good.fidelity
Basic
Har för visso inte orkat läsa allt men måste invända ändå..
Att köpa alla konsumtionsvaror nu för ett år eller två framåt bygger på att du tror att KPIF kommer ligga på 10% ett år till. Om inflationen bara är 2% kommande år (tror jag är troligt, men vi får väl se Jun23) och om så är fallet hade du haft bättre avkastning på ett fasträntekonto. Dessutom binder du kapital så din kostnad är primärt alternativkostnad. Om det uppstår möjligheter är det ju surt att ha bundit kapitalet i blöjor och konserver…? DESSUTOM, just det beteendet du nämner skulle driva på inflationen och därmed räntorna. Om folk istället pottränade sina barn, halverade sitt svinn och slutade köpa sådant som stuckit i pris, eller bara inte behövs, hade inflationen snabbt kommit ner och räntorna också.
Däremot bör man ju passa på när det är bra extrapriser och annat. Jag köper gärna maxantal paket kaffe eller så när det är bra kampanj. Why not lixom.
Att man kan tjäna pengar på lite vad som helst ifall man är duktig på det är inget nytt. Men det är ju inte så att man bara bestämmer sig att bli proffs på klockor eller båtar och man då magiskt blir det på en vecka. Det är nog troligare att man isf gör dåliga köp, precis som många gjorde när de utan kunskap skulle ”investera” i en Daytona för 500k som de nu tappat 200k på… riskfritt? Inte i närheten. Det är låg likviditet så risken är snarare kraftigt underskattad för om du väl måste sälja vid fel tillfälle blir du snabbt slaktad.
Om inflationen är 2% så måste fasträntekontot ha 3% för att matcha. Historiskt sett så matchar avkastningen (riskfritt) från en investering inte inflationen. Bankkonton gör det i princip aldrig. Man kan säkert hitta något enstaka år där riskfri ränta matchar eller överträffar inflationen, men det är nog sällan.
När man har pengar på högröntekonton så låser man ofta 12månader, om man går ut av avtalet så är det en avgift.
Risken på att köpa ett års konsumtionsartiklar är nästan 0. Sparandet man gör sedan varje månad kan man givetvis investera vidare. Jag tror du glömmer att man ”tar ut” 1/12 varje månad från investeringen, som efter 12månader är 0.
Så man får ju egentligen inte avkastning på hela beloppet, bara den delen man håller investerad.
Att inflationen skulle stiga av detta är omöjligt, men om hela samhället skulle göra det visst. Sannolikheten för det är dock obefintlig.
Sannolikheten att man förlorar pengar på att äga riktiga saker är mindre än att man gör det på aktier, bara man håller sig till saker man tycker om och behöver använda. Och att försöka tajma aktiemarknaden eller krypto/fonder osv är också väldigt svårt.
Det finns ett stort värde i att faktiskt använda en sak, som man sedan säljer med vinst eller +\- 0.
Det är inte alla som klarar att tänka i dessa termer. Men om du föredrar att ha pengarna på ett konto istället för att ha ett föremål i din ägo, eller kanske båda samtidigt, så är det inget fel med det.
Poängen är att man kan göra på andra sätt än hur vanliga människor gör, och det kan få ett långt mycket bättre utfall.
Inflationen är fortfarande högre än räntan på ett fasträntekonto, och därtill skattefri att investera i.
I min omgivning, och bland folk jag känner, så är det människor med alternativa strategier som lyckas bäst med att få pengar att växa. Och aktier/fonder osv fungerar där fint för de som har väldigt stort kapital att röra sig med (miljon snarare än tiotusentals kronor)
Senast ändrad: