Jag tror det är farligt att göra allt för många jämförelser mellan Nikolas och Tesla. Det är helt olika sker med B2B och B2C, speciellt när dina C, speciellt i början, är entusiaster som de har varit för Tesla.
Det skulle vara jättebra om lastbilstransporter blev renare, men är detta den optimala vägen? De resurser som krävs i form av subventioner kommer nog bli svårt att få, rent politiskt, men även nu pga ansträngda ekonomier 2020.
Jag tror aldrig man kommer tillåta att ett bolag är "totalt" vertikalt integrerat, med både fordon och bränsleinfrastruktur. I alla fall om det skall skattesubventioneras.
Så låt oss hoppas på renare transporter, men jag tror inte detta företaget är en bra investering. Jag skulle istället leta efter någon som gör "spadarna". Tex ett företag som gör ett material eller del i bränslecellerna. Med bra patentportfölj. Oavsett vem som blir vinnare kommer de att sälja. Och det kommer fortfarande att vara en chansning.
Bosch skulle kunna vara något att satsa på, om de hade varit börsnoterade. Titta hur många av nyckelkomponenterna som de har sitt namn på, se bild en bit ner.
https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-truck-nikola-two/