• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Yes, det stämmer. Dem har redan fått order av Telling på ca 430 msek (typ samma som dagens BV) och börjar nu leverera. Tror dem kommer att få ordrar från svenska operatörer såsom exempelvis Tre inom snar framtid. Dessutom har dem Laminan som kan vara direkt revolutionerande, men detta kommer i ett senare skede.

Värt att läsa in sig på bolaget och göra en bedömning :) Rapport på fredag

Yes, det stämmer. Dem har redan fått order av Telling på ca 430 msek (typ samma som dagens BV) och börjar nu leverera. Tror dem kommer att få ordrar från svenska operatörer såsom exempelvis Tre inom snar framtid. Dessutom har dem Laminan som kan vara direkt revolutionerande, men detta kommer i ett senare skede.

Värt att läsa in sig på bolaget och göra en bedömning :) Rapport på fredag

Ordern kan väl vara värd 430M? Dvs den är inte det. Väsentlig skillnad.

Jävla massa rök utan eld, eller hur är det nu man säger.

C8G84maWsAAS5Nx.jpg

Läs på hans blogg och hur han framställer Better Globe som investering. Det är ju en minst sagt annorlunda pengamaskin han bygger med träd i Afrikanska plantager. Och inte nog med att han själv är villig att ta hög risk, han är även "ambassadör" för Better globe och får provision på en del av försäljningen.
Inget fel med välgörenhet, men det där luktar ganska unket...

@rickard1987 har du verkligen ingen skam i kroppen? Du har tusentals inlägg på Avanza där... 90%?... handlar om morgondagens kurs och rally.

Absolut, envar har sitt ansvar men att du kickar in tips även här för att tjäna en slant? Du anger inte horisont, du tydliggör inte att du är ett fan av pump & dumps eller hur du tänkt agera?
På Avanza kan du självfallet vara vilket troll du vill, där har mer eller ännu mer korkade människor aktivt sökt sig till rouletten... men förtydliga dina intentioner här? Det är lite skillnad. Eller?

Screenshot_20170425-162112.png

@rickard1987 har du verkligen ingen skam i kroppen? Du har tusentals inlägg på Avanza där... 90%?... handlar om morgondagens kurs och rally.

Absolut, envar har sitt ansvar men att du kickar in tips även här för att tjäna en slant? Du anger inte horisont, du tydliggör inte att du är ett fan av pump & dumps eller hur du tänkt agera?
På Avanza kan du självfallet vara vilket troll du vill, där har mer eller ännu mer korkade människor aktivt sökt sig till rouletten... men förtydliga dina intentioner här? Det är lite skillnad. Eller?

Screenshot_20170425-162112.png
Väl rutet! Ett jäkla oskick är vad det är. Skäms @Richard1987

@Tripeiro. @Carlf , för det första är det där inte ens jag? För det andra har jag typ 3 inlägg här på klocksnack där jag länkat en videopresentation. Drog du kopplingen för det står 87 i båda namnen?

Senast ändrad:
@Tripeiro. @Carlf , för det första är det där inte ens jag? För det andra har jag typ 3 inlägg här på klocksnack där jag länkat en videopresentation. Drog du kopplingen för det står 87 i båda namnen?
Jag gjorde ingen koppling alls skall erkännas utan följde blint @Tripeiro. Men det räcker med dina tre inlägg på KS för att det ska kväljas lite i min mun iallafall. Varför haussa besinningslöst och onyanserat, på ett klockforum dessutom?

För full disclosure - vad är ditt egna innehav i MyFC?

Jag gjorde ingen koppling alls skall erkännas utan följde blint @Tripeiro. Men det räcker med dina tre inlägg på KS för att det ska kväljas lite i min mun iallafall. Varför haussa besinningslöst och onyanserat, på ett klockforum dessutom?

För full disclosure - vad är ditt egna innehav i MyFC?
Riktigt äckligt att följa andras påhopp blint är min åsikt. Jag har typ skrivit om 3 olika bolag i hela denna tråd, hade ont om tid tidigare idag så har kanske inte vidareutvecklat mina tankar ännu. Föregående bolag jag skrev om var Chemotech...där skrev jag följande där jag anser att jag redogör för allt som tripeiro påstår att jag inte gör...
"Har faktiskt gjort en egen bedömning av bolaget och valt att köpa aktier, ligger med ett gav på strax under 50 kronor :) Investeringen får ligga i 2-5 år tänkte jag och tror jag fått ett kanonfint ingångsläge. Tycker att det låter mycket intressesant med en vidareutveckling av tidigare elektokemoterapi som både är kostnadseffektiv, portabel och kan användas polikliniskt. Marknaden känns enorm för IQwave och även om nuvarande huvudfokus ligger på Indien känns det som att dem har mycket i pipelinen och kanske även når Filippinerna och Iran m.fl inom en snar framtid. Bolaget har betalande kunder och ChemoTech har fått godkännande för import/försäljning för IQwave på samtliga sjukhus i Indien, såväl statliga som privata.

Vidare har ChemoTech även två andra produkter på gång; smärtbehandling relaterad till metastisering i ryggraden där marknaden av bolaget bedöms som enorm respektive längre fram i pipelinen möjliggöra behandling av prostatacancer.

Ovanstående i kombination med 9 stycken insiderköp, vissa gjorda över 60 kr (som f.ö. var teckningskursen) per aktie, gör att jag känner mig trygg i min investering.

För mig var det ett klockrent köp och hoppas på att bolaget kan rädda många liv samtidigt som jag får en fin avkastning :) Kul om vi kan få till lite diskussioner om för- och nackdelar med bolagen vi äger, alltid bra med en nyanserad bild!"

Men fantastiskt att man kan döma en människa utifrån 3 inlägg, världen behöver fler som dig :)

Hehe, det är självklart en liten tell, likt att Stockup87 och du skriver på samma sätt, samt att Stockup87 Alltid skriver på Placera om samma aktier som Du promotar här, samtidigt.

Lycka till, hoppas verkligen att allt går väl för dig i klocksvängen.

Riktigt äckligt att följa andras påhopp blint är min åsikt. Jag har typ skrivit om 3 olika bolag i hela denna tråd, hade ont om tid tidigare idag så har kanske inte vidareutvecklat mina tankar ännu. Föregående bolag jag skrev om var Chemotech...där skrev jag följande där jag anser att jag redogör för allt som tripeiro påstår att jag inte gör...
"Har faktiskt gjort en egen bedömning av bolaget och valt att köpa aktier, ligger med ett gav på strax under 50 kronor :) Investeringen får ligga i 2-5 år tänkte jag och tror jag fått ett kanonfint ingångsläge. Tycker att det låter mycket intressesant med en vidareutveckling av tidigare elektokemoterapi som både är kostnadseffektiv, portabel och kan användas polikliniskt. Marknaden känns enorm för IQwave och även om nuvarande huvudfokus ligger på Indien känns det som att dem har mycket i pipelinen och kanske även når Filippinerna och Iran m.fl inom en snar framtid. Bolaget har betalande kunder och ChemoTech har fått godkännande för import/försäljning för IQwave på samtliga sjukhus i Indien, såväl statliga som privata.

Vidare har ChemoTech även två andra produkter på gång; smärtbehandling relaterad till metastisering i ryggraden där marknaden av bolaget bedöms som enorm respektive längre fram i pipelinen möjliggöra behandling av prostatacancer.

Ovanstående i kombination med 9 stycken insiderköp, vissa gjorda över 60 kr (som f.ö. var teckningskursen) per aktie, gör att jag känner mig trygg i min investering.

För mig var det ett klockrent köp och hoppas på att bolaget kan rädda många liv samtidigt som jag får en fin avkastning :) Kul om vi kan få till lite diskussioner om för- och nackdelar med bolagen vi äger, alltid bra med en nyanserad bild!"

Men fantastiskt att man kan döma en människa utifrån 3 inlägg, världen behöver fler som dig :)
Yes.

Hehe, det är självklart en liten tell, likt att Stockup87 och du skriver på samma sätt, samt att Stockup87 Alltid skriver på Placera om samma aktier som Du promotar här, samtidigt.

Du är ju alldeles fantastisk! Du och Carl måste ju vara samma person, ni skriver på samma sätt och drar förhastade slutsatser.

Jorå går bra med klockorna, håller mig hädanefter i de klockrelaterade trådarna här. Ni blir uppenbarligen känsliga när det kommer till pengar :)

Tittade ett varv till på Placera och det är ju sannolikt samma haussare. Som blev kränkt av dig och mig.

Det kan vara svårt för utomstående att se den fina gränsen mellan att vara en högst troende investerare, och en cynisk pump-and-dumpare.

Ibland kan det vara svårt själv att veta vem man är av dessa två.

Det förekommer också på alla nivåer. Det var inte så länge sedan som Max Mitteregger på EFN antydde att den andra gästen "lät lite väl haussade" och typ undrade hur mycket aktier han behövde bli av med i företaget.

Och vem tar rekar från stora banker på allvar längre? Alla vet ju att deras egna kunder fått allt först. Sedan skall ju bara den stora massan till för att ge dem "rätt".

Detta är ju en tråd om aktier, och det står väl fritt för alla som är övertygade om ett företags oförträfflighet att blanka aktien, om ni nu är så säkra? Inklusive att ingå ett privat avtal för detta med Richard, som säkerligen har en hel del aktier i företaget.

Om vi slutar upp med bajskastandet och anklagandet och kan fokusera lite på aktier så är jag nyfiken på följande:

Tobii är ett intressant bolag som fått några rejäla smällar på under 2017, men som har en intressant teknik som integreras i flera populära spel och något jag tror blir vanligare och vanligare. Spelen utvecklas enormt men man utnyttjar i 99% av fallen endast mus och tangentbord. De är som jag förstått långt framme med tekniken sett till sina konkurrenter, men om de kan kapitalisera ordentligt på det återstår. Tror en stor order kan avgöra mycket - utebliven sådan och bolaget tynar bort.

Skärmavbild 2017-04-26 kl. 09.25.58.png

Bahnhof är också ett intressant bolag. De har en rätt bra ekonomi och håller just nu på med stora investeringar i sitt stamnät jag tror kan bära frukt framöver. Ser det som en långsiktig investering, och kommer nog investera i år. Lite osäker inför de kommande rapporterna bara. De växer och satsar på att omsätta 1 miljard i år, med rörelseresultat runt 10% av detta. Relativt stabil på sikt (rätt låg omsättning) - de fick dock en smäll i och med Elementica (dotterbolag) och problem med byggnad av en serverhall.
Skärmavbild 2017-04-26 kl. 09.29.01.png

Nordic Leisure har blivit ordentligt misshandlad på sistode, och verkar pendla 4.8-6kr. Det är ett bolag med ordentlig kassa som växer så de knakar - och troligen (vad jag sett i alla fall) ett av de lägst värderade spelbolagen på börsen (P/E är 8.3). Håller den sig runt 4.8-5kr även när vi närmar oss sommaren så går jag nog in, eller inför rapport i slutet av maj). Jag är lite orolig för att stödet på 4.8-4.9 ska ge vika, och då blir det nog inte jättekul för ägare. Avvaktar lite!

Skärmavbild 2017-04-26 kl. 09.36.05.png

(Disclosure: Jag har ägt Tobii (sålt med förlust) och NLAB (sålt med vinst) tidigare men gör det inte längre).

Åter till ämnet... :)

Jag kan säga att jag på medellång till lång sikt tror att många små och medelstora företag kommer att få det tufft. Om konjunkturen viker tror jag det kan bli rätt mycket slakt, större bolag är mer trögrörliga, åt alla håll, även nedåt.

Åter till ämnet... :)

Jag kan säga att jag på medellång till lång sikt tror att många små och medelstora företag kommer att få det tufft. Om konjunkturen viker tror jag det kan bli rätt mycket slakt, större bolag är mer trögrörliga, åt alla håll, även nedåt.
Analysen är med andra ord: När lågkonjunkturen kommer så kommer flera bolag att få det svårt...

En mer användar analys hade kanske varit vilka företag som är bäst rustade om konjunkturen dyker 2018. Själv har jag ingen aning men suger åt mig all kunskap.

Läs på hans blogg och hur han framställer Better Globe som investering. Det är ju en minst sagt annorlunda pengamaskin han bygger med träd i Afrikanska plantager. Och inte nog med att han själv är villig att ta hög risk, han är även "ambassadör" för Better globe och får provision på en del av försäljningen.

J.B skriver mycket vettiga saker på sin blogg men jag är kritisk till att han indirekt och ibland direkt rekommenderar folk att investera i Betterglobe.
Min uppfattning är att Betterglobe påminner om ett ponzi-liknande upplägg. Hur vet man att den avkastning man får kommer från företagets vinster och inte nyinvesterares pengar?
Det är även bekymmersamt att det saknas årsredovisningar från B.G. Och att J.B investerat mer än 1 miljon kronor på dessa träd och varit nere där för att själv titta på plantagerna säger ju egentligen ingenting om huruvida investeringen är säker / seriös eller inte.
Att gå efter magkänsla är ju inte speciellt seriöst. Man blir väl lite självblind och vill rättfärdiga det man investerar i, men argumenten han framför är inte särskilt övertygande tycker jag ("ligger mig varmt om hjärtat", "förlorar du pengar så har du ändå gjort så att folk har blivit anställda", "jag har varit där flera gånger och tittat på träden", "tyvärr saknas det årsredovisning men så ser läget ut i Kenya" osv.)

Jan Bolmeson är vettig. Om proffsen inte kan slå index jämt, hur ska vi vanliga noobar lyckas. Han blogg är konkret och ger mycket bra långsiktiga spartips.
Själv kör jag ca 50% global, 25% Sverige, 12,5% asien och 12,5% mot guld/silver. 6-8% i årlig avkastning. Sen har jag HM, Eolus vind och Deutsche Post AG i aktie portföljen. På totalt kapital är det uppdelat ca 75% fonder 25% aktier. siktar på en årlig avkastning på 6-9%

Själv kör jag 60/40 portföljen, enligt J.B's rekommendation för 2017. Tror inte att jag skulle palla med psykiskt att enbart satsa på aktiefonder och se en fin dipp på 20-30%. :)

Men det är lite oklart om räntefonderna ska ligga på ISK eller om det är bättre att låta de ligga i en depå. Det senare blir kanske lite knepigare att deklarera? Jag har både aktiefonder och räntefonder i ISK.

Själv kör jag 60/40 portföljen, enligt J.B's rekommendation för 2017. Tror inte att jag skulle palla med psykiskt att enbart satsa på aktiefonder och se en fin dipp på 20-30%. :)

Men det är lite oklart om räntefonderna ska ligga på ISK eller om det är bättre att låta de ligga i en depå. Det senare blir kanske lite knepigare att deklarera? Jag har både aktiefonder och räntefonder i ISK.
KF är mycket mer fördelaktigt om man på lång sikt vill bygga upp kapital och sedan med kort notis behöver flytta utomlands, t.ex. barn som blir ung vuxen och börjar studera i utlandet, eller om man som äldre av någon anledning flyttar till utlandet. ISK kan då beskattas som vanlig depå, vilket är lagom kul om stora delar av tillgången är värdeuppgång.

Därför kör jag KF. Någon med detaljkunskaper får gärna fylla i alla detaljer kring detta.

KF är mycket mer fördelaktigt om man på lång sikt vill bygga upp kapital och sedan med kort notis behöver flytta utomlands, t.ex. barn som blir ung vuxen och börjar studera i utlandet, eller om man som äldre av någon anledning flyttar till utlandet. ISK kan då beskattas som vanlig depå, vilket är lagom kul om stora delar av tillgången är värdeuppgång.

Därför kör jag KF. Någon med detaljkunskaper får gärna fylla i alla detaljer kring detta.

Visste inte att det skiljer sig såpass mellan isk ock kf ifall man vill flytta till utlandet. Intressant.

En ganska enkel men trevlig bok som jag kan rekommendera är "Fly bankfällan : ta makten över din privatekonomi" (författaren skriver under en pseudonym. Han är tydligen en bankchef i nån av våra storbanker). I boken visar han hur banker gör allt för att tjäna pengar på dig genom att erbjuda halvdana och invecklade tjänster såsom strukturerade produkter, svåröverskådliga produkter med dolda kostnader osv. Inte minst aktivt förvaltade fonder som inte ger något mervärde alls men kostar många gånger mer än en indexfond. En ögonöppnare för den enkla spararen.

Senast ändrad:
Visste inte att det skiljer sig såpass mellan isk ock kf ifall man vill flytta till utlandet. Intressant.
ja, det är många som inte har koll på det, och jag kan inte detaljerna.

KF är sämre när man flyttar pengar in och ut snabbt dock, och så ser "konkursreglerna" lite annorlunda ut, till KF:s nackdel, och så svårare (omöjligt?) att gå på bolagsstämma, men man kan ju fortfarande få gå genom att köpa en aktie i sin isk eller depå, men då inte rösta med "full styrka", om jag förstått det rätt?

Tillbaka
Topp