• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Tjena! Behöver lite feedback på denna portföljen, ifall någon har lust. Jag tänkte investera långsiktigt i dessa bolag (ganska jämnt fördelat). Tror ni att det är lagom diversifierat? Något av dem som jag ska strunta i? Självklart så går det ju ej att säga hur det kommer gå, men skulle gärna vilja höra någons åsikt :). Tidshorisonten för detta är minst 10 års sikt. Tänkte ej riktigt gå in än isåfall, känns dyrt just nu tycker jag.
Följande bolag:
Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Tjena! Behöver lite feedback på denna portföljen, ifall någon har lust. Jag tänkte investera långsiktigt i dessa bolag (ganska jämnt fördelat). Tror ni att det är lagom diversifierat? Något av dem som jag ska strunta i? Självklart så går det ju ej att säga hur det kommer gå, men skulle gärna vilja höra någons åsikt :). Tidshorisonten för detta är minst 10 års sikt. Tänkte ej riktigt gå in än isåfall, känns dyrt just nu tycker jag.
Följande bolag:
Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour

Det är är väl Hernhags femårslista från ett par dagar sedan rakt av?

//B
 
Tjena! Behöver lite feedback på denna portföljen, ifall någon har lust. Jag tänkte investera långsiktigt i dessa bolag (ganska jämnt fördelat). Tror ni att det är lagom diversifierat? Något av dem som jag ska strunta i? Självklart så går det ju ej att säga hur det kommer gå, men skulle gärna vilja höra någons åsikt :). Tidshorisonten för detta är minst 10 års sikt. Tänkte ej riktigt gå in än isåfall, känns dyrt just nu tycker jag.
Följande bolag:
Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour

Ser bra ut. Latour handlas väl dock till premie? Skulle oavsett köpa in mig månadsvis i dessa bolag och inte allt direkt, eftersom vi haft ca 8 års uppgång
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Ser bra ut. Latour handlas väl dock till premie? Skulle oavsett köpa in mig månadsvis i dessa bolag och inte allt direkt, eftersom vi haft ca 8 års uppgång
När handlas investmentbolagen till premie eller substansrabatt? Förstår inte riktigt när de skiftar från det ena till det andra. Jag måste såklart göra min egen läxa innan jag eventuellt kör på detta. Då hinner väl börsen bli lite billigare också får jag hoppas :).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Någon som fick tilldelning i Terranet?
Missade introduktionen helt men knep en post på 16,70 och är upp 45% på 3 dagar! :)
 
Senast ändrad:

ikaroess

Cartier
Tjena! Behöver lite feedback på denna portföljen, ifall någon har lust. Jag tänkte investera långsiktigt i dessa bolag (ganska jämnt fördelat). Tror ni att det är lagom diversifierat? Något av dem som jag ska strunta i? Självklart så går det ju ej att säga hur det kommer gå, men skulle gärna vilja höra någons åsikt :). Tidshorisonten för detta är minst 10 års sikt. Tänkte ej riktigt gå in än isåfall, känns dyrt just nu tycker jag.
Följande bolag:
Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour
Ser fint ut! Bara kvalitets bolag.

Kanske byta ut hexagon mot Melker schörlig? Handlas till rabatt numera och består av 50% hexagon.
 
Någon som har en hypotes till varför $SNAP är värderat så högt? Har hälften av $TWTRs användare och tjänar hälften så mycket per användare. Inte alls en särskilt bra tillväxt dessutom, med bara +5% q/q fler användare. Om man jämför (som jag antar marknaden gör) med Facebook hade ju de +28% q/q när de var i samma stadie som Snapchat är i just nu (Q409). Helt orimligt värderat företag enligt mig iaf, eller?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Någon som har en hypotes till varför $SNAP är värderat så högt? Har hälften av $TWTRs användare och tjänar hälften så mycket per användare. Inte alls en särskilt bra tillväxt dessutom, med bara +5% q/q fler användare. Om man jämför (som jag antar marknaden gör) med Facebook hade ju de +28% q/q när de var i samma stadie som Snapchat är i just nu (Q409). Helt orimligt värderat företag enligt mig iaf, eller?
Japp.
Liksom det mesta annat i sektorn är det svårt att räkna hem med andra argument än "det är en ny ekonomi nu" vilket var exakt vad som sades 1999...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Okej, vad skulle vinsten med det vara? Ytterliggare diversifiering?
...och att det handlas till rabatt för första gången på länge.

Personligen sålde jag just mina Hexagon.
Ola Rollen har gjort något helt fantastiskt med det bolaget men det är väl i rimlighetens namn osannolikt att han blir kvar särskilt länge till och att nästkommande år blir lika bra.

Gällande MSAB är det ju samma sak, Melker fasar ut sig själv och vem vet vad som händer. Kanske ett nytt Ratos...
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
...och att det handlas till rabatt för första gången på länge.

Personligen sålde jag just mina Hexagon.
Ola Rollen har gjort något helt fantastiskt med det bolaget men det är väl i rimlighetens namn osannolikt att han blir kvar särskilt länge till och att nästkommande år blir lika bra.

Gällande MSAB är det ju samma sak, Melker fasar ut sig själv och vem vet vad som händer. Kanske ett nytt Ratos...
Ja okej! Tack så mycket. Men hexagon är väl mycket mer än bara sin VD? Trots att han såklart har gjort ett strålande jobb.
 

Ketan

Cartier
Ja okej! Tack så mycket. Men hexagon är väl mycket mer än bara sin VD? Trots att han såklart har gjort ett strålande jobb.
Håller med! Ola Rollén har gjort ett fantastiskt jobb men Hexagon består av väldigt många bra bolag som nog kan tuffa på bra utan honom. Enda jag inte gillar är att Hans Vestberg har valts in i Hexagons styrelse.
 

SSL

Audemars
Ja okej! Tack så mycket. Men hexagon är väl mycket mer än bara sin VD? Trots att han såklart har gjort ett strålande jobb.

Läs på vad Hexagon gör. Förstår du inte vad deras produkt/produkter är så gå inte bara in för att en bloggkändis tipsar om det eller för att bolaget har en fantastisk VD. Analytiker/bloggare slänger ur sig tips hejvilt, 95% av gångerna för att få klick/läsare. Imorgon kan dom ha ändrat uppfattning och VDn fått sparken. Då är det bra om man kan och har långsiktig tro på produkten/bolaget.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Läs på vad Hexagon gör. Förstår du inte vad deras produkt/produkter är så gå inte bara in för att en bloggkändis tipsar om det eller för att bolaget har en fantastisk VD. Analytiker/bloggare slänger ur sig tips hejvilt, 95% av gångerna för att få klick/läsare. Imorgon kan dom ha ändrat uppfattning och VDn fått sparken. Då är det bra om man kan och har långsiktig tro på produkten/bolaget.
Jag vet såklart på ett ungefär vad Hexagon gör. Dock så tycker jag att det är svårt att hitta specifik info om deras produkter. Jag skulle även vilja veta vad det som hvudsakligen utgör deras omsättning just nu. Finns det att läsa någonstans? Tack på förhand.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Jag vet såklart på ett ungefär vad Hexagon gör. Dock så tycker jag att det är svårt att hitta specifik info om deras produkter. Jag skulle även vilja veta vad det som hvudsakligen utgör deras omsättning just nu. Finns det att läsa någonstans? Tack på förhand.

I årsredovisningen hittar du oftast svaret på alla dina frågor
 

Kugghjul

Panerai
Tjena! Behöver lite feedback på denna portföljen, ifall någon har lust. Jag tänkte investera långsiktigt i dessa bolag (ganska jämnt fördelat). Tror ni att det är lagom diversifierat? Något av dem som jag ska strunta i? Självklart så går det ju ej att säga hur det kommer gå, men skulle gärna vilja höra någons åsikt :). Tidshorisonten för detta är minst 10 års sikt. Tänkte ej riktigt gå in än isåfall, känns dyrt just nu tycker jag.
Följande bolag:
Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour
Är det en bra ide att vid maxvärdering på börsen köpa:

ett trött investmentbolag tunga i TV3:s prutt-TV
en brottsmisstänkt VD-stjärnas övervärderade bygge
bostadsbubblans uppvärmare
fastighetsbubblans viking
bilindustrins övervärderade underleverantör, en industri som börjar tanka pga högre leasingavgifter pga fallande begpriser
en industri som håller på att tungbeskattas
...
ett övervärderat investmentbolag

så kör hårt!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Är det en bra ide att vid maxvärdering på börsen köpa:

ett trött investmentbolag tunga i TV3:s prutt-TV
en brottsmisstänkt VD-stjärnas övervärderade bygge
bostadsbubblans uppvärmare
fastighetsbubblans viking
bilindustrins övervärderade underleverantör, en industri som börjar tanka pga högre leasingavgifter pga fallande begpriser
en industri som håller på att tungbeskattas
...
ett övervärderat investmentbolag

så kör hårt!
Jag har inte köpt något ännu, tror också att börsen är övervärderad just nu. Dock så har alla bolag stigande vinster, lite kvalite måste det väl ändå vara? Du får gärna utveckla dina resonemang lite. Jag lyssnar gärna
 

Kugghjul

Panerai
Jag har inte köpt något ännu, tror också att börsen är övervärderad just nu. Dock så har alla bolag stigande vinster, lite kvalite måste det väl ändå vara? Du får gärna utveckla dina resonemang lite. Jag lyssnar gärna
Jag har inte så mycket mer att säga just där, men jag skulle inte lägga mer än max 50-60% av dina investeringar i aktier just nu, alla tåg har gått. Men det lär säkert rusa lite mer innan det faller.
 
Topp