• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får inte igång min nya SRP655 (4R36). Vad är fel?

Subsec

Rolex
2-Faktor
Hej alla!
Fick min Seiko SRP655 för ca 1 vecka sedan men har inte använt den tills nu. Tog fram den igår och började med att vrida kronan ca 20 varv och försökte få igång den med armrörelse, men tyvärr så tickade den endast några sekunder och sedan dog den igen. Vred ca 20 varv till men fortfarande samma sak. I bästa fall så hoppar den fram några sekunder och sen död igen.
Mina andra seikos med samma Urverk hoppar igång nästan direkt när jag satt dem i rörelse. Tycker också att det är ett större motstånd i kronan på 655:an när jag vrider upp den.

Någon som har ett bra tips vad jag kan göra eller är det bara att lämna in klockan för kontroll av urverket?

Tacksam för råd :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Var köpte du den?

Låter som att du ska kontakta försäljaren för att få hjälp därifrån, borde gå på garantin om den är ny. Begagnad så borde säljaren ta tillbaka den.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Köpt ny från Boozt.com. Ja jag vet inte direkt den vanligaste klockåterförsäljaren, men de hade en drive där de sålde ut deras Seikos för 50% av nypriset.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Köpt ny från Boozt.com. Ja jag vet inte direkt den vanligaste klockåterförsäljaren, men de hade en drive där de sålde ut deras Seikos för 50% av nypriset.
Hehe nej det är det inte, men boozt verkar seriösa så det är bara att kontakta dem. De hade dock ingen SRP655 kvar nu..

Är kronan helt intryckt förresten? Brukar sitta en plastbit mellan kronan och klockan som man behöver pilla bort.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Precis, vill gärna ha 655:an men ska ringa dem idag.
Kronan är helt intryckt och sekundvisaren går några sekunder när man skakar klockan sedan dör den igen. Verkar som att laddningen via kronan inte har någon effekt alls. Det som bekymrar mig är att det är så pass mycket motstånd när jag vrider på kronan för laddning. Min srp637 och srp779 är mjuk och fin medans 655:an hackar fram.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Ser nu att minutvisaren har rört sig några minuter framåt men sekundvisaren är helt still.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Om nu urverket 4R36 är trasigt, vad kostar det ungefär att få det utbytt mot ett nytt hos en urmakare?

Svårt att svara på kanske men kanske ngn som gjort ngt liknande?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kan väl vara vad som helst som är fel... Finns väl rätt många komponenter som skulle kunnat gått sönder i klockan

Lite som att fråga, min bil startar inte, vad är det för fel...
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Kan väl vara vad som helst som är fel... Finns väl rätt många komponenter som skulle kunnat gått sönder i klockan

Lite som att fråga, min bil startar inte, vad är det för fel...
Sant förvisso, hade dock hoppats på att någon kanske kände igen felbeskrivning och hade ett klokt svar i jakten på felsökningen.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
DOA.
Du borde få en ny...
Japp det var det första jag frågade men tyvärr fanns de inte längre kvar på lager.

Känns trist att skicka tillbaka klockan då jag verkligen gillar den.

Även med tanke på att jag betalade ca 2000kr för den och billigaste just nu verkar ligga på ca 5000kr så..ja, det säger nog en del :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om klockan var trasig när den kom till dig är det boozt.com som ska lösa problemet.
Antingen skickar du in den fraktfritt till dem för reparation eller så betalar de tillbaka dina pengar.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Om klockan var trasig när den kom till dig är det boozt.com som ska lösa problemet.
Antingen skickar du in den fraktfritt till dem för reparation eller så betalar de tillbaka dina pengar.
Absolut, tror det var jag som var otydlig. Jag får självklart skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Jag vill dock gärna ha just den modellen då jag kollat på den under en långre tid, men att betala mellan 5000kr till 6500kr har känts lite saftigt. Då jag köpte den för ca 2000kr från dem så kändes det självklart då som ett kap.

Jag har väl egentligen två val, skicka tillbaka eller låta en urmakare kolla på den.

Nåväl, jag får fundera hur jag ska göra och uppdaterar tråden sedan.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Absolut, tror det var jag som var otydlig. Jag får självklart skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Jag vill dock gärna ha just den modellen då jag kollat på den under en långre tid, men att betala mellan 5000kr till 6500kr har känts lite saftigt. Då jag köpte den för ca 2000kr från dem så kändes det självklart då som ett kap.

Jag har väl egentligen två val, skicka tillbaka eller låta en urmakare kolla på den.

Nåväl, jag får fundera hur jag ska göra och uppdaterar tråden sedan.
Förstår det, ball klocka! (Behövdes en bild i tråden)
44db9f7edcf99beeed6f6c28c19bd359.jpg
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Om någon har en likadan klocka så får man väldigt gärna testa att dra upp den manuellt och beskriva om det finns ett mostånd eller om den rullar på lätt och mjukt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Absolut, tror det var jag som var otydlig. Jag får självklart skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Jag vill dock gärna ha just den modellen då jag kollat på den under en långre tid, men att betala mellan 5000kr till 6500kr har känts lite saftigt. Då jag köpte den för ca 2000kr från dem så kändes det självklart då som ett kap. Jag har väl egentligen två val, skicka tillbaka eller låta en urmakare kolla på den.
Okej! Då kanske det kan vara värt att be en urmakare öppna den och göra ett kostnadsförslag och sen kolla med Boozt om de tar notan.

Det där är nackdelen med att handla saker från butiker som har noll kunskaper om en del saker de säljer. Men jag förstår ditt val med tanke på priset! :)
 

Richard1987

Panerai
Haha :D Kan köra en copy pase på det PM jag skickade till dig Nicklas:
"Tja!
Ska väcka en tanke hos dig, en sak som kan funka men som man gör på eget bevåg. Har förr haft problem med två olika seikos, en som gick väldigt mycket för fort efter ett par år (detta var en seiko sea urchin) och en seiko skx009 som inte gick överhuvudtaget när jag fick hem den ny.

En sak som tydligen kan orsaka båda av ovanstående fel är att fjädern (the mainspring) fastnar i någon av skruvarna (jag är inte expert och vet exakt hur det ser ut i verken men har hört många säga det och fick även det svaret från creationwatches där jag köpte en av klockorna!). Det man då kan göra (på egen risk) är:

Håll klockan med glaset nedåt och slå klockan (ej den delen med kronan) hyffsat hårt mot din handflata, inte så hårt att du riskerar skada klockan men ändå hårt nog för att få fjädern att hoppa rätt. Fick slå några gånger och rätt rejält när det gällde min seiko skx009 men tänkte att det är en rubust klocka som tål lite stryk, på typ 4-5 slaget mot hårda delen av handflatan så hoppade klockan igång. Inte upplevt några problem sedan dess :)

Just a thought och kanske värt ett försök.

Efter snabb googling hittade jag även ett svar från creationwatches som jag slängde iväg till Nicklas:

"Dear Customer,

If your watch is still running fast or slow by a large margin or not working as expected the most likely cause is that the mainspring may have gotten itself caught on one of the screws inside the watch. To get it freed up try this: Place the watch on your palm with the crystal down and slap the watch. If this freed up the mainspring it should start keeping good time.
more info here: http://www.creationwatches.com/products/index.php?main_page=infopages&pages_id=49

If, Still you get any problem please inform us."
 

demondave

Rolex
Haha :D Kan köra en copy pase på det PM jag skickade till dig Nicklas:
"Tja!
Ska väcka en tanke hos dig, en sak som kan funka men som man gör på eget bevåg. Har förr haft problem med två olika seikos, en som gick väldigt mycket för fort efter ett par år (detta var en seiko sea urchin) och en seiko skx009 som inte gick överhuvudtaget när jag fick hem den ny.

En sak som tydligen kan orsaka båda av ovanstående fel är att fjädern (the mainspring) fastnar i någon av skruvarna (jag är inte expert och vet exakt hur det ser ut i verken men har hört många säga det och fick även det svaret från creationwatches där jag köpte en av klockorna!). Det man då kan göra (på egen risk) är:

Håll klockan med glaset nedåt och slå klockan (ej den delen med kronan) hyffsat hårt mot din handflata, inte så hårt att du riskerar skada klockan men ändå hårt nog för att få fjädern att hoppa rätt. Fick slå några gånger och rätt rejält när det gällde min seiko skx009 men tänkte att det är en rubust klocka som tål lite stryk, på typ 4-5 slaget mot hårda delen av handflatan så hoppade klockan igång. Inte upplevt några problem sedan dess :)

Just a thought och kanske värt ett försök.

Efter snabb googling hittade jag även ett svar från creationwatches som jag slängde iväg till Nicklas:

"Dear Customer,

If your watch is still running fast or slow by a large margin or not working as expected the most likely cause is that the mainspring may have gotten itself caught on one of the screws inside the watch. To get it freed up try this: Place the watch on your palm with the crystal down and slap the watch. If this freed up the mainspring it should start keeping good time.
more info here: http://www.creationwatches.com/products/index.php?main_page=infopages&pages_id=49

If, Still you get any problem please inform us."

Vilken underbar lösning! Daska till den, så går den :)
 
Topp