• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

För er som inte brukar vara på VRF

Per skrev:
David skrev:
Så många ord i den där tråden, och ändå är det inte någon som säger något.
Alla vet att det handlar om NBtimes, aka BenSin. Case-restaurering känns troligt. Jag är fortfarande inte övertygad om patinan då det inte känns som ngt som ngn borde vilja betala premium för.

Vad gäller patinan så skulle jag själv lätt betala mer för patina. Om den är genuin. Hur mycket? Svårt att säga men när man verkligen ser rätt objekt så blir pengar sekundärt. Det är så klart inte alla som gillar brun-orangea pluppar men jag gillar't och skulle lätt falla i fällan så att säga.

Spencer66 skrev:
Det som är så trist med klockhobbyn är att många av de professionella och semiprofessionella handlarna har samma integritet och hederlighet som den klassiska begagnadebilhandlarna..

Som tur är finns det handlare som Andrew Shear. Och av omsättningshastigheten på hans hemsida att döma så kan det löna sig att bygga upp ett riktigt gott rykte. För han säljer ju allt på 5 minuter och då är han inte billigast.

Överlag är det väl helt enkelt för mycket pengar i den här hobbyn för att den ska få vara just en hobby. Trist.

Pleximannen skrev:
Spencer66 skrev:
Det som är så trist med klockhobbyn är att många av de professionella och semiprofessionella handlarna har samma integritet och hederlighet som den klassiska begagnadebilhandlarna..

Som tur är finns det handlare som Andrew Shear. Och av omsättningshastigheten på hans hemsida att döma så kan det löna sig att bygga upp ett riktigt gott rykte. För han säljer ju allt på 5 minuter och då är han inte billigast.

Överlag är det väl helt enkelt för mycket pengar i den här hobbyn för att den ska få vara just en hobby. Trist.
Och när Andrew köper en klocka från någon som lurats av Ben eller Mark Lerman då? Eller någon som gjort samma sak i Bologna eller vid Dalton i LA? Då det inte syns så hur ska du veta om Andrew hittat ett kanonex eller om klockan är lite trimmad?

Just saying. :)

Per skrev:
Pleximannen skrev:
Spencer66 skrev:

Och när Andrew köper en klocka från någon som lurats av Ben eller Mark Lerman då? Eller någon som gjort samma sak i Bologna eller vid Dalton i LA? Då det inte syns så hur ska du veta om Andrew hittat ett kanonex eller om klockan är lite trimmad?

När vi kommer till sådana scenarier så väljer jag att leva i förnekelse :D

Man kanske ska undvika de finaste exemplaren om man vill utesluta fix med boett etc? Dock har det väl pumpats ut en herrans massa Rolex under 40-50 år. Att en del av dessa är orörda borde ju inte vara omöjligt, frågan är väl bara hur många och hur de tenderar att dyka upp hos nbtimes?

I have discussed this with the seller many times and he is prepared to sue anybody who makes these claims if needed.
Låter ju förbannat trevligt och sympatiskt. D.v.s. att ingen kan klaga, för då får man en "lawsuit" på sig.

Om nu påståendet kan underbyggas av bevis kan han väl stämma folk hur mycket han vill......

leben skrev:
Om nu påståendet kan underbyggas av bevis kan han väl stämma folk hur mycket han vill......

Det är väl ofta det som är problemet på olika forum (även här vid några tillfällen) att de där bevisen sällan dyker upp.

Det är mycket "har hört"...nu har jag noll koll på sakfrågan i vrf-tråden. Jag är däremot allergisk mot halvsagda rykten och påståenden utan faktamässig back up...

Fan man kanske skulle sluta hänga på internet... :mrgreen:

Per skrev:
Pleximannen skrev:
Spencer66 skrev:

I just det specifika fallet får vi väl hoppas att Shear är tillräckligt kompetent för att upptäcka dessa förbättringar. Trots allt hävdade ju flera av experterna att det var möjligt. Huruvida han som nämns i VRF-tråden har salufört fixade klockor eller ej är svårt att veta MEN att det förekommer fixade klockor är ställt utom allt rimligt tvivel.

daviden skrev:
I have discussed this with the seller many times and he is prepared to sue anybody who makes these claims if needed.
Låter ju förbannat trevligt och sympatiskt. D.v.s. att ingen kan klaga, för då får man en "lawsuit" på sig.

Istället hade han ju kunnat vara lite mer sympatisk och säga att han på heder och samvete försäkrar att han inte
ägnar sig åt något av det som påstås samt att bevis för motsatsen är välkommet. Typ.

Edit: i en branch där rykte är allt så känns det ju lite fel att hota med stämning. Lite ödmjukhet och öppna kort skapar ju rätt mycket större förtroende.

Pleximannen skrev:
daviden skrev:

Istället hade han ju kunnat vara lite mer sympatisk och säga att han på heder och samvete försäkrar att han inte
ägnar sig åt något av det som påstås samt att bevis för motsatsen är välkommet. Typ.
Ungefär så.
Eller, så har han tröttnat på snacket. Nu vet jag förvisso inte hur mycket "snack" det varit angående det här.

Spencer66 skrev:
I just det specifika fallet får vi väl hoppas att Shear är tillräckligt kompetent för att upptäcka dessa förbättringar. Trots allt hävdade ju flera av experterna att det var möjligt. Huruvida han som nämns i VRF-tråden har salufört fixade klockor eller ej är svårt att veta MEN att det förekommer fixade klockor är ställt utom allt rimligt tvivel.
Det de flesta är överens om är inte att klockorna i sig är fel. Det som skrämmer är att alla alltid ser perfekta ut från samma källa. Jag har svårt att tänka mig att en boett som fått nytt stål och sen polerats snyggt för att sedan användas några år alltid känns igen av experter. Fine att det går att konstatera att den säkert polerats. Det tror jag. Dock tror jag inte att att man kan säga om material lagts till och att den sen polerats snyggt. 99% av alla klockor från 60- och 70-talet har polerats. Ibland ofta, ibland sällan. Ibland bra och ibland jävligt kasst.

När klockor haft denna behandlning och sen sålts i god tro en eller flera gånger. Jag tror inte att många är kapabla att säga om den laserbehandlats några år tidigare. Shear och Co köper klockor från vanligt folk. De kan inte ha en sportmössa om hur tidigare ägare meckat med den eller om den någon gång passerat en kass handlare med sviktande etik.

Vill du tro att Andrew grejar det så får du tro det. Jag tror det är sjukt svårt.

Det finns flertal ställen att göra detta på. Tex:
Laboratorie Portanova i Bologna
ABC Watchwerks i Los Angeles

Finns garanterat många fler som utför denna typ av arbete.

Per skrev:
Spencer66 skrev:
Det de flesta är överens om är inte att klockorna i sig är fel. Det som skrämmer är att alla alltid ser perfekta ut från samma källa. Jag har svårt att tänka mig att en boett som fått nytt stål och sen polerats snyggt för att sedan användas några år alltid känns igen av experter. Fine att det går att konstatera att den säkert polerats. Det tror jag. Dock tror jag inte att att man kan säga om material lagts till och att den sen polerats snyggt. 99% av alla klockor från 60- och 70-talet har polerats. Ibland ofta, ibland sällan. Ibland bra och ibland jävligt kasst.

När klockor haft denna behandlning och sen sålts i god tro en eller flera gånger. Jag tror inte att många är kapabla att säga om den laserbehandlats några år tidigare. Shear och Co köper klockor från vanligt folk. De kan inte ha en sportmössa om hur tidigare ägare meckat med den eller om den någon gång passerat en kass handlare med sviktande etik.

Vill du tro att Andrew grejar det så får du tro det. Jag tror det är sjukt svårt.

Det finns flertal ställen att göra detta på. Tex:
Laboratorie Portanova i Bologna
ABC Watchwerks i Los Angeles

Finns garanterat många fler som utför denna typ av arbete.

Enligt Shear själv och flera på nätet så skall man nog vända sig till Italienarna och definitivt inte till amerikanerna om man vill ha ett riktigt bra jobb..

Jag vet ju bara den som polerade min GMT. Det hade nog gått att hänga på ett par hekto stål på den om jag bett snällt.

Spencer66 skrev:
Per skrev:
Jag vet ju bara den som polerade min GMT. Det hade nog gått att hänga på ett par hekto stål på den om jag bett snällt.

Å det hade väl inte varit dumt ;)
Tycker inte detta case är är för klent. Det är klart att det inte är NOS men jag gillar luggarna.

63d8a3f32a96fa73b5ffa3d7ab019d2d.jpg

Per skrev:
Spencer66 skrev:
Per skrev:

Tycker inte detta case är är för klent. Det är klart att det inte är NOS men jag gillar luggarna.

63d8a3f32a96fa73b5ffa3d7ab019d2d.jpg

Man kan inte klaga på hantverkskunnandet!

hur ser baksidan av klockan ut, närmare bestämt den motsatta sidan av kronan?

Absolut. Läppen varierar dock rätt kraftigt. Finns många som ser ut som skit som har mycket kvar på mitten och tvärt om. Beror ju helt och hållet på hur den polerats. Jag vågar också säga att de kom olika från fabrik. Det är sedan länge konstaterat att Rolex på denna tid polerade cases manuellt och att NOS, opolerat kan ha olika luggar mm. Läppen också.

Jag lovar att om vi lägger upp ett gäng 60- och 70-talare så står sig denna väldigt väl. :)

@NikArv: Absolut inte NOS iaf. Med tanke på hur den såg ut innan så ser den faktiskt fetare ut nu än innan poleringen. Hur konstigt det än låter.

Du har säkert rätt om läppen... min grå 5512-rishög som hade lughål som höll på att krypa ur caset hade en rätt fet läpp, säkert bortåt 1mm???

Luggarna på din är galet fina, mycket stor respekt till den som har gjort det jobbet!!! :)

Denke skrev:
leben skrev:

Det är väl ofta det som är problemet på olika forum (även här vid några tillfällen) att de där bevisen sällan dyker upp.

Det är mycket "har hört"...nu har jag noll koll på sakfrågan i vrf-tråden. Jag är däremot allergisk mot halvsagda rykten och påståenden utan faktamässig back up...

Det som händer om det börjar hängas ut folk, är väl ungefär det som hände med en viss värmlänning här, och en hel del på VRF, kan jag tänka mig, lever mer eller mindre, på sin försäljning. Inte kul att förlora sin inkomst, huxflux! Det är nog väldigt känsligt för en hel del där nu, och kan säkert bli riktigt otrevligt för en del.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Denke skrev:
leben skrev:

Det som händer om det börjar hänga ut folk, är väl ungefär det som hände med en viss värmlänning här, och en hel del på VRF, kan jag tänka mig, lever mer eller mindre, på sin försäljning. Inte kul att förlora sin inkomst, huxflux! Det är nog väldigt känsligt för en hel del där nu, och kan säkert bli riktigt otrevligt för en del.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Per skrev:
Köp klockor för att du gillar dem och betala det du tycker de är värda.

Problemet är att jag inte anser mig ha minsta möjlighet att kunna skilja ett bra bedrägeri från schyssta eller halvschyssta varor, så även om jag tyckte att en dubbelröd med kycklingindex och originalcert skulle ha stort värde för mig skulle jag aldrig våga köpa en. Säger till och med urmakare som har handskats med dessa sedan de var nya att de inte kan vara 100% säkra så har inte jag en suck.

Med tanke på vad marknaden är värd borde det finnas bra pengar att tjäna för kemisten/ingenjören/teknikern/uppfinnaren som får fram bra metoder för test.

Per skrev:
Spencer66 skrev:
Per skrev:

Din klocka blev mycket bra Per! Det är en njutning att se och jag förstår att du är nöjd.

Gällande tråden så är det kul med lite drag på VRF igen men jag undrar varför Philipp rörde om i grytan och nu verkar tråden ha dött i vanlig ordning, precis som med pappershärvan. Han har för övrigt själv ett antal väldigt suspekt fina klockor.

Gällande laserpolering så är det inget fel i sig. Jag ser hellre en boett som är återställd till perfektion än en som blivit misshandlad av en amatör med en slipmaskin i ett garage. För övrigt så använder Rolex, Patek m.fl. laser givetvis.
Lägger in en bild på min gamla favorit.
5513.jpg

Den stora frågan är dock om Ben har byggt upp riktigt gamla och sällsynta klockor och säljer dom som vault queens till ockerpriser. Att så är fallet behöver man inte vara ett geni för att förstå. 50-60-tals klockor som är "mint" "unpolished", gång på gång? Var fasiken har sunt förnuft tagit vägen? Man ska inte köpa sådana klockor helt enkelt "let the buyer beware" som JB säger. Förhoppningsvis kanske han kommer ändra sina beskrivningar alternativt kasta i boetten i en torktumlare med lite grus och sen har han en riktig beater helt plötsligt. Allvarligt talat så är hela diskussionen meningslös pga en fifflare som Ben kommer ge kunderna vad dom vill ha. Inte laserpolering, ok, då kommer boetterna se ut som skräp istället. Inte patina heller(om han nu målat index), ok, då blir det vita index. Givetvis förstör det här för samlare och det är riktigt trist att se utvecklingen.

Själv har jag börjat styra om samlingen till guld och framför allt gamla day-dates. Man behöver inte bry sig om patina och precis alla förväntar sig att en guldklocka från 50,60,70 är polerad och något annat är snudd på otänkbart.

Jag gillar för övrigt John Buckley's inlägg.
http://www.network54.com/Forum/207593/m ... oks+like...

Summa summarum så ska det bli riktigt kul att se om någon kommer röntga sin klocka. Det är tragikomiskt.

ssp226 skrev:
Per skrev:
Spencer66 skrev:
Per skrev:

Din klocka blev mycket bra Per! Det är en njutning att se och jag förstår att du är nöjd.

Gällande tråden så är det kul med lite drag på VRF igen men jag undrar varför Philipp rörde om i grytan och nu verkar tråden ha dött i vanlig ordning, precis som med pappershärvan. Han har för övrigt själv ett antal väldigt suspekt fina klockor.

Gällande laserpolering så är det inget fel i sig. Jag ser hellre en boett som är återställd till perfektion än en som blivit misshandlad av en amatör med en slipmaskin i ett garage. För övrigt så använder Rolex, Patek m.fl. laser givetvis.
Lägger in en bild på min gamla favorit.
5513.jpg

Den stora frågan är dock om Ben har byggt upp riktigt gamla och sällsynta klockor och säljer dom som vault queens till ockerpriser. Att så är fallet behöver man inte vara ett geni för att förstå. 50-60-tals klockor som är "mint" "unpolished", gång på gång? Var fasiken har sunt förnuft tagit vägen? Man ska inte köpa sådana klockor helt enkelt "let the buyer beware" som JB säger. Förhoppningsvis kanske han kommer ändra sina beskrivningar alternativt kasta i boetten i en torktumlare med lite grus och sen har han en riktig beater helt plötsligt. Allvarligt talat så är hela diskussionen meningslös pga en fifflare som Ben kommer ge kunderna vad dom vill ha. Inte laserpolering, ok, då kommer boetterna se ut som skräp istället. Inte patina heller(om han nu målat index), ok, då blir det vita index. Givetvis förstör det här för samlare och det är riktigt trist att se utvecklingen.

Själv har jag börjat styra om samlingen till guld och framför allt gamla day-dates. Man behöver inte bry sig om patina och precis alla förväntar sig att en guldklocka från 50,60,70 är polerad och något annat är snudd på otänkbart.

Jag gillar för övrigt John Buckley's inlägg.
http://www.network54.com/Forum/207593/m ... oks+like...

Summa summarum så ska det bli riktigt kul att se om någon kommer röntga sin klocka. Det är tragikomiskt.

Skulle röntgen ske med en MR då?
Tänker att det är relativt enkelt att få till via sjukhus runt om i världen.

San Gennaro skrev:
Skulle röntgen ske med en MR då?
Tänker att det är relativt enkelt att få till via sjukhus runt om i världen.

...hehe... Good one... Det heter "magnet"resonanskamera av en anledning, skulle inte rekommendera o köra en klocka i den, dels för klockan dels för omgivningen... :)

Problemet är att ingen vet om laser welding skulle synas via en röntgen. Jag tror inte att många ifrågasätter alla klockor med fina boetter. Det man ifrågasätter är som sagt att alla Bens klockor ser perfekta ut. Personligen så tycker jag ofta att Bens klockor ser nypolerade ut. Extra tydligt är bevelsen som glänser extra mycket. Ett orört case från 60-talet har en mattare finnish än vad dessa klockor ofta har på vissa ställen. Frågan för mig är om han bara har en duktig polerare eller om han också lägger på en massa stål?

Det man kan fundera på är att om han fuskar så frekvent; hur kommer det sig då att ingen tidigare ägare säger att deras gamla klockor helt plötsligt dyker upp som nya igen? Med den volym som han snurrar så borde något någon gång kommit fram kan jag tycka.

Tillbaka
Topp