem en viss tid?
Kommer jag vara lite jobbig men vad är en säker investering. Att summan inte får understiga 10 miljoner om 10 år? Ja då är väl bankkonto det bästa.

Sen är ju frågan vad inflationen är vs den avkastningen du får på 3-5% ränta. Då finns ju risken att dina 10 miljoner + avkastning inte är lika mycket om 10 år.

Då kan man ju argumentera för att den del av det skulle kunna placeras i fonder.
Efter vår bostadsförsäljning så tog vi det säkra före det osäkra och placerade 90% av pengarna på sparkonto med 3%+ i ränta. Även om det lockar med fin avkastning så vågade vi inte ta risken. Allt är utspritt för att täckas av insättningsgarantin.

Tack för input!

Tyvärr är det inte jag personligen som har det delikata "problemet".

Jag själv skulle nog köra lite fonder, investmentbolag, räntekonto, råvaror (typ guld) och möjligen krydda med något volatilt som krypto. Alternativt investera i något kul projekt som man kan leva på ett tag, tänk köpa en risig kåk för att rusta eller skapa ett företag.

Personen det gäller är inte lika riskbenägen som jag vilket jag absolut respekterar och förstår.


Edit. Insättningsgarantin skulle jag nog dock vilja använda mig av och använda flera banker.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om man har 10 miljoner och vill göra en säker investering. Finns det något bättre sätt i dagsläget än att sätta in på ett bankkonto med ränta?

Kan man förhandla med banken om räntan lättare pga att det är en hyffsad slant?

Skall man dela upp det på flera banker pga insättningsgaranti?

I min värld finns det inga säkra investeringar. Bara mindre riskfyllda.
Du kan gå rejält back på investeringar som många trott varit stabila och säkra.
Och insättningsgarantin som det gärna talas om ; har staten verkligen råd att betala alla om banker går omkull och samhällets grundvalar skakas?
Hade jag varit i dina skor hade jag spridit riskerna. Mindre del högrisk, en del på banken, en del guld, en del räntor, en del indexfonder osv.

Krypto ska du absolut inte ge dig in på, imo. Det tåget har redan gått för längesen.
 

FlipSwede

Audemars
Om man har 10 miljoner och vill göra en säker investering. Finns det något bättre sätt i dagsläget än att sätta in på ett bankkonto med ränta?

Kan man förhandla med banken om räntan lättare pga att det är en hyffsad slant?

Skall man dela upp det på flera banker pga insättningsgaranti?
Ska det ens vara I SEK mtp hur den utvecklats mot EUR USD CHF?

Har själv satt I FNSXX till marknadsränta. Just nu 5.07%.

Skickade slantar I början på Maj till kursen 10.3080sek per USD.
Det sved rejält,men var en god affär då Fredagens avista hos Nordea är 10.8257 dvs bara där en 5% avkastning räknat I SEK.

Det går här (USA) att få 5.50% ränta på kapital bundet 10-15månader utan större problem. Täcks av vår insättningsgaranti upp till 250.000USD/konto.
Ett så litet belopp som 1M USD kommer inte ge dig några förhandlingsmöjligheter vad gäller räntan.
 

FlipSwede

Audemars
Han söker en säker investering och blir rekommenderad att spekulera i valutor?
Tror man/du att räntekonton/fonder i SEK är bättre att investera I än samma fastän i USD/EUR så ska man givetvis göra detta.

Jag tog en väldigt kort tidshorizont och påpekade att bara där har SEK tappat ca 5% mot USD.

Hade man tex investerat i USD-baserade räntefonder/sparkonto1/1 2020 så hade man idag tjänat ca 13.5% extra I SEK räknat på enbart kronförsvagningen.

Men ska det vara både hängslen och livrem är det ju sparkonto I tio olika svenska banker som gäller så insättningsgarantin täcker vid en ev bankollaps.
Runt 4% verkar vara vad man kan få om man binder pengarna på ett år,med brasklappen att jag enbart gjorde ett snabbt Google sök på Bäst Bankränta just nu.
 

leicaphile

Panerai
Tror man/du att räntekonton/fonder i SEK är bättre att investera I än samma fastän i USD/EUR så ska man givetvis göra detta.

Jag tog en väldigt kort tidshorizont och påpekade att bara där har SEK tappat ca 5% mot USD.

Hade man tex investerat i USD-baserade räntefonder/sparkonto1/1 2020 så hade man idag tjänat ca 13.5% extra I SEK räknat på enbart kronförsvagningen.

Men ska det vara både hängslen och livrem är det ju sparkonto I tio olika svenska banker som gäller så insättningsgarantin täcker vid en ev bankollaps.
Runt 4% verkar vara vad man kan få om man binder pengarna på ett år,med brasklappen att jag enbart gjorde ett snabbt Google sök på Bäst Bankränta just nu.

Om man förmodar att pengarna kommer att användas i Sverige, dvs SEK, och man vill ha en "säker investering" så är det ju lite tokigt att börja rekommendera placeringar i utländska valutor.

Vi förde över en del USD -> SEK i november förra året, då till en kurs på 11.21 -- i april i år var den nere på 10,20 eller så innan den vände uppåt igen (och den är fortfarande en bra bit från 11.21). En investering som svänger på det viset kan väl inte ses som alla annat än "säker". Kan ju lika gärna peka ut valfri aktieraket som ett alternativ i så fall.
 

FlipSwede

Audemars
Om man förmodar att pengarna kommer att användas i Sverige, dvs SEK, och man vill ha en "säker investering" så är det ju lite tokigt att börja rekommendera placeringar i utländska valutor.

Vi förde över en del USD -> SEK i november förra året, då till en kurs på 11.21 -- i april i år var den nere på 10,20 eller så innan den vände uppåt igen (och den är fortfarande en bra bit från 11.21). En investering som svänger på det viset kan väl inte ses som alla annat än "säker". Kan ju lika gärna peka ut valfri aktieraket som ett alternativ i så fall.
Javisst kan det gå åt andra hållet också.

Som jag skrev så är det ju upp till var och en om man ser fördelar eller nackdelar med att spara I annan valuta än den man (antar jag) tänkt konsumera i och vilken tidshorizont man har.

Exemplet du ger belyser detta,medan mitt som var under lite längre tid gav en rejäl skjuts uppåt I SEK räknat.

Men var och en gör som de tycker är bäst för dem själva.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ska det ens vara I SEK mtp hur den utvecklats mot EUR USD CHF?

Har själv satt I FNSXX till marknadsränta. Just nu 5.07%.

Skickade slantar I början på Maj till kursen 10.3080sek per USD.
Det sved rejält,men var en god affär då Fredagens avista hos Nordea är 10.8257 dvs bara där en 5% avkastning räknat I SEK.

Det går här (USA) att få 5.50% ränta på kapital bundet 10-15månader utan större problem. Täcks av vår insättningsgaranti upp till 250.000USD/konto.
Ett så litet belopp som 1M USD kommer inte ge dig några förhandlingsmöjligheter vad gäller räntan.
Har du koll på mm-fonder i Sverige? Känns på ngt vis som att de funkar annorlunda? (Utan att veta…)
 

FlipSwede

Audemars
Har du koll på mm-fonder i Sverige? Känns på ngt vis som att de funkar annorlunda? (Utan att veta…)
Nej det har jag inte någon (bra) koll på hur det ser ut/fungerar I Sverige.
Men ett samtal till banken/Avanza/valfri börsmäklare tycker jag bör ge svar.

Här följer min fond korta statslånepapper. De investerar I 7-30 dagars räntepapper och går marknadsräntan upp eller ner gör avkastningen detsamma.

Just nu ger den 5.07% på årsbasis o h förvaltningskostnaden är 0.18% med en "rabatt" på 0.04%.
Dvs totalkostnad för mig 0.14%

Har inte fått något klart svar från min bank om dessa 5.07% än inkl eller exl fondavgiften samt hur den debiteras.
Vid försäljning eller automatiskt varje år.

Hursomhelst. 4.9% på I stort sett sparkonto ( tar max 2bankdagar att sälja och få in pengarna på ett bank-konto ) backade av USA känns ungefär så tryggt som det kan bli.
Går USA I putten och ställer in betalningarna,ja då har förmodligen resten av världen liknande problem och papperspengar är ingenting någon vill ha ändå.
Hoppas jag på iallafall.
 

Salesmayne

Panerai
Hur går det herrar, investerar ni fortfarande eller väntar ni på att Putin, inflation mm ska lugna ner sig?

Jag glömde visst bort KS några månader men ska försöka att vara något mer aktiv i fortsättningen.
 

Bonumm

Panerai
Hur går det herrar, investerar ni fortfarande eller väntar ni på att Putin, inflation mm ska lugna ner sig?

Jag glömde visst bort KS några månader men ska försöka att vara något mer aktiv i fortsättningen.
Jag ligger tung i CTM och hoppas att det börjar ljusna där snart. Är fullinvesterad för tillfället.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Gick riktigt bra i början av året, fram tills april ungefär. Sen blev det totalmörker. Att jag haft pengar i både SBB och Embracer har inte hjälpt direkt heller. Har säkert lärt mig nåt på det också iofs.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Upp 19.3 % som högst när jag började ta hem lite vinst. Nu nere på 17% men med en stor kassa. Väntar på nästa dipp innan jag börjar fylla på igen
 

Bally

Cartier
Hur går det herrar, investerar ni fortfarande eller väntar ni på att Putin, inflation mm ska lugna ner sig?

Jag glömde visst bort KS några månader men ska försöka att vara något mer aktiv i fortsättningen.
Ligger fortsatt kvar i allt och fyller på regelbundet. Försöker inte timea (tajma?) marknaden. Enda jag egentligen gjort är sålde av allt i SBB när det började storma och det visade sig cheferna sålt av innan kreditsänkningen, då kände jag att jag inte ville äga det bolaget långsiktigt längre.

Ligger typ 12% plus på året i dagsläget.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Fortsatt fullinvesterad och månadssparar som tidigare. Ser ut som att halvåret kommer landa runt 12-14% upp.

Det som är rejält ner är mina Hexatronic. Nu väger de bara 3-4% av totala innehavet, men klart trist ändå.
 

aadde81

Cartier
Jag har skalat av rejält, kändes inte rimligt att mitt klart största innehav Avanza Auto 6 var ATH i dessa tider. Men men, kan ha fel. Alltid knepigt med tajming.
 

Salesmayne

Panerai
Fortsatt fullinvesterad och månadssparar som tidigare. Ser ut som att halvåret kommer landa runt 12-14% upp.

Det som är rejält ner är mina Hexatronic. Nu väger de bara 3-4% av totala innehavet, men klart trist ändå.
Mmmm Hexatronic har gått ner en hel del. Jag sålde av halva innehavet innan nergången och har fullt på lite kring 65-67kr och är glad för uppgången på sistone men håller en något avvaktande inställning.

SBB sålde jag tack o lov av för längesedan men självklart med förlust. Torskade säkerligen 20-30k

Personligen ligger jag 14%+ i år men förväntar mig en kalldusch inom kort. Tiden får utvisa hur det går i slutändan!
 

Salesmayne

Panerai
Förra veckans samt veckans flopp: Säkra vinst på Tesla kring 250-255usd då jag var säker på att den skulle gå ner efter en sådan framfart men den tappade bara 4% eller ngt i den stilen och har fortsatt uppåt sen dess vilket innebär att jag ”förlorat” ca 20-30k. Ny riktkurs från Goldman Sachs på 275usd, förhandeln såg även positiv ut tidigare idag. Jag vägrar dock köpa inmig på dessa nivåer. 100-200usd känns bättre.

Är det många av klocksnackarna som äger Tesla?

F ö en mycket trevlig dag för krypto! 🏦
 
Topp