• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Mystiken tätnar, hänger på Tesla-hypen namnmässigt men skall satsa på vätgas?

Finns det inte ett svenskt el-lastbilsföretag också?

Luktar "slutet av cykeln"-hype och bortkastade pengar.
Intressanta iakttagelser och du verkar insatt i både företaget och branschen.
Tack för att du lyfter nivån på forumet.

Edit:
Mina farhågor innefattar bl.a om affärsmodellen fungerar, tajmingen iom Covid-19 och lockdowns, en uppblåst värdering.

Mina farhågor innefattar inte företagsnamnet, om det eventuellt finns ett svenskt el-lastbilsföretaget eller om det är slutet av omställningscykeln för transportbranschen.
 
Senast ändrad:
Kina satsar dock rejält på förnybar energi, största investerarna i förnybar energi om man ska vara exakt. Och är hem för några av världens största företag inom solceller och vindkraft. Vilket är ett stort steg i rätt riktning för hållbar utveckling i Kina. Sen kan man ju argumentera om deras utsläpp också...
Kina är störst på solenergi delvis för att de via statliga subventioner krossade alla konkurrenter, fanns många företag i Tyskland tidigare etc.
 
Intressanta iakttagelser och du verkar insatt i både företaget och branschen.
Tack för att du lyfter nivån på forumet.

Edit:
Mina farhågor innefattar bl.a om affärsmodellen fungerar, tajmingen iom Covid-19 och lockdowns, en uppblåst värdering.

Mina farhågor innefattar inte företagsnamnet, om det eventuellt finns ett svenskt el-lastbilsföretaget eller om det är slutet av omställningscykeln för transportbranschen.
Tack!

Företagsnamnet de valt är en varningssignal, detta är uppenbar renomésnyltning. Att de sedan drar en vals om bränsleceller för att trumfa Tesla gör det hela ännu mer misstänksamt. Vet du vilka enorma belopp de stora märkena satsat och satsar på bränslecellsutveckling? Nikola Tesla verkar inte heller ha forskat på bränsleceller, noll träffar på "fuel cell" på hans engelska wikipediasida.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

Animationen på hemsidan känns väldigt 2005 dessutom.

Det borde oroa dig att Nikolas har en direkt konkurrent i det landet som världsledande på utveckling och tillverkning av lastbilar.
https://www.einride.tech/
https://www.forbes.com/sites/edgars...n-to-einride-ev-delivery-trucks/#ac6d0ba7e1c6

Min analys för Nikolas och Einride: Minst 10 år av nyemissioner och utveckling innan de kan nå lönsamhet, när vi väl är där är risken stor att de etablerade märkena har kört om.

Med " "slutet av cykeln"-hype " menade jag slutet på den ekonomiska cykeln, detta är en tråd om ekonomi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Business_cycle
Allt för mycket billiga pengar letar efter avkastning och avarter uppstår, som på sikt inte kommer att ge förväntad avkastning.


https://www.fool.com/investing/2020/05/14/why-has-vectoiq-acquisitions-stock-jumped-150-sinc.aspx
"Girsky formed VectoIQ with the intent to become "a business partner to start-ups" in the mobility space. It's a small company, made up of veterans of GM and Mitsubishi Motors"

Du är medveten om att GM och Mitsubishi tillhör bland de större förlorarna vad gäller bilar? Dessutom helt utan erfarenhet av tunga lastbilar. GM gör inte detta och för Mitsu. ligger de under Fuso, inte Mitsubishi Motors.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuso_(company)

Så ett gäng avdankade chefer från de sämsta personbilstillverkarna skall bli stjärnor på tunga lastbilar med el- och bränslecellsdrift?

Liknar mest en money grab tycker jag. Alla "beställningar" på bilar är meningslösa PR-kupper likt snacket om oatlye och Einride. Men i ett land besatt av godhet kanske det är så man kan blåsa folk 2020?
https://www.forbes.com/sites/edgars...n-to-einride-ev-delivery-trucks/#ac6d0ba7e1c6
 
Senast ändrad:
Någon som ska teckna Pexip?
:):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::):heart::)
Stort tack för tipset!


Till er nedan, Att söka minimiposten på flera konton är oftast en framgångsrik IPO strategi, men självklart inte alltid.

Någon som fick tilldelning på Pexip?


Hur stor tilldelning blev det?

Lite mindre än hälften av vad jag ville ha. Jag tecknade väldigt sent, så antar de bara lottade vem som fick vad.

Fick minimitilldelning om 166 aktier, ca 10 k NOK. Bättre än en del andra IPO:s!

Jag fick 332 aktier. :)
 
Senast ändrad:
Tack!

Företagsnamnet de valt är en varningssignal, detta är uppenbar renomésnyltning. Att de sedan drar en vals om bränsleceller för att trumfa Tesla gör det hela ännu mer misstänksamt. Vet du vilka enorma belopp de stora märkena satsat och satsar på bränslecellsutveckling? Nikola Tesla verkar inte heller ha forskat på bränsleceller, noll träffar på "fuel cell" på hans engelska wikipediasida.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

Animationen på hemsidan känns väldigt 2005 dessutom.

Det borde oroa dig att Nikolas har en direkt konkurrent i det landet som världsledande på utveckling och tillverkning av lastbilar.
https://www.einride.tech/
https://www.forbes.com/sites/edgars...n-to-einride-ev-delivery-trucks/#ac6d0ba7e1c6

Min analys för Nikolas och Einride: Minst 10 år av nyemissioner och utveckling innan de kan nå lönsamhet, när vi väl är där är risken stor att de etablerade märkena har kört om.

Med " "slutet av cykeln"-hype " menade jag slutet på den ekonomiska cykeln, detta är en tråd om ekonomi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Business_cycle
Allt för mycket billiga pengar letar efter avkastning och avarter uppstår, som på sikt inte kommer att ge förväntad avkastning.


https://www.fool.com/investing/2020/05/14/why-has-vectoiq-acquisitions-stock-jumped-150-sinc.aspx
"Girsky formed VectoIQ with the intent to become "a business partner to start-ups" in the mobility space. It's a small company, made up of veterans of GM and Mitsubishi Motors"

Du är medveten om att GM och Mitsubishi tillhör bland de större förlorarna vad gäller bilar? Dessutom helt utan erfarenhet av tunga lastbilar. GM gör inte detta och för Mitsu. ligger de under Fuso, inte Mitsubishi Motors.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuso_(company)

Så ett gäng avdankade chefer från de sämsta personbilstillverkarna skall bli stjärnor på tunga lastbilar med el- och bränslecellsdrift?

Liknar mest en money grab tycker jag. Alla "beställningar" på bilar är meningslösa PR-kupper likt snacket om oatlye och Einride. Men i ett land besatt av godhet kanske det är så man kan blåsa folk 2020?
https://www.forbes.com/sites/edgars...n-to-einride-ev-delivery-trucks/#ac6d0ba7e1c6
Namnet har jag redan sagt är olyckligt men heller inget jag hakar upp mig på.

Angående konkurrens eldrift är batteri bra upp till en viss sträcka men efter det är bränslecellstekniken ett bättre alternativ.
Även Robert Falck på Einride är medveten om eldriftens begränsningar "Falck admits while electric vehicles are a zero emissions option, they lack the driving range and convenience of being able to pull into a filling station to quickly refuel."

Därav hybridsatsningen från Nikola och en affärsplan med hela transportkedjan som jag tror kan lyckas.
Ser inte erfarenhet från GM och Mitsubishi som något negativt men inte heller en särskild trigger för företaget.

Delar dina tankar om år efter år av nyemissioner och fortsatt utveckling innan lönsamhet med risken att allt blir ett svart hål, min största farhåga skulle jag säga.
Inte lika säker på att etablerade kommer springa om under den tiden.

Spännande att se vad aktien handlas för i juni.
Den borde ändå krypa ner rejält och närma sig fastställd värdering.
 
Namnet har jag redan sagt är olyckligt men heller inget jag hakar upp mig på.

Angående konkurrens eldrift är batteri bra upp till en viss sträcka men efter det är bränslecellstekniken ett bättre alternativ.
Även Robert Falck på Einride är medveten om eldriftens begränsningar "Falck admits while electric vehicles are a zero emissions option, they lack the driving range and convenience of being able to pull into a filling station to quickly refuel."

Därav hybridsatsningen från Nikola och en affärsplan med hela transportkedjan som jag tror kan lyckas.
Ser inte erfarenhet från GM och Mitsubishi som något negativt men inte heller en särskild trigger för företaget.

Delar dina tankar om år efter år av nyemissioner och fortsatt utveckling innan lönsamhet med risken att allt blir ett svart hål, min största farhåga skulle jag säga.
Inte lika säker på att etablerade kommer springa om under den tiden.

Spännande att se vad aktien handlas för i juni.
Den borde ändå krypa ner rejält och närma sig fastställd värdering.

Jag vill ändå hävda att namnet är väldigt viktigt, då förtroendet för företagsledningen etc är enormt viktig, speciellt i ett uppstartbolag.

Hur tänkte de när de valde namnet? Ville de bygga något nytt och eget, eller var det viktiga att renomésnylta? Namnvalet visar på dåligt omdöme, eller ännu värre, ett försök till en avancerad "pump and dump".

Att bygga upp en vätgasinfrastruktur kommer bli ENORMT dyrt, mycket dyrare än att bygga upp Teslas superchargers. Lastbilar behöver dessutom större ytor och mer mark måste köpas in. Dessutom vet inte jag hur det ser ut med tillgången på vätgas?

Det är ju knappast så att de etablerade lastbilstillverkarna inte tittar på bränsleceller. Så vad återstår av Einrides och Nikolas USP, ingenting?
 
Bra att länka till en artikel bakom betalvägg. Vad man kan se handlar den antagligen om elektrifierat eller ej och varifrån elen kommer. Knappast några frågetecken kring det i Sverige.
Rälsen innebär fortfarande stort ingrepp i naturen. Resor med tåg börjar och slutar ofta med dieselbuss. Kollektivtrafik, speciellt utanför de mest tätbefolkade delarna, är tidsineffektivt när man får stå och vänta. Snart kör vi lastbilar på elmotorväg. Vad händer när vi förbrukar koldioxidfri elenergi i Sverige (tex med tåg), jo vi kan exportera mindre till andra länder, och resultatet blir att de kör kolkraftverk i Polen lite mer.

Mycket inom politik, samhälle och teknik är inte så svartvitt som många fås att tro, speciellt i Sverige. Dags att växa upp från sagornas värld.
 
Jag vill ändå hävda att namnet är väldigt viktigt, då förtroendet för företagsledningen etc är enormt viktig, speciellt i ett uppstartbolag.

Hur tänkte de när de valde namnet? Ville de bygga något nytt och eget, eller var det viktiga att renomésnylta? Namnvalet visar på dåligt omdöme, eller ännu värre, ett försök till en avancerad "pump and dump".

Att bygga upp en vätgasinfrastruktur kommer bli ENORMT dyrt, mycket dyrare än att bygga upp Teslas superchargers. Lastbilar behöver dessutom större ytor och mer mark måste köpas in. Dessutom vet inte jag hur det ser ut med tillgången på vätgas?

Det är ju knappast så att de etablerade lastbilstillverkarna inte tittar på bränsleceller. Så vad återstår av Einrides och Nikolas USP, ingenting?
Företaget bildades 2014 och hade namnet gett så dålig PR tror jag inte man kommit så långt man gjort idag.
Man tas uppenbarligen på allvar av många.
Att man tar snabbvägen till börsen nu är ju i första hand för att fort få igång bygget av fabriken i USA och inte för att stoppa en direkt blödning.


Edit: korr då jag läste fel i ditt svar.
Att de större tillverkarna tittar på bränsleceller ser jag som positivt. Kommer hjälpa att driva på utvecklingen. Bara för att man är stor betyder det inte att man ALLTID är i täten och gör bra affärer.
Volvo har ju redan reat ut PowerCell en gång och Tesla hade ju inte behövts om "de stora" gått i bräschen för elbilstillverkning

Och politiskt intresse finns ju i omvärlden även om man får ta såna här utspel för vad det är.
https://www.nyteknik.se/fordon/tyska-ministern-kraver-nationell-vatgasstrategi-6995343

Infrastrukturen kommer bli dyr och jag kan tänka mig att man räknar med subventioner för grön omställning.
Men lyckas man och är i täten med både lastbilar och infrastruktur kan det bli riktigt bra.
Som om lastbilstillverkarna senaste decennierna även hade ägt oljebolagen i ett väldigt hårdraget exempel.
 
Senast ändrad:
Företaget bildades 2014 och hade namnet gett så dålig PR tror jag inte man kommit så långt man gjort idag.
Man tas uppenbarligen på allvar av många.
Att man tar snabbvägen till börsen nu är ju i första hand för att fort få igång bygget av fabriken i USA och inte för att stoppa en direkt blödning.


Edit: korr då jag läste fel i ditt svar.
Att de större tillverkarna tittar på bränsleceller ser jag som positivt. Kommer hjälpa att driva på utvecklingen. Bara för att man är stor betyder det inte att man ALLTID är i täten och gör bra affärer.
Volvo har ju redan reat ut PowerCell en gång och Tesla hade ju inte behövts om "de stora" gått i bräschen för elbilstillverkning

Och politiskt intresse finns ju i omvärlden även om man får ta såna här utspel för vad det är.
https://www.nyteknik.se/fordon/tyska-ministern-kraver-nationell-vatgasstrategi-6995343

Infrastrukturen kommer bli dyr och jag kan tänka mig att man räknar med subventioner för grön omställning.
Men lyckas man och är i täten med både lastbilar och infrastruktur kan det bli riktigt bra.
Som om lastbilstillverkarna senaste decennierna även hade ägt oljebolagen i ett väldigt hårdraget exempel.

Jag tror det är farligt att göra allt för många jämförelser mellan Nikolas och Tesla. Det är helt olika sker med B2B och B2C, speciellt när dina C, speciellt i början, är entusiaster som de har varit för Tesla.

Det skulle vara jättebra om lastbilstransporter blev renare, men är detta den optimala vägen? De resurser som krävs i form av subventioner kommer nog bli svårt att få, rent politiskt, men även nu pga ansträngda ekonomier 2020.

Jag tror aldrig man kommer tillåta att ett bolag är "totalt" vertikalt integrerat, med både fordon och bränsleinfrastruktur. I alla fall om det skall skattesubventioneras.

Så låt oss hoppas på renare transporter, men jag tror inte detta företaget är en bra investering. Jag skulle istället leta efter någon som gör "spadarna". Tex ett företag som gör ett material eller del i bränslecellerna. Med bra patentportfölj. Oavsett vem som blir vinnare kommer de att sälja. Och det kommer fortfarande att vara en chansning.

Bosch skulle kunna vara något att satsa på, om de hade varit börsnoterade. Titta hur många av nyckelkomponenterna som de har sitt namn på, se bild en bit ner.
https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-truck-nikola-two/
 
Jag tror det är farligt att göra allt för många jämförelser mellan Nikolas och Tesla. Det är helt olika sker med B2B och B2C, speciellt när dina C, speciellt i början, är entusiaster som de har varit för Tesla.

Det skulle vara jättebra om lastbilstransporter blev renare, men är detta den optimala vägen? De resurser som krävs i form av subventioner kommer nog bli svårt att få, rent politiskt, men även nu pga ansträngda ekonomier 2020.

Jag tror aldrig man kommer tillåta att ett bolag är "totalt" vertikalt integrerat, med både fordon och bränsleinfrastruktur. I alla fall om det skall skattesubventioneras.

Så låt oss hoppas på renare transporter, men jag tror inte detta företaget är en bra investering. Jag skulle istället leta efter någon som gör "spadarna". Tex ett företag som gör ett material eller del i bränslecellerna. Med bra patentportfölj. Oavsett vem som blir vinnare kommer de att sälja. Och det kommer fortfarande att vara en chansning.

Bosch skulle kunna vara något att satsa på, om de hade varit börsnoterade. Titta hur många av nyckelkomponenterna som de har sitt namn på, se bild en bit ner.
https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-truck-nikola-two/
Ytterligare en firma, NEL vätgas, via norsk vattenkraft
https://en.wikipedia.org/wiki/Nel_ASA
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52645/nel
 
Jag tror Nikola får det svårt då B2B ställer helt andra krav på utbyggt servicenät än B2C (Tesla).



På tal om vätgas svenska Traton som äger Man och Scania är börsnoterat:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/972553/traton

ty:

https://www.di.se/nyheter/scania-far-norsk-stororder-pa-elektriska-lastbilar/

Scania får norsk stororder på elektriska lastbilar

Scania ska leverera 75 batteri-elektriska lastbilar till den norska livsmedelsgrossisten ASKO under de kommande tre år. Avtalet är ett av de mest omfattande i branschen inom elektrifiering till en enskild kund. ”Det är verkligen glädjande att framåtriktade företag i konkret handling nu börjar avveckla klimatpåverkande tunga fordon”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Den norska livsmedelsgrossisten ASKO:s samarbete med Scania kring bränslecellslastbilar startade 2016. Målet var att sätta tre lastbilar på vägarna redan året därpå. Men det dröjde ytterligare. ASKO tog först tidigare i år fyra vätgasdrivna bränslecellslastbilar från Scania i drift och i februari påbörjades trafik med två elektriska distributionslastbilar.

Med den batteriteknik som finns tillgänglig i dag kan dessa lastbilar endast köra kortare sträckor. Batterierna laddas under av- och pålastning. De två lastbilarna som redan nu finns hos ASKO har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 kilometer.

Nu fortsätter alltså samarbetet då de ingår de ett treårigt ramavtal där det framgår att ASKO har för avsikt att beställa upp till 75 el-lastbilar från Scania under de närmaste tre åren.


Scania meddelade i slutet på april att företagets klimatmål blivit godkända enligt Science Based Targets, ett initiativ som stöttas av bland andra FN:s Global Compact och Världsnaturfonden, WWF.

Scania har åtagit sig att halvera utsläpp från den egna verksamheten 2025 och använda 100 procent fossilfri elektricitet i verksamheten redan i år. Utöver detta ska Scania även sänka kundernas utsläpp – som i dag står för över 90 procent av utsläppen – med en femtedel.


Och avtalet med ASKO är ett steg i jobbet att nå det målet.

”Vi fortsätter att jobba på bred front med hållbara transporter. Förnybara biobränslen spelar också en viktig roll men det råder ingen tvekan om att elektrifiering är mycket viktigt för att tunga transporter ska kunna nå mål om fossilfrihet”, säger Henrik Henriksson till Di.

Det aktuella projektet har fått ekonomiskt stöd från det norska statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat- och miljödepartementet.
 
Någon som vågar spekulera hur resten av veckan kommer se ut, blått hela veckan? :) Konstigt hur börsen (USA) visar små rörelser nedåt vid otroligt dåliga nyheter exempelvis arbetslöshet som är +15% men visar kraftiga rörelser uppåt vi andra relativt positiva nyheter. Men dagens nyhet var utan tvekan riktigt bra.

Vaccin eller inte så kommer ekonomin fortfarande ta rejält med stryk, folk kommer nog inse det när företag rapportersr dåliga siffror samt mörka makrostatistik i andra ev. tredje kvartalet.
 
Senast ändrad:
Någon som vågar spekulera hur resten av veckan kommer se ut, blått hela veckan? :) Konstigt hur börsen (USA) visar små rörelser nedåt vid otroligt dåliga nyheter exempelvis arbetslöshet som är +15% men visar kraftiga rörelser uppåt vi andra relativt positiva nyheter. Men dagens nyhet var utan tvekan riktigt bra.

Vaccin eller inte så kommer ekonomin fortfarande ta rejält med stryk, folk kommer nog inse det när företag rapportersr dåliga siffror samt mörka makrostatistik i andra ev. tredje kvartalet.
Magkänslan säger blått i morgon också.
 
Snacka att man sålde utav Evolution gaming för tidigt. Alla spelbolagsaktier har gått bra på sista tiden. Tur man har några kvar med bra uppsida.
 
Snacka att man sålde utav Evolution gaming för tidigt. Alla spelbolagsaktier har gått bra på sista tiden. Tur man har några kvar med bra uppsida.

Sjukt vilkten takt Evo stiger och stiger!

Lyckades komma in under nedgången som var förra veckan eller veckan innan det om jag minns rätt, då stod kursen på 460. :) kommer nog gå lång på evo
 
Tillbaka
Topp