• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får inte loss urverk (Seikomatic 820, 7625A)

koze

Panerai
2-Faktor
Har plockat isär många seiko, men den här rackaren får jag inte ur. Ser skruvarna som fäster urtavlan vid huvudplattan, men det hjälper mig inte iom att visarna kommer att sitta i vägen. Hittar ingen case guide för den här referensen tyvärr. Det ser inte ut att sitta en ring iväg heller. Tips?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    85.6 KB · Visningar: 112

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur ser den ut framifrån, kan det vara en glasring som ska bort och verket tas ut från tavelsidan?
 

koze

Panerai
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så kan det vara, har inte sett någon tydlig skarv som tyder på det dock. Men det kan vara för att den är så gammal och igengeggad. Ska kolla, tack!
Vet att jag hade en Seiko med glasring (tidig 70-talare), där glasringen satt stenhårt. Nästan så att det kändes som att den inte gick att ta bort. Har du problem brukar det lättaste sättet vara att använda ett rakblad (ett sådant där rejält för verktyg) och slå in det i skarven med en hammare för att sedan flytta rakbladet runt tills ringen ploppar av.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Tack, ni hade helt rätt! Det satt tom ett litet jack som jag satte boettkniven i och enkelt fick loss ringen med. Nästa utmaning är att hela datumdelen är rostskadad och två skruvar smulades sönder på den platta som håller fast datumringen och alla delar under. Den tredje skruven kommer jag behöva borra bort. Rosten i övrigt tror jag är ytlig dock. Tack och lov var inga andra delar av verket skadade utan såg som nya ut efter en rengöring.

OT: Fan vad besviken jag är på min ultraljudstvätt, ser inte ens någon skillnad efteråt. Kör fortfarande allt manuellt vilket tar lite tid :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    94.2 KB · Visningar: 50

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Borde inte vara något problem att hitta ett reservdelsverk till den, om tavlan och resten av klockan är schysst.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tack, ni hade helt rätt! Det satt tom ett litet jack som jag satte boettkniven i och enkelt fick loss ringen med. Nästa utmaning är att hela datumdelen är rostskadad och två skruvar smulades sönder på den platta som håller fast datumringen och alla delar under. Den tredje skruven kommer jag behöva borra bort. Rosten i övrigt tror jag är ytlig dock. Tack och lov var inga andra delar av verket skadade utan såg som nya ut efter en rengöring.

OT: Fan vad besviken jag är på min ultraljudstvätt, ser inte ens någon skillnad efteråt. Kör fortfarande allt manuellt vilket tar lite tid :)

Jag beställde ett par delar till mitt ex och skruvar till just den plattan. Har antagligen två kvar om det skaver ..
 

koze

Panerai
2-Faktor
Borde inte vara något problem att hitta ett reservdelsverk till den, om tavlan och resten av klockan är schysst.
Tavlan är riktigt risig tyvärr, ser ut som att någon har skrapat på den. Har inte testat att rädda den ännu dock.

Jag beställde ett par delar till mitt ex och skruvar till just den plattan. Har antagligen två kvar om det skaver ..

Vore magiskt, återkommer om det behövs!
 
Topp