Bara att scrolla förbiHur får denna diskussion era pengar att växa?
Tröttsamt tbh, fortsätt era etik-filosofiska argument i pm eller gå en kurs på universitetet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bara att scrolla förbiHur får denna diskussion era pengar att växa?
Tröttsamt tbh, fortsätt era etik-filosofiska argument i pm eller gå en kurs på universitetet
De har massor av nöjda kunder, jag är en av dem.Kul att du är nöjd med Klarna @Lindrian, själv har jag undrat om de har en enda nöjd kund. Uppenbarligen är så fallet. Om du nu är så allergisk mot att betala köpet när du köper, varför inte skaffa ett kreditkort? Du får då samma effekt.
Fortfarande irrelevantBara att scrolla förbi![]()
Så länge bolagen inte gör något olagligt har jag inga problem att investera i dem.
Att en liten del av befolkningen har problem med alkohol och spel betyder ju inte att branscherna i sig är omoraliska.
Lite typiskt Sverige att alla ska skyddas och att den stora massan ska "lida".
Någon som äger aktier hos Embracer Group här? Tänkte om det är någon som kan svara på en fråga jag har angående bolaget.
Jag har ägt till och från sedan IPO. Mitt absoluta favoritbolag som jag tjänat mest på.
vad undrar du?
Kul Torsten att du är nöjd, missa ingen av dina 24 avbetalningar på din usb-kabel för 99 kr bara!De har massor av nöjda kunder, jag är en av dem.
Motfrågan måste ju bli varför du föredrar att betala först och sen få varan ett par dagar senare?
Att dela upp betalningen är valfritt och klarar man inte av att förstå de ekonomiska konsekvenserna kanske en god man är på sin plats.
Någon som äger aktier hos Embracer Group här? Tänkte om det är någon som kan svara på en fråga jag har angående bolaget.
Jag har ägt till och från sedan IPO. Mitt absoluta favoritbolag som jag tjänat mest på.
vad undrar du?
Jo det är så att jag funderar på stt köpa en del aktier i bolaget så jag kollade in dem och såg att de äger en hel del fina studios och har mycket på gång. Men hur är bolaget positionerat bland de andra stora spelutvecklarna? Som till exempel blizzard, tencent mm. Kanske drygt att jämföra med dem stora drakarna men är Embracer någon större aktör inom gamingindustrin i världen eller är de stora när man endast kollar norden?
Personligen tycker jag det skulle kännas rätt surt att storsatsa på cannabis aktier och sedan i framtiden åka på ett barn som blir stoner, inlurad av snygga reklamkampanjer. Eller bli påkörd i bilen och få whiplash av en stenad stressad hemmafru:Hur får denna diskussion era pengar att växa?
Problemet är ju att företagsidéer som ligger på gränsen till vad den allmänna folket kan tolerera, riskerar att en dag få se sin affär bli förbjuden eller starkt begränsad. Det är en affärsrisk och därmed en risk som investerare. Därmed relevant för tråden. Titta på hur de reglerat den svenska bettingmarkanden, och nu börjat begränsa insättningar etc.Så länge bolagen inte gör något olagligt har jag inga problem att investera i dem.
Att en liten del av befolkningen har problem med alkohol och spel betyder ju inte att branscherna i sig är omoraliska.
Titta på den här dokumentären Älskade alkohol och läs sen vad du skrev. Det är bara friskt att ständigt fylla på med nya insikter och perspektiv. Man förstår att det lilla vi gör påverkar det större. https://www.svtplay.se/video/26498422/alskade-alkoholSå länge bolagen inte gör något olagligt har jag inga problem att investera i dem.
Jag äger en del aktier i både Embracer Group och Stillfront, så JÄKLA stabila i Coronatider och svårslagen utveckling sedan årsskiftet. Ska få in lite Sinch i portföljen med, började spana på dem i januari och borde såklart köpt då. Jag är inte insatt i Embracer på detaljnivå men följer företaget via telegram och års- och kvartalsrapporter men min uppfattning är att det finns mycket mer att hämta härNågon som äger aktier hos Embracer Group här? Tänkte om det är någon som kan svara på en fråga jag har angående bolaget.
Sinch känns oerhört övervärderade just nu.Jag äger en del aktier i både Embracer Group och Stillfront, så JÄKLA stabila i Coronatider och svårslagen utveckling sedan årsskiftet. Ska få in lite Sinch i portföljen med, började spana på dem i januari och borde såklart köpt då. Jag är inte insatt i Embracer på detaljnivå men följer företaget via telegram och års- och kvartalsrapporter men min uppfattning är att det finns mycket mer att hämta härpositiva nyheter löpande, inte minst igår. Jag passade på att fylla på efter delårsrapporten nyligen, igår höjdes riktkursen och den lyfte 10%. Stabilt! Såg att du eventuellt redan har fått svar på din fråga men ville ändå lägga in några ord om företaget.
Om många håller med dig borde den väl sjunka kan man tycka. Alltid svårt att veta vad som är inprisat i en aktiekurs. Det är möjligt att du har rätt! Jag tror att Sinch kan vara bra på medellång sikt, även om det är svårmotiverat att köpa in sig när kursen gått upp ca 120% i år...Sinch känns oerhört övervärderade just nu.
Tänkvärt:
thq numera embracer är en förvärvsmaskin
Enkelt sett har de skapat stora värden genom att köpa upp bolag utanför börsen och tagit in dem i sitt börsnoterade bolag. Då börsnoterade bolag värderas mycket högre, än onoterade bolag, så uppstår "vinst".
Kan de fortsätta köpa upp och bygga en helhet som drar nytta av delarna? Är det en hållbar strategi att utnyttja skillnaden i värdering mellan noterat och onoterat. Är detta stora bygge värt priset?
De har väl en mängd små spel, men inga storsäljare?
VD:n är förtroendeingivande tycker jag, i alla fall om man tittar på denna intervjun, där han kör Rolex DD på läder och Avanza ekonomen kör sin vanliga TT Daytona. Kan vara i denna intervjun VD:n säger ungefär att han "redan köpt alla leksaker han vill ha på Biblioteksgatan", detta var innan börsnoteringen.
För mig så är jag bränd då jag inte hängt med i företagets långa uppgång, precis som med Paradox. Jag hade letat efter något som inte känns så dyrt och pumpat. Med det sagt, "Winners keep on winning and losers keep losing", gäller ofta för aktier. Jag blir faktiskt lite smått köpsugen ...
Tänk dock på att sprida risken och inte bara ha en aktie!
Bonus:
https://www.efn.se/tagg/thq-nordic/stark-borsdebut/
Extra datorspels bonus
Om många håller med dig borde den väl sjunka kan man tycka. Alltid svårt att veta vad som är inprisat i en aktiekurs. Det är möjligt att du har rätt! Jag tror att Sinch kan vara bra på medellång sikt, även om det är svårmotiverat att köpa in sig när kursen gått upp ca 120% i år...
Börstips efterfrågades, här kommer ett, för dig som har självförtroende nog att våga hoppa på en vinnare som vinner. Bubbla eller bara början på en underbar framgångssaga, det avgör du. 384 ägare på Avanza, kan vi på klocksnack pressa upp det till 400?
Sea LTD (kan utläsas south east asia, se video för marknad etc!)
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/794798/sea-ltd
När man satt sig in i företaget undrar man, varför hade jag inte hört talas om det tidigare!
Snyggt! Har gjort samma i andra företag (som jag tror på), till slut inser man att det kanske är bättre att se the big picture: sitta lång och fylla på i dippar.köpte för första gången på 228kr
Var nog ATH då eller nära
Köpt/sålt i flera omgångar och alltid trott att det var taket
Nu säljer jag inte igen![]()
Troligen allaVilka försäljningar ångrar ni mest? Mina är när jag sålde Fortnox vid 33kr och Evolution Gaming 540kr (pre-split)! Oj vad jag hade kunnat köpa trevliga klockor om jag behöll. Man ska bara sitta still i båten...
Vilka försäljningar ångrar ni mest? Mina är när jag sålde Fortnox vid 33kr och Evolution Gaming 540kr (pre-split)! Oj vad jag hade kunnat köpa trevliga klockor om jag behöll. Man ska bara sitta still i båten...
Jag delar aldrig upp. Som jag skrev bör man veta vad man gör om man väljer delbetalning.Kul Torsten att du är nöjd, missa ingen av dina 24 avbetalningar på din usb-kabel för 99 kr bara!
Dessutom betalar jag när kreditkortsräkningen kommer, så ditt påstående är fel.
Står ju klart och tydligt vad som gäller. Accepterar folk villkor utan att läsa dom?Jag delar aldrig upp. Som jag skrev bör man veta vad man gör om man väljer delbetalning.
Säkert en bra video men jag orkar inte lägga 51 minuter på den.Titta på den här dokumentären Älskade alkohol och läs sen vad du skrev. Det är bara friskt att ständigt fylla på med nya insikter och perspektiv. Man förstår att det lilla vi gör påverkar det större. https://www.svtplay.se/video/26498422/alskade-alkohol
Tydligen är det så. Blir så jäkla trött på att egenansvaret helt verkar ha försvunnit och att man ska tycka synd om Märta i Gävle som har skulder pga shopping.Står ju klart och tydligt vad som gäller. Accepterar folk villkor utan att läsa dom?
Accepterar folk villkor utan att läsa dom?
Står ju klart och tydligt vad som gäller. Accepterar folk villkor utan att läsa dom?
Precis. Enda sättet att slå marknaden* är att stirra på P/E-tal, belåning, omsättning och dylikt och ha en horisont på 5+ år.Snyggt! Har gjort samma i andra företag (som jag tror på), till slut inser man att det kanske är bättre att se the big picture: sitta lång och fylla på i dippar.
Jag tänkte i första hand på att du i filmen kan se hur alkoholindustrin marknadsför sig. Ca 15% har alkoholproblem. Dessa drar med sig deras nära och kära i ett medberoende. Barnen får en tuff start i livet som de har med sig i vuxenlivet. Förutom att ca hälften av befolkningen direkt eller indirekt tar skada av missbruksproblem, kostar det samhället enorma pengar och resurser. Det betalar du och jag via skattsedeln. Filmen är gjord av tyska dokumentärfilmare. Den är bra. Den visar skiten som den är utan moraliska pekpinnar. Missbruk av både cannabis och alkohol är ofta genetisk så vi kan aldrig utgå ifrån att andra har samma förutsättningar som oss själva.Säkert en bra video men jag orkar inte lägga 51 minuter på den.
Att folk dör eller mår dåligt av vissa lagliga produkter är inget nytt men den absoluta majoriteten har inga problem. Jag skulle inte ha något emot att alkohol såldes i matbutiker eller att det fanns speciella butiker för cannabis. Varje person får välja vad som är rätt för dem.
Ska man hela tiden tänka på andra finns det inte många bolag att investera i. Finns ju knappt något som folk inte missbrukar.